Od dnešního dne spouštíme na webu obase.cz novou službu. Odpovídá právník. Protože si uvědomujeme, že jsou oblasti na které je třeba velmi odborná právní znalost, využili jsme možnosti spolupráce s advokátní kanceláří Mgr. Zuzana Candigliota, a tak Vám můžeme poskytnout asi první online právní poradnu v této oblasti práva. Budeme se snažit zajistit odpověď do 24 hodin. Zároveň Vás prosím, abyste věci, které se netýkají výhradně jen právních otázek dál sdíleli v hlavních diskuzích, protože pokud jde o věznice samotné a život v nich, právník obvykle odpověď nezná.
Dotazy můžete psát ….zde….
(diskuze pod článkem uzavřena)


284 komentáře v “Spouštíme právní poradnu”
Martina
(10.4.2020 - 21:26)Dobrý večer, mám přítele ve výkonu trestu odnětí svobody na 24 měsíců ve věznici Horní Slavkov od 24.2.2020 za přecin o pokus o ublížení na zdraví. Chci se tedy zeptat, chceme zadat o podmíněné propuštění po půlce, ale jen by mě zajímalo, zda by přítel mohl skusit zadat i po jedné třetině trestu když už je recidiva nebo jestli může zadat jen po té půlce. Předem děkuji za odpověď, pěkný večer.
Obase
(10.4.2020 - 21:32)Dobrý den, pokud už byl ve výkonu trestu, může žádat nejdříve po polovině trestu. O.
Jan Jelínek
(20.3.2020 - 21:10)Dobrý den,pane doktore,může soud při udílení souhrnného trestu nařídit druhý dohled ? Jeden už mám z nyějšího trestu,který jsem dostal před dvěma lety. Mám pětiletou podmínku a dohled .
právník
(22.3.2020 - 11:56)Vážený pane Jelínku,
pokud jsou ve Vaší trestní věci splněny podmínky pro uložení souhrnného trestu, pak postup je takový, že soud zruší výrok o trestu z dřívějšího rozsudku a všechny rozhodnutí na něj navazující (včetně dohledu) a uloží jeden souhrnný trest za všechny trestné činy. Dohled by byl tedy zase jenom jeden. To je vlastně podstata souhrnného trestu – původní se ruší a ukládá se jeden trest za celé jednání, který nesmí být mírnější, než trest původní. Pro doplnění ještě uvádím, že pokud je ukládán souhrnný trest odnětí svobody s podmíněným odkladem, pak již vykonaná zkušební doba se započítává do zkušební doby nově uložené.
Adélka ondicova
(6.3.2020 - 21:37)Dobrý den můj přítel od začátku ve věznici vsehrdy převezli ho do plzně 2.3 .od té doby mi nevolal teď 5.3 jsme mely soud pramenů v trest na domácí vězení a nevola my teď v úterý ho pustí a čekám a nevolá my ani jsme spolu nemohly mluvit tak nevím co se děje ze.my nemůže.volat a kredit má. A taky ani nevím jestli ho převezli do vsehrdy nebo už ho nechají v plzni když má sebou všechny.veci kdyby vám volal váš manžel mohla by ste.se zeptat ne neho přítele pak bych vám dála jméno jsem zoufalá už nemůžu 4 dny mi nevolal .Děkuji můžete mi prosím odpovědět
právník
(10.3.2020 - 19:34)Vážená paní Ondicová,
Váš příspěvek je zřejmě adresován někomu jinému, resp. se přiřadil do nesprávného komunikačního vlákna.
Václav Hošek
(5.3.2020 - 13:04)Vážený pane doktore,mám zas sebou první soudní stání ve své trestní věci úv.podvodu na níž jsem se již dotazoval shora,odročeno kvůli výslechu znalce nicméně,mám problém dokázat aktuální zůstatky u společností u nichž jsem si bral úvěr či půjčku,většina to už vymáhá exekučně,něco už bylo vymoženo avšak ex.úřady na mé žádosti o aktuální vyčíslení dluhu či stavu nereagují a já mám jen minimum dokladů,jak mám docílit a doložit co je doposud na jednotlivé úvěry poukázáno a kolik zbývá ? Oni mi vyčíslili škodu na 1,4 mil avšak přes 1150tis už bylo splaceno,ale ke konkrétní částce mám problém skrz nespolupráci dojít.Některé společnosti už zanikly nebo dluh prodaly.
právník
(10.3.2020 - 19:29)Vážený pane Hošku,
bohužel mi nezbývá nic jiného, než poradit Vám, abyste opakovaně kontaktoval (urgoval) příslušné exekutorské úřady, které by měly přesně vědět aktuální dlužnou částku ke každé jednotlivé pohledávce, kterou exekučně vymáhají. Zejména půjde o částkou splacenou na jistině pohledávky (nikoliv na jejím příslušenství), neboť pro trestní řízení je stěžejní právě ta jistina, která představuje škodu z hlediska trestně právních předpisů.
právník
(21.2.2020 - 14:08)Vážený pane Hošku,
na tento dotaz jsem Vám již odpověděl, přičemž na mém názoru se nic nemění ani nyní. Navíc, bez znalosti spisu lze jen těžko něco předvídat. Ve Vaší trestní věci spatřuji největší problém v tom, že soud již nemá možnost prodloužit zkušební dobu, neboť 5 let je zákonné maximum, proto hrozí uložení souhrnného trestu odnětí svobody nepodmíněně. Ve Váš prospěch však hovoří hned několik skutečností, takže šance, že soud upustí od uložení souhrnného trestu nebo využije ještě jiných možností, jak zpřísnit současný trest, přece jen existuje. Přeji Vám, aby vše dopadlo, co nejlépe!
Václav Hošek
(19.2.2020 - 23:36)Vážený pane doktore,jdu za 14 dní k soudu za pokračující zločin úvěrového podvodu-škoda 1,4 mil,dosud splaceno 1,1 mil bylo to z období 1.1. 2014-1.1.2015 a 2.6.2016-30.6.2016 avšak mám už nyní podmínku s dohledem za podvod-pravomocný rozsudek ze dne 6.6.2017,zřejmě hrozí souhrnný trest a proměna,neboť mám maximální podmínku-pětiletou avšak zprávy probace pro soud jsou pozitivní,jen teď po ztrátě zaměstnání na HPP dělám na DPP-z toho se mi nic nestrhává na exekuce,nejsem nikde hlášen,jen zaměstnavatel za mě platí 15% daň z příjmu nad 10tis,to může být pro soud problém,že ? Sice dělám,ale vyjma toho co zašlu poškozeným sám,tak ti co to vymáhají exekučně na to nemohou,sám si platím i zdravotní,sociální neplatim,nemohl jsem dlouho nic na HPP díky té podmínce najít a ani neziskovka-Rubikon mi moc nepomohla,neboť se nyní blíží ten soud a zaměstnavatelé s nimiž spolupracují nechtějí přijmout někoho na doporučení aby pak za něj třeba za chvíli přišli.3 poškození z toho předešlého podvodu zaslali k aktuálnímu trestnímu spisu žádost aby mi soud ponechal stávající trest abych mohl dále hradit ač jim posílám jen pětikilo měsíčně,to by mohlo možná pomoci,co myslíte ? Je nějaká šance se proměně na trest nepodmíněný vyhnout či už je to víceméně zpečetěné ? Dík za názor – PS : Spoléhám na to,že skoro 3 roky z pětileté podmínky jsou vykonány bez problémů,každá půlročí zpráva pro soud byla pozitivní,snad k tomu soud přihlédne,jen kdyby upustil od souhrnného trestu znamenalo by to v podstatě,že zůstanu za to předešlé nepotrestán.
Václav Hošek
(11.2.2020 - 9:31)Vážený pane doktore,mohu se zeptat,od listopadu je na soudě má obžaloba,dosud mi nepřišel poštou její text,možná však ano,nechodila u nás dlouho pošta a nyní se dozvídám,že už 2.3. je nařízeno jednání ve věci a já se dosud s ničím neměl možnost seznámit a připravit se,obhájce exoffo však tu obžalobu zřejmě také dosud nedostal,to by mi dal jistě vědět,je možné nějak docílit toho aby to jednání bylo odloženo z důvodu nedostatku času na seznámení se s obžalobou a na přípravu na jednání ? Děkuji za info Je toho 10 svazků a např.ohledně vyčíslení škody musim dát spoustu věcí dohromady kolik aktuálně zbývá např.získat potvrzení několika ex.úřadů apod.
právník
(11.2.2020 - 15:23)Vážený pane Hošku,
cituji ustanovení § 196 odstavec 3 trestního řádu: „Opis obžaloby musí být doručen nejpozději s předvoláním k hlavnímu líčení nebo s vyrozuměním o něm.“
Dále cituji ustanovení § 198 odstavec 1 trestního řádu: „Den hlavního líčení stanoví předseda senátu tak, aby obžalovaný od doručení předvolání, státní zástupce a obhájce od vyrozumění měli alespoň lhůtu pěti pracovních dnů k přípravě.“
Z uvedeného vyplývá, že pokud Vám soud doručí opis obžaloby spolu s předvoláním k hlavnímu líčení alespoň 5 pracovních dnů před konáním HL, pak postupuje v souladu se zákonem a Vy s tím bohužel nic neuděláte. Pokud se jedná o tak složitou (obsáhlou) kauzu, pak bych předpokládal, že soud nerozhodne v rámci jednoho HL, ale bude odročovat, takže nějaký čas pro předložení dalších důkazů ještě zřejmě získáte…
Ryšánek
(23.1.2020 - 9:25)Dobrý den, chci požádat o radu… Soud mi promenil podmínku (to bylo za podvod) a měl bych jít na 17 měsícu. Proměnil mi ji ze jsrm nestihl zaplatit poškozeným peníze, a že jsem nemohl platit nejakou dobu Vyzivne za to mi soud udělil 150 hod. A tě jsrm jeden rok nevedl účetnictví ve firmě to bylo 150 hod. Celkem 300 hod. Veřejných práci…. Těch 300 hod. Jsem měl odpracovat do konce tohoto roku… Soud mi už jednou podmínku prodluzoval…. Teď mi ji proměnil a moje otázka je ze jsem dal stížnost k vrchnímu krajskému soudu… A já se ptám.. Pikud bych stihl odpracovat těch 300 hod. Než to dojde na projednání u vrch. Bude na to soud brát zřetel? A je možné mi tu podmínku ještě prodloužit? Děkuji za odpověď.
právník
(23.1.2020 - 13:58)Vážený pane Ryšánku,
1/ výkon trestu obecně prospěšných prací zpravidla zprostředkovává i kontroluje PMS ČR. Pokud se na dalším výkonu trestu obecně prospěšných prací domluvíte s PMS ČR a tento trest budete i nadále vykonávat, pak k tomu soud přihlédne. Domnívám se však, že za dané procesní situace PMS ČR již nebude zprostředkovávat výkon trestu obecně prospěšných prací a zřejmě bude čekat až na pravomocné rozhodnutí soudu. Nicméně, domluvte se tam a uvidíte.
2/ Podmíněné odsouzení může soud výjimečně ponechat v platnosti i když opakovaně zavdáte příčinu k nařízení výkonu trestu. Soud také může opakovaně prodloužit zkušební dobu, ale nesmí překročit její maximální délku stanovenou zákonem – 5 let. Pokud máte aktuálně kratší zkušební dobu než 5 let, ve smyslu zákona ještě existuje možnost prodloužení.
Milan Jirava
(5.1.2020 - 15:47)Vážený pane doktore,pokud mi přišlo předvolání k soudu jako svědek v jedné trestní věci,je mou povinností se dostavit ? Lze nějak zařídit abych vypovídat nemusel ? Už jsem takto činil na policii a víceměně nemám co nového sdělit. Děkuji za info postačilo by zaslat soudu neschopenku nebo zprávu od doktora-psychiatra,že nejsem ve stavu abych mohl vypovídat ?
právník
(6.1.2020 - 15:05)Vážený pane Jiravo,
z pohledu zákona jste povinen dostavit se na předvolání k soudu a vypovídat jako svědek. Vypovídat nemusí pouze takový svědek, který by si svým svědectvím mohl přivodit vlastní trestní stíhání nebo by měl vypovídat proti osobě blízké. I v tomto případě se však musíte dostavit na předvolání k soudu. Omluva nepřítomnosti u hlavního líčení podložená potvrzením o pracovní neschopnosti bude zřejmě znamenat pouze odročení hlavního líčení a Vaše předvolání na jiný (pozdější) termín, ledaže by na Vašem výslechu netrvala žádná z procesních stran a soud by takový výslech nepovažoval za nutný. Za splnění zákonných podmínek lze přečíst dřívější výpověď svědka, např. není-li možné zajistit jeho osobní účast u HL, ale to nemohu vědět, zda k takovému postupu soud bude moci vůbec přistoupit…
Václav Hošek
(29.12.2019 - 9:26)Vážený pane doktore,mohu se zeptat,jsem-li v podmínce s dohledem a nyní prvně díky fin.problémům jsem poškozeným neposlal „dle svých sil“ náhradu škody za dobu 2 měsíců,což bude i v té zprávě pro soud,můe už na základě tohoto soud nařídit proměnu podmínky nebo to bude bráno jako řekněme méně závažné porušení,když je to poprvé ? Přišel jsem teď a s novou je problém díky nečistému resjtříku a organizace typu Rubikon mě nepochopitelně nechtějí nyní někam doporučovat,neboť mě za 2 měsíce čeká další soud za podobný tr.čin avšak spáchaný před 4 lety. Děkuji za info
právník
(1.1.2020 - 10:07)Vážený pane Hošku,
na Vaši otázku nemohu jednoznačně odpovědět, protože tyto záležitosti posuzuje soud zcela individuálně, případ od případu. V praxi jsem ovšem nezaznamenal případ, ve kterém by soud odsouzenému nařídil vykonat trest z podmíněného odsouzení jen proto, že dva nebo tři měsíce neuhradil ničeho na náhradu škody, pokud nejsou dány jiné (další) důvody pro nařízení výkonu trestu a pokud odsouzený jinak škodu splácí.
Veronika
(22.12.2019 - 23:04)Dobrý den, chtěla bych se zeptat můj přítel dvakrát porušil zákaz řízení, vždy dostal podmínku a samozřejmě pokutu. Bohužel jednu z těch pokut neplatil a byl odsouzen k trestu 2 měsíců. Chtěla bych se zeptat zda mu tam promění i zbývající podmínku když pokuta stále není doplacená nebo jen tak dva měsíce?Předem moc děkuju
právník
(26.12.2019 - 8:44)Vážená paní Veroniko,
rád bych Vám odpověděl konkrétně, ale na to mám velmi málo infomací. Možná byl nařízen trest odnětí svobody z toho prvního podmíněného odsouzení proto, že se Váš přítel neosvědčil ve zkučební době, když podruhé porušil zákaz řízení, resp. vykonával činnost, která mu byla zakázána. Může jít ale také o to, že dostal podmíněný trest a vedle něho také peněžitý trest, který nezaplatil, a byl mu nařízen tzv. náhradní trest odnětí svobody (za ten nevykonaný peněžitý trest). Ta druhá možnost by byla výrazně lepší, protože kdyby peněžitý trest zaplatil i nyní do vězení by nemusel. Možností je ovšem ještě více…
Pokud chcete, můžete mi naskenovat rozhodnutí soudu a poslat na e-mail: pravnik /zavináč/ obase.cz – po přečtení rozhodnutí bych mohl být konkrétnější.
Spamová ochrana tohoto webu nedovoluje odeslat znak zavináče, proto jsem jej v e-mailové adrese vypsal slovy.
EM
(19.12.2019 - 13:32)Dobry den pane doktore chtela bych zeptat manzel poslal žadost na odvolani 24.11.2019 na krajske soudu jak dlouho maji hlutu poslat na krajsky soud do brna trebic soud,ja volala na krajsky soud ale jeste tam neni chtela jsem zistit spisovo znacku , jak to zistim prosim o radu pane doktore uz nevim kam se mam obratit nikdo nic nerika predem dekuji
právník
(26.12.2019 - 8:29)Vážená paní EM,
bohužel na předložení spisu soudu II. stupně zákon žádnou lhůtu nestanoví.
právník
(17.12.2019 - 14:32)Vážený pane Semeráde,
pokud výpověď z nájmu nebyla podána v souladu se zákonem a Vy se proti ní bráníte prostřednictvím soudu, pak se trestného činu nedopouštíte.
Jan Semerád
(17.12.2019 - 9:46)Vážený pane doktore,mohu se zeptat,jsem-li v podmínce a zároveň mám pronajatý byt,kde mám nyní problémy a již déle než 3 měsíce jsem nezaplatil nájemné,platím jen částečně a dostal okamžitou výpověď avšak bráním se soudně proti ní,neboť nebyla podána tak jak měla být,dopouštím se tím trestného činu či nikoli ?
Jan Malkovský
(6.12.2019 - 14:07)Dobrý den,pane doktore,mám coby podmínečně odsouzený problém najít slušnou práci,už mě asi 7-8 lepších firem s odůvodněním,že vyžadují trestní bezúhonnost nevzalo. Je to jejich volba a právo,není to nějaká diskriminace apod. ? Např.za trestný čin úvěrového podvodu mě ani nevzít na pozici recepční,kde nedělám s pěnězy,přijde mi to poněkud diskriminační,chápu,třeba u pokladní. Děkuji za Váš názor. Dělat někde u pásu v pekárně za pár korun kord,když mám dluhy,to mě fakt neláká.
právník
(7.12.2019 - 17:32)Vážený pane Malkovský,
bohužel tento problém trápí mnoho odsouzených a to dokonce v situaci, kdy jsou odsouzeni za trestné činy, které nemají ani vzdálený vztah k výkonu práce, o kterou se ucházejí. Po právní stránce s tím však nelze nic dělat. Zaměstnavatelé mají právo vybrat si své zaměstnance. Zkrátka uvedou, že mají vhodnějšího uchazeče a tím to končí…
Václav Hošek
(30.11.2019 - 9:24)Vážený pane doktore,mohu se zeptat,zda je reálné,že by soud mohl upustit od uložení souhrnného trestu a současný trest považovat za dostatečný ? V minulosti cca.před 2,5 lety jsem dostal 3 roky s dohledem a maximální podmínkou za podvod a nyní mi přišla obžaloba za pokračující trestný čin úv.podvodu ovšem z let 2014-2017,tudíž před mým aktuálním odsouzením navíc u většiny „poškozených“ je částka dávno splacena nebo vymáhána exekučně,dohled probační služby si plnim,vše je ok,jen jsem te´d přišel po 3 letech o práci,tak jsem na pracáku. bojí jak ten podvod,tak nyní úv.podvod je v trestní sazbě 2-8 let,byl na mě udělán i posudek,který tvrdí,že na mé jednání mělo vliv tzv.patologické hráčství.nebo-li gambling z něhož jsem se v minulosti i léčil a již nehraji. Zajímá mě ač je to jen názor,zda v praxi soudy ponechávají dříve uložené tresty jako dostatečné či nikoli ? V můj neprospěch hovoří max.možná udělená podmínka ač mám už polovinu za sebou. napadlo mě,zda by k tomu ještě nemohli dát trest něco jako zákaz zdržování se v casinech nebo zákaz sázení či něco v tom symslu ač už abstinuju. Děkuji za Váš pohled na věc,už jsem se Vás tady jednou ptal na možnost uzavření dohody o vině a trestu se st.zástupkyní,navrhl jsem to,bohužel mi přišlo,že to neshledala důvodným,tak to půjde k soudu. Pěkný víkend.
právník
(1.12.2019 - 18:32)Vážený pane Hošku,
rád bych Vám odpověděl konkrétně, ale v těchto případech záleží na spoustě okolností, které já nemohu takto „na dálku“ vůbec posoudit. Ve Váš prospěch jistě hovoří, že již dva a půl roku se osvědčujete ve zkušební době z předchozího odsouzení, plníte dohled probačního úředníka a splácíte si své dluhy. Soud může upustit od uložení souhrnného trestu nebo Vám může vedle podmíněného trestu uložit ještě další omezení a povinnosti, třeba povinnost podrobit se terapii, pokud jste trestnou činnost spáchal v závislosti na patologickém hráčství. Soud tedy má ještě zákonné možnosti, jak zpřísnit současné podmíněné odsouzení tak, abyste nemusel do přímého výkonu trestu (do věznice). Zda soud bude ochoten takto postupovat však těžko říci, neboť faktem je, že vyšší podmínku (myšleno ve výměře trestu nebo délce zkušební doby) Vám již uložit nemůže, když již máte zákonné maximum.
Je mi líto, že státní zástupkyně neshledala důvody pro uzavření dohody o vině a trestu, ale musím uvést, že tento institut je využíván skutečně spíše výjimečně (pokud vím z praxe), což platí dvojnásob, pokud by měl být uložen souhrnný trest…
Ed
(25.11.2019 - 21:43)Dobry večer chtěla bych se zeptat manžel žadal o podmiňěne propušteni 8.srpna soud se konal 8.listopadu ksy muže znovu žadat vim že za 6 .měsicu ale od kdy se to počita od ty žadosti toho 8 .srpna nebo od soudu ktery se konal 8 listopadu děkuji
EM
(26.11.2019 - 19:27)Dobry večer Ed od toho 8 listopadu jak mel soud se počita dalši 6 mesiců
právník
(26.11.2019 - 20:43)Vážená paní Ed,
zákonná lhůta 6 měsíců pro opakování žádosti o podmíněné propuštění se počítá ode dne právní moci rozhodnutí, kterým soud zamítl předchozí žádost odsouzeného o podmíněné propuštění. Pokud toto rozhodnutí nabylo právní moci dne 8. listopadu 2019, pak se šesti měsíční lhůta počítá od tohoto dne.
Jan Lejček
(23.11.2019 - 20:23)Vážený pane doktore,jedná se úv.podvod,avšak mám už asi 30 exekucí a aktuálně jsem bez práce a bokem tak max.25tis,těžko říci,zda by za této situace pen.trest přicházel v úvahu,mám už totiž z minula pětiletou podmínku a tudíž nic moc jiného už v úvahu nepřichází,maximálně ponechat stávající trest,tohle jsem však udělal před mým aktuálním odsouzením.
právník
(24.11.2019 - 18:46)Vážený pane Lejčku,
za takové situace se domnívám, že Vám soud peněžití trest neuloží, i kdyby pro to byly splněny zákonné podmínky, neboť realizace výkonu peněžitého trestu by byla přinejmenším složitá. Ve Vašem případě však soud může upustit od uložení souhrnného trestu, tak snad takové možnosti využije…
Jan Lejček
(23.11.2019 - 11:33)Vážený pane doktore,za měsíc mám soud za úv.podvod,chtěl jsem se zeptat,pokud si navrhnu pen.trest avšak nemám aktuálně na jeho celé zaplacení ať už případně soud dojde k jakékoli částce,je možné aby mi ho uložili a já ho měsíčně splácel ? Lze na splátky nebo se to musí zaplatit najednou ? Děkuji za osvětlení a jsem s pozdravem.
právník
(23.11.2019 - 17:11)Vážený pane Lejčku,
bohužel neuvádíte přesnou hmotně právní kvalifikaci trestného činu, za který jste stíhán, abych mohl ověřit, zda za jeho spáchání lze potrestat pachatele pouze peněžitým trestem.
Výkon peněžitého trestu se řídí trestním řádem, konkrétně jde o tato zákonná ustanovení:
§ 341
Jakmile se stal vykonatelným rozsudek, podle něhož je odsouzený povinen zaplatit peněžitý trest, vyzve předseda senátu odsouzeného, aby jej zaplatil do patnácti dnů, a upozorní ho, že jinak bude zaplacení vymáháno.
§ 342
(1) Na žádost odsouzeného může předseda senátu z důležitých důvodů
a) odložit výkon peněžitého trestu, a to na dobu nejvýše tří měsíců ode dne, kdy rozsudek nabyl právní moci, nebo
b) povolit splácení peněžitého trestu po částkách tak, aby byl celý zaplacen nejpozději do jednoho roku ode dne, kdy rozsudek nabyl právní moci.
Žádost o odklad výkonu peněžitého trestu nebo o jeho splácení se podává až po právní moci rozsudku.
Jan Jelínek
(21.11.2019 - 11:50)Dobrý den pane doktore,jaká je cca.lhůta od podání obžaloby k soudu do následného hlavního líčení u prvoinstančního soudu ? V mém případě je to dost obsáhlé,v obžalobě bylo zpracováno 13 šanonů z trestního spisu,stačí jen odhadem- 2,3,4 měsíce či až půl roku ? Pěkný den a děkuji za info. Volal jsem na soud,zda už to má přidělenou spis.značku a nelze se tam dovolat abych to mohl sledovat.
právník
(23.11.2019 - 16:59)Vážený pane Jelínku,
vlastně jste si na svou otázku odpověděl sám. Bohužel u různých soudů (ale i senátů) je ta doba různě dlouhá. Pokud je celá věc obsáhlejší, pak to zpravidla trvá déle, protože soudce to musí vše nastudovat, to je logické. Neumím Vám sdělit nic moudřejšího, než jste sám uvedl…
Milan Ferenz
(18.11.2019 - 11:45)Vážený pane doktore,přišla mi výzva k nástupu trestu,za měsíc,jelikož nemám fin.prostředky,mám cca.35 exekucí,doteď jsem byl na pracáku a skončila mi doba -5 měsíců pro vyplácení podpory,tak jsem bez peněz,tudíž se ani nemám jak moc připravit natož si něco koupit,ani blízké nemám,pokud tam přijdu s „holýma rukama“ dostanu něco nebo mám prostě smůlu ? Mám tak max.pár kusů oblečení,toť vše.
právník
(18.11.2019 - 20:12)Vážený pane Ferenzi,
vězeňská služba zajišťuje odsouzeným ve výkonu trestu prakticky všechny základní životní potřeby. Nemusíte si tedy kupovat nic. Myslím, že nebudete zdaleka jediný, kdo nastupuje do výkonu trestu bez prostředků…
Jan Semerád
(17.11.2019 - 12:44)Děkuji za info pane doktore,ještě drobnost: jak dlouho cca.trvá soudu to zaslání písemného odůvodnění rozsudku ? V mém případě to je spis o 12 šanonech.
právník
(17.11.2019 - 19:34)Vážený pane Semeráde,
lhůty jsou sice stanoveny v trestním řádu, konkrétně v ustanovení § 129, ale počítejte s tím, že opis písemného vyhotovení rozsudku se k Vám fyzicky dostane v průměru tak do měsíce ode dne jeho vyhlášení. V některých případech to trvá ještě déle.
Jan Semerád
(16.11.2019 - 8:25)Vážený pane doktore,jak se konkrétně postupuje při úmyslu se odvolat proti rozsudku soudu 1.stupně,vím,že je to do 8 dnů nebo hned na místě nicméně,pokud se chci nejprve konkrétně seznámit s odůvodněním,vyčká se na zaslání odůvodnění a teprve od dne doručení se počítá lhůta 8 dnů na případné odvolání ? Děkuji za osvětlení.
právník
(17.11.2019 - 11:21)Vážený pane Semeráde,
jakmile vyhlásí soud v soudní síni rozsudek, poučí procesní strany o opravných prostředcích, a dotáže se procesních stran, zda si podávají odvolání ihned na místě, zda si ponechávají lhůtu nebo zda se odvolání vzdávají. Pokud si odvolání proti rozsudku podáte ihned v soudní síni, pak po doručení opisu písemného vyhotovení rozsudku již sepíšete pouze odůvodnění odvolání, pokud se v soudní síni vyjádříte tak, že si ponecháváte lhůtu, pak máte možnost podat odvolání, které musíte i odůvodnit, ve lhůtě 8 dnů ode dne doručení opisu písemného vyhotovení rozsudku, pokud se v soudní síni vyjádříte tak, že se vzdáváte práva na odvolání, pak již se odvolat nemůžete, protože jste se tohoto práva vzdal.
Z důvodů procesní taktiky je nejlépe si ponechat lhůtu, pečlivě se seznámit s písemným zněním rozsudku, zejména s jeho odůvodněním, a teprve poté v klidu domova zvážit, zda odvolání podat či nikoliv, na což máte právě těch 8 dnů ode dne doručení opisu písemného vyhotovení rozsudku.
Václav Hošek
(10.11.2019 - 12:10)Vážený pane doktore,mohu se zeptat kolik cca.stojí návrh k soudu-žaloba býv.zaměstnavatele za to,že mi dal dle mého neoprávněně podepsat dohodu o ukončení prac.poměru jinak,že mi dá nějaká hrubé porušení či práci mimo Prahu apod. ? Přišel na to,nevím jak,že mám záznam v RT což jsem ještě před 3 lety kdy mě přijímal neměl.
právník
(11.11.2019 - 20:31)Vážený pane Hošku,
na Váš dotaz neznám odpověď, neboť pracovním právem se v naší advokátní kanceláři nezabývá žádný právník.
Jan Ulrich
(6.11.2019 - 16:14)Vážený pane doktore,mám-li syna ve vězení a ten si tam opakovaně stěžuje na šikanu ze strany spoluvězňů a dozorci s tím nic nedělají,mohu v tom něco podniknout já ? Děkuji za info. A ještě z jiného soudku,pokud můžete,budu rád : dá-li mi pronajímatel výpověď náj.smlouvy bez výp.doby a já navrhnu soudu její přezkoumání,že s tím nesouhlasím,musím do doby než rozhodne soud byt opustit či tu mohu setrvávat ? Děkuji za info Někde jsem slyšel,že dokud nemá prakticky majitel v ruce soudní příkaz nebo exekuční k vystěhování,tak nic moc dělat nemůže,když se nájemník odmítá hnout a vyměňovat zámky,odpojit energie,vstoupit do bytu apod.prý tím porušuje domovní svobodu a páchá tr.čin.
právník
(11.11.2019 - 20:25)Vážený pane Ulrichu,
po právní stránce se šikanou Vašeho syna nemůžete dělat nic. Je to na Vašem synovi. V každé věznice je zřízeno oddělení prevence a stížnosti (OPaS), které má tyto situace řešit. Pracovníci tohoto oddělení mají vysoké kompetence v rámci vězeňské služby. Doporučuji, aby se Váš syn obrátil právě na toto oddělení a tam vše oznámil. Rozhodně se nesmí nechat dále šikanovat, mohlo by dojít ke gradování tohoto jednání, což by nemuselo brát konce. Ať jedná rázně a rychle.
Ed
(24.11.2019 - 22:20)Dobry večer chtěla bych se zeptat manžel žadal o podmiňěne propušteni 8.srpna soud se konal 8.listopadu ksy muže znovu žadat vim že za 6 .měsicu ale od kdy se to počita od ty žadosti toho 8 .srpna nebo od soudu ktery se konal 8 listopadu děkuji
Jan Chromý
(1.11.2019 - 16:52)Dobrý den,pane doktore,může mi být soudem při rozhodování o ponechání podmínky či přeměně na trest nepodmíněný k užitku skutečnost,že jsem pravidelným dárcem krevní plazmy ? Mám stávající trest,tříletý s maximální podmínkou a dohledem,bude mi nejspíš zrušen a uložen trest souhrnný,přišlo mi obvinění za skutky -nepromlčené z let 2013-2015 pojistné podvody,to předtím byl klasický podvod,v podmínce jsem cca.2 roky a vše je nyní ok,ještě 3 léta zbývají. Obojí je značná škoda čili sazba 2-8 let
právník
(3.11.2019 - 18:17)Vážený pane Chromý,
obávám se, že Vaše dárcovství nebude mít vliv na úvahy soudu o tom, jaký trest Vám uloží.
Samozřejmě nemohu posoudit Vaši situaci, na to mám příliš málo informací, ale pokud se již dva roky osvědčujete ve zkušební době – žijete řádně – a nyní vytýkaného jednání jste se dopustil v roce 2013 – 2015, pak snad ještě existuje šance, že některý z orgánů činných v trestním řízení trestní stíhání proti Vám zastaví, nebo soud upustí od uložení souhrnného trestu dle ust. § 44 trestního zákoníku.
V některých podobných případech soud uzná obžalovaného vinným, aby byl podklad pro vyslovení povinnosti nahradit škodu, nicméně upustí od uložení souhrnného trestu, neboť shledá, že dříve uložený pravomocný trest je pro obžalovaného dostatečný.
Ed
(27.10.2019 - 10:54)Dobry den chtěla bych se zeptat kamaradky syna chytli jak kradl měl zboži za dva tisice prijeli policajti sepsali to a řekli mu že to pujde k přestupkovi komisi a že kdyby to udělal přište ze se mu to sčita
právník
(28.10.2019 - 18:07)Vážená paní Ed,
a jak zní dotaz?
Pokud se tážete, zda měli policisté pravdu, pak sděluji, že ano. Od roku 2016 účinkuje v rámci celé republiky evidence rejstříku přestupků fyzických osob, který je neveřejném rejstříkem a policisté z něj můžou čerpat informace. Škoda z několika přestupků krádeže se sčítá a překročí-li 5.000 Kč, pak se jedná o trestný čin.
Jan Semerád
(24.10.2019 - 16:48)Dobrý den,pane doktore,mám coby registrovaný na úp a podmínečně odsouzený problém si něco najít,něco,co není vyloženě podřadné,na úp jsem už 4.měsíc a úřednice mě chce pomalu vyhodit,slyšel jsem,že aby se tak nestalo,mám možnost odpracovat min.20hod týdně veřejně prospěšných prací,je tomu tak ? Sháním si něco převážně sám,abych měl aspoň 20 čistého,ale hold majetková trestná činnost v minulosti je pro řadu zaměstnavatelů i dnes problém.
právník
(24.10.2019 - 20:13)Vážený pane Jane,
bohužel Vám nemohu konkrétně odpovědět, neboť problematikou, do které spadá Váš dotaz, jsem se nikdy nezabýval a právní předpisy upravující tuto oblast jsou často novelizovány. Zkuste se zeptat přímo na Úřadu práce nebo vyhledat nějakou sociální poradnu.
Jan
(13.2.2020 - 23:04)Dobrý den ,
mám dotaz na Vás , 3.2.2020 jsem byl soudem II. Stupně pravomocně odsouzený k nepodmíněnému trestu 3 roku . Chci se zeptat jak to bude dále probíhat , kdy mám čekat doručení nástupu trestu a jak dlouhá doba je od doručení po nástup . 13.2.2020 podle justice a spisové značky , byl pravomocný rozsudek doručen zpět na soud . Děkuji
Lenka
(23.10.2019 - 18:40)Dobrý večer. Myslíte , že bude 28.10. 2019 nějaká amnestie ? Hodně lidí by si to přálo…
Obase
(24.10.2019 - 13:13)Maximálně milost pro Babiše.
O.
právník
(24.10.2019 - 20:21)Vážená paní Lenko,
prezident Miloš Zeman opakovaně veřejně prohlašoval, že po dobu svého mandátu amnestii nevyhlásí. Poslední amnestii v České republice vyhlásil prezident Václav Klaus dne 1. 1. 2013, za což byl velmi silně kritizován širokou veřejností, ale i politiky. Domnívám se, že podobné ostré kritice se bude chtít současný prezident Zeman vyhnout a již z tohoto důvodu amnestii nevyhlásí.
Petra
(21.10.2019 - 21:14)Děkuji za radu. A Vy by jste mi stím nepomohl prosím ?
právník
(24.10.2019 - 20:16)Vážená paní Petro,
omlouvám se za prodlení v odpovědi.
Pomoci mohu, ale už se bude jednat o placenou právní službu.
Pokud máte zájem, kontaktujte mě na pravnik /zavináč/ obase.cz
Spamová ochrana tohoto webu nedovoluje zobrazit znak zavináče, proto jsem jej vypsal slovy.
petra
(21.10.2019 - 18:18)Dobrý den.
Chtěla bych se zeptat , jestli přítel může požádat o přeměnu trestu na domácí vězení, když ho nepropustili na pp ? Sice se proti tomu odvolal,ale myslím,že to bude taky zbytečné. Dosáhl všeho co ve vězení vůbec jde, ale bylo to zbytečný, nepomohlo nic. Jeho snaha nebyla oceněná. Státní zástupce doporučil jeho propuštění, ale pan soudce bohužel né. Prý nevěří, že na svobodě povede řádný život. Ve vězení je za přečin, řídil bez ř.p.
právník
(21.10.2019 - 21:07)Vážená paní Petro,
pokud státní zástupce navrhoval podmíněné propuštění, a soud přesto žádost Vašeho přítele zamítl, je šance na úspěch ve stížnostním řízení poměrně reálná. Je však nutné velmi dobře a přesvědčivě vyargumentovat odůvodnění stížnosti, aby měl soud II. stupně kvalitní podklad pro zrušení zamítavého rozhodnutí okresního soudu a vydání vlastního kladného rozhodnutí. Doporučuji angažovat právníka, aby Vašemu příteli odůvodnění stížnosti sepsal. Nebude to drahé a v této situaci to určitě stojí za to zkusit.
Pokud bude přesto žádost o podmíněné propuštění zamítnuta (pravomocně), podle mého názoru nemá smysl žádat o přeměnu zbytku nevykonaného trestu odnětí svobody na trest domácího vězení. Důvody jsem na těchto stránkách již opakovaně uváděl.
Jan šeda
(21.10.2019 - 15:01)Vážený pane doktore,poprosím Vás o krátké info ač má otázka nesouvisí přímo s trestním právem. Jsem sice v podmínce,nedávno mi byl vydražen byt a z něj po různých splátkách exekucí mi zbyde necelých 200tis co mi ex.úřad vrátí avšak nejdříve za měsíc,aktuálně jsem v nájmu,kde dlužím za 2 měsíce avšak na začátku jsem složil kauci ve výši právě dvou nájmů a žádám nyní majitele,zda by tu složenou kauci mohl nyní na úhradu použít s tím,že jí dorovnám do měsíce v původní výši,lze to takto provést,co myslíte ? Ještě by mě zajímalo,když dostanu výzvu k nástupu trestu tady v Praze a časem se věznice rozhodne mě přemístit někam jinam,jak se proti tomu bránit a zda to vůbec lze ? Nikoho nemám,jsem sám a nejraději bych zůstal tady v Praze,předpokládám dle bydliště na Ruzyni. Děkuji za info
právník
(21.10.2019 - 21:00)Vážený pane Šedo,
k Vaší první otázce sděluji, že bude záležet na co přistoupí pronajímatel. Pokud máte vyloženě nájemní smlouvu (nejste v nějakém podnájmu) od majitele bytu, pak Vás chrání občanský zákoník a nájem lze ze strany pronajímatele vypovědět až po třech nezaplacených měsících. Ve Vašem případě by však pronajímatel mohl přistoupit k tomu, že dlužné nájemné za dva měsíce pokryje z peněžní jistoty (kauce), když prokazatelně dostanete peníze a prostředky na peněžní jistotu (kauci) poté doplníte.
Pokud by došlo na nástup výkonu trestu odnětí svobody, pak odsouzení nastupují podle spádové vazební věznice dle místa bydliště. Tam však většinou nezůstávají a po dvou až třech týdnech jsou umísťováni jinam – do tzv. kmenové věznice. Je na úvaze vězeňské služby, do jaké věznice odsouzeného umístí. Bránit se proti tomu nelze. Po umístění do kmenové věznice je však možné žádat o přemístění do jiné věznice stejné profilace (stejného typu). Bohužel je spíše nepravděpodobné, že byste zůstal ve vazební věznici Praha – Ruzyně.
JIndřich Němeček
(18.10.2019 - 9:54)Vážený pane doktore,rád bych se ještě zeptal,je pro mě velký handicap-mám podmínku,když jsem v prodlení cca.3 měsíce s platbama za náklady tr.řízení a za ust.obhájce ? Sice jsem 2 roky pravideně splácel,ale teď jsem v prodlení,nedostává se mi na to,nebydlím už ve svém,nýbrž v nájmu,mám 30 exekucí,i s tím nájmem bývám v prodlení.Pokud bych přestal platit a vymáhali to exekučně jako přednostní pohledávku,bylo by to vážné porušení podmínky,když jinak si vše plním ? Děkuji za info JN
právník
(19.10.2019 - 10:46)Vážený pane Jindřichu,
z praxe si nepamatuji, že by se soud zabýval otázkou úhrady nákladů trestního řízení v souvislosti s osvědčením podmíněně odsouzeného ve zkušební době. Vážné „porušení podmínky“ to rozhodně není, zvlášť ne, když splácíte jiné své závazky. Pokud Vám rozsudkem byla uložena povinnost nahradit škodu, kterou jste trestným činem způsobil, pak plnění právě této povinnosti je stěžejní pro osvědčení se – podle svých sil musíte ve zkušební době splácet tuto škodu, jinak by soud mohl nařídit výkon původně podmíněně odloženého trestu odnětí svobody. Na splácení škody se proto zaměřte.
petra
(16.10.2019 - 19:48)Děkuji Vám za radu.
petra
(16.10.2019 - 17:17)Dobrý den.
Chtěla bych se zeptat , kde můžu sehnat potvrzení pro úřady ( Ú.P. ) atd , kdy má přítel přesný výstup z VTOS ? Když jim řeknu na úřadě někdy v lednu 2019 , tak to jim na úřadech nestačí a chcou to písemně, ale já žádný dokument, kdy ho propustí z VTOS nemám. Nevím jak to řešit.
právník
(16.10.2019 - 19:37)Vážená paní Petro,
požadované potvrzení vydá věznice na žádost Vašeho přítele. Jakmile potvrzení přítel od věznice obdrží odešle je Vám. Jedná se o běžnou záležitost.
Jindřich
(16.10.2019 - 14:01)Ještě doplňující dotaz,pokud končím dohodou a mám nárok na proplacení nevyčerpané dovolené,když mám exekuce,mohu požádat zaměstnavatele aby mi dovolenou proplatil zvlášť nebo hold to musí být vyloženě ve výplatě,která podléhá ex.srážkám ? Děkuji za osvětlení
právník
(16.10.2019 - 19:53)Vážený pane Jindřichu,
pokud nejste pod dohledem Probační a mediační služby, pak údaje o Vašem zaměstnání soud nebude vyžadovat, ani sledovat. Po dobu zkušební doby prostého podmíněného odsouzení soud sleduje chování odsouzeného v tom smyslu, zda odsouzený žije řádným životem – tedy zejména nepáchá trestné činy, přestupky, případně se nedopouští jiných deliktů. Pokud Vás soud zavázal k úhradě škody, kterou jste způsobil trestným činem, za který jste byl odsouzen, pak soud ještě sleduje, zda podle svých možností hradíte (splácíte) tuto škodu. V tomto ohledu byste se měl snažit zajistit si legální zdroj příjmů, abyste mohl škodu z trestné činnosti splácet, ale pokud Vám současné zaměstnání nevyhovuje a Vy budete pár měsíců na ÚP, nemůže to být důvodem pro nařízení výkonu trestu do věznice (samozřejmě pokud nejsou dány ještě jiné důvody), zvláště ne, když zhruba již tři roky nepřetržitě pracujete a pravidelně splácíte.
Na způsobu náhrady nevyčerpané dovolené se musíte domluvit se svým zaměstnavatelem – klidně se může stát, že v průběhu výpovědní doby Vám nařídí dovolenou tak, aby byla vyčerpána ta část, na kterou máte nárok…
JIndřich Němeček
(16.10.2019 - 13:05)Dobrý den,pane doktore,jsem aktuálně v podmínce,ještě z ní zbývá půlka tj.2,5 roku,cirka 3 roky pracuju na HPP,nyní však jsem v současné práci konkrétně na jedné z jejich provozoven hrubě nespokojen a chci jinam,zaměstnavatel bohužel jinde aktuálně volné místo nemá tudíž budu muset skončit dohodu o ukončení prac.poměru a zaevidovat se na pracáku,neboť nic jiného nemám,maximálně nabídky na DPP krátkodobé a to nechci,neboť musim splácet dluhy a vykazovat minimální příjem není úplně top. Chci se zeptat,jak na to bude soud nahlížet ? Nebude to velký handicap,když budu řekněme 3-4 měsíce na UP ? Nechci podřadnou práci za pár šupů,chci mít aspoň 20 čistého jako mám zde,byť pe ex.srážkách je to 11tis,chci se dluhů co nejdříve zbavit. Děkuji za Váš pohled na věc.
Jana Ryšavá
(14.10.2019 - 18:15)Vážený pane doktore,aktuálně u mě bylo ukončeno vyšetřování a podán st.zástupci návrh na obžalobu-úv.podvody z let 2013-2016,je toho mraky,18 šanonů,asi 435 skutků avšak většina z nich splacena a ostatní částečně spláceny formou exekucí,kterých mám asi 30. Jak mám postupovat abych doložila aktuální výši ? Ex.úřady na mé žádosti nereagují o vyčíslení aktuální pohledávky na jistině.Ustanovený obhájce tvrdí,že je to jedno,že se vychází z částek co jsem načerpalal a splácení je jen polehčující okolnost,že na mírnější paragraf se nedostanu,když je to nad 500 tis prostě značná škoda,tak nevim,skutečnost je taková,že je mi vypočítána škoda 2345000 a přitom víc než půlku úvěrů jsem dávno splatila a aktuálně mi zbývá necelý milion,spíš mi to připadá,že v tom obsáhlém spisu se obhájce nechce ani příliš hrabat,SZ bude mít nejspíš také co dělat než podá obžalobu.Osobně bych si ráda dala do kupy aktuální stav u všech těch společností,kde jsem si podvodně požádala či vzala půjčku či úvěr,ale je to složité,nekomunikují nebo už zanikly. Jak by jste postupoval vy ? Děkuji za odpověď. JR
právník
(14.10.2019 - 19:44)Vážená paní Ryšavá,
pokud jste stíhána za spáchání úvěrového podvodu, trestného činu jste se dopustila již v okamžiku, kdy jste na základě nepravdivých (nebo hrubě zkreslených) údajů požádala o půjčku či úvěr. Součet finančních částek, o které jste takto požádala, bude pro trestní řízení představovat škodu. Pokud jste část škody uhradila, pak se skutečně jedná toliko o polehčující okolnost. V tomto ohledu má tedy Váš obhájce pravdu. Výjimkou by mohly být pouze ty úvěry, které jste sice získala na základě nepravdivých údajů, ale řádně (tedy včas a dobrovolně) jste je v plné výši splatila. Podle mého názoru totiž v těchto případech chybí materiální stránka trestného činu, proto lze uplatnit zásadu subsidiarity trestní represe, která je obsažena v ustanovení § 12 tr. zákoníku. Věřitel totiž nebyl ničím poškozen, naopak vydělal na zaplacených úrocích a těžko jej lze považovat za „poškozeného“. Samozřejmě orgány činné v trestním řízení budou tvrdit, že se jednalo o celý řetězec trestné činnosti, kterou jste spáchala, proto Vás budou chtít odsoudit za celé Vaše jednání, ale já bych takto argumentoval. Tolik můj názor k otázce viny.
K otázce trestu je podle mého názoru významné, kolik peněz jste již splatila. Pokud prokážete, že jste splatila podstatnou část škody (možná dokonce celou, protože škoda v trestním řízení představuje pouze vypůjčenou částku, nikoliv její příslušenství), pak je reálné, že soud Vám v případě uznání viny uloží „pouze“ podmíněný trest – samozřejmě pokud nebude trestána již opakovaně.
Karel Sup
(13.10.2019 - 19:44)Vážený pane doktore,coby podmínečně odsouzený s diagnozou deprese,do kdy musím doložit zaměstnavateli prac.neschopnost,když řekněme ze dneška na zítřek jsem nepřišel na noční ? Podotýkám,dal jsem vědět,že nepřijdu. Mám problém,že má psychiatrička ordinuje pouze 1 den v týdnu a to ve středu,postačí,když mi vydá neschopenku a já to doložím řekněme do 5 dnů ? Nevim,zda mám čekat nebo jít nejprve řekněme k obvodní lékařce a požádat jí ať mi jí vydá,mám psych.problémy a léčím se na psychiatrii,v práci zažívám neshody a konflikty s kolegy a psychicky už to nedávám. Díky za info
právník
(14.10.2019 - 16:15)Vážený pane Karle,
Váš dotaz se opravdu (ani vzdáleně) netýká trestního práva.
Potvrzení o (začátku) pracovní neschopnosti je vhodné doručit zaměstnavateli co možná nejdříve, a to z důvodů praktických – např. z důvodů zpracování mezd, nicméně zákon žádný konkrétní termín neurčuje. Počátek pracovní neschopnosti však musíte zaměstnavateli oznámit okamžitě a nejlépe prokazatelně (např. e-mailem). Pokud Vaše psychiatrička ordinuje pouze jeden den v týdnu, zajděte k obvodnímu lékaři, neboť žádný lékař není oprávněn vystavit PN o týden zpětně…
Šárka
(13.10.2019 - 9:16)Dobrý den, děkuji za odpověď ,poslala jsem vám na váš uvedený email moje telefonní číslo … děkuji moc
právník
(13.10.2019 - 12:08)Vážená paní Šárko,
e-mail od Vás jsem v pořádku dostal, zavolám Vám zítra.
Petra krátká
(13.10.2019 - 0:19)Dobrý den,pane doktore navážu na otázku předchozí,mohu navrhnout sama zaměstnavateli dohodu o rozvázání prac.poměru a zároveň v ní žádat odstupné,pokud na něj mám nárok ? A ještě by mě zajímalo,mám prac.dobu od 7 do 19h,kolegyně mě na noční pravidelně střídá pozdě,už mě to štve a zaměstnavatel mi říká,že je mou povinností vydržet dokud nepřijde střídání,i když se zpozdí třeba o 3hod,v prac.smlouvě o ničem takovém není ani zmínka a mě nebaví tu věčně tvrdnout navíc nebo jí to pak jakože vracet.
právník
(13.10.2019 - 12:05)Vážená paní Krátká,
navrhnout zaměstnavateli rozvázání pracovního poměru dohodou a současně žádat odstupné můžete, ale zaměstnavatel nemusí souhlasit ani v jednom požadavku. Nárok na odstupné byste měla pouze v případě výpovědi, kterou by Vám dal zaměstnavatel a současně by byly splněny podmínky uvedené v zákoníku práce. Práci jste povinna vykonávat v předem stanovené pracovní době. Práci přesčas může zaměstnavatel nařídit jen výjimečně z vážných provozních důvodů a má své limity stanovené zákoníkem práce, navíc Vám náleží příplatek za takto vykonanou práci – resp. mzda + příplatek. Nejde totiž o to, že „čekáte až za Vás přijde střídání“, ale jste v práci přesčas, takže čekat můžete, ale za mzdu + příplatek. 🙂
Václav Hošek
(12.10.2019 - 17:30)Vážený pane doktore,pokud jsem zaměstnán na neurčito,aktuálně 3 roky a 2 měsíce a zaměstnavatel mi dává podepsat výpověď dohodou-což je nesmysl,je pouze dohoda o ukončení prac.poměru a v ní není zahrnuto odstupné,tudíž jsem to nepodespal a nepodepíšu a vyhrožuje,že mi dá jinak výpově´d pro hrubé porušení prac.kázně,že prý údajně v práci často spím,může to učinit ? Pokud vím,nemůže,tohle není vážný důvod,nedostal jsem předtím žádnou písemnou výtku apod. A když už by jsem se s ním na třech odstupných platech domluvil,neboť na ně,myslím,mám nárok,jak je to,když mám exekuce ? I Přednostní. exekutor by mi neměl vše sebrat,že ? Za každý měsíc by mi měla zbýt nezabavitelná částka jakou beru nyn po srážkách,že ? Ty srážky by byly,myslím,z průměrné mzdy,tudíž když průměrně beru 22000 Kč a vždy mám neměnnou mzdu po srážkách cca. 10600 Kč tak tuto částku bych měl dostat 3x,že ? Děkuji Vám za odpověď.
právník
(13.10.2019 - 12:12)Vážený pane Hošku,
na velmi podobný dotaz jsem odpověděl již shora, panu Minaříkovi.
Odstupné je Váš příjem, proto i něj dopadá exekuce.
Lukáš Minařík
(12.10.2019 - 12:27)Pane doktore,prosím,pokud má zaměstnavatel vůči mně výhrady,pouze,že jsem párkrát v práci usnul a chce se se mnou rozloučit formou dohody a já argumentuji,že nic takového nepodepíši,maximálně výpověď z jejich strany a to ještě max.pro nadbytečnost apod. rozhodně né pro hrubé porušení kázně apod. což občasné usnutí kord na vrátnici není nic závažného jak z toho ven,pokud mi nevyhoví ? Pokud nic nepodepíši,v práci normálně zůstávám,ne ? Jinou práci nemám a pokud bych šel na pracák,nechci na tom poté být bit s podporou,dohoda je výhodná pro zaměstnavatele nikoli pro zaměstnance,který plynule nepřejde jinam,pokud vím. Děkuji za info ač to přímo nesouvisí s trestním poradenstvím,i když sám jsem v podmínce.
právník
(13.10.2019 - 11:44)Vážený pane Minaříku,
jak sám uvádíte v závěru svého dotazu, tato poradna se zaměřuje na zodpovězení otázek z trestního práva. Pokud Vám zaměstnavatel dá výpověď, se kterou nesouhlasíte, můžete se bránit žalobou u soudu. V tomto případě však nedokáži odhadnout na kolik by případná žaloba byla úspěšná. Pokud párkrát usnete při práci na vrátnici, pak důsledky sice nejsou tak vážné jako např. při práci řidiče autobusu, ale na druhou stranu jste v pracovní době a v náplni práce zřejmě máte hlídat vstup do objektu, resp. objekt samotný. Pokud na vrátnici (opakovaně) spíte, pak nevykonáváte práci, pro kterou Vás zaměstnavatel platí. Netroufnu si posuzovat, zda Vaše pochybení lze subsumovat pod „hrubé porušení pracovních povinností“. Zkuste se domluvit se zaměstnavatelem – slíbit, že Vaše pochybení se již nebude opakovat. Tyto spory je nejlépe řešit smírně.
Šárka
(10.10.2019 - 22:06)Dobrý večer,
Chtěla bych se zeptat mám syna prvotrest přečin krádeže a maření soudního rozhodnutí ,veznice Rapotice…a syn by si chtěl žádat o 1/3 trestu dostal po 8 měsících 1 difereční skupinu pracuje v kuchyni ,tak se chci zeptat může žádat když dostal za mařani ještě 5 měsíců ,má to souhrny trest ,a pak pokud by to nevyšlo po jaké době může žádat znovu tedy o PP děkuji za odpověď
právník
(11.10.2019 - 9:38)Vážená paní Šárko,
ačkoliv se v případě Vašeho syna nejedná o zákonné podmínky podmíněného propuštění, soud se bude ptát, zda nastoupil do výkonu trestu odnětí svobody dobrovolně a včas a zda alespoň z části nahradil škodu, kterou (předpokládám) přečinem krádeže způsobil. Bude také přihlížet k tomu, kolikrát byl v minulosti odsouzen k alternativním trestům (podmíněná odsouzení, obecně prospěšné práce a pod.) – jistě k nějakým odsouzením již došlo, napoprvé by soud za přečin krádeže neukládal nepodmíněný trest. Neznám odpověď na naznačené otázky, proto se nemohu vyjádřit k šancím na úspěch podmíněného propuštění po výkonu jedné třetiny trestu. Obecně mohu uvést, že odsouzení, kteří jsou vůbec poprvé ve výkonu trestu za přečin a věznice kladně hodnotí jejich chování ve výkonu trestu, mají velkou šanci na podmíněné propuštění. Okresní soud v Třebíči, který rozhoduje o žádostech PP odsouzených umístěných k výkonu trestu ve věznici Rapotice, však má svá „specifika“, jak jsem v praxi zaznamenal…
Co se týká opakování žádosti v případě, že první žádost o podmíněné propuštění Vašeho syna bude pravomocně zamítnuta, pak záleží na okolnostech konkrétního případu. V tomto ohledu bych Vám mohl poradit, pokud mi na e-mail: pravnik /zavináč/ obase.cz pošlete Vaše telefonní číslo. Pro správné pochopení problematiky bude vhodnější telefonická konzultace, kterou poskytnu zdarma, máte-li o ni zájem.
Václav Hošek
(10.10.2019 - 9:54)Dobrý den pane doktore,mohu se zeptat,když mám nečistý TR,aktuální podmínku s dohledem,první škraloup,bez výkonu trestu a ucházím se nyní coby registrovaný na UP o práci,firmy asi nehledí na to,zda jsem byl či nebyl ve výkonu trestu a úplně jim stačí,že nemám trestní bezúhonnost a tím pádem mě nevezmou,že ? Mimochodem,má vůbec zaměstavatel právo po mně vyžadovat opis RT ? Já jim to kolikrát na pohovoru řekl sám jak se věc má a pohovor skončil.
právník
(10.10.2019 - 10:58)Vážený pane Hošku,
nevím o jaké pracovní místo se ucházíte, v tom bude jistě rozdíl, zda jde o manažerskou nebo dělnickou pozici, ale obecně lze konstatovat, že zaměstnavatelé v posledních měsících houfně nabírali nové zaměstnance, a pro dělnické pozice většinou bez ohledu na trestní rejstřík. Samozřejmě jsou také pracovní pozice, kde čistý trestní rejstřík je jako podmínka uzavření pracovního poměru stanovena přímo zákonem. Zaměstnavatel si tuto podmínku ovšem může stanovit i sám – má na to právo. Snad se Vám povede sjednat pracovní poměr co nejdříve, neboť do budoucna se očekává ekonomický propad, což se negativně projeví i v míře zaměstnanosti.
Jan Chromý
(27.9.2019 - 11:27)Dobrý den,pane doktore,abych byl zbaven tr.odpovědnosti musí být buď rozpoznávací nebo ovládací schopnosti úplně vymizelé,že ? Pokud mám ve zn.posudku,že ovládací schopnosti byly mírně snížené,tak to mi zřejmě příliš nepomůže,že ? Jedná se o podvod spáchaný díky gamblerství.
pravnik
(27.9.2019 - 16:23)Vážený pane Chromý,
celá ta problematika je trochu složitější, ale v zásadě máte pravdu. Mírně snížené ovládací schopnosti Vás určitě nezbaví trestní odpovědnosti. Význam by to snad mohlo mít z hlediska úvah soudu o druhu a výměře trestu, ale rozhodně ne zásadní.
Petra Roubalová
(17.9.2019 - 10:05)Pane doktore,maximální doba podm.odsouzení je u nás 5 let,i když už mám např.z takto dlohé podmínky 3 roky úspěšně za sebou ? Slyšela jsem,že je možné jí prodloužit až na 7 let,pokud např.během podmíněného odsouzení žiju řádným životem avšak prasklo na mě něco z minulosti tj.před pravomocným odsouzením,je to reálné či ne ?
právník
(17.9.2019 - 11:31)Vážená paní Roubalová,
pokud Vám soud uložil trest odnětí svobody s podmíněným odkladem na zkušební dobu 5 let, pak již nelze tuto zkušební dobu prodloužit, neboť maximální zkušební dobu 5 let nelze překročit v žádném případě, tedy ani za situace, kdy již máte značnou část původní zkušební doby za sebou. Jinými slovy zkušební dobu nelze „nadstavit“ o tu část, kterou jste již vykonala. Sedmiletou zkušební dobu může soud uložit pouze v případě podmíněného propuštění z výkonu trestu odnětí svobody, ale to je úplně jiná situace.
Neznamená to ovšem, že soud musí uložit již nepodmíněný trest odnětí svobody. Existují odklony trestního stíhání, popřípadě soud může ponechat stejný druh i výměru trestu, ačkoliv odsuzuje pachatele za další jeho trestné činy, pokud jsou splněny podmínky pro uložení souhrnného či společného trestu. Pokud se osvědčujete ve stávající zkušební době, a to již několik let, pak tím prokazujete, že pouhá pohrůžka trestem odnětí svobody plní svůj účel a represe ve Vašem případě není nutná.
Jan Veselý
(16.9.2019 - 17:00)DObrý den,pane doktore,chtěl bych se zeptat,pokud mám uzavřenu nájemní smlouvu a v ní je,že mi může dát pronajímatel výpověď bez výpovědní doby,pokud nezaplatím nájemné se službami za dobu aslespoň 2 měsíců,tak platí co je ve smlouvě či je to špatně? Ze zákona by to měly být až 3 měsíce aby tak mohl učinit a s tím souvisí,musí se jednat o dlužnou částku odpovídající zcela dvou či třem nájmům,myšleno,pokud namísto 14tis posílám jen každý měsíc poloviční částku,tak zda mi může dát výpověď i takto,někdo mi říká,ano může,jiný,že nikoli,že rozhodující je výše celkové dlužné částky,tzn.nájemce může dluh „kumulovat“ postupně po delší období jinak samozřejmě může dát pronajímatel nájemci výpověď avšak pouze s výp.dobou 3 měsíce. Děkuji mockrát za informaci-vrátil jsem se z výkonu trestu,zaplatil kauci 30tis a nyní jsem 2 měsíce v prodlení s nájmem a hodlám nyní zaplatit jen půlku na co mám a doufám,že mě majitel nemůže do měsíce vyhodit.
právník
(17.9.2019 - 11:08)Vážený pane Veselý,
nejsem odborníkem na tento druh práva, zabývám se trestním a obchodním právem, proto doporučuji, abyste svou situaci konzultoval ještě s právníkem, který je v tomto druhu práva více erudovaný.
S určitostí však mohu uvést, že nebude stačit, pokud uhradíte část nájmu. Dva měsíce jste s úhradou nájmu v prodlení a pokud nyní uhradíte za další (třetí) měsíc jen polovinu nájmu, pak budou podmínky pro sankční skončení nájemní smlouvy zcela jistě splněny.
Komentáře nejsou povoleny.