Kriminalita mladistvých se týká trestné činnosti páchané osobami ve věku mezi 15 a 18 lety, kdy se jejich osobnost teprve formuje a je silně ovlivněna rodinou, vrstevníky i prostředím, ve kterém vyrůstají. Toto období života je charakterizováno hledáním identity, potřebou uznání a často i snahou o vymezení vůči autoritám. Tyto faktory mohou vést k impulzivnímu chování, nerespektování pravidel a následně i k páchání trestné činnosti.
Mezi nejčastější delikty mladistvých patří majetková trestná činnost (krádeže, vloupání, poškozování cizí věci), násilné činy (ublížení na zdraví, loupeže, vydírání), ale také vandalismus, drogová kriminalita a podvody s motorovými vozidly. V posledních letech se navíc stále častěji objevují případy kybernetické kriminality, kdy mladiství páchají trestné činy prostřednictvím internetu – od šíření nenávistného obsahu přes kyberšikanu až po neoprávněný přístup k cizím účtům.
Statistiky Ministerstva spravedlnosti a Policie ČR ukazují, že v posledních letech dochází k mírnému nárůstu násilné a drogové kriminality v této věkové skupině. Zatímco počet majetkových deliktů má spíše klesající tendenci, roste počet případů spojených s užíváním, držením a distribucí návykových látek. Tento trend je často připisován snadné dostupnosti drog a rostoucímu vlivu sociálních sítí, které mohou mladistvým prezentovat užívání drog nebo násilné chování jako společensky přijatelné.
Český právní systém přistupuje k mladistvým odlišně než k dospělým pachatelům. Základním principem je snaha o výchovné působení a resocializaci, nikoli pouhé potrestání. Trestní zákoník a zákon o soudnictví ve věcech mládeže stanoví specifické postupy – například možnost uložení výchovných, ochranných a trestních opatření, která mají zohlednit věk, rozumovou a mravní vyspělost pachatele. V praxi se tak často volí alternativní tresty, jako jsou prospěšné práce, dohled probačního úředníka či povinnost účastnit se terapeutických programů.
Důležitou roli hrají také preventivní opatření – školy, obce i neziskové organizace se zaměřují na programy primární prevence, které mají posilovat odpovědnost, empatii a schopnost mladých lidí řešit konflikty nenásilnou cestou. Klíčová je také výchova v rodině, která má být prvním místem, kde se mladý člověk učí rozlišovat mezi dobrem a zlem, přijímat odpovědnost za své činy a respektovat pravidla společnosti.