Odpovídá právník

Zuzana Candigliota logo

Právníci z advokátní kanceláře Mgr. Zuzany Candigliota zde odpovídají na vaše otázky týkající se právních otázek.  Jsou situace, ve kterých jsme s rozumem v koncích a tak jsme velmi vděční za ochotu právní kanceláře k tak úzké spolupráci. Tedy s nám poprvé podařilo spustit skutečnou on-line právní poradnu pro osoby postižené výkonem trestu. Zde tedy můžete zanechat své dotazy v právních věcech.

můžete kontaktovat i na mail pravnik@obase.cz

4 151 komentáře v “Odpovídá právník

  • Anonym

    (11.6.2020 - 14:09)

    Dobry den chtěla bych se zeptat žadali jsme o podminěně prpouštěni 25.5.2020 mam spisovou značku a sleduji kdy bude nařizene jednani piše mi to tam že je zahajeno soudni jednani neviřizena věc a když se divam přes stranku věznice tak mi to tam piše že v nsledujicich 30 dnu neni k teto spisove značce zahajeno soudni jednani tak nevim muže se to ještě do konce měsice změnit a stanovit mu soudni jednani nevim jak to bude přes prazdniny jestli budou probihat soudy děkuji za odpověd

    • právník

      (11.6.2020 - 21:03)

      Vážený anonyme,
      hláška v tom systému je trochu zavádějící. V systému totiž najdete pouze jednání, která již soud nařídil a uskuteční se v následujících 30 dnech. Klidně se může stát, že zítra soud nařídí nějaké jednání, které se uskuteční příští týden. Takové jednání dnes v systému nenajdete, až zítra. Pokud dnes systém hlásí, že k Vaší spisové značce není v následujících 30 dnech nařízeno žádné jednání, rozhodně to neznamená, že se jednání již určitě v následujících 30 dnech neuskuteční.
      V měsíci červenci a srpnu probíhají u pracovníků soudu dovolené, stejně jako v jiných profesích. Soudy svou činnost nezastavují, může pouze dojít k nějaké časové prodlevě.

  • Anonym

    (11.6.2020 - 21:48)

    děkuji vam za odpověď

  • Petra 1

    (12.6.2020 - 13:16)

    Dobrý den, pane doktore,
    nemáte prosím nějaké informace k projednávaným změnám Ústavně právního výboru PS v trestním řádu?
    Děkuji moc

    • právník

      (15.6.2020 - 15:20)

      Vážená paní Petro 1,
      přesné informace zatím nemám – vyčkávám. Osobně se totiž domnívám, že nejlépe je studovat právní předpisy v tzv. legisvakanční lhůtě, což je časové období, ve kterém je předpis platný, ale ještě nenabyl účinnosti. V průběhu schvalovacího procesu se totiž mnohdy právní předpis ještě mění, navíc není znám okamžik účinnosti, což potom může člověka poplést…

  • Anonym

    (12.6.2020 - 21:52)

    Dobrý den pane doktore ,chtěl bych poprosit o radu.Syn je ve výkonu trestu,na 7 měsíců za maření soudního rozhodnutí .Nyní mu přišel dopis od soudu do vězení,že bude mít videokonferenci.On ale neví za co.Jelikož mu doporučený dopis přišel domů už začátkem dubna ,ale v tu dobu už byl ve výkonu a dopis nemohl přebrat.Volal jsem na ten soud ,jelikož on nemůže.Co bude předmětem řízení a bylo mi řečeno, což chápu,že mi nemohou nic sdělit.Je to správný postup soudu ,že ten dopis nezaslali v tom dubnu za ním?Syn tím pádem neví oč jde.Za odpověd moc děkuji

    • právník

      (15.6.2020 - 15:45)

      Vážený anonyme,
      v tom oznámení o jednání soudu konaném formou videokonference, které soud doručil Vašemu synovi do výkonu trestu, musí být uvedeno v jaké věci se „jednání“ koná. Bude tam označení soudu, spisová značka, a dále uvedeno např. „veřejné zasedání o nařízení výkonu trestu z podmíněného odsouzení“. Z toho lze vyčíst, o čem bude soud jednat. Každopádně, pokud tam tato informace zcela chybí, pak by se mohlo jednat o pochybení soudu. Váš syn má ze zákona pět dnů na přípravu k soudnímu jednání, přičemž tato lhůta by nebyla k ničemu, pokud by syn vůbec nevěděl co bude předmětem „jednání“. Je tedy třeba důkladně pročíst onu listinu…

  • Jan Lejček

    (13.6.2020 - 7:17)

    Dobrý den,pane doktore,mám-li ustanoveného obhájce ex offo a už za sebou i odv.řízení se stejně špatným výsledkem-soud potvrdil rozsudek soudu 1.stupně tj.3 roky natvrdo a hodlám podat co do výroku o trestu dovolání,může mi být stále k dispozici potažmo je to jeho povinnost ten nynější ex offo právník ? Platí to pokud já nemám zatím stát a posléze to dá k úhradě mně nebo sepis dovolání si už musím uhradit sám a nyní ? Děkuju za informaci a přeji hezký víkend.

    • právník

      (15.6.2020 - 16:18)

      Vážený pane Lejčku,
      zákonné vymezení oprávnění obhájce v této souvislosti zní takto:
      „Nebylo-li zmocnění obhájce při jeho zvolení nebo ustanovení vymezeno jinak, zaniká při skončení trestního stíhání. I když zmocnění takto zaniklo, je obhájce oprávněn podat za obžalovaného ještě dovolání a zúčastnit se řízení o dovolání u Nejvyššího soudu, dále podat žádost o milost a o odklad výkonu trestu.“
      Jak vidíte, jedná se o „oprávnění“ obhájce, nikoliv jeho povinnost. Obhájce je však povinen řídit se pokyny klienta, takže (podle mého názoru) by ustanovený obhájce, pokud jej o to požádáte, měl ještě sepsat a podat dovolání, které si vyúčtuje v rámci svého ustanovení.
      Tolik k Vašemu dotazu.
      Nad rámec Vašeho dotazu však sděluji, že dovolání lze podat pouze z důvodů uvedených v ustanovení § 265b tr. řádu. Dovolání do výroku o trestu lze podat pouze v případě, že „obviněnému byl uložen takový druh trestu, který zákon nepřipouští, nebo mu byl uložen trest ve výměře mimo trestní sazbu stanovenou v trestním zákoně na trestný čin, jímž byl uznán vinným“.
      Obávám se tedy, že ve Vašem případě nemá dovolání do výroku o trestu šanci na úspěch. Za neúspěšné dovolání je vybírán soudní poplatek ve výši 10.000 Kč. Doporučuji Vám poradit se ještě s obhájcem, zda tohoto mimořádného opravného prostředku využít či nikoliv, neboť bez precizní znalosti věci nemohu v tomto konkrétně radit.

  • Anonym

    (15.6.2020 - 2:09)

    Dobry den,
    měli bychom dotaz. Syn chce podat jiz podruhe zadost o podminene propusteni. Termin mozneho projednani ma ke dni 8.7.2020.
    Muze svou zadost poslat na soud s prestihem, když uvede, ze: Termin mozneho projednani me zadosti je ke dni 8.7.2020?
    Chtel by zadost poslat na soud uz v tomto tydnu, aby mel termin co nejdříve po tom 8.7.! Neudela chybu? Lze to takto?

    Dekujeme rodina

    • právník

      (15.6.2020 - 16:47)

      Vážený anonyme,
      opakovat žádost o podmíněné propuštění může odsouzený po uplynutí lhůty 6 měsíců ode dne, kdy byla jeho předchozí žádost pravomocně zamítnuta (viz ustanovení § 331 odst. 1 in fine trestního řádu). Vím, že někteří odsouzení podávají žádost dříve, ale není to tak správné. Někteří soudci lidově řečeno přimhouří oko, jiní ale odmítnou takovou předčasnou žádost vůbec projednat. V praxi jsem zažil případ, kdy se soudce tázal odsouzeného, jak chce přesvědčit soud, že v budoucnu bude žít řádně a v souladu se zákonem, když v souladu se zákonem není schopen ani podat žádost o podmíněné propuštění. Důrazně doporučuji podat žádost až po uplynutí zákonem stanovené lhůty.

  • Anonym

    (15.6.2020 - 21:21)

    Děkuji mockrát za odpověd.Jedná se o synovu videokonferenci.V tom dopise co obdržel byla spisová značka a tam bylo uvedeno jenom ,že se jedná o řízeni pod vlivem návykové látky a to už byl potrestán.Jinak nic konkrétního nebylo o skutku tohoto jednání napsáno a o ničem jiném neví jinak tam byl jenom paragraf což on neví co to znamená. Ještě jednou moc prosím o odpověd jestli jde o pochybení soudu,že se nemohl připravit a ani požádat o obhajobu.Co by to znamenalo pro pochybení soudu.Jak by se dalo bránit za odpověd vám předem děkuji

    • právník

      (16.6.2020 - 10:43)

      Vážený anonyme,
      pokud byl Váš syn za ten trestný čin již potrestán a nyní se bude konat „jednání“ soudu (patrně jde o veřejné zasedání), pak zřejmě bude soud rozhodovat o nařízení výkonu trestu z tohoto odsouzení (podobné by to bylo, kdyby Váš syn např. nevykonal trest obecně prospěšných prací). Dost možná byl potrestán za přečin řízení pod vlivem návykové látky podmíněným trestem odnětí svobody se zkušební dobou, ve které se neosvědčil nebo mu byl uložen trest obecně prospěšných prací, který řádně a včas nevykonal, proto nyní soud rozhodne, zda tento trest (ne)bude „proměněn“ na nepodmíněný trest odnětí svobody. V úvahu ovšem připadají i jiné varianty, nemám potřebné informace, proto pouze dovozuji možnosti, které jsou typické pro Vámi popisovanou situaci, což však neznamená jistotu.
      Pokud by se jednalo o jednu ze shora popsaných možností, pak by soud nijak nepochybil.
      Pokud chcete, můžete mi poslat své telefonní číslo na e-mail: pravnik /zavináč/ obase.cz , zavolám Vám a probereme situaci konkrétněji. Telefonická konzultace bude bezplatná.

  • Zaneta

    (15.6.2020 - 21:22)

    Dobrý den pane doktore,
    chci se zeptat partner neví na jak dlouho má nastoupit jelikož má trv. pob na úřadě ve středních Čechách a přes 4roky žije na Moravě. Dozvěděl se až když ho tu začla hledat policie kvůli nástupu do vězení. Bojí se nastoupit uz rok. jeto kvůli výzivnymu pravděpodobně

    • právník

      (16.6.2020 - 11:13)

      Vážená paní Žaneto,
      možná bylo proti Vašemu příteli vedeno trestní řízení jako proti uprchlému, ale to samozřejmě nevím jistě. Každopádně pokud jej hledá policie pro účely dodání do výkonu trestu odnětí svobody, pak musí existovat nějaké pravomocné rozhodnutí soudu, kterým byl uložen Vašemu příteli nepodmíněný trest odnětí svobody. Váš přítel má nyní tři možnosti: 1/ Dostavit se na nejbližší policejní služebnu, kde mu sdělí potřebné informace a dodají do výkonu trestu odnětí svobody. 2/ Dostavit se do přijímací kanceláře nejbližší vazební věznice a nastoupit trest odnětí svobody. 3/ Angažovat nejbližšího advokáta, který na soudu zjistí konkrétní informace. pokud zvolí variantu číslo 3/, pak se sice dozví konkrétní informace, ale trest odnětí svobody bude muset stejně nastoupit a ještě hrozí riziko, že bude odstíhán za přečin maření úředního rozhodnutí a vykázání, neboť nenastoupil řádně a včas do výkonu trestu odnětí svobody, ačkoliv o povinnosti nastoupit trest věděl. Doporučuji proto, aby se Váš přítel dostavil do přijímací kanceláře nejbližší vazební věznice, kde nastoupí výkon trestu odnětí svobody. Jen tak je šance, že si neprodlouží pobyt ve vězení za spáchání přečinu maření výkonu úředního rozhodnutí. Pokud se nyní dozvěděl, že má trest nastoupit (hledá jej policie) a okamžitě dobrovolně nastoupí, pak s vysokou mírou pravděpodobnosti nebude stíhán, resp. odsouzen za uvedený přečin.

  • Dragon

    (16.6.2020 - 8:17)

    Dobrý den.
    Chtěl bych se zeptat ohledně jedné věci. U normálních soudů lze zjistit ze spisové značky na infosoudu naplánované datum jednání. Vzhledem k situaci jsme podali dovolání, ale nikde nemůžu najít, kdy je naplánováno jednání u nejvyššího soudu.Na stránkách je sice nějaký plán pro jednotlivé senáty, ale z toho nic vyčíst nelze, na Úřední desce také nic moc. Lze to nějak zjistit? Děkuji za odpověď.

    • právník

      (16.6.2020 - 11:32)

      Vážený pane Dragone,
      v drtivé většině případů, většinou za souhlasu účastníků řízení, rozhoduje Nejvyšší soud o dovolání v neveřejném zasedání, jehož konání není veřejně avizováno. Jedinou možností tak zůstává zkusit se dotázat přímo na Nejvyšším soudu. Domnívám se však, že ani tam konkrétní informaci nezískáte, ledaže by Nejvyšší soud rozhodoval ve veřejném zasedání…

    • Zaneta

      (16.6.2020 - 21:53)

      Dobrý den pane doktore, on ani neví na jak dlouho si má jít sedět a co vše k tomu je zda jen výživné či něco víc. Hlavně on nepřebíral žadné dopisy jelikož se odstěhoval na Moravu a má nechane trvalé bydliště tam na úřadě ve středních Čechách. Hlavně co tu byly policajti u mě , že ho hledají a já se zeptala proč a jeden řekl že měl už rok sedět.

  • Eva

    (16.6.2020 - 16:15)

    Dobrý den , chtěla jsem se zeptat jak se dozvím informace o příteli, vychovateli mě zadal že mám nárok být o všem informovaná , ale když jsi zavolám zdělí mi pouze to,že mu mám napsat dopis.. Minulý týden jsem mu psala a od té doby nic ani telefonát a to jsem mu penize odeslala přímo kde mi určil přítel.. Mohli mu to nějak zakázat?přišla mi akorád navštivenka.. Dočetla jsem se že jediné info se dá získat přes datovou stránku ale tu nemám… prosím tedy o pomoc jak zjistit více.. Děkují

    • obase.cz

      (16.6.2020 - 20:06)

      Dobrý den. Musíte počkat na dopis. Vzhledem k tomu, že vám navštívenka přišla, Vám přítel pravděpodobně jen prostě nenapsal. O.

      • Anonym12

        (16.6.2020 - 20:28)

        Dobrý den mam otázku když někomu udělají test na drogy a je pozitivní ale ten člověk ví že si v base nic nevzal může požádat o nový test at už moč nebo krev někdo mi radil nějaký b test a ze mu ho musí udělat když požádá a když mu ho neudělají musí se na něho hledět jako by byl negativní děkuji

        • obase.cz

          (16.6.2020 - 20:31)

          Dobrý den. Věznice dělá zpravidla odběr z moči a následně odběr krve, pokud na tom vězeň trvá. Testy se ale neopakují.

          • Anonym12

            (16.6.2020 - 20:51)

            Děkuji ale ten člověk ví ze si nic nevzal tak mě zajímá zda může zažádat o nový test přece nemůže byt jen tak potrestán když vi ze je čistý samozřejmě ví jak se stalo ze je pozitivní ale prosil aby jsme zjistili zda může žádat o nový test

            • obase.cz

              (16.6.2020 - 20:56)

              Dobrý den určitě ne. Už jen proto, že s odstupem času by byl takový test k ničemu. O.

              • Anonym

                (16.6.2020 - 21:51)

                Ale on žádal hned o.nový ale nikdo mu nevyhověl

                • obase.cz

                  (16.6.2020 - 21:57)

                  Měl určitě požádat o opakování testu na místě, případně o krevní zkoušku. Testy které se provádějí z moči jsou jen orientační. Tedy by se určitě mohl bránit. O.

          • Anonym12

            (16.6.2020 - 20:54)

            On trvá na novych testech ale oni mu nechteji vyhovět jde o to zda ma na tomě nárok nebo ne

  • David Zeman

    (17.6.2020 - 10:19)

    Dobrý den,pane magistře,vím,že je to individuální nicméně,pokud soud 1.stupně včera odeslal mé odvolání proti výroku o trestu na odv.soud-spis má 10 šanonů,rozsudek 60 stránek,kdy cca.lze očekávat veřejné zasedání o projednání odvolání ? Slyšel jsem,že to bývá brzy,třeba už za měsíc,upřímně si myslím,že ani za měsíc se přeci ten kdo to dostane na stůl se spisem nemůže důkladně seznámit.

    • právník

      (20.6.2020 - 11:34)

      Vážený pane Zemane,
      na tento dotaz jsem v této poradně již opakovaně odpovídal. Nelze předpovídat za jak dlouho odvolací soud projedná Vaše odvolání, neboť záleží na mnoha faktorech, navíc se blíží doba dovolených, což může mít také vliv.

  • Anonym

    (18.6.2020 - 21:46)

    Dobrý den,pane doktore, chtěl bych se zeptat jak dlouho trvá, když by si syn,který je nyní ve výkonu trestu na 9 měs. má již pul za sebou, chtěl odročit soud kvůli tomu,že neměl dostatek času na obhajobu nebot ani nevěděl o čem bude videokonference .Za spáchané činy byl již potrestán a není si vědom že by něco bylo nedořešeno.Za odpověd moc děkuji .Tu videokonferenci má už 19.6.2020 ráno.

    • pravnik

      (20.6.2020 - 11:41)

      Vážený anonyme,
      trestní řád poskytuje obviněnému lhůtu 5 dnů na přípravu k veřejnému zasedání. Pokud se obviněný z nějakého omluvitelného důvodu nemohl na jednání připravit nebo vůbec nevěděl v jaké věci bude soud jednat, může dojít k odročení veřejného zasedání z tohoto důvodu. Na jaký den soud veřejné zasedání odročí je na jeho rozhodnutí.

  • Anna

    (19.6.2020 - 16:44)

    Dobrý den, píši Vám ohledně právních rád. Pro začátek mám hlavně problém s tím, že nikdo mi nic ne sděluje byť jsem partnerka vezneneho. Má 5mesicu nevím za co a ani jemu doslova neřekli důvod.
    Hlavní dotaz zní, právníka má přítel v nemocnici aktuálně k dispozici bude až za tři týdny. Je nějaká možnost, aby do teď byl pod jiným právníkem třeba i jen pridelenym?
    Děkuji mnohokrát.

    • právník

      (20.6.2020 - 12:02)

      Vážená paní Anno,
      každá vězněná osoba je obeznámena s důvody věznění. Vyplývá to nejen z rozhodnutí soudu, ale také věznice je vždy ochotna poskytnout vězněné osobě základní informace tohoto typu.
      Pokud je obhájce Vašeho přítele v nemocnici a realizují se v této době nějaké úkony trestního řízení, pak by nemocný obhájce měl za sebe zajistit substituci (náhradu), samozřejmě pokud to jeho zdravotní stav dovolí. Pokud je obhájce v takovém zdravotním stavu, že není schopen za sebe zajistit náhradu, pak mám za to, že orgány činné v trestním řízení toto budou řešit takříkajíc po své linii a ustanoví obhájce jiného.
      Ustanovený obhájce je však povinen vykonávat obhajobu pouze do skončení trestního stíhání obviněného (klienta). Pokud je Váš přítel již ve výkonu trestu odnětí svobody, pak jeho trestní stíhání skončilo (nyní se nachází v tzv. vykonávacím řízení).
      Váš přítel si kdykoliv může zvolit obhájce sám, případně mu můžete zvolit obhájce i Vy jako osoba blízká.

  • Denisa R.

    (22.6.2020 - 10:00)

    Dobrý den, měla bych dotaz ohledně příslibu k práci. Manžel bude žádat o 1/3 podmíněného trestu koncem srpna.. Přislíbenou práci má jíž od zaměstnavatele u kterého pracoval před nástupem trestu.. Kdy je teda nejlépe pro příslib do práce zajít je tam nějaká lhůta,že nesmí být starší 30dní nebo mohu už kdykoliv pro něj zajít? Děkují

    • právník

      (22.6.2020 - 16:28)

      Vážená paní Deniso,
      u příslibu práce není žádná lhůta, nicméně platí, že časově aktuální příslib budí více důvěry, to je logické. Příslib práce bych proto u budoucího zaměstnavatele vyzvedl třeba začátkem srpna.

  • Katka

    (23.6.2020 - 11:48)

    Dobrý den, prosím o radu. Manžel bude žádat o PP, má pochvaly, I. diferenční skupinu, za sebou extramorálku a i absolvování Resocializačního programu pro odsouzené. Sehnala jsem mu i práci. Teď řešíme příslib bydlení. Já sama mám bydlení u svého zaměstnavatele, ke kterému mám Smlouvu o ubytování. Už přes dva měsíce se snažím od zaměstnavatele dostat prohlášení, souhlas, že manžel může po propuštění bydlet se mnou, než si najdeme spolu nové bydlení. Připadá mě, že se s tím vůbec ani nechtějí zabývat. Stačilo by k žádosti přiložit Smlouvu o ubytování a moje prohlášení jakožto manželky? Dva měsíce doprošování a nic a my už příští týden můžeme posílat žádost. Předem děkuji za odpověď.

    • právník

      (23.6.2020 - 12:24)

      Vážená paní Katko,
      v tomto případě není potvrzení od Vašeho zaměstnavatele (poskytovatele ubytování) až tak podstatné. Soudu bude jistě stačit, když Vy sama písemně prohlásíte, že máte v řádném užívání byt na adrese …… , a že v případě podmíněného propuštění Váš manžel bude bydlet ve společné domácnosti s Vámi.
      Potvrzení (souhlas) majitele bytu je sice vhodná příloha, ale nikoliv nezbytná. Vůbec si s tím nelámejte hlavu a pošlete soudu Vaše vlastní prohlášení. Pokud chcete manžela v řízení o podmíněné propuštění podpořit, můžete se dostavit na jednání soudu jako veřejnost. V praxi jsem několikrát zaznamenal, že soudce se jen tak neformálně zeptal v soudní síni přítomné partnerky odsouzeného, zda budou bydlet spolu, což partnerka potvrdila, a bylo to za prokázáno.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.