Co říká zákon

Co říká zákon — § 88 trestního zákoníku a § 331 trestního řádu

Upozornění: Od 1. ledna 2026 je účinná novela trestního zákoníku č. 270/2025 Sb., která zásadně mění podmínky podmíněného propuštění. Následující text odpovídá aktuálnímu znění zákona. Plné oficiální znění najdete na zakonyprolidi.cz.

§ 88 — Podmíněné propuštění z výkonu trestu odnětí svobody

Změna formulace od 1.1.2026: Dříve zákon stanovil, že „soud může odsouzeného podmíněně propustit“ — zákon výslovně ponechával rozhodnutí na úvaze soudu. Nové znění říká, že „soud odsouzeného podmíněně propustí„. Výklad této změny je mezi právníky předmětem diskuze — někteří hovoří o vzniku právního nároku, jiní upozorňují, že soud nadále posuzuje splnění podmínek (prokázané polepšení, prognóza řádného života) a rozhodovací praxe soudů se zatím výrazně nezměnila.

(1) Soud odsouzeného podmíněně propustí na svobodu, jestliže odsouzený vykonal stanovenou část trestu, svým chováním a plněním svých povinností po právní moci rozsudku prokázal polepšení a může se od něho očekávat, že v budoucnu povede řádný život, nebo soud přijme záruku za dovršení nápravy odsouzeného.

(2) Stanovenou částí trestu se rozumí:

a) alespoň polovina uloženého nebo podle rozhodnutí prezidenta České republiky zmírněného trestu odnětí svobody, nebo

b) alespoň třetina u odsouzeného, jenž nebyl odsouzen za zvlášť závažný zločin (s výjimkami uvedenými v zákoně — viz níže) a který dosud nebyl ve výkonu trestu odnětí svobody.

Výjimky z písmene b), kdy nelze žádat po ⅓, zahrnují zvlášť závažné zločiny:

  • kterým byla nebo měla být způsobena smrt (nejde-li o zabití podle § 141 odst. 1),
  • kterým byla nebo měla být způsobena těžká újma na zdraví,
  • jejichž znakem je spáchání na těhotné ženě nebo na dítěti,
  • spáchané jako člen organizované skupiny nebo ve prospěch organizované zločinecké skupiny,
  • spáchané v úmyslu umožnit nebo usnadnit teroristický trestný čin,
  • uvedené v hlavě třetí, sedmé, deváté, dvanácté a třinácté zvláštní části trestního zákoníku.

(3) Jestliže odsouzený za přečin prokázal svým vzorným chováním a plněním svých povinností, že dalšího výkonu trestu není třeba, soud ho podmíněně propustí na svobodu i předtím, než vykonal stanovenou část trestu. Soud nevyhoví návrhu ředitele věznice, jen je-li zjevné, že by odsouzený po propuštění nevedl řádný život.

(4) Nové kritérium od 1.1.2026: Soud při rozhodování přihlédne k tomu, zda odsouzený projevil dostatečnou snahu k napravení následků trestné činnosti — zda nahradil nebo se snažil nahradit způsobenou škodu či jinou újmu, zda vydal bezdůvodné obohacení, nebo zda odstranil jiné škodlivé následky. Soud rovněž přihlíží k postoji odsouzeného k výkonu ochranného léčení.

Poznámka: Oproti dřívějšímu znění se již nehodnotí, zda odsouzený včas nastoupil do výkonu trestu — tato podmínka byla novelou odstraněna.

(5) Osoby odsouzené za nejzávažnější trestné činy — zejména vraždu (§ 140), těžké ublížení na zdraví (§ 145 odst. 3), znásilnění (§ 185 odst. 3, 4), obchodování s lidmi (§ 168 odst. 4, 5), loupež (§ 173 odst. 3, 4), teroristické činy a další taxativně vyjmenované v zákoně — mohou být podmíněně propuštěny až po výkonu dvou třetin uloženého trestu, nehrozí-li opakování.

Úplný výčet trestných činů s povinností vykonat ⅔ trestu: § 140, § 141 odst. 2, § 145 odst. 3, § 149 odst. 4, § 159 odst. 3–4, § 164 odst. 3–4, § 168 odst. 4–5, § 170 odst. 2–3, § 172 odst. 2–3, § 173 odst. 3–4, § 174 odst. 3–4, § 175 odst. 3–4, § 185 odst. 3–4, § 187 odst. 3–4, § 272 odst. 2–3, § 283 odst. 4, § 290, § 292 odst. 3, § 309–312, § 314, § 316 odst. 3–4, § 320, § 339 odst. 3, § 340 odst. 4, § 400–402, § 405a–406, § 409, § 411 odst. 3, § 412–415 odst. 3, a odsouzení k výjimečnému trestu nad 20 až do 30 let (§ 54 odst. 2).

(6) Osoba odsouzená k výjimečnému trestu odnětí svobody na doživotí může být podmíněně propuštěna až po nejméně dvaceti letech výkonu tohoto trestu, nehrozí-li opakování.

§ 331 trestního řádu — Procesní úprava podmíněného propuštění

(1) O podmíněném propuštění rozhoduje soud na návrh státního zástupce nebo ředitele věznice, na žádost odsouzeného, nebo i bez takové žádosti, a to ve veřejném zasedání. Soud vyrozumí o konání veřejného zasedání i poškozeného, který o to požádal.

Změna od 1.1.2026: Žádost o podmíněné propuštění podle § 88 odst. 3 (předčasné propuštění u přečinů) může odsouzený podat jen s kladným stanoviskem ředitele věznice.

Byla-li žádost zamítnuta, může ji odsouzený opakovat teprve po uplynutí šesti měsíců od zamítavého rozhodnutí, ledaže by byla zamítnuta jen proto, že dosud neuplynula zákonem stanovená lhůta.

(2) Poznámka: Novelou bylo zrušeno návrhové oprávnění zájmových sdružení občanů k podání návrhu na podmíněné propuštění.

(3) Navrhne-li podmíněné propuštění ředitel věznice, nebo se k návrhu připojí, může rozhodnutí o podmíněném propuštění učinit se souhlasem státního zástupce též předseda senátu.

(5) Při podmíněném propuštění za současného vyslovení dohledu nad odsouzeným nebo při uložení přiměřených omezení platí přiměřeně ustanovení o výkonu dohledu.

Co se změnilo od 1. ledna 2026 — shrnutí pro rodiny

1. „Může“ → „Propustí“ — Zákon nově používá formulaci „soud propustí“ místo „soud může propustit“. Jaký bude skutečný dopad na praxi soudů, se teprve ukáže — zatím se rozhodovací praxe výrazně nezměnila. Splnění podmínek (prokázané polepšení, prognóza řádného života) nadále posuzuje soud.

2. Snaha o náhradu škody — Soud nově hodnotí, zda se odsouzený snažil nahradit škodu. Nemusí ji uhradit celou — důležitá je prokázaná snaha. Jako rodina můžete pomoci doložit úhrady nebo dohody o splácení.

3. Dobrovolný nástup trestu — Dříve soud přihlížel k tomu, zda odsouzený nastoupil dobrovolně. Tato podmínka byla odstraněna.

4. Zájmová sdružení — Již nemohou podávat návrhy na podmíněné propuštění. Žádost podává odsouzený sám, jeho obhájce, ředitel věznice nebo státní zástupce.

5. Časové hranice beze změn — Polovina (½), třetina (⅓), dvě třetiny (⅔) a 20 let u doživotí zůstávají stejné jako dříve.

6. Lhůta pro opakování — Při zamítnutí lze žádost opakovat po 6 měsících (beze změny).

Kompletní aktuální znění zákona: § 88 trestního zákoníku · § 331 trestního řádu · Novela: zákon č. 270/2025 Sb.

Co to znamená v praxi — pohled za zdi

Zákon se změnil. Praxe soudů zatím nikoli.

Formulace „soud propustí“ vypadá na papíře jako právní nárok. Ve skutečnosti však zákon stále obsahuje podmínky, které ponechávají soudu široký prostor pro vlastní úvahu — především požadavek, že od odsouzeného „lze očekávat, že povede řádný život„. A právě zde se v praxi láme chleba.

Soudy běžně zamítají i při splnění formálních podmínek. Odsouzený má odpykanou polovinu trestu, kladné hodnocení věznice, plní program zacházení, má zajištěné bydlení i práci — a soud přesto žádost zamítne s odůvodněním, že „nelze předpokládat vedení řádného života“. Toto odůvodnění je ve většině případů formulováno obecně a je obtížně napadnutelné, přestože reálně předpokládat budoucí chování člověka lze jen velmi omezeně.

Návrh ředitele věznice má váhu, ale není zárukou. Když podmíněné propuštění navrhuje přímo ředitel věznice, je to silný signál — znamená to, že odborníci, kteří odsouzeného denně vidí, považují další trest za zbytečný. Přesto soudy někdy zamítnou i takový návrh.

Advokát je zásadní. Bez advokáta soud nemusí rozhodnutí podrobně odůvodnit. S advokátem zpravidla musí — a kvalitní odůvodnění zamítavého rozhodnutí je nezbytný základ pro podání stížnosti k nadřízenému soudu. Stížnost je přitom jediný účinný opravný prostředek. Investice do advokáta se proto vyplatí, i když to není levné — často rozhoduje o měsících až letech na svobodě.

Statistiky úspěšnosti se dramaticky liší podle soudů. U některých okresních soudů je úspěšnost žádostí o PP přes 40 %, u jiných pod 15 % — při srovnatelné skladbě odsouzených. To samo o sobě ukazuje, že rozhodování závisí do značné míry na přístupu konkrétního soudce, nikoliv pouze na splnění zákonných podmínek. Podrobné statistiky najdete v sekci Statistiky podmíněného propuštění.

Co udělat pro co největší šanci:

Související odkazy

237 komentáře v “Co říká zákon

  • Kateřina

    (18.4.2018 - 21:42)

    Dobrý den, podle pp vím, že u zvlášť závažného zločinu dle tohoto článku je možné podat po i po jedné třetině. Nicméně bratra se týká pár. 283 ODS. 3, kde je možné žádat dle tohoto příspěvku po 1/2. 2/3 trestu ukazují pár. 283 ODS. 4, ale bratr má ODS. 3
    Ptám se proč, tady na stránkách jsem už dostala odpověď , že u tohoto paragrafu může být podle stanovených podmínek propuštěn po 1/2, a ostatní dva právníci mi sdělili, že u .283/3 je možnost pp až po 2/3. Slyšela jsem, že se to deli i podle sazby nad 5 let trest jiná sazba, 2-10 let 1/2 vždy, 10 a více 2/3. Říkal to tak nějak podobně i pravnik bratra. Můžete mi to prosím vysvětlit??? Jak to teda je? Bratr si taky myslí, že bude moct po podat po 2/3 tzn. Z trestu 9 let musí odsedět 7 atd. Jsem z toho zmatená, nedá mi to spát . Je to moje naděj. Prosím moc ó vysvětlení jak se to teda bere. Děkuji

  • Sabina

    (16.4.2018 - 15:42)

    Dobrý den , pokud příteli nevyjde PP, muze se nechat odvolat ? Dekuji za odpoved .

    • Obase

      (18.4.2018 - 12:17)

      Dobrý den, může podat stížnost proti usnesení ke krajskému soudu.
      O.

  • Katka

    (13.3.2018 - 16:36)

    Děkuji moc za info

  • Katka

    (11.3.2018 - 1:01)

    Dobrý den chtěla bych se Prosím vás zeptat přítel.dostal 8 měsíců trestu ale jelikož mel 15mesicu podmínku trestu tak bude Mít druhý soud kde mu trest pravděpodobně o tech 15mesicu navýši k tem 8 tj.dohromady 23 měsíců mobou ho i přesto že pustit na polovičku?nebo nemohou? A pokud ano tak se to spočítá polovina s tech 23mesicu?nebo pouze zvlášť z tech původních 8 nebo 15?moc děkuji snad jsem to dobře vysvětlila 🙂

    • Obase

      (11.3.2018 - 9:06)

      Dobrý den,
      lhůta pro podmíněné propuštění se počítá že součtu všech trestů.
      O.

      • Katka

        (12.3.2018 - 14:17)

        Děkuji za odpověď a mohou ho propustit na pulku i přes to ze má podmínku?a když má podmínku 15mesiCu je jiste ze mu trest o Celých 15?nebo Muze dostat i méně?popřípadě třeba prospěšné Prace?

        • Obase

          (13.3.2018 - 16:04)

          Dobrý den,
          Ano,můžou ho propustit i přes to, že má podmínku. Pokud dojde k přeměně podmíněného trestu, nařizuje se vždy celý.
          O.

  • Ruda

    (1.3.2018 - 19:44)

    Zdravím ještě jednou..Protože jsem byl a jsem poměrně aktivní v oblasti kultury,částečně charity, organizování koncertů a podobně, tak se dá říci, že je v mém okolí poměrně dost lidí, kteří by mi chtěli nějak pomoci. Chtěli by iniciovat něco jako společenskou záruku za pomoci občanského sdružení..Vím, že něco podobného existuje…Chtěl bych se zeptat, jak by tito lidé měli postupovat a hlavně kdy a jak to má vůbec nějaký smysl???Případně o co by se mohli pokusit??? Děkuji a omlouvám se za druhou otázku, ale popravdě cítím se trochu v pasti a třináctileté čekání mi trochu pocuchalo nervy a smysl pro realitu…chytám se všeho..Děkuji

  • Ruda

    (1.3.2018 - 7:44)

    Děkuji za rychlou odpoved..Mozná se ještě na něco ptát budu, až si to srovnám v hlavě..

  • Ruda

    (28.2.2018 - 11:54)

    Právě mi skončil třináct let trvající soud a byl jsem odsouzen vyšším soudem v Olomouci na pět let nepodmíněně. Soud uvedl, že tato poměrně extrémní doba trvání soudního procesu je úměrná složitosti případu..S tím sice absolutně nesouhlasím protože se domnívám, že případ měl být opatřen takovými důkazy, aby k takovéto prodlevě nedošlo..ale tato domněnka je mi v tuto chvíli k ničemu..Pro mne celá ta doba v nejistotě byla extrémní psychickou zátěží a značně mi komplikovala život ve všech ohledech..cítím se tedy potrestaný dvakrát..Myslel jsem, že právo na rychlý a spravedlivý proces je méně vágní…Otázka zní: Jsem trestaný poprvé a po celou dobu čekání na verdikt jsem neměl sebemenší kolizi se zákonem – ani předtím obviněním a ani dosud…Má tato okolnost nějaký vliv na případné zkrácení trestu??? Děkuji moc…

    • Obase

      (1.3.2018 - 7:00)

      Dobrý den,
      určitě to pro soud bude výrazný signál pro podmíněné propuštění.
      O.

  • Hana

    (21.2.2018 - 12:12)

    Dobrý den, přítel byl odsouzený za nedovolenou výrobu a jiné nakládání s omamnými látkami na 4 roky nepodmíněně. Měl sazbu 2-10 let, a tak se Vás ptám může můj přítel žádat o propuštění po 1/2 nebo a po 2/3.

    • Obase

      (22.2.2018 - 17:57)

      Dobrý den,
      žádat může po polovině trestu.
      O.

  • Kateřina

    (12.2.2018 - 19:31)

    Dobrý den mám takový dotaz přítel nastoupil 12 ledna do vězení a má tam být 4 měsíci ale chce si zažádat o půlku protože jsem těhotná a chce vydělávat peníze a navíc za tři měsíce budu rodit a chce být u porodu. Ale nevíme kdy si může zažádat jestli až po dvou měsících nebo ještě před děkuji

    • Obase

      (12.2.2018 - 20:49)

      Dobrý den,
      přečtete si prosím část věnující se tomuto tématu.

  • majka

    (26.1.2018 - 18:51)

    Dobry vecer Petre,moc se omlouvam a samozrejme dekuji i panu Ondrovi.Vyzivne uz mam vyresene.Exekutorka to bude bývalému manzelovi strhávat ze mzdy,horsi bude,az to zjisti.Protoze si pry neprebiral postu.Dekuji moc, Majka

    • Petr

      (26.1.2018 - 21:35)

      Paní Majko,
      nemusíte se za nic omlouvat, vždyť jste nic neprovedla. Jen jsem považoval za důležité upřesnit, kdo má skutečné zásluhy za pomoc, kterou zdarma poskytuje tento web. Pokud exekutor postupuje, jak shora uvádíte, dluh se již nepromlčí. Nepřebírat poštu dlužníkovi nepomůže, v takovém případě je plátce mzdy povinen srážky na výživné deponovat a vyplatí je až po nabytí právní moci ex. příkazu, tedy poté, až si ex. příkaz dlužník (tzv. povinný) převezme nebo exekutor zajistí nabytí právní moci jiným zákonným způsobem – doručením fikcí, resp. vyvěšením na úřední desce.
      Petr, právník spolupracující s platformou obase.cz

  • majka

    (24.1.2018 - 21:27)

    Zapomnela jsem napsat,ze dluh je pocitany do doby dokud dcera byla u mne a ex mel vyživovací povinnost stanovenou soudem.Dekuji Majka

    • Petr

      (26.1.2018 - 17:39)

      Paní Majko,
      v první řadě bych rád upřesnil, že tyto webové stránky provozuje společnost Gemar Ins. s. r. o., a jejich moderátor je pan Ondra, který tuto platformu vymyslel a rovněž odpovídá na většinu položených otázek, takže poděkování patří především jemu. Já sám pouze vypomáhám, resp. odpovídám na některé otázky právní povahy. Co se týká Vaše dotazu ohledně dluhu, který má Váš bývalý manžel na výživném, bohužel nepíšete jak dopadl Váš návrh na nařízení exekuce, ani komu jste jej podala. Pokud již bylo ve věci rozhodnuto soudem a v současné době řeší věc exekutor, který vydal exekuční příkaz, dluh už se nepromlčí. V takovém případě Vám doporučuji kontaktovat exekutora s dotazem jakým způsobem dluh vymáhá, případně zda již nějakou částku vymohl. U exekutora jste také oprávněná označit majetek dlužníka (pokud o nějakém víte), případně sdělovat nějaké další poznatky, ale nemůžete se domáhat, aby exekutor zvolil Vámi preferovaný způsob exekuce (exekuce na mzdu, mobiliární exekuce, pozastavení řidičského oprávnění, atd.), neboť to je na něm. Pohledávka na výživném je pohledávkou přednostní. Pokud o Vašem návrhu na zahájení exekuce doposud soud nerozhodl budete muset kontaktovat soud s dotazem na stav řízení.
      Petr, právník spolupracující s platformou obase.cz

  • majka

    (24.1.2018 - 21:18)

    Petre,muzu mit na Vas,jako na pravnika ještě dotaz,je to tedy na trochu jiné téma,ale napadlo mne,ze se Vas zeptam.Muj ex manzel mi dluzi na vyzivnem na dceru,ktera se mnou nebydli 104tisic.V minulosti jsem jiz několikrát podavala trestni oznameni,ale vim,ze dostal dvakrát podmineny trest.Vzdycky pracoval na cerno.Minuly rok v kvetnu jsem zjistila,ze pracuje jiz na smlouvu a tak jsem podala navrh na exekuci,ale porad se nic nedeje,ma ridicsky prukaz,ale nejsem si jista,jestli ho nepotrebuje prave k zamestnani.Mam strach,aby se dluh nezacal promlčovat.Nevim,jak mam ted postupovat.Dekuji Majka

  • majka

    (24.1.2018 - 20:28)

    Dobry vecer Petre,mam za co dekovat,protoze když clovek v nekterych vecech nevi,jak to chodi a s necim si nevi rady,potom je všechno tezke a slozite.Vy jste mi pomohl,jsem rada,ze se muzu s nekterymi problémy obrátit na Vase stranky.Jeste jednou diky.Majka

  • majka

    (24.1.2018 - 13:27)

    Petre,ja Vam strasne moc dekuji za radu,volala jsem do Jablonce na soud,pani mela problém mi sdelit spisovou znacku,pry nejsem ucastnik rizeni,ale rikala,at to bud poslu priteli do veznice a on to přepošle nebo at to rovnou poslu na soud,ze si to tam dohledaji a prideli k zadosti.Takze moc dekuji,ja bych cekala a cekala a uz by mozna bylo pozde.Majka

    • Petr

      (24.1.2018 - 18:55)

      Paní Majko,
      rádo se stalo, není zač děkovat. Připouštím, že některé pracovnice informační kanceláře soudu mohou být přísnější a spisovou značku nechtějí sdělit, ale důležité je, že jste se domluvili jak postupovat. Doporučuji listinné důkazy poslat přímo na soud a uvést k nim (uvnitř obálky), že patří k řízení o podmíněném propuštění odsouzeného jméno, příjmení a datum narození. Takto se to určitě neztratí.
      Petr, právník spolupracující s platformou obase.cz

    • Tereza

      (6.12.2019 - 1:26)

      Dobry večer, dnes měl můj přítel soud na PP. Bohužel mu to soudce zamítl, chci se zeptat, když se přítel ihned odvolal, půjde to k nejvyššímu soudu prosím? A je možnost, ze nejvyšší soud rozhodne kladne? Je tady pořad naděje, ze do 14 dni nejvyšší soud rozhodne opravdu kladne a my už ho budeme mít doma? Dekuji předem za odpověď! ( přítel je ve věznici Jiřice)

      • Obase

        (9.12.2019 - 6:45)

        Dobrý den,
        stížnost proti rozhodnutí okresního soudu o podmíněném propuštění bude v případě, kdy sou nerozhodne autoremidurou (opravou vlastního rozhodnutí) řešit místně příslušný soud. Naděje je, ale naprostou většinu takových stížností nadřízené soudy zamítají.
        O.

  • majka

    (24.1.2018 - 8:40)

    Dobry den.Petre,ja Vam strasne moc dekuji za informace.Hned tam zkusim zavolat.Dekuji Majka

  • majka

    (23.1.2018 - 21:08)

    Dobry vecer Petre,strasne moc Vam dekuji za vasi pomoc.Porad cekam,az poslou priteli spisovou znacku,abych mohla odeslat k soudu potrebne papiry.Ja jsem prave i premyslela.ze v pripade.kdyz by to nevyslo.tak bych zkusila podat zadost o prerazeni do veznice Rapotice.to mam necelých 30km a mohla bych jet na navstevu i s klukama.Ted v nedeli jsem musela zrusit skrz hlidani a taky počasí další navstevu v Rýnovicích.Doufam,ze pani soudkyne nebo pan soudce u PP také trochu prihlednou k me situaci doma.S autistou je to v jednom cloveku narocne nekdy,az vysilujici.Moc dekuji Petre.Majka

    • Petr

      (23.1.2018 - 22:28)

      Dobrý večer.
      Paní Majko, nevím jaká je praxe ve věznici v Rýnovicích, kdy a jakým způsobem předvolávají odsouzené k veřejnému zasedání o projednání podmíněného propuštění, ale doporučuji Vám, abyste na nic nečekala a zavolala na informační kancelář příslušného soudu a tam se zeptala na spisovou značku. Pracovnice soudu se Vás dotáže na jméno, příjmení a datum narození Vašeho partnera, dále je třeba uvést, že jste družka odsouzeného (tedy osoba blízká) a že se jedná o podmíněné propuštění z výkonu trestu. Pracovnice informační kanceláře Vám spisovou značku sdělí a poté obratem zašlete soudu veškeré listinné důkazy, ať nic „neprošvihnete“.
      Petr, právník spolupracující s platformou obase.cz

  • majka

    (17.1.2018 - 20:02)

    Dekuji moc Ondro ,pokusim se mu to nejak opatrne rlct.Majka

    • Obase

      (17.1.2018 - 20:37)

      Určitě je to lepší a uleví se Vám.

  • majka

    (14.1.2018 - 22:22)

    Petre,omlouvam se,ze ještě obtezuji.Mohla bych mit ještě jeden dotaz.Mam dva syny staršímu bude 6 a mladšímu 5.Tomu staršímu jsem rekla,ze je tata v praci a nemůže za nama prijet,zatim tomu veri,ale mam strach,kdyz to PP nevyjde,tak to bude dalšího pul roku,nez bude moct znovu podat zadost a tomu asi uz nevysvetlim,kde je tata tak dlouho,protoze je pryc uz od lonskeho ledna a videli se jen jednou na navsteve.Ten mladsi je autista a nemluvi a plno věci nepochopi,ale prave potrebuji poradit,jestli mam tomu staršímu rict pravdu,kde je tata.Problem je taky,ze Rýnovice mam skoro 300km od mého bydliste,takze navsteva narocna a s klukama nemozna.Vystup by mel v lednu 2019.Dekuji Majka

    • Obase

      (16.1.2018 - 21:23)

      Dobrý den,
      nejsem sice Petr, ale obvykle je lepší říci pravdu. Děti jsou chytřejší, než se zdají a pokud řekněte, jak to je všem ulevíte. Ondra

    • Petr

      (21.1.2018 - 23:39)

      Paní Majko,
      pokud soud Vašemu příteli žádost o podmíněné propuštění zamítne a on si bude chtít podat proti takovému rozhodnutí stížnost ke krajskému soudu, kontaktujte mne skrze Ondru na zdejší e-mail. Vypracoval bych Vašemu příteli odůvodnění stížnosti. Ve Vašem případě to udělám zdarma a to s ohledem na Vaši situaci s dětmi. Bylo by ale nutné, aby Váš přítel u soudu uvedl, že si proti zamítavému rozhodnutí podává stížnost, kterou odůvodní po doručení písemného vyhotovení soudního Usnesení. Přeji Vám, aby k uvedenému nemuselo dojít a aby soud Vašeho přítele podmíněně propustil.
      Petr, právník spolupracující s platformou obase.cz

  • majka

    (14.1.2018 - 22:01)

    Jste moc hodny Petre,dekuji.

  • majka

    (14.1.2018 - 18:33)

    Dobry den Petre,pritel je v Rýnovicích.Majka

    • Petr

      (14.1.2018 - 21:07)

      Paní Majko,
      tam bohužel neumím pomoci, ale přeji hodně štěstí.
      Petr.

  • majka

    (13.1.2018 - 19:26)

    Dobry den Petre,dekuji za vas názor.Mne prave zarazi,co muze napsat veznice do posudku,skrz chovani, kdyz je tam pritel dva mesice,z toho mesic pracuje mimo veznici.Pripada mi to kratka doba,jenze předtím byl od ledna ve vazbe v Brne a tam vlastne nic nedelal,cekal na soudy,potom mesic na eskortnim,jenze nemá zadne pochvaly a diferencku dvojku,to nevim co je.Jedina pozitivni věc pry je,ze ma praci mimo a zadny kazenak. Uvidíme,nejak to dopadne,budu doufat,ze snad dobře.Dekuji Majka

    • Petr

      (14.1.2018 - 9:51)

      Paní Majko,
      mohu se zeptat v jaké věznici je Váš přítel?
      Petr.

  • majka

    (12.1.2018 - 18:58)

    Dobry den,chtela bych se zeptat,pritel minuly tyden podal zadost o PP,ma ted pulku za sebou,ja mam sepsane jako druzka prislib bydleni a pripojeni k zadosti o PP,ale vychovatel mu do posudku napsal.ze PP nedoporucuje.pritom chodi do práce mimo veznici.nema zadny kazenak.Pry se ještě nenapravil.Pritel mi rikal,ze tu zadost stahne,ze sance na propusteni je nulova,snazim se ho presvedcit,ale pry je to zbytecne.Myslite,ze tu zadost ma nechat nebo radsi stahnout.Mam doma 4leteho chlapecka autistu a jsem na neho sama,je to opravdu narocne,nevite prosim,jestli i moji situaci doma soudce nebo soudkyne zohledni.Dekuji Majka

    • Obase

      (12.1.2018 - 20:04)

      Dobrý den,nedoporučující posudek nemusí být sám o sobě důvodem k zamítnutí žádosti o podmíněné propuštění. Na druhou stranu to může být pro soudce signál, že nesplňuje podmínku předpokladu vedení řádného života.

      • Petr

        (12.1.2018 - 22:30)

        Dovolil bych si nesouhlasit s druhou částí odpovědi moderátora obase.cz k otázce paní Majky. Podle tr. zákoníku musí odsouzený pro podmíněné propuštění splnit 3 základní podmínky. První podmínka spočívá v nutnosti vykonat určitou, zákonem stanovenou, část trestu; druhá podmínka spočívá v „polepšení“ pachatele; a konečně třetí podmínka spočívá v tom, že soud musí u odsouzeného dovodit, že v budoucnu povede řádný život. Splnění první podmínky zjišťuje soud z evidence vězněných osob; splnění druhé podmínky zjišťuje soud z hodnocení chování odsouzeného věznicí; splnění třetí podmínky zjišťuje soud z mnoha okolností (minulost odsouzeného, jeho postoj k tr. činnosti, zázemí v rodině a dalších skutečností). Zda odsouzený povede řádný život je tedy v tomto případě otázka čistě právní a její splnění proto může posoudit jedině soud. Věznice se může vyjadřovat pouze k tomu, co je sama schopna posoudit – k chování odsouzeného, zda se polepšil či nikoliv. Jinými slovy, pokud věznice dospěla k závěru, že dosavadní výkon trestu nevedl k polepšení odsouzeného, trest neplní svůj účel a z toho důvodu nedoporučuje podmíněné propuštění – pak takový závěr je v kompetenci věznice a odsouzený nesplňuje druhou podmínku, tak jak jsou shora uvedeny. Hodnocení splnění jiných podmínek PP u odsouzeného věznicí je právně irelevantní a erudovaný soudce k takovým závěrům nebude přihlížet.
        Petr, právník spolupracující s platformou obase.cz

  • Mona

    (8.1.2018 - 21:56)

    Dobry vecer, za jak dlouho lze požádat o PP v případě 18 letého trestu odnětí svobody? Předem moc dekuji za odpověď Monika

    • Petr

      (9.1.2018 - 21:27)

      Paní Mono,
      pro správné zodpovězení Vaší otázky bychom museli znát přesnou hmotně právní kvalifikaci (paragraf včetně příslušného odstavce) trestného činu, za který byla dotyčná osoba odsouzena. Nezáleží totiž na délce uloženého trestu, ale pouze na zmíněné právní kvalifikaci.
      Petr, právník spolupracující s platformou obase.cz

  • majka

    (5.1.2018 - 12:22)

    Dobry den,chci se prosim zepat,pritel je ve vykonu trestu v Rýnovicích,dostal dva roky,pristi tyden bude posilat zadost o PP bude mit 1/2 za sebou,jak dlouho trva nez proběhne soud.Dekuji Majka

    • Petr

      (6.1.2018 - 22:16)

      Paní Majko,
      z trestního řádu vyplývá, že soud by měl rozhodnout do 30 dnů ode dne podání žádosti, nebrání-li tomu důležité důvody. Soudy uvedenou pořádkovou lhůtu však začasté nestíhají, proto lze očekávat projednání žádosti zpravidla v rozmezí od 30 do 60 dnů ode dne podání žádosti.
      Petr, právník spolupracující s platformou obase.cz

  • Soňa

    (10.11.2017 - 17:23)

    Dobrý den, přítel je na cele s dalšími 2 vězni a mají celu 8,4m2 (i s wc a umyvadlem), má smysl psát žalobu na soud pro lidská práva na nedodržení daných metrů? Děkuji

    • Obase

      (10.11.2017 - 17:32)

      Pokud myslíte soud pro lidská práva ve Štrasburku, tak nikoli. Můžete si stěžovat u ministerstva spravedlnosti.

  • Barbora

    (7.11.2017 - 17:01)

    Dobrý den, přítel je momentálně ve výkonu trestu 5 měsíců za podvod, příští týden má soud, kde se rozhodne, jestli mu promění podmínku 10 měsíců za jiný trestný čin. Dohromady by délka trestů byla tudíž 15 měsíců. Jak se v tomto případě postupuje s žádostí o podmínečné propuštění v půlce trestu? Počítá se polovina z celkové doby, tj. po 7,5 měsících? Nebo se polovina počítá pouze z jednoho trestu (v tomto případě logicky z toho delšího, desetiměsíčního)? Děkuji

    • Obase

      (7.11.2017 - 21:00)

      Dobrý den, lhůta pro podmíněné propuštění se počítá že součtu trestů.

  • Dana

    (30.10.2017 - 20:37)

    Dobrý den, můj syn byl odsouzen za neplacení alimentů na 1rok nepodmíněně. Podal si žádost o PP po třetině trestu (je mu 37let, ve vězení poprve). Dnes proběhlo jednání u Obv.soudu pro Prahu 4. Paní soudkyně po zvážení všech okolností žádosti o PP vyhověla. Přítomná státní zástupkyně ale podala na místě proti rozsudku stížnost (podstatou bylo „že byl ve vězení moc krátkou dobu“). Jaká je prosím reálná pravděpodobnost, že vrchní soud rozhodne ve prospěch syna? Na výsledek čeká samozřejmě dál ve výkonu trestu a už jen to čekání jsou další týdny navíc. Předem děkuji za informaci.

    • Obase

      (31.10.2017 - 6:29)

      Dobrý den, pravděpodobnost je vysoká, protože ne státní zástupce, ale zákon určuje kdy lze žádat o PP. Každopádně bez advokáta to je těžší.

    • Petr

      (1.11.2017 - 15:41)

      Dobrý den. Paní Dano, státní zástupkyně bude muset svou stížnost řádně odůvodnit a soud je povinen fotokopii toho odůvodnění zaslat na vědomí Vašemu synovi (odsouzenému), který se může (je to jeho právo, nikoliv povinnost) ke stížnosti vyjádřit a to písemným podáním zaslaným na adresu soudu. Toto vyjádření bych synovi doporučil podat a zdůraznit v něm všechny okolnosti svědčící v jeho prospěch. Jsem přesvědčen, že poté bude syn z výkonu trestu podmíněně propuštěn, resp., že stížnost státní zástupkyně bude zamítnuta.
      Přeji hodně štěstí.
      Petr, právník spolupracující s platformou obase.cz

  • Lenka

    (22.10.2017 - 16:17)

    Dobrý den,ted jsem si precetla co jsem napsala za ptakovinu.chtela jsem napsat místo 2/3 pulku(1/2) a naopak.nejak jsem zazmatkovala,prominte.dekuji 🙂

  • Lenka

    (22.10.2017 - 15:38)

    Dobrý den.přítel dostal 9 měsíců u soudu mu proměnili 5 a teď dalších 12 měsíců,vše za neplacení výživného.Odvolal se ,ale zatím nevime jak to dopadlo.Počítam že musíme počkat jak dopadne odvolaní a pote můžeme žádat o pp.Nevim ale zda muže žádat o 2/3 (1/3 nestíháme,asi by to ani nešlo) a jak dlouho předem?Jako na půlku 2-3 týdný?Všechny přísliby máme připravené.1 diferenčku zatím nemá.Taky bych se chtěla zeptat,zda by pomohlo kdybychom zaslali tyto přisliby na soud kde projednávají jeho odvolani?Nebo jestli poradíte něco jiného,aby jeho odvolání dopadlo kladně,nebo máme čekat?Zvrtal co mohl!!!A je dost poučen,ale soudy to zatím vidi jinak,notabene když bývala partnerka i její rodiče pracují u policie!Stačí si jen přečíst jméno na spise a každý soudce ho hned odpálí!Ale s tím bohužel nic nenaděláme!Teď se ho snažíme s rodinou dostat ven na pp.Advokátku sice máme(měli) ale ta teď bude odcházet na mateřskou.Tak se snažím zjistit co nejvíce?Je v Novém sedle a co jsem četla tak půlky zřídka a 2/3 vůbec.Má smysl vůbec žádost posílat?A když jí zamítnou (2/3)může žádat o půlku?a po jaké době?Půlka by měla výcházet na červenec 2018.Máme dvouletou dceru společnou a jedenáctiletou moji,mohl by k tomu soud přihlednout k pp? Je to trochu chaotické,ale děkuji moc za odpověď.

    • Obase

      (23.10.2017 - 6:25)

      Dobrý den,
      Pokud je ve výkonu trestu poprvé, může žádat kdykoli po jedné třetině. Z hlediska zákona je jedno, jestli bude žádat po 1/3, 1/2, nebo jindy. Žádost může opakovat po 6 měsících po právní moci zamítnutí rozhodnutí. Z hlediska odvolání je dobře podat jakoukoli pozitivní informaci.

  • Niki

    (5.10.2017 - 19:08)

    Dobrý den mám bratra ve vězení a chtěla bych se zeptat o návštevě. Můj bratr chce na navštevu jenom mě ale je mo teprve 15 let můžu tam jit sama nebo s doprovodem rodiču a pak by odešli a nebyli na návštěvě? Předem děkuji za odpoveď

  • nada

    (5.10.2017 - 3:00)

    dobry den,rada bych se zeptala jak to probiha dal,kdyz soudce zadosti o PP vyhovel,ale statni zastupce si ponechal lhutu na odvolani-dekuji N

  • Petra

    (15.9.2017 - 22:39)

    Dobry vecer,dekuji za vase odpovedi.Nikdy jsem se nezajimala az tak jak to vse funfuje a hlavne vse postavene na hlavu.Kratky trest =mala sance na PP.

  • Petra

    (7.9.2017 - 16:46)

    Jestli jen proto ze nebude mit diferencku 1 protoze ten trest je kratky a veznice vydava hodnoceni pry az po dvou I po trech mesicich mu zadost o propusteni zamitnou.

    • Obase

      (9.9.2017 - 9:12)

      Je to možné. Na druhou stranu není nikde psáno, že pro PP musíte diferenčku mit.

  • Petra

    (5.9.2017 - 23:36)

    Dobry vecer,mohu se jeste zeptat.Pritel mi pri navsteve rikal ze mu tvrdej pokud nema diferencku ze soud zadost zamitne.Nevim nechapu a hlavne nerozumim.Do prace ho prvdepodobne nevezmou protoze tam musi byt naky cas a potom uz nikdo mit zajem nebude kdyz by sel domu I po tech 4 mesicich.Celou skodu uhradil ma prislib prace podporu rodiny hlavne maleho syna ale to zrejme soudu stacit nebude….

    • Obase

      (7.9.2017 - 15:08)

      Dobrý den, není mi z vašeho dotazu jasné, na co se ptáte.

  • Petra

    (27.8.2017 - 14:12)

    1/3 ano ale kazdy nam to vymlouva…Ze pry po tak kratke dobe nejsou schopni posoudit ve veznici jestli doslo k naprave.Asi to zkusime tedy 1/3 a uvidime.Ve trestu je poprve. A veznice v Pardubicich je preplnena o 285 veznu.

    • Obase

      (27.8.2017 - 18:37)

      Podívejte, když to podáte po třetině, projednání vyjde stejně na polovinu.

  • Petra

    (26.8.2017 - 22:59)

    Ano to mate pravdu…Spis bych se jeste zeptala jestli vyhovuji zadostem
    propusteni na pulku pri tak kratkem trestu.Mate stim zkusenost?A muze se zadat drive nez upline pulka trestu?Slysela jsem ze predcasne zadosti zamitaji.

    • Obase

      (27.8.2017 - 11:10)

      Dobrý den,většinou vyhovují. Na druhou stranu, mit kvůli měsíci podmínku není úplně nejlepší. Žádost můžete podat po termínu. Někde lze podat 3 týdny dopředu. Pokud je v trestu poprvé, může žádat po 1/3.

  • Petra

    (25.8.2017 - 23:11)

    Dobry vecer,pritel dostal 4 mesice nepodminene za neplaceni vyzivneho.Trest nastoupil 3.8 do Hradecke veznice a od vcerejsiho dne je ve veznici v Pardubicich.Chtela bych se zeptat zda ma smysl nebo sanci byt propusten po pulce trestu?

    • Obase

      (26.8.2017 - 14:34)

      Smysl to má vždy, podání žádosti stojí 16 korun za známku.

  • petr

    (1.8.2017 - 11:33)

    Dobrý den, chci se zeptat jak postupovat při žádosti o PP po polovině trestu. Samozřejmě máme právní zastoupení, ale informace, které máme se liší a absolutně popírají logiku a systém a jakýkoli význam PP. Přítelkyně byla odsouzena na 5 měsíců s dozorem s nástupem 23.5. 2017 / konec trestu 23.10. 2017 / Polovina trestu vychází na 7.8. 2017, ale ve věznici ve Světlé jí bylo oznámeno, že můžeme požádat o PP až po hodnotícím obdobím, což je 12.9. 2017 a pak to trvá 5 – 6 týdnů než soud začne žádost projednávat. To znamená, že by soud měl projednávat PP zhruba v termínu dovršení celého trestu!! Kde je nějaká logika a motivace odsouzeného? Nemá žádný negativní poznatek, ani „kázeňák“, chová se vzorně, chodí na aktivity a ve svém volnu na brigády, je nekonfliktní a práci pro ni nemají. Děkuji za odpověď.

    • Obase

      (1.8.2017 - 17:44)

      Dost lze podat bez ohledu na hodnotící období věznice. Vychovatelé si jen zjednodusuji práci.

  • Miroslav

    (26.7.2017 - 8:08)

    dobry den, chtel jsem se zeptat, protoze je znamo ze v Plzni na soude v projednavani zadosti o PP je soudce rasista a kat, je mozne zjistit jmeno tohoto soudce a zaroven bych potreboval poradit kde v takovem pripade se s tezovat na konkretniho soudce, o kterem je znamo, ze jak mile te cikan okamzite to zamita. ttoto tvrzeni je s vice stran potvrzeno i ve veznici vy o tom to cloveku a uz predem hlasi vezni, ze to tento soudce zamitne. je mozne podat na tohoto souce stiznost v pripade kde se mam obratit? dekuji vam za kladnou odpoved. M.H.

    • Obase

      (26.7.2017 - 8:57)

      Dobrý den,
      stížnost podat můžete, ale PP je vždy jen na rozhodnutí soudce. Kromě toho mu to těžko budete dokazovat. Jak posoudíte, kdo je Rom, když mají téměř všichni v občanském průkazu českou národnost. To je v podstatě neprokazatelné.

  • Ditka

    (11.7.2017 - 23:30)

    Dobrý den, chtěla bych poprosit o radu či zkušenosti. Manžel sedí na Pankráci, dostal 7 měsíců za alimenty. Teď žádal o PP po 1/3 a splnujeme všechny podmínky. Má se kam vrátit, zázemí, zajištěna práce, dluh splácí a splácel už před odsouzením. Píši dluh, protože potomek je už plnoletý a nestuduje. Ve věznici se chová slušně, doporučení asi bude výborné, testy udělal na výbornou. Chtěl i pracovat, ale při jeho délce trestu nemá šanci. Dokonce mu vychovatelé říkají, “ vy jdete přeci brzy domů „. Ale teď máme trochu strach, přišlo nám jednací číslo a dle toho víme, kdo bude soudit a o tomto soudci se říká, že je Kat a PP nepovoluje nikomu. Nevím zda zde mohu psát jmeno toho soudce, abych ještě manželovi nepřitížila. Dalo by se třeba do emailu a zkušenost nebo nějaké info o soudci nebo jak dál?

  • Misa

    (7.7.2017 - 21:15)

    Dobrý večer přitel sedi v Rynovicich dostal 4 roky a další 3 to mu proměnili podminku chtěla bych vědět jaka je šance na pulku z Rynovic Děkuji za odpověď

    • Obase

      (7.7.2017 - 21:57)

      To vám neřekne nikdo.

      • Misa

        (7.7.2017 - 22:07)

        Tak děkuji za odpověď Já jen četla diskuze ze někde je větší pravděpodobnost a někde prý ne pouštějí vůbec ale i tak děkuji

        • Obase

          (7.7.2017 - 22:32)

          Rýnovice patří k lepším.

  • Josef Volák

    (19.6.2017 - 16:21)

    Syn požádal písemně o zprávu jak pokračuje jeho řízení.Dostal rychlou odpověď.Soud požádal o zaslání spisu u Okresního soudu synova bydliště. Syn byl přitom souzen KS.Je to vůbec možné.

    • Obase

      (19.6.2017 - 16:27)

      Možné to je. Ale pokud by syn souzen v prvním stupni na krajském soudě, je to chyba nějakého úředníka. To je věc, která se stávala dříve poměrně často. Nyní si ale většina soudů vyžaduje spíš přímo z věznic.

  • Josef Volák

    (15.6.2017 - 18:35)

    Dobrý den,ředitel věznice podal návrh na podmínečné propuštění syna po polovině trestu.Doporučení k jeho propuštění podala i probační služba.K žádosti jsme se připojili i my rodiče.Uběhlo již téměř půl roku a zatím se nic neděje.Je možné aby někdo úmyslně poces zdržoval?

    • Obase

      (15.6.2017 - 18:57)

      Dobrý den,
      možné to je. Myslím si ale, že pro soudce je mnohem snazší návrh prostě zamítnout. Je to čistě na jeho rozhodnutí a běžně to i v takových případech dělají. Spíš se někde zadrhl spis, nebo soudce který to má na starosti. Zkuste zavolat na soud a zeptat se.

  • Věra Ježková

    (13.6.2017 - 18:02)

    Dobrý den,ředitel věznice před třemi týdny poslal ředitelskou půlku mého druha .Musí proběhnout soud a nebo můžou rozhodnout bez mého přítele?A jak dlouho to trvá ,poslané to bylo před třemi týdny.Děkuji.m

    • Obase

      (13.6.2017 - 18:51)

      Dobrý den,
      V takovém případě soud může být i bez účasti Vašeho druha. Trvá to cca 1-2 měsíce. Že podá žádost ředitel nemusí automaticky znamenat úspěch.

  • Sandra

    (6.6.2017 - 21:36)

    Dobrý den, přítel dnes nastoupil na 5 měsíců může jsi pak zažádat o půlku a pustí mi ho? Na čem záleží. Děkuji.

    • Obase

      (6.6.2017 - 21:37)

      Žádat může každý. Jestli ho pustí nedokážu odhadnout. Přečte si část pojednávající o PP.

  • Libor

    (6.6.2017 - 8:40)

    Dobry chtel bych se zeptat přítelkyně je ve vykonu trestu na 4měsice a chceme se brat tak se chci zeptat jak mam zažadat o půlku mockrat dekuji

    • Obase

      (6.6.2017 - 16:50)

      Musí zažádat ona.

  • Nina

    (27.5.2017 - 19:31)

    Ahoj mám dotaz syn dostal 2 roky a 3 měsíce na tvrdo a poté ještě 1 rok za maření po vykonu trestu má ještě určeno ústavní léčení může si zažádat o podmíněné propuštění?A kdy?Děkuji N.

  • Jana

    (24.5.2017 - 21:02)

    Dobrý den,

    Chtěla bych se zeptat, za jak dlouho může být podána nová žádost o podmíněné propuštění, pokud je první zamítnuta? Někde jsem četla šest měsíců, jinde jeden. Děkuji.

    • Obase

      (24.5.2017 - 21:03)

      Po šesti měsících, pokud není předtím zamítnuta jen pro předčasné podání, či předchozí návrh nepodalo zájmové sdružení občanů.

  • Thanks designed for sharing such a pleasant idea, post is good,
    thats why i have read it entirely

  • Veronika

    (17.5.2017 - 17:34)

    Dobrý den, chtěla bych se prosím zeptat přítel bude zkoušet podávat půlku teď v červnu a právěže se ptá jestli se nedá nějak zjistit, který soudce tam zrovna bude na ten jeho soud.

    • Obase

      (17.5.2017 - 18:13)

      Dá, ale až po podání žádosti.

Napsat komentář

Pravidla diskuze: Pište česky, slušně a k věci. Spam (reklama, cizí jazyky, nesmysly) je automaticky odstraněn.

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *