Telefonování ve V.T.

Jak je to s telefonováním ve vězení

S několika málo výjimkami platí nová pravidla. Telefonování je možno zatím uskutečňovat každý den na povolená čísla v maximální době 20 minut.

Telefonování od 17.3.2017

Zapomeňte na stávající systém telefonních karet, které si vězni kupovali, případně nechávali posílat z domova. Nový systém funguje na principu předplaceného kreditu na virtuálním telefonním účtu vězně vedeném u poskytovatele telefonních služeb.
Každému vězni (který bude chtít telefonovat) je vydána stíratelná kartička, na které po setření najde unikátní číslo svého telefonního účtu a PIN k tomuto účtu, které mu budou sloužit pro přihlášení do telefonního automatu.
Telefonní automaty jsou umístěny na příslušných odděleních odsouzených, ve výkonu vazby nebo výkonu trestu s celovým systémem pak na určených místech věznic. Provozní doba automatů by měla být systémem nastavena na dobu vyhrazenou časovým rozvrhem dne na telefonování vězňů (zde bude zřejmě individuální úprava dle podmínek jednotlivých věznic).
Kredit na telefonním účtu vězně půjde dobíjet třemi způsoby:
1. vězeň si prostřednictvím vychovatele nebo dozorce může zažádat o převod částky ze svého osobního, ve věznici vedeného účtu (pokud bude mít na tomto účtu k dispozici peníze, se kterými bude moci volně nakládat) na telefonní účet,
2. od dubna 2017 je zprovozněn vyhrazený účet provozovatele, na který je možno zasílát platby na dobití kreditu přímo „z civilu“, a to buď bankovním převodem, nebo poštovní poukázkou typu „A“ – účet je pro všechny vězně společný, jako identifikátor platby bude slouží jméno a příjmení vězně uvedené ve zprávě pro příjemce, jako variabilní symbol platby se bude uvádět unikátní číslo telefonního účtu dotyčného vězně (viz výše),
3. od května 2017 je zprovozněna internetová platební brána, kde budou platby prováděny pomocí platební karty (podobně jako při platbách v e-shopech).
Částka je na telefonní účet vězně připisována během 5 pracovních dnů. Výchozí minimální výše platby je nastavena na 50 Kč (ale může dojít ze strany vězeňské služby k úpravě tohoto limitu), kredit je možno dobít do maximální výše 2000 Kč. Platby s neúplně nebo nesprávně uvedenými údaji budou do 30 dnů vraceny zpět odesílateli/plátci. Zpracování platby na dobití kreditu nižší než 500 Kč bude zpoplatněno částkou 3 Kč.
Cena hovoru do mobilních i pevných sítí na území ČR je 1,98 Kč za minutu (včetně DPH), hovory jsou účtovány po vteřinách. Volání do zahraničí bude rozděleno do tří pásem dle cílové země s cenami 25,50/49/98 Kč včetně DPH za minutu hovoru, účtování opět po vteřinách
V případě nevyčerpání předplaceného kreditu má vězeň po propuštění možnost zažádat si u provozovatele služby o vyplacení nevyčerpané částky – žádost bude muset být podána do 36 měsíců po propuštění, součástí žádosti musí být potvrzený formulář o propuštění (o jehož vydání si musí vězeň před propuštěním sám ve věznici zažádat). Vrácení bude provedeno do 30 dnů, vracet se budou pouze částky vyšší než 10 Kč. Poplatek za vrácení částky bankovním převodem je 10 Kč, v případě vrácení poštovní poukázkou pak 30 Kč.

Přechodné období pro vyčerpání starých telefonních karet v automatech od O2 běželo do května až června 2017.

ZÁKLADNÍ INFORMACE – DOBÍJENÍ A VRÁCENÍ KREDITU

Dobíjení kreditu online na internetu a ze zahraničí

  • Platba platební kartou se provádí přes internetové stránky MYTELIO.COM nebo MOJETELIO.CZ
  • Tuto metodu lze použít pro dobíjení kreditu z ČR i ze zahraničí.
  • Pro dobití je nutné správně vyplnit osmimístné číslo telefonního účtu vězně.
  • Kredit je navýšen okamžitě po provedení platby.
  • Zpracování plateb je zpoplatněno dle aktuálního ceníku.

Dobíjení kreditu bankovním převodem nebo pomocí poštovní poukázky typu A

  • Částku nutno zaslat na účet 4948571359/0800 (platí pouze pro platby z ČR).
  • Celkový kredit vězně nesmí překročit částku 2000 Kč.
  • Jako variabilní symbol musí být v platbě uvedeno číslo telefonního účtu vězně, tj. osmimístné číslo. Jako doplňující údaj v platbě lze uvést jméno a datum narození vězně.
  • Platby bez správně vyplněného variabilního symbolu nebudou standardně zpracovávány.
  • Kredit bude navýšen nejpozději do 5 pracovních dní po připsání platby na účet provozovatele. Před uplynutím této lhůty provozovatel neposkytuje informace, zda je či není platba již dobita.
  • Pokud dobití neproběhne, tak je to zřejmě z důvodu, že v platbě nebyl vyplněn správný variabilní symbol. V tomto případě musí odesílatel platby kontaktovat provozovatele (písemně či přes webové stránky) a zaslat mu kopii potvrzení o provedené platbě, své kontaktní údaje a číslo telefonního účtu vězně. Po obdržení požadovaných údajů bude do 10 pracovních dní provedeno dobití nebo odesílatele budeme kontaktovat písemně či na poskytnutém telefonním čísle pro dodatečné ověření platby.
  • Provozovatel nevrací platby omylem zaslané s variabilním symbolem obsahujícím číslo existujícího telefonního účtu jiného vězně.
  • Zpracování plateb je zpoplatněno dle aktuálního ceníku, který je dostupný ve věznicích.

Vrácení neprovolaného kreditu

  • Po propuštění můžete požádat společnost Telio/BVfon o vrácení neprovolaného kreditu.
  • Součástí žádosti o vrácení kreditu musí být potvrzený výstupní formulář „Report o ukončení služby”, který při propuštění na vyžádání poskytne zaměstnanec Vězeňské služby.
  • Žádost musí být zaslána nejpozději do 36 měsíců po propuštění (popř. do 90 dnů po ukončení poskytování telefonních služeb) poštou či elektronicky na adresu, která bude uvedena na výstupním formuláři.
  • Kredit bude vrácen do 30 dní převodem na určený bankovní účet v ČR nebo zasláním poštovní poukázky na určenou adresu v ČR. O vrácení kreditu převodem na účet lze taktéž zažádat přímo na stránkách MOJETELIO.CZ.
  • Z částky budou před odesláním odečteny nezbytné administrativní poplatky, jejichž výše je uvedena v platném Ceníku, a případně kredit poskytnutý zdarma. Vráceny budou pouze částky, které po odečtění poplatků, činí více než 10 Kč.

Ceník služeb

  • Ceník služeb je k dispozici v jednotlivých věznicích.

Číslo vězně

Každému vězni, který má zájem o telefonování, je vydávána „Karta telefonního účtu“, na které jsou dvě stíratelná pole – po setření ochranné vrstvy v jednom poli najde PIN kód, ve druhém pak číslo telefonního účtu. Vězni tyto dva údaje slouží pro přihlášení k telefonnímu automatu před realizací hovoru, u čísla telefonního účtu je pak potřeba, aby jej sdělil také těm blízkým, kteří by mu chtěli dobíjet kredit bankovním převodem nebo přes platební bránu.

Mobilní telefony ve vězení

Další kapitolou je potom telefonování z mobilních telefonů, což je nejen zakázané, ale dokonce může být kvalifikováno jako trestný čin maření úředního rozhodnutí a rozhodně to není bezpečné, jak pro odsouzené, tak jejich blízké. Obě strany v tu chvíli porušují zákon. Tedy, pokud vám někdo z vězení zavolá, ohrožuje i Vás a pokud někomu vy voláte, ohrožujete jeho. Nicméně nutno dodat, že výklady této problematiky se různí, stejně jako samotná rozhodnutí soudců. (Většina žaloby zamítá) Vězňům telefony nedoporučuji z ještě jednoho důvodu, ač se vám to nemusí zdát, přibyde oběma stranám mnohem více stresu a vztahy vám to rozhodně nezlepší.