chain, slavery, oppression-5596267.jpg

Studie: Zrušme vyšší tresty pro opakované pachatele, ulevíme věznicím a ušetříme miliardu

České věznice jsou přecpané. V poměru k počtu lidí žije za mřížemi v Evropě nejvíce vězňů. Jedním z důvodů je, že Česko trestá recidivisty neúměrně přísně. Ti dostávají speciální trestní sazby, které jsou mnohem vyšší než pro ty, kteří spáchali stejný čin poprvé. To je nespravedlivé a neefektivní, tvrdí studie Právnické fakulty Univerzity Karlovy. Navrhuje zrušit tyto sazby a tím snížit počet vězňů o desetinu a ušetřit ročně miliardu korun. S návrhem souhlasí i náměstek ministra spravedlnosti Karel Dvořák.
Podle studie jsou české zákony neúměrné, protože neberou v úvahu výši škody, kterou recidivista způsobil. Tak se může stát, že někdo jde do vězení na půl roku za krádež rohlíků, protože je to jeho druhý prohřešek, zatímco někdo jiný dostane nižší trest za závažnější čin, který spáchal poprvé. Například za sexuální násilí nebo dotační podvod. To podkopává důvěru lidí v trestní spravedlnost, říká autor studie Jakub Drápal.

Studie se zabývá čtyřmi nejčastějšími skupinami trestných činů, které recidivisté páchají: krádežemi, vloupáním, podvodem a poškozením cizí věci. Zjistila, že zrušením speciálních trestních sazeb by soudy u těchto činů uložily ročně o 1 850 let nepodmíněných trestů odnětí svobody méně. To by znamenalo, že by se vězeňská populace snížila o 1 900 osob, což by představovalo zhruba desetinu všech vězňů. Stát by tím ročně ušetřil zhruba jednu miliardu korun, kterou by mohl využít na prevenci, resocializaci nebo alternativní tresty.
Studie také poukazuje na to, že speciální trestní sazby pro recidivisty jsou v rozporu s mezinárodními standardy a doporučeními. Například Rada Evropy doporučuje, aby byly tresty pro recidivisty stanoveny individuálně podle okolností každého případu, nikoliv paušálně podle počtu předchozích odsouzení. Studie také upozorňuje na to, že speciální trestní sazby pro recidivisty nemají prokazatelný vliv na snížení recidivy. Naopak, dlouhé vězení může zhoršovat sociální situaci pachatelů a zvyšovat jejich riziko opakování trestné činnosti.
Studie je součástí projektu Legal Data Hub, který vznikl na katedře národního hospodářství Právnické fakulty Univerzity Karlovy pod vedením doc. Libora Duška. Cílem projektu je zkoumat fungování justice, právní regulace a kriminalitu pomocí analýzy dat a statistických metod. Projekt poskytuje technické zázemí pro datové výzkumy a spolupracuje s odborníky z různých oborů. Studie byla zpracována ve spolupráci s ministerstvem spravedlnosti, které ji chce využít při přípravě novely vězeňství. OPZ

Autor příspěvku: obase.cz

14 komentáře v “Studie: Zrušme vyšší tresty pro opakované pachatele, ulevíme věznicím a ušetříme miliardu

  • Zdena Kuchleiova

    (1.12.2023 - 10:29)

    Dobrý den chci se zeptat manžel je ve vězení poprvé celkem na 2roky a měsíců celkem .Má to za krádež,neplacení výživného a čtvrtinu trestu má v unoru2024 je prvotrest a vše má přečiny.Chodi ve vězení i do práce ale s pochcalama to tam je dost bídně.Nyni má rodinu je ženatý a domov vše co dělal tak to dělal když byl prakticky na ulici.Ma otázka je myslíte že by mohl manžel se dostat ven z vězení aspoň na čtvrtinu?9.4.2024 to bude rok co je ve vězení.Nevim kam napsat jelikož na právníka peníze nemám .Doma 3 děti které mám ,ale jsem na vše sama .Moc děkuji za odpověď vim že se říká že po novém roce má být novela ,ale amnestie asi žádná nebude . Děkuji Kuchleiova

    • obase.cz

      (1.12.2023 - 14:55)

      Dobrý den. Pokud je ve výkonu trestu poprvé, tak může žádat o podmíněné propuštění po 1/3 trestu. O.

      • Zdena Kuchleiova

        (5.1.2024 - 7:46)

        Dobrý den děkuji za odpověď ,všude ale čtu že k podmíněnému propuštění potřebuje i příslib práce ,ale kde vám to v dnešní době dají ,když ho ani nevidí tak jak to ma sehnat? Pan prezident by měl udělit aspoň nějakou milost ,ale co jsem četla tak možná by dal co se týká marihuany zdrejme tomu holduje,jezdí si na motorce bez přilby a upřímně kdyby to udělal obyč.clovek už stojí před soudem.Vse se zdražuje a teď píšu za víc zenskejch který mají děti jsme na to sami ,chlapi ve vězení za banality a vrazi nám tu běhají pěkně na svobodě ale proč?Jsou přeplněné věznice k vůli maličkostmi .Komu asi tak pomůže že se nová novela připravuje a má bejt až v roce 2025 .Prostě dost času na všechno . Podle mě by měli udělit amnestií aspoň nějakou.

      • Nikola

        (13.11.2024 - 13:47)

        Dobrý den já by jsem se chtěla zeptat když manžel je recivida a sedí už podruhý ..tet sedí za podvod tak jsem se chtěla zeptat jak to vlastně s ním bude může být nějaká amnestie nebo může se něco stát že by mu tresty spadly

  • Zlatuse Trousilova

    (1.12.2023 - 12:20)

    Naprosto souhlasím. A také bych navrhla nějakou tu Amnestii která dlouho nebyla.,a co se balíčku týče.,též buď aspoň jednou za 3 měsíce místo za půl roku.a ne jen 5kg.ale aspon do těch 10kg.jsou tam vezni ve Vězení ne přeci v mučirne.!?Berte na to ohled.A ty prvotrestany ,nenechat je tam dlouho..,jen se tam skazi ještě více. Děkuji.

  • Karel

    (28.12.2023 - 11:10)

    Konečně se po 30-ti letech někdo začal zajímat o to,proč jsou v ČR přeplněné věznice a začal jednat. Tu nehoráznou nespravedlnost,když jako recividista skončím ve vazební věznici za krádež čokolády a dostanu 2.roky vězení,jako ten,co zmlàtí a znásilní v parku babičku ,jsem zažil x-krát. Kdo mě vrátí 20.let života na svobodě,kdo mě vrátí rodinu, manželku, kdo se aspoň omluví za tu krutost a nesmyslnost zavírat za drobné krádeže,ke kterým by nedošlo,kdyby se Stát staral o propuštěné vězně ? Politici,soc.pracovníci lžou veřejnosti o tom,jak je o propuštěného vězně postaráno,lidé se nedozví,že propuštěný vězeň dostane max.1000kč a musí s tím vyjít měsíc. Takový člověk je zbaven veškeré důstojnosti a musí krást,aby přežil. Člověk není zvíře,které si uloví potravu,vyspí se v noře a vykoupe se v řece! Zvíře nepotřebuje spodní prádlo a košili, v zimě kabát,nepotřebuje jezdit hromadnou dopravou,koupit si léky,pozvat samici do kavárny! Klobouk dolů před současným Ministrem Spravedlnosti a jeho spolupracovníky. Je to muž činu,Bůh mu zehnej!

    • Zlatuse Trousilova

      (29.12.2023 - 9:45)

      Jsou ty tresty zbytečně moc vysoké..,proč se nemůže take vyhlásit Amnestie ktera dlouho nebyla.Ve věznicích je plno také sebevražd, atd.samozrejme jde to hodně na psychiku.,mam syna v Ostrově..,už je tam 2 roky..,,a už to skoro nedává..,souhlasím s propuštěnim na podmínku, dosti vězňů si tam za mřížemi hodně uvědomí, pak už záleží jen na nich..jak se budou dál chovat na svobodě. Jsou přeplněné věznice?Tak stim něco dělejte..,spozdravem.pi.Zlatuse Trousilova

      • obase.cz

        (3.1.2024 - 9:19)

        Dobrý den. Může, to je na rozhodnutí prezidenta a předsedy vlády. O.

        • Zlatuse Trousilova

          (3.1.2024 - 11:34)

          Děkuji za odpověď, spromimutim ,tato dnešní vláda a ani pan president co ja vim,toto vůbec neřeší, a též by mohli když je u nas vězňů spoustu.a chce se i pri nich ušetřit, Neni to tak???Měl by se dát nějaký Návrh ať se stim něco také dělá!!!

          • Milos

            (3.1.2024 - 11:37)

            A proc ne vsechny? Ulevi se mnoha miliardam

          • Milos

            (5.1.2024 - 5:05)

            Tohle rikaji muklove a rodiny Po celym svete a je to blbost.Na cca 20 tisicich muklum usetris anegdotickou castku v porovnani s celkovym rozpoctem.Duchodci( tech je kolem 3 miliony) zatezujou statni finance nesrovnatelne vic

        • Nikola

          (13.11.2024 - 13:50)

          A myslíte že bude amnestie
          I za podvod a kdyby ano tak do kolika let by platila ta amnestie

  • Milos

    (29.12.2023 - 17:12)

    Tak kdyby se to bralo takhle tak by v samotnem dusledku byly ty veznice jeste plnejsi jelikoz by potencialni kriminalnici vedeli ze kdyby neco tak si tam dlouho neposedi a ze stejne bude nejaka amnestie.V Cesku jsem nikdy nesedel takze nemuzu komentovat.Odpykal jsem si nekolik trestu v latinske Americe a I kdyz musim rict ze jsem mel stesti v podobe financni podpory z venci a z toho plynouci vyhody,kdy ma clovek prakticky totez co na svobode,tak ted kdyz jsem uplne bez penez a ziju jako bezdomovec v Barcelone tak i kdyz mi pratele nabizi vratit se z5 do jizni Ameriky tak nejdu protoze vim ze bez penez bych tam trpel jak pes( jestli bych vubec prezil). Naopak kdyby se mi naskytlo neco tady pobliz tak hura do toho protoze vetsina evropskych bas je vice mene lepsi nez byt homeless.Nutno dodat ze nemam zenu ani deti tak proto mam asi tento pristup.

  • Anonym

    (20.11.2024 - 21:59)

    Tak tahle naše vlada a spol. Včetně prezidenta zadnou Amnestii nedá. Vsak sám řekl že než aby dal Amnestii tak necha postavit dalsi kriminál no tak jako co chceme po něm? Lidi v base nejsou lidi ,jsou jen čísla. Odpad společnosti! 1 za 6 mesicu NB a to k tomu 5kg ze člověk ani nevi co tam dát. 20 min volání! Maras jako fakt oni se budou raději starat o Ukrajinu válka je zajímá zbraně posilat al e o naše lidi se starat nemusí zasrana vláda

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *