Dopis generálního ředitele vězeňské služby

Od jednoho z našich přispěvovatelů jsme dostali kopii dopisu, kterým se obrátil na předsedy soudů v České republice. Samotný dokument máme k dispozici. Text níže. OPZ

Vězeňská služba české republiky vrchní státní rada
JID: VSETRfo1244544

genmjr. PhDr. Petr Dohnal generální ředitel

 

 

 

 

Praha 13. října2020

Č. j. VS-57802-94/ČJ-2020-8000-0G1Ř

 

 

Vážený pane předsedo,

 

 

dovolte mi, abych se v návaznosti na naši předchozí korespondenci na Vás obrátil s žádos tí, která bezprostředně souvisí s aktuální epidemickou situací šíření onemocnění COVID-19 a nově celorepublikově přijatými opatřeními proti šíření infekčních onemocnění.

 

V dubnu tohoto roku v souvislosti vyhlášením nouzového stavu Vládou ČR a z důvodu trvajícího stavu ohrožení zdraví obyvatel české republiky  v důsledku epidemie koronaviru  SARS-CoV-2 a nebezpeční zavlečení tohoto infekčního onemocnění do vězeňských zařízení, jsem Vás požádal o zvážení možnosti, zda by příslušné soudy při stanovování nástupů do výkonu trestu odnětí svobody z tzv. civilního života nemohly zohlednit vysoká bezpečnostní a celospolečenská rizika a dobu nástupu do výkonu trestu odnětí svobody oddálit či pozastavit.

 

Na základě sběru dat, která průběžně shromažďujeme a vyhodnocujeme, bych Vám  chtěl poděkovat za proaktivní přístup všech předsedů soudů, kteří svým rozhodnutím  oddálili  či pozastavili nástupy odsouzených do věznic a vazebních věznic, a tak zabránili masivnímu šíření infekčních onemocnění ve vězeňských zařízeních. Také díky těmto omezeným nástupům odsouzených se nám společně podařilo situaci velice dobře zvládnout. Například v měsíci květnu jsme evidovali pouze 83 těchto nástupů oproti lednu roku 2020,  kdy nastoupilo  294  odsouzených. K měsíci září evidujeme nástup 198 odsouzených k výkonu trestu odnětí svobody.

 

Nicméně současná situace je pro Vězeňskou službu ČR ještě závažnější  než ta na jaře roku 2020. Z tohoto důvodu bych Vás chtěl opětovně požádat o zvážení možnosti, zda by příslušné soudy při stanovování nástupů do výkonu trestu odnětí svobody z tzv. civilního života nemohly dobu nástupu do výkonu trestu odnětí svobody oddálit či prozatím pozastavit a také, zda by nástup osob, které podléhají karanténnímu režimu či jsou pozitivní na COVID-19 taktéž neodložily.

 

Nově nastoupivši odsouzení jsou vzhledem k inkubační době onemocnění aktuálně zásadní potencionální hrozbou šíření nákazy. Mohlo by se tak stát, že pozitivně nakažení bez příznaků nakazí další odsouzené na oddílech a tím se spustí nekontrolované šíření nemoci COVID-19. Jakákoliv nestabilita, například exponenciální šíření infekčních nemocí v rámci organizačních jednotek může mít nedozírné následky v oblasti zajištění bezpečnosti a zdraví vězněných osob, zaměstnanců a příslušníků sboru.

 

Vážený pane předsedo, vzhledem k nově vyhlášeným krizovým opatřením, jejichž cílem je zvrátit nepříznivý vývoj  pandemie  nemoci  COVID-19  v  celé  české  republice  si  Vás  dovoluji  požádat o zvážení uvedené možnosti. Toto ulehčení by jistě snížilo další rizika zavlečení nákazy COVID-19 způsobované virem SARS-CoV-2 zvenčí do vězeňských zařízení.

 

Děkuji za pochopení.

 

 

S úctou

 

 

Vrchní státní rada genmjr. PhDr. Petr Dohnal

generální ředitel Vězeňské služby ČR

 

podepsáno elektronicky

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dle rozdělovníku

 

 

11 „- – „‚· -1 „. , .. .. _…

,.. ,, ,. -· – “ “ ‚ “ · · “ — rálnl reditelstvl Praha Kancelár generálnlho feditele

 

genmjr. PhDr. Petr Dohnal                       •aha 4

13.10.2020 16:04:42

Olgitéloé pode psal:

genmir PhDr. Petr Dohnal

Vězeflská slu.2:ba C es ké republiky

Důvod :                                                                                                                                                                                                                  2

Autor příspěvku: obase.cz

66 komentáře v “Dopis generálního ředitele vězeňské služby

  • Leona

    (6.11.2020 - 8:59)

    Dobrý den, jaký máte na to vy tady názor?A myslíte, že se smiluji i nad vězni, kteří už odpykávají mírné tresty?

    • obase.cz

      (6.11.2020 - 15:57)

      Dobrý den. Myslím si, že ne. O.

  • plppppp

    (7.11.2020 - 13:47)

    ? snazi se zamaskovat fakt, ze to je uz vsude? a pokud zacnou umirat vezni….tak nejde prece o vezne, ale o jejich zidlicky a plat. hlavne nasledky mohou znamenat i fakt, ze se za katr dostanou i oni :-))) alespon zjisti jak vse funguje pod jejich velenim 🙂 bez moc, vse nefunkcni a zjisteni, ze vydelavat na cukru v kantyne je vic nez jejich potreby. jake to je nemoci jit rodicum na pohreb a to i za blbou chybu za volantem…..a mnoho dalsiho. …

  • D

    (7.11.2020 - 17:06)

    Ve věznici v Kynšperku potvrzené případy onemocněním COVID-19. Začali vězňům měřit teploty. Pokuď se nebude testovat , podle teploty se nakažení nepoznají.Nákaza se roznese na všechny . Jsou vězni chráněni , dostane se jim péče ? V běžném civilním životě mimo věznice je situace dost vážná !!!!!! Snad jsou lůžka připravená pro nemocné ve věznicích ?

  • Leona

    (7.11.2020 - 18:26)

    Věděla jsem, že nakonec se bude covid šířit i mezi vězni.Pritel má strach,že je zavřou za katr a nebudou moci vylézat ani volat. Kde to jsme,to se tam oni psychicky fakt zblázní, už takhle nemůžou chodit do práce,leze jim to na hlavu,nemají návštěvy ani za sklem, neuslyší svoje blízké..nechci domýšlet co se bude dít a nikoho to nezajímá. Tady pan obase.cz je hodný, že se snaží kontaktovat určitá místa i já psala,doposud žádná odezva. Chápu lhůta je 30 dní.

    • tztzu11u

      (7.11.2020 - 20:56)

      doporucuji vsem poslechnout….hlavne soudcum a vsem kdo rozhoduje! toto je nazor lidi….kam az to nechate dojit…..
      https://youtu.be/RdYItmLDgQo

      komentar pana Vladimira je vecny. ano mate pravdu „jasny povel“ to je to co je treba, bohuzel tady uz ve vlade neni nikdo, kdo mysli na blaho naroda. dnes ve zpravach : skrt v armade cca deset miliard…., armada se ohrazuje, ze je treba…., priklad: na slovensku byl dan prave receny „povel“ a maji testovanou temer celou republiku, tady jen reci a armada uvolni par desitek vojaku….., nase armada potrebuje tyden na nemocnici a to jsou profi…., za me pred dvaceti lety to trvalo na vyse zminovany povel – tedy rozkaz …jeden den 🙂 .zpet k financim: to vazne neni ve vlade jedinec co umi pocitat a dat na papir, ze ve vezenskem systemu je x miliard, ktere mohou slouzit nemocnym, maminkam, duchodcum a tam kde je potreba vetsi nez papirove vykazane penize, ktere si pere vedeni a vsichni v systemu? zdravotni pece? o tom radsi ani nemluvit, protoze to je ze stran „lekaru, kteri nenajdou pro svoje kvality jinde uplatneni “ katastrofalni. ano, ani paralen vam nedaji. nic proste nic. hlavne bez penez, ktere odsouzeni prevazne na zdr. uctu nemaji, neplati a porusuje se zakon a vlasne vas ani neosetri.
      zamerne podavane klamave a lzive informace…o detskem tabore….jak se tam maji, jsou dost okate. kazdy kdo tam nekoho ma, tak vse zna. chapu, ze jsou tam lide a jsou stale „lide co maji prava“ za zavazne prohresky, o tech zadna. zadne nasilniky a zvrhliky nepoustet, ale dvacetilete deti i obecne nezavazne trestne veci pustit je o nemale uspore, ktera se ted hleda pro vsechny ti co napr. krachuji.
      bohuzel to si nikdo neuvedomuje.
      tak se omlouvam za uprimnost…ale poznatku mam moc.

  • Pavla

    (7.11.2020 - 19:58)

    Přesně tak p. Leono, jsou zavření a další trest pro ně je zákaz návštěv. Psichika udělá sví. Vím o čem píšu. Ještě ať jim dají zákaz voláni a nevím jak by to dopadlo. Manžel si ztěžuje že mu není dobře ale má smůlu je víkend. Tohle je na hlavu.

    • Leona

      (7.11.2020 - 20:24)

      Pavlo chudák váš muž,ano vím jak to chodí s léky tam. I když to jsou trestanci tak mají nárok na zdraví. Ať se drží…

  • Vladimír Grygar Scarabelli

    (7.11.2020 - 20:05)

    Vážení čtenáři….
    Velmi pozorně jsem si přečetl výše zveřejněný dopis generálního ředitele genmjr. PhDR Petra Dohnala.
    Úvodem i závěrem se jedná o velice zdvořilostní dopis, jehož obsahem je, aby soudci s ohledem na stávající situaci vzali v úvahu v jakém množství posílat odsouzené do výkonu trestu.
    Domnívám se, že jednak vedení jednotlivých věznic má již zřejmě určité problémy s lidmi postiženými pandemií a proto přijímat další odsouzené je určité riziko, jak pro odsouzené již ve výkonu trestu, tak i pro zaměstnance vězeňské služby.
    V některém s předešlých článků jsem se dočetl, že rozhodnutí, koho poslat, či neposlat v této napjaté době do výkonu trestu, bude pouze jen na rozhodnutí a uvážení jednotlivých soudců.
    Na jednu stranu tato úvaha, nebo jakési jen doporučení, tak nějak podporuje fakt, aby nedošlo k úhoně tzv. nazávislost soudců, na druhou stranu v dané situaci, mělo by se vydat nařízení prostřednictvím vlády, nebo ministerstva spravedlnosti.
    Pokud se takové rozhodování nechá jen na soudech – soudcích, lze říci, že někteří pochopí situaci, někteří, či mnozí si s touto věcí lámat hlavu nebudou.
    V našem státě toto není jedninný problém. Vše se řeší dosti laxně, a to aby někdo bouchl do stolu a jasně se řeklo, bude to tak, nebo tak, asi zde chybí odpovědnost, možná odvaha, o politické zodpovědnosti se raději bavit nebudu, spíše bych si dovolil vše nazvat jakýmsi až alibismem.
    V dané situaci je opravdu vše jen v rukou soudců, kteří ať mají na paměti, že trůn Šalomounův z obou stran podpírali lvi. Proto ať jsou lvy, ale lvy pod trůnem. Ať samozřejmě neopomíjejí svých práv v čemž spočívá jejich hlavní úkol, ale aby moudře užívali a aplikovali zákony.
    K tomu bych snad ještě jen dodal staré latinské přísloví – Nos sciemus quia lex bona est což v překladu znamená, že dobrý jest zákon, když ho kdo spravedlivě užívá.
    Panu generálnímu řediteli mohu jen přát, ať se zdvořilá žádost nemine účelem. A rodinám odsouzených a hlavně odsouzeným přeji hodně štěstí.
    Vladimír Grygar Scarabelli

    • Leona

      (7.11.2020 - 20:20)

      Děkuji mnohokrát za vaše slova, samozřejmě s vámi souhlasím také..situaci velmi dobře vystihuje té.

      • Hybes

        (9.11.2020 - 9:25)

        Pokud je soudce arogantní hovado co tu arogantnost vykazoval čelí průběh hlavních líčení tak v té arogantnosti bude pokračovat bez ohledu na dopis.bylo by dobré kdyby tady někdo řekl kdo spracovava příkaz k nástupu do vtos.zda soudce či soudní úřednice.A zda se v příkazu určuje datum nástupu nebo se uvádí od kdy do kdy má bejt nástup proveden.kdy po nástupu doporučuji pokud bude nástup v neprospěch dopisu Dohnala žalovat stát a uvést tam konkrétní důsledky v povaze poškození ..

    • tztzu11u

      (7.11.2020 - 20:57)

      doporucuji vsem poslechnout….hlavne soudcum a vsem kdo rozhoduje! toto je nazor lidi….kam az to nechate dojit…..
      https://youtu.be/RdYItmLDgQo

      komentar pana Vladimira je vecny. ano mate pravdu „jasny povel“ to je to co je treba, bohuzel tady uz ve vlade neni nikdo, kdo mysli na blaho naroda. dnes ve zpravach : skrt v armade cca deset miliard…., armada se ohrazuje, ze je treba…., priklad: na slovensku byl dan prave receny „povel“ a maji testovanou temer celou republiku, tady jen reci a armada uvolni par desitek vojaku….., nase armada potrebuje tyden na nemocnici a to jsou profi…., za me pred dvaceti lety to trvalo na vyse zminovany povel – tedy rozkaz …jeden den 🙂 .zpet k financim: to vazne neni ve vlade jedinec co umi pocitat a dat na papir, ze ve vezenskem systemu je x miliard, ktere mohou slouzit nemocnym, maminkam, duchodcum a tam kde je potreba vetsi nez papirove vykazane penize, ktere si pere vedeni a vsichni v systemu? zdravotni pece? o tom radsi ani nemluvit, protoze to je ze stran „lekaru, kteri nenajdou pro svoje kvality jinde uplatneni “ katastrofalni. ano, ani paralen vam nedaji. nic proste nic. hlavne bez penez, ktere odsouzeni prevazne na zdr. uctu nemaji, neplati a porusuje se zakon a vlasne vas ani neosetri.
      zamerne podavane klamave a lzive informace…o detskem tabore….jak se tam maji, jsou dost okate. kazdy kdo tam nekoho ma, tak vse zna. chapu, ze jsou tam lide a jsou stale „lide co maji prava“ za zavazne prohresky, o tech zadna. zadne nasilniky a zvrhliky nepoustet, ale dvacetilete deti i obecne nezavazne trestne veci pustit je o nemale uspore, ktera se ted hleda pro vsechny ti co napr. krachuji.
      bohuzel to si nikdo neuvedomuje.
      tak se omlouvam za uprimnost…ale poznatku mam moc.

    • Eae

      (8.11.2020 - 13:15)

      premier ani prezident se o nic zasadniho nezajima, jeden je jak pred smr.. a druhy jako kdyz mu spadlo lego. jedno maji spolecne, narod je pro aroganci a pretvarky nesnasi a i toto je nedonuti delat nic pro dobro vsech. televize je pod cenzurou a tak snad jen tisk, ale opet jen ten co neni vlastnen premierem 🙂 jsou povini zaopatrit bezpeci a zdravi….tak pak jedine hromadnou zalobu na stat. uz i generalni reditel pise o vaznosti a vladu to nezajima jako vzdy. hlavne ze se maji dobre

      • Leona

        (9.11.2020 - 10:11)

        Jak vidím byla by to dlouhá doba než by se tohle vyřešilo i se žalobou na stát. Za tu dobu si přítel odsedí trest 12 měsíční. Proto jsem žádala Benešovou,předsedu i prezidenta o zvážení situace ohledně nákazy covidem 19,aby zvážili propustit vězně s mírnými tresty, protože těch tam je plno a dát jim domácí tresty. Věznice by se vyčistili a nákaza by se jim vyhla,tím by neměli strach oni ani my doma.

  • D

    (8.11.2020 - 10:32)

    Situace ve věznicích je vážná . Hodně nemocných , žádné vyšetření není potřeba , chybí lékař . Vězni si prý mají vyvětrat a to pravděpodobně bude ochrana a léčba . Léky žádné nedostanou , ani Paralen . Pravděpodobně drahý lék .

    • Leona

      (8.11.2020 - 11:29)

      Tohle bude mít velkou dohru, stane se z toho katastrofa. Zajímalo by mě jestli tohle vůbec ví Babis, a prezident. Nemáte někdo kontakt k prezidentovi,jsem odhodlaná napsat i přes mrtvoly. Benešové jsem psala, zatím čekám.

      • Anonym

        (8.11.2020 - 13:21)

        Dobrý den paní Leono, už i já jsem přemýšlela napsat prezidentovi.Zde je odkaz kam můžete eventuelně napsat. Už by se tam nahoře měli veřejně vyjádřit k amnestii popřípadě k nějakému opatření co se veznic týče. ale to by tam někdo musel bochnout do toho stolu,jak už bylo zde napsáno. A nedělat,že tento problém neexistuje. Všem přeji hodně štěstí.

      • obase.cz

        (8.11.2020 - 20:13)

        Dobrý den. Prezidenta i premiéra jsme o informaci informovali. O.

  • Eae

    (8.11.2020 - 13:12)

    premier ani prezident se o nic zasadniho nezajima, jeden je jak pred smr.. a druhy jako kdyz mu spadlo lego. jedno maji spolecne, narod je pro aroganci a pretvarky nesnasi a i toto je nedonuti delat nic pro dobro vsech

  • Eae

    (8.11.2020 - 13:13)

    premier ani prezident se o nic zasadniho nezajima, jeden je jak pred smr.. a druhy jako kdyz mu spadlo lego. jedno maji spolecne, narod je pro aroganci a pretvarky nesnasi a i toto je nedonuti delat nic pro dobro vsech. televize je pod cenzurou a tak snad jen tisk, ale opet jen ten co neni vlastnen premierem 🙂

  • Leona

    (8.11.2020 - 13:29)

    Generální ředitel udělal krok,aby nenastupoval i nový odsouzený to je v pořádku. Ještě se vzít za odsouzené ve výkonu trestů s menšími tresty a těch je tam až dost.

  • Leona

    (8.11.2020 - 16:48)

    Chtělo by to,aby nás bylo daleko víc co napíšeme panu prezidentovi,i když možná tohle spravuje předseda vlády, nevím.

  • Eae

    (8.11.2020 - 17:29)

    vic? ano souhlas, sdelujte sem vsichni co sdeluji vam vasi z vezeni….jinak se pravdu v cr nikdy nikdo nedozvi. televize informuje jen zlomek a jen tu a tam….boji se to je zjevne, noviny to same a verejnost je na oblacku jak se vsichni co jsiu za katrem maji. obecne jde jen o cilene dezorientovani a verejnost si mysli, ze tam jsou vsichni na dovolene. osobne msm informaci moc a za sebe mohu rici, ze za prvni republiky se na prava dohlizelo vice nez ted. lekarska pomoc tam? kdo se necha osetrit, nebo nedej boze ho postihne neco co vodou nezaleci….tak jde do beznadeje a trvale nasledky se mu nevyhnou. jsou tam i lide za blbosti, za chyby z nedbalosti, proste nekdy i osudove zivotni udalosti vas mohou poslat za katr. soudy soudi jak soudi, na deti, rodiny, nebo i na dukaz v prospech uz vubec ne. jen v neprospech…., spis nectou a jejich snaha je pouze zavrit, uzavrit spis, odmena za pripad a uz si cim dal vice myslim, ze odmena za jednotlivce za katrem je snad mesicni, coz vysvetluje i proc proste nepousti na podminky. statni zastupitelstvi, ktere je kontrolni organ nad VT jen kouka, vse tutla a maskuje a opet je snaha jen vydrzet na zidlicce co nejdele. spojitosti mezi vedenim veznic, soudci a zastupitelstvim jsou dnes uz prokazatelne pomalu v kazdem kraji cr. nikoho to nezajima, pouze je zajima vlastni pochutina s techto spojitosti…..vezni? kus za kus , umre? bude dalsi prece….a nazor soudcu? hajit verejny zajem a zakon? utratit co nejvice z rozpoctu, protoze pristi rok si prosadime navyseni……a to je at kouknete tam, nebo tam… proste ohromny kseft a ne pravo, nebo naprava. muj osobni nazor

  • Leona

    (8.11.2020 - 17:56)

    Eae děkuji vám, výstižně napsané

  • Pavla

    (8.11.2020 - 18:09)

    Napsala jsem i já na hrad. Ale opravdu nevěřím že to pomůže. Oni se nezajímají o vězně. Je to pro ně odpad. Ale nemělo by to tak přeci být. I tam je riziko nákazy jako všude . Venku nejsou lůžka natož tam.

    • Leona

      (8.11.2020 - 18:50)

      Pavlo výborně, vůbec nevadí, že to smetou,my aspoň se bereme za naše muže

  • rrrtttrrr

    (9.11.2020 - 23:21)

    Tak koukam na kauzu na Borech…a je z toho uzko. muj nazor je, ze to je vse v rezimu bacharu.
    1) je v primaci a sam deset dni, tzn. ze nikdo krom bacharu tam nejde. Tedy rvacka? skym? sam sobe? ne !!!
    2) tablet, tedy cervena nadoba na potravu, je tam dovoz stravy na celu, ale i odvoz prazdneho tabletu, tzn. strava tam je cca okolo seste a odvoz tak za hod….tzn. ze cas kdy ho vyplatil nejaky bachar a pak se zametalo stop, je okolo sedme, na tablet se zapomelo. a to uz odpovida cca casu smrti.
    3) ten prostor je dole, skladnici to potvrdili. jen nevim kde presne. nemohlo se tam.
    4) zapalit se cigaretou? dejte si cigaretu na obleceni a cekejte, tzn. matrace cele…., proste ho poradne zmlatili a pak podpalili.
    cigeretou se neplitva, je to tam jedinych pet minut vasich. ani se u ni neusne a to nikdy!
    5) Gips? organizace k nicemu, vzdyt pan refitel tam ma tatinka a tak ruka ruku meje, nejde o vezne a jejich zdravi, ale prece o pocet a za ne tucna dotace, ktera se vyuctuje podle potreb….jako vsude.
    6) pan reditel a jeho vedeni teto veznice , on je odpovedny! jde o jeho selhani celeho chodu, proto jde o veznici s nejvyssim poctem „sebevrazd“ v cr. ale ve skutecnosti to jsou vrazdy.
    7) nedavno se tam kluk obesil v klece opaskem na wc vlastni vahou….staci vam to?
    8) zastupce, soudce kl.s, reditel a gips….to je jedna banda co patri prave tam.
    lidi uz to pochopte, jen penize o nic vic nejde a muj odhad je, ze si hned z kraje na neco postezoval a fatalne mu bylo ukazano….ze takto ne…..gohle jim uz nemuze prece prochazet….
    v cr neni ani organizace, organ moci, ktery je schopen sjednat napravu a oni to vedi.
    na borech nefunguje nic….vychovatele? to je o nicem duvernost neexistuje, divim se ze tam vlada nekoho nenasadi ….to b se koukalo co se tam deje

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *