Změna trestních předpisů – upřesnění

Mimo zájem veřejnosti prošla třetím čtením poslanecké sněmovny 21.1.2021 zásadní novela trestních předpisů, která mimo jiné výrazně snižuje možnosti odsouzených žádat o podmíněné propuštění, k tomuto tématu jsem již dříve napsal článek, kterým jsem jistě některé z vás vylekal. Za to se omlouvám, vycházel jsem z nepřesných informací od jednoho z členů jisté pomáhající organizace. Novelu sice stále považuji za poměrně závažnou a omezující práva odsouzených a tyto změny se budou týkat v podstatě všech, kdo požádají o podmíněné propuštění, ale negativně se dotknou jen jejich malé části. Tedy k věci. Co se mění. Pokud zákon projde i senátem, nově nebudou mít zájmová sdružení občanů možnost podat návrh na podmíněné propuštění za odsouzeného. Zjevně se jedná o reakci na působení různých pochybných spolků, které za úplatu podávaly návrhy za některé odsouzené a často pak po samotném propuštění doslova vydírali podmíněné propuštěné a jejich rodiny. Naneštěstí to odnesou i ti slušní. Další změna, která proběhne, se týká samotného procesu podání žádosti odsouzeným. Nově by mohl odsouzený žádat podmíněné propuštění jen prostřednictvím věznice. Což sice krátí práva odsouzeného, nicméně v praxi, to předpokládám zrychlí proces projednání žádosti, protože soud už rovnou dostane všechny podklady a nebude se muset věznice dotazovat. Novela též upřesňuje možnost podání žádosti o podmíněné propuštění za přečin ještě před uplynutím zákonné lhůty pro podmíněné propuštění. Nově ji může podat odsouzený jen v případě, kdy k takové žádosti vydá kladné stanovisko věznice. Z mého pohledu nejbolestivější změnou je nemožnost opakování žádosti v případě jejího zpětvzetí dříve než po 6 měsících. Tedy praxe, kdy odsouzení stahovali žádosti proto, že jim byl přidělen přísný soudce pravděpodobně skončí. Domnívám se, že to je účelem této změny. Ať už je to jakkoli, přeji vám, abyste měli co nejdříve své blízké doma.

Text předpisu

 

Autor příspěvku: obase.cz

21 komentáře v “Změna trestních předpisů – upřesnění

  • Renata

    (25.1.2021 - 16:18)

    Tak to je pěkné a to teda se nesmí pomalu ani vůbec ozvat tak jak se ten odsouzený má motivovat,k čemu , přestanou fungovat nebudou chodit do práce atd. už teď je to tam na nic nepodepisují ani petici Jiřice ,zastavili jim vodu koupou se jen 2x týdně a zdraví tam nikdo neřeší ,mají tam covid jsou v karanténě je jim zle a nikoho to nezajímá

  • Nikola

    (25.1.2021 - 18:56)

    Takže to znamená tedy co? že prostě je to lepší si to odsedět celé… No takto lituju co mají tresty déle než 24měsíců… Pak at se nedivi vzpour věznic proti tomuto jsou lidé kteří se chvoaájí řádně , nepíší nyní jen o mém příteli ale jejich dost… Stydím se že jsem češka a opravdu mohu uznat že stydím měla jsem možnost žít v cizině 12let…Ale tak jak se česko chová k obyčejným lidem,a kor k vězneným se nedá ani vyslovit hyenismus… A jde vidět, že ani s veškerou snahou advokáti s tím nehnou…

  • Anonym

    (25.1.2021 - 19:21)

    Asi chtějí přeplněné věznice, nějak tohle nechápu. Co takhle ještě zákon když máš – seženeš peníze sedět nemusíš, nebo si najdi náhradníka za peníze co to odsedí, přiznám se ,hned bych toho využila.

  • dementni vlada

    (1.2.2021 - 14:39)

    Chapu dobre: reditel veznice, ktery je vetsinou zkorumpovany gauner, bude rozhodovat o tom, ze propusti nekoho, napriklad pracujiciho, ze ktereho ma uplatky? Dale bude navrhovat propusteni nekoho, kdo si opravnene stězuje na cokoli zasadniho? Treba na stravu, naschval dozorcu, neprimerene chovani, nula program zachazeni = tedy stiznost na vychovatele co tam dela uplne hov..? Nebo tezce nemocny na nulovou peci? Boze co to navrhuje za idioty???!!! to uz je nahore kazdy bez mozku? v realu to je pouze maskovani nefunkcniho vezenstvi = tedy jinak, „drz hubu, zer ty hovna, delej ze se ti a tu nic nedeje a treba bude i zadost….!!! “
    kam odeslo pravo?! doufam, ze tem zmr..m nahore daji to rozkradani k nahrade a dostane se jich tam pak co nejvice, pak si budou tou tupou hlavou mlatit o zed a chtit vratit cas, co ze to odhlasovali za pi..vinu! omlouvam se, ale to jinak uz nejde.
    mam odsezino….vim jak to tam je…..
    realita!

    • obase.cz

      (2.2.2021 - 7:46)

      Dobrý den. Ne tak to úplně není. Zákon umožňuje podat žádost o podmíněné propuštění odsouzeným za přečin ještě před vykonáním 1/3 trestu. Jedná se jen o tyto případy. V praxi se to ale v podstatě nevyužívá. Jinak ale samozřejmě, je tu prostor pro korupci. Admin.

  • Anonym

    (1.2.2021 - 14:58)

    To same co obnova – soudce co neco pose.. musi priznat sam sobe, nasledne se pokarat, ze to posra. :-))) , proste blbost a dalsi moznost, jak se da zneuzit uredni moci to uz tu neni ani mozne! jak dlouho jim to budeme tolerovat?! manzels mi zavreli za to ze zpackal podnikani a nikoho to nezacima! nahore promrda.. x miliard, reklama na tiktok za pul mil., ja nemam pomalu pro deti na zradlo, a jim nikdo nic k nahrade neda?! v zamestnani kdyz pokazim, tak take zaplatim….a oni?!

  • Bára

    (1.2.2021 - 20:32)

    Dobrý den, nedalo mi to a otevřela jsem si pozměňovací návrh schválený 20.1. při třetím čtení. Je pravda že návrh o PP by mohla podat pouze věznice, ale zájmové sdružení by se k žádosti mohlo přidat, jestli to chápu správně? S tím tedy souvisí opakování žádosti až po 6ti měsících a ne po cca měsíci, jak bylo předtím možné pokud o PP za odsouzeného žádalo sdružení. Je to tak? A jaký je podle vás časový hormonogram, kdy by to měl schválit senát nebo od kdy by změny platily? Na začátku března budeme žádat o PP skrze právě zájmový spolek, tak mám trochu obavy abychom to stihli. Na druhou stranu pozitivní je, že obnovu řízení by řešil jiný soudce než při původním řízení, protože žádný soudce neřekne: udělal jsem chybu, máte pravdu, ale většinou to shodí ze stolu a ani důkazy si neposlechne, nepřečte… Takové jsou aspoň naše zkušenosti. Děkuji za odpověď a přeji hezký den

    • obase.cz

      (2.2.2021 - 7:50)

      Dobrý den. Novela by měla přejít v účinnost 1.7. ano chápete správně. Admin.

      • Bara

        (2.2.2021 - 8:30)

        Děkuji. Tak aspoň něco stihneme:) hezky den.

      • Michaela

        (10.5.2021 - 20:36)

        Manžel podával v březnu žádost o PP, neměl připojení žádného zájmového spolku, protože jsem pochopila, že už být nemusí, ale soudkyně na něm trvala, takže manžela nepustila, měla na to právo?

        • obase.cz

          (11.5.2021 - 19:35)

          Dobrý den. Připojení zájmového sdružení občanů rozhodně není podmínkou pro podmíněné propuštění.

  • P.

    (1.2.2021 - 21:41)

    Poslouchal jsem na zivo porad, tam se testovalo par soudcu, kde jim do spisu dal advokat text : “ pokud jsi to cetl az sem…(cca 10 strana) tak napis sms ty hovado…..:-) paradoxne nic :-)….a proto jsou veznice plne za blbosti, ktere se jinde resi napriklad domacim vezenim. bohuzel, tam neni mozno uctovat za jednotlivce penizku a soudci, statni zastupci a vedeni veznic si prece pohorsi….proto nectou a schovavaji se ta fakt, ze nenesou vubec zadnou odpovednost za svoje patlaniny a kdyz prijde na „reklamaci“ v podobe obnovy, tak prece nerekne pan soudce sam sobe, ze je patlal…..toto je jen v CR …nikde jinde to neni. Na Slovensku padlo 63 soudcu, prave za svoje patlani, ktere spatlalo nescetne lidskych osudu a jejich rodin.

  • kicki

    (2.2.2021 - 9:59)

    Dobrý den,
    tady píšete větu: „Novela též upřesňuje možnost podání žádosti o podmíněné propuštění za přečin ještě před uplynutím zákonné lhůty pro podmíněné propuštění.“ To jako že může žádat o PP už před termínem 1/3 (v případě přečinů u prvotrestaných)? Já to moc nechápu upřímně…
    Dám příklad, je odsouzený na 24 měsíců, prvotrest, přečiny. 1/3 je po 8 měsících. Pokud mu vychovatel napíše dobrý posudek, a ředitel schválí třeba už po 6-ti měsících, že může zažádat, tak má na to nárok??? A když soud zamítne, tak potom může znova žádat až po půl roce?
    Děkuji za vysvětlení.

    • obase.cz

      (3.2.2021 - 19:25)

      Dobrý den. Ano. Tato možnost platila již dříve. O.

    • Ljuba

      (4.2.2021 - 8:39)

      Muj syn je tprve pulrok ve vezeni Jirice,jsou ted v karantene,vola mi casto,aspon toto potesi,jinak mi volal t2 unora a rikal ze jim delaly testy na Covid tak cekam dnes na jeho vyskedky.
      Zatim se nestezoval na nic,stve ho ze mu zatim nedaly praci,musi platit vyzivne na dve deti ktere ma na Ukrajine,a s ceho ma platit nikoho nezajima,a tak si zadelava na problem,za to muze byt tam dalsi trest,ja jako mama se snazim posilam mesicne 3000 vyzivne detem jeho byvalce.
      Vse je to na nic kdyz praci nema,k tomu posledni soud mu v pondeli tprve po pulroku prisel dopis ze ma zaplatit 9000 kc za soud,kde na to vezme??Ja to urcite nezaplatim,nemam na to,jsem rada ze to vyzivne nejak zvladam za syna splacet
      Co vim co se tyce Covidu tak tprve prijde to nejhorsi.Modlim se at se stane zazrak a vezne rozpusti do domaciho vezeni
      Kes by
      Opatruj je vsechny Boze a rodinam dej utechu a nadej at se brzo setkaji
      Verim na zazraky,ktere se mi mnohokrat naplnily.
      Vsem veznum preji hodne zdravi a pokoj v srci.
      Vsem tady a veznum Buh zehnej❤️

  • Renata

    (4.2.2021 - 16:43)

    Dobrý den všem, máme taky syna v Jiřicích ještě výsledky nemá máte pravdu ,kdyby už je propustili tak by udělali líp práci nemají syn taky platí na2 děti buďte v klidu ono se vše v dobré obrátí držme jim palce ať to ve zdraví ustojí a vrátí se nám brzy domů moc Vás zdravím a přeji hezký den a pevné nervy

  • mira

    (9.2.2021 - 12:41)

    “ poslanecké sněmovny 21.1.2020 “ je to spravny rok? hladal asom to a nenasla., ale ani v roku 2021

    • obase.cz

      (10.2.2021 - 22:21)

      Dobrý večer díky za upozornění. Samozřejmě tento rok. O.

  • Michaela

    (10.5.2021 - 20:36)

    Manžel podával v březnu žádost o PP, neměl připojení žádného zájmového spolku, protože jsem pochopila, že už být nemusí, ale soudkyně na něm trvala, takže manžela nepustila, měla na to právo?

  • Katerina

    (2.7.2021 - 18:27)

    Dobrý den můžete mi napsat jaka zájmová sdruzeni existují?jak je možné je kontaktovat?

    • obase.cz

      (3.7.2021 - 14:52)

      Dobrý den. Zájmová sdružení občanů není právní pojem. Je to v zásadě jakákoli organizace. O.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *