Stížnosti na Vězeňskou službu, nepodávejte

Zákaz návštěv, horší důsledky než COVID

Poměrně dlouho jsme se sami nevyjadřovali k návštěvám ve věznicích a jejich zákazu. Ne pro to, že by to nebylo důležité téma. Domnívám se, že je to téma zcela zásadní. Základní důvod byl v tom, že nemáme moc to změnit a situace sama je nehybná. Zdálo by se tak, že není co psát.

Domnívám se ale, že nyní je již třeba, se vyjádřit. Přiznejme si, COVID ve věznicích je a nebylo v žádném případě v silách vězeňské služby na tom cokoli změnit. V zásadě si myslím, že minimálně při druhé vlně této nemoci zareagovala vězeňská služba podstatně lépe než většina ostatních institucí v České republice. O tom s ohledem na to, že máme poměrně veliké množství informací z fungování života ve věznicích, v zásadě nepochybuji. Není to ideální, ale jak by mohlo být, však věznice jsou místa, kde by podle podstatné části společnosti měli odsouzení pykat za své zločiny o chlebu a vodě. Zdravotní péče, však té není dost ani pro slušné občany (názor který často slýchávám). Není se čemu divit, že kvalita vězeňských lékařů není na valné úrovni. Kde by kvalitní lékaře vězeňská služba vzala. Zkusili jste se někdy zeptat nějakého lékaře, nebo zdravotní sestry, zda by chtěli pracovat ve věznici. Takové nepotkáte. Proč? Protože to je pro něj konečná zastávka, stejně jako pro mnohé odsouzené, kteří se pak do vězení vrací stále a stále a stále, až nakonec zjistí, že ve vězení prožili život. Většina takových nakonec zemře na ulici a po cestě životem napáchá mnoho zla. Ale vraťme se na začátek. V každé fázi života se člověk může změnit k lepšímu, ať je ve věznici poprvé, podruhé nebo po desáté. Mnoho psychologů by vám asi řeklo, že je vše o vnitřní motivaci a ta se nedá vnutit. No já vám zase řeknu, že lidé jsou jako houby a nasávají vše dobré i zlé, a to potom vracejí. Nejsem idealista, je mnoho opravdu velmi zlých lidí, ale většina taková není ani v base. Problém je v tom, že mnoho lidí k získání vnitřní motivace potřebuje nějaký vnější stimul. Tímto stimulem a hlavní kotvou bývají pro vězně právě blízké osoby. Asi všichni se mnou budete souhlasit, že pro udržení alespoň stínu funkčního blízkého vztahu je určitý vizuální kontakt potřebný. Bez něj se totiž vztahy ztrácejí. Sociální izolace se zvětšuje. To je to k čemu právě nyní dochází. Smekám před všemi partnery(kami) odsouzených, které(ří) v sobě našly vnitřní sílu, čekat na své milované i za situace, kdy i těch pár okamžiků návštěvy ztratili. Je mi velmi líto všech těch dětí, které nemají šanci vidět úsměv rodiče.

O co ale jde především. Po takto dlouhé době bez kontaktu, dochází k definitivním rozvratům velké části vztahů vězněných osob. Tam kde nedojde přímo k rozvratu, blízcí ztrácí možnost na vězně pozitivně působit. Proto i u těch, kteří měli velikou šanci resocializace, vinou vládních nařízení dochází k neřízené desocializaci. Člověk je tvor družný a k životu potřebuje vztahy (tím myslím vztahy obecně), a tak místo toho, aby se tito opuštění odsouzení drželi kotvy společnosti běžného světa, chytí se často toho nejhoršího, co basa nabízí.

Já se ptám. Je opravdu zákaz návštěv, které již probíhaly za sklem a za nejpřísnějších hygienických opatřeních skutečně nutný? Nenapadá mě mechanismus, jak by takto návštěvníci mohli vězně nakazit. Stojí nám zákaz, jen pro zákaz samotný za tisíce zničených životů, rozvrácené rodiny a plačící děti? Opravdu to stojí za možná statisíce trestných činů, kterými nám ,,slušným“ občanům znepříjemní život, protože to ,,zase nezvládnou“.

Ano něco spáchali, ano mají za to dostat trest. Pokud se ale jako společnost nechceme chovat stejně, nemá být trest pomstou, ale ochranou společnosti. Tu ochráníme nejlépe, pokud se nám je podaří ve vězení změnit. Změnit někoho lze k lepšímu bez vztahové vazby a v takovém prostředí velmi těžko. Mnozí nich až díky vězení a kontaktu s ,,venkem“ poznali co ztratili, čeho je třeba si vážit a měli čas se zastavit a litovat.

Díky base se myslím nepolepšil nikdo, v base se dá polepšit jen base navzdory.

Pokud jste dočetli až sem. Vyzývám Vás tlačte na naši vládu, pište petice, pomozte. Vykašlete se na sny o amnestii, řešte, co je reálné vyřešit.

Ještě jednou pro všechny, kdo stále čekají. Máte můj hluboký obdiv a jsem v modlitbách s Vámi.

OPZ

 

 

 

Autor příspěvku: obase.cz

59 komentáře v “Zákaz návštěv, horší důsledky než COVID

  • Kateřina

    (16.1.2021 - 2:31)

    Mám přítele ve vazební věznici… Od konce října…. Náš syn za chvíli bude mít 7měsíců a čekáme spolu další miminko.. je to těžké, jak pro něho, tak pro mě… škoda, že ho nevzali na ten skype 🙁 ale aspoň, že je možnost to volání… Jinak bychom to zvladali horko těžko…

  • Karolína

    (16.1.2021 - 6:37)

    Dobrý den, jsem jedna z cekatelek na muze a váš článek se mi velmi dotknul. Je úžasný a máte naprostou pravdu. Něco se musí změnit, tohle by si měli přečíst ve vlade. Stále podepisují petice, ale poradte co víc můžu udelat

  • Marie

    (16.1.2021 - 7:05)

    Popsal jste to úplně doslova. Ja stale čekám a nevzdam to nikdy.

    • Blanchet

      (16.1.2021 - 10:12)

      Proč nemůžou být povolené návštěvy pro blízké, kteří si před návštěvou zaplatí PCR test? Nechápu . Přítel nastoupil 15.9. a od té doby jsem ho viděla 2x přes příšerný spojení po Skypu.

    • Eva

      (16.1.2021 - 13:11)

      Dobry den, souhlasim s Vami… Syn díky těmto zákazům nevidel tatu přes půl roku. Má z toho psychické problemy a je to pro nej, jako by táta umrel. Sdělil mi, ze už táta nevi ani jak vypada…. Brečí a blbe spi… Jak dlouho budou zakazane navstevy půl roku? Rok? Trestají tím rodiny a deti …

  • Dáda

    (16.1.2021 - 7:20)

    Krásně a výstižně napsane. I my s dcerou jsme jedny z těch co to nevzdáváme navzdory tomu všemu, a čekáme, denně si voláme a pomáháme na dálku .nějaký zlom už by byl potřeba. Děkujeme za Vaši podporu ,kterou nám dáváte. Krásný den všem.

  • Michaela

    (16.1.2021 - 9:35)

    Jsem jedna z čekatelek. Mám tam manžela už od 29.1 2020.. Já a naše tři malé děti čekáme a stále doufáme.. Váš názor na návštěvy je úplně přesný. Hrozně se mne to dotklo. S těmi rozvrácenýmy rodinami a že se tam chytí toho nejhoršího co basa nabízí atd… Úplně mi mluvíte z duše. Několikrát jsem se s manželem po telefonu pohádali protože se začal měnit k horšímu. Vůbec jsem ho nepoznávala. Hádali jsme se a i jsem málem podala návrh o rozvod.. Ale víra a láska je silnější a já věřím že to spolu zvládnem tak jako všechno.. Neztracejte víru a lásku k dotyčné osobě. I oni to tam mají těžké a bojí se o nás tak jako my o ně.. Jednou tohle Peklo zkonci a až své milované budete moci obejmout budete si víc vážit obětí, milovaného člověka a sami sebe, protože jste to zvládli.. Držím nám všem palce a přeji hodně štěstí v lásce, víře a čekání.. My to zvládnem…

  • Blanchet

    (16.1.2021 - 10:13)

    Proč nemůžou být povolené návštěvy pro blízké, kteří si před návštěvou zaplatí PCR test? Nechápu . Přítel nastoupil 15.9. a od té doby jsem ho viděla 2x přes příšerný spojení po Skypu.

  • L

    (16.1.2021 - 10:35)

    Já píšu každých cca 14 dní email (sem tam dopis, aby to nebylo fádní) na následující 3 instituce: ministerstvo zdravotnictví, vládu a ministerstvo spravedlnosti. Pořád dokola jak kolovrátek, jak je to nespravedlivé, oproti povoleným návštěvám v domovech pro seniory, LDN a jiné… O tom, jaké je to utrpení pro rodiny i odsouzené samotné, že v únoru to bude rok, co jsme se naposledy mohli obejmout a dotknout. Oni mi vždy odepíší vcelku arogantně a stroze, že odsouzení mají kompenzace v podobě 10 minut volání denně navíc, Skype a jeden balík navíc. (tak co bysme ještě nechtěli). Univerzální naučená odpověď pro všechny. Na moje konkrétní argumenty nikdo nereflektuje. Ale nevzdávám se, píšu znovu a znovu a budu je s tím otravovat tak dlouho, dokud ty návštěvy nepovolí! Sama bohužel cítím, jak se mi vnitřně partner pomalu, ale jistě vzdaluje. Nechci si to přiznat, jemu už vůbec ne. Bojím se velmi, že to i náš vztah rozvrátí definitivně, po 4 letech čekání. Ještě nám hodně let zbývá. Nebude doma ani za rok, ani za dva, ani za pět let. Přesto z celého srdce věřím, že v březnu už by snad návštěvy být mohly. V první vlně se zakázaly v polovině března a v květnu už zase byly samozřejmě přes sklo atd. ale byly! A teď? Od října jsou zakázané a změna v nedohlednu. Jestli tohle není porušování základních lidských práv a svobod, tak už nevím.

    • Kateřina

      (16.1.2021 - 20:38)

      Prosím email na ministerstvo spravedlnosti? My od října neměli ani ten debilni Skype

      • Leona

        (16.1.2021 - 21:07)

        Vyhledejte přímo ve vyhledávači ministerstvo spravedlnosti Benešovou a přímo jí napište ohledně návštěv, také jsem psala a chce to,aby jsme všichni napsali, přímo otravovali ať vidí, že naši chlapy nejsou žádný hadry na podlahu

        • Kateřina

          (17.1.2021 - 19:09)

          Děkuji moc! Jako ať si odpykaji trest, nejlepší by bylo to tzv. ,, domácí vězení“ takhle to odnášíme i my aj naše děti

        • Michaela

          (17.1.2021 - 23:06)

          Odpověď pro Kateřinu,¨
          Skype není nárokový slouží jako bonus pro odsouzené a záleží pouze na věznici zda ho umožní nebo ne. Tohle Vám odpoví na Generálním ředitelství věznic. Tak jako všem, kteří tam ohledně Skypu psali.

  • Anonym

    (16.1.2021 - 10:47)

    Take souhlasim,
    muj nazor je, ze je treba jim poradne zamotat hlavu v podobe x trstnich oznameni za kazdeho, ktery nema moznost spatrit sve rodinne prislusniky, je potreba zjistit stav nakazenych, umrti, s toho bude patrne i jejich ohrozeni. dale nezvladajici lekarskou peci neschopnych lekaru tam, kteri se jinde nemaji pro neschopnosti uchytit. dale upozornit na predrazene telefony, 1800kc za mesic? lichva….., cukr za 25 kc? , toaletni papir ? program zachazeni? nula, jen si nechaji podepsat pod natlakem papir, ze je.
    Strava? o tom nemluve.
    evropska kom. vyzvala k okamzite nsprave, nase beneska se zavazala ze bude odstraneno a napraveno vse v roce 19 . nic….
    vse kdyz pospojujeme, hezky napiseme a podame formou tr. oznameni, tak se musi zacit neco dit…., media? tam je jiz vic nez jasna censura…
    nejsem nijak chytra, ani nemam na advokaty, ale co mi vola manzel je alarmujici. lide vazne nemocni, nemaji leky, moznost lezet, nemaji ani teplo, stravu, praci a to tam je za nehodu, kterou nemohl ovlivnit…., komu tim kdo prospel? jen stoji kazdy vezen penize nas a to mohl byt prinosem venku.
    vlada utratila co se dalo, trd se schovava za nouz. stav a nutne utraceni, ale fakt je, ze se plni pouze korytka tech nahore.
    polni nemocnice, vzdyt muselo byt jasne ze k polni nemocnici je potreba personal….
    kolik kdo dostal? premier asi dost.
    proposteni na tretiny a pulky? soudy “ maji za to“ ze naprava neni dostatecna…..co to kurv. je maji za to? kde je zakon a splneni vsech veci ….
    zastupci, soudci, rediteke veznic =v kazde veznici a toto kolecko staci chvilku pozorovat a dojde vam, jak dumyslne propracovane vse je a o kolik tato trojka obere stat a verejnost.
    toto letadlo je opravdu obri a divim se nejake TV ze se nenajde nekdo kdo tyto uniky ukaze lidem.
    tak co s tim

    • Anonym

      (17.1.2021 - 19:19)

      Já spíš prosím, abyste mail napsala hlavně na ministerstvo zdravotnictví (které o povoleních a výjimkách rozhoduje), jako Benesovy to samozřejmě pošlete také, ale hlavně na to ministerstvo zdravotnictví. Mail sem bohužel vložit nejde, ale najdete to na seznamu velmi lehce: mzcr zavinac mzcr tečka cz. Nemohou byt přeci bez návštěv půl roku, kolik rodin a vztahů to zničí, to snad není pravda! Musíme psát pořad znovu a znovu klidně každý měsíc a at je nás co nejvíc. 5 lidi to nezmění. Dokud nás nevyslysi, tak jim nedáme pokoj. Řeší všechno okolo, vakciny, kompenzace hospodam, ale ze se tady rodiny uz x měsíců neviděli a neuvidí to nikoho nezajímá. Jen proto, ze jsou vězni neznamená, ze jsou odpad společnosti bez práv na cokoliv.

      • Kateřina

        (17.1.2021 - 19:23)

        Jo !!!!! Prostě budu psát taktéž pořád… Pořád dokola… A ano napisu i na ministerstvo zdravotnictví

  • Anonym

    (16.1.2021 - 11:26)

    Pro L. obdivuji a takto otravovat je na miste, bohuzel je nas malo.
    Trest je jedna vec, ale prava druha a ty porusuji ze vsech stran.
    Kolik mu jeste schazi? jak je strary? mate deti? to vse prece jsou argumentacni veci a i deti maji prava, ty take porusuji! ob. zakonik v nove podobe to primo definuje.
    Nedej boze zdravotni problemy ve VT to je uplna konecna…je to pouze v cr takto nastaveno, advokat rika ze jde o nemoc z moci sverene a nab. korupcni bohatsvi…

  • Leona

    (16.1.2021 - 18:07)

    Máte naprostou pravdu co jste napsal.Jsem také pro petici ohledně návštěv. Zakázané návštěvy jsou u nás největší problém mezi mnou a přítelem, protože skrz to stále brecime oba do volání. Přítel nastoupil v září 2020 a viděli jsme se už jen dvakrát a to přes sklo,pak se návštěvy zakázaly. Od té doby trpime,míváme víc nervy, přítelovi se teď honí v hlavě různé zlé myšlenky co se týče mě, má už i zlé sny (říká mi o nich), prostě ta psychika je už hodně znát, je to špatný se nevidět. Bože aspoň přes to sklo se vidět, vždyť nikoho takhle nenakazime. Naposledy jsem byla za sklem a ještě jsem musela mít roušku a to jsem tam seděla sama a celkově za ten čas tříhodinový jsme tam byly dvě na návštěvě,tak koho by jsme nakazily. A vězni byli nakažený jedině od personálu.Veznice dají návštěvy až při 2 stupni PSA to by nebylo ještě pěkně dlouho!!!!!!!

  • Eva

    (16.1.2021 - 19:45)

    Dobry den, souhlasim s Vami… Syn díky těmto zákazům nevidel tatu přes půl roku. Má z toho psychické problemy a je to pro nej, jako by táta umrel. Sdělil mi, ze už táta nevi ani jak vypada…. Brečí a blbe spi… Jak dlouho budou zakazane navstevy půl roku? Rok? Trestají tím rodiny a deti …

  • Petra

    (16.1.2021 - 20:31)

    Je to šílená situace, nejsme už dost potrestáni že nemáme rodinu po hromadě.Čim přijdou příště?!!Na každý problém se najde řešení ,ale ne přeci na úkor lidí. A stejně nic nevyřešily,stejně ta nemoc nadále trvá. Co když už ,takhle to bude pořád ..To návštěvy prostě jen tak zruší..Vubec nic nemají Pod kontrolou,sedí si bez starostne,a jen vybírají honoráře a tahají za šňůry ..A vymejsli čím dalším ,nám obyčejným lidem zpříjemní život.Na mojí drahou polovičku z 4 dětmi čekám a budu čekat dál, na tom se nic nemění..věřím že to nam všem uteče, a pak už jen to bude špatná vzpomínka.Mame to hodně těžký,ale oni to mají těžší. My máme aspoň tý děti, celý den máme co dělat ..Čas nam utíká rychleji A oni jen sami za sebe a pro sebe ..Nam se stýská, bolí nás to ..a někdy se to neobejde i bez výčitek a zlosti..Ale,my sme ty který jsme řekli..(POČKÁM NA TEBE,SPOLU TO DÁME)Musíme si být vzájemnou oporou,i kdybi jen přes ten telefon..Já tedy upřímně jsem vděčná za každých 30min denne co se slyšíme.

    • Kateřina

      (16.1.2021 - 20:41)

      A vše odnáší ty naše děti 🙁

      • Eva

        (17.1.2021 - 17:06)

        Jako matka samozivetelka s 2 detmi, nám finance dovolí telefonovat jednou tydne 10 min. Každý den urcite ne. Mrzi me, ze skype teda nedaji aspoň jako nahradu. Bohuzel casteji si volat nemuzeme dovolit z fin. duvodu. Deti už nevi jak táta vypada. Já už pomalu také ne.

    • Anonym

      (16.1.2021 - 22:01)

      30 minut denne, ano take jsem vdecna, ale 1800 kc mesicne? , ktere zmrd. podporujeme? ja mam pausal i s daty za 280kc mesicne! co si o sobe ten nas slavne rozkradeny stat a blbove nahore mysli!!!! souhlasim, kazdy kdyz podsme trestko a poradne je zahltime, tak se snad chyti za rypaky!!! ty penize jsou treba jinde nez jim tolerovat takove zlodejny!

  • Anonym

    (16.1.2021 - 22:02)

    30 minut denne, ano take jsem vdecna, ale 1800 kc mesicne? , ktere zmrd. podporujeme? ja mam pausal i s daty za 280kc mesicne! co si o sobe ten nas slavne rozkradeny stat a blbove nahore mysli!!!! souhlasim, kazdy kdyz podsme trestko a poradne je zahltime, tak se snad chyti za rypaky!!! ty penize jsou treba jinde nez jim tolerovat takove zlodejny!

  • Anonym

    (17.1.2021 - 19:19)

    Já spíš prosím, abyste mail napsala hlavně na ministerstvo zdravotnictví (které o povoleních a výjimkách rozhoduje), jako Benesovy to samozřejmě pošlete také, ale hlavně na to ministerstvo zdravotnictví. Mail sem bohužel vložit nejde, ale najdete to na seznamu velmi lehce: mzcr zavinac mzcr tečka cz. Nemohou byt přeci bez návštěv půl roku, kolik rodin a vztahů to zničí, to snad není pravda! Musíme psát pořad znovu a znovu klidně každý měsíc a at je nás co nejvíc. 5 lidi to nezmění. Dokud nás nevyslysi, tak jim nedáme pokoj. Řeší všechno okolo, vakciny, kompenzace hospodam, ale ze se tady rodiny uz x měsíců neviděli a neuvidí to nikoho nezajímá. Jen proto, ze jsou vězni neznamená, ze jsou odpad společnosti bez práv na cokoliv.

  • Petra

    (17.1.2021 - 20:16)

    Dobrý den,máte pravdu je to hrozná doba modlim se aby povolili návštěvy aspoň za sklem a PCR testy . Když můžou povolit návštěvy v domově důchodců nebo v nemocnici tak proč ne ve veznicich tohle nechápu!! A jsme ochotni na testy jít. My s přítelem to máme stejně hrozně se nám stýská i když se snažíme se podporovat tak objetí,pusa to prostě není. Ať už je tahle doba jen špatný vzpomínky! I ten předražená hovor i když já jsem ráda za každý tel.a i za skype i když se špatně slyšíme, ale říkám si lepší něco než nic. A nejhorší je ,že zatím není žádný vidina zlepšení. Ať to už zkončí tahle zlá doba!! Všem přeji pevné nervy ať to všichni zvládneme a jsme všichni spolu

    • Michaela

      (17.1.2021 - 23:11)

      Volali jsme s mluvčím ministerstva zdravotnictví. A bylo nám sděleno, že ministerstvo zdravotnictví nemá nic společného se zdravotnictvím ve věznicích to má v kompetenci Generální ředitelství věznic. Tak pokud si chcete stěžovat na zdravotnictví ve věznicích musíte psát tam.

    • Jana

      (7.2.2021 - 15:00)

      Ano je to tak…
      Jako matka samozivitelka musim tatovi mych deti kupovat kredit, aby deti tatu vubec slysely…. Kdyz uz ho nemuzou videt… Pro nas tech 1000 mesicne je opravdu hodne a musime to usetrit treba na jidle… Taky bysme uvitali, kdyz nejsou navstevy, treba levnejsi hovory..

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.