Od dnešního dne spouštíme na webu obase.cz novou službu. Odpovídá právník. Protože si uvědomujeme, že jsou oblasti na které je třeba velmi odborná právní znalost, využili jsme možnosti spolupráce s advokátní kanceláří Mgr. Zuzana Candigliota, a tak Vám můžeme poskytnout asi první online právní poradnu v této oblasti práva. Budeme se snažit zajistit odpověď do 24 hodin. Zároveň Vás prosím, abyste věci, které se netýkají výhradně jen právních otázek dál sdíleli v hlavních diskuzích, protože pokud jde o věznice samotné a život v nich, právník obvykle odpověď nezná.
Dotazy můžete psát ….zde….
(diskuze pod článkem uzavřena)


284 komentáře v “Spouštíme právní poradnu”
Václav Hošek
(12.9.2019 - 9:46)Dobrý den pane doktore,kdy se cca.dozvím,zda SZ bude reflektovat na můj návrh uzavřít dohodu o vině a trestu ? Po ukončení vyšetřování či už v jeho průběhu a je vůbec jeho povinností na můj návrh reflektovat ať už jakkoli ? Děkuji za info
právník
(12.9.2019 - 11:46)Vážený pane Hošku,
návrh na uzavření dohody o vině a trestu můžete státnímu zástupci podat v podstatně kdykoliv v průběhu přípravného řízení (čím dříve, tím lépe). Státní zástupce návrh na uzavření dohody o vině a trestu může přijmout, ale také nemusí (popřípadě můžou být „vyjednávány“ podmínky), rozhodně by však státní zástupce měl zaujmout jasné stanovisko. K rozhodnutí státního zástupce se však neváže žádná konkrétní zákonná lhůta, alespoň ne v tom smyslu, v jakém se tážete…
petra
(30.8.2019 - 15:55)Aha,tak to jste mě opravdu strašně moc uklidnil a potěšil. Děkuji Vám a přeji Vám krásný vikend.
petra
(30.8.2019 - 15:11)Děkuji, já už jsem to našla… Ale stějně jsem se nic nedozvěděla. Bylo tam napsané, že v nejbližších 30 dnech se pod touto spisovou značkou žádné jednání nekoná.
právník
(30.8.2019 - 15:39)Paní Petro,
to nemusí znamenat, že v následujících 30 dnech se jednání fakticky neuskuteční. Ten systém pouze sděluje, že k dnešními dni není jednání v následujících 30 dnech nařízeno. Jinými slovy klidně se může stát, že v pondělí nařídí soud jednání, které se uskuteční následující týden. Tyto informace jsou pouze orientační…
Petra
(30.8.2019 - 11:55)Dobrý den.
Prosím chtěla bych se zeptat jak najdu kdy bude mít přítel soud kůli PP ? Dnes mi volal a řekl mi spisovou značku, ale nemůžu to nikde dohledat. Pomůžete mi prosím.
právník
(30.8.2019 - 14:47)Vážená paní Petro,
vložte tento odkaz: http://infosoud.justice.cz/InfoSoud/public/search.jsp
a poté vyplňte název soudu, který má ve věci Vašeho přítele rozhodovat a doplňte spisovou značku.
právník
(29.8.2019 - 11:20)Vážená paní Bohumíro,
stejný dotaz jste nám odeslala e-mailem, na který jsem odpověděl.
Váš dotaz tím považuji za vyřízený. Pěkný den.
Bohumíra
(28.8.2019 - 23:16)Prosim mám dotaz syn si chce zažádat na podmíněné propuštění trestu na pulku,chce po nás připojení že má zajištěné bydlení u nás A TO MUSÍ BYT S OVĚŘENYM PODPISEM/ TO CHÁPU ,ALE TĚĎ JSEM MU JEŠTĚ ZAŘIZOVALA předběžnou pracovní smlouvu o smluvě budoucí .Firma mi jí vystavila je tam i razítko jednatele firmy a podpis ,někdo mi říkal že ještě i tento potpis musí byt ověřený .Tak to jako jednatel firmy musí zajít na uřad ověřit svůj podpis .Přijde mi to divný ,chapu že já jako matka musim dát ověřit podpis,že muže u mne bydlet ,Ale u ty smouvy že má vyjednanou práci to dost dobře nechápu.Děkuji za odpověď.
právník
(21.8.2019 - 18:33)Vážená pane Terezo,
konkrétně samozřejmě odpovědět nemohu, ale dalo by se předpokládat, že došlo k nějakému vážnému právnímu problému, který dotyčný odsouzený potřebuje rychle řešit, a to osobní konzultací (nikoliv třeba písemně). Advokát může navštívit odsouzeného ve věznici kdykoliv, bez ohlášení, ale k takové návštěvě klienta potřebuje plnou moc, která musí být podepsána klientem, případně osobou klientovi blízkou (rodiče, manželka, družka).
Tereza Bartosova
(21.8.2019 - 16:40)Dobrý den,
ráda bych se zeptala co může znamenat, když odsouzený ve výkonu trestu volá a dožaduje se okamžitý příjezd právníka?
S pozdravem,
TB
Václav Hošek
(16.8.2019 - 11:56)Vážený pane doktore,chci se zeptat,pokud jsem předvolán na policii k provedení identifikačních údajů,oč konkrétně jde a lze to případně odmítnout či si vyžádat jak s tím posléze bude nakládáno ? Děkuji za info
právník
(19.8.2019 - 18:03)Vážený pane Hošku,
provedení identifikačních údajů se řídí zákonem o Policii ČR, konkrétně ustanovením § 65, který zní takto:
(1) Policie může při plnění svých úkolů pro účely budoucí identifikace u
a) osoby obviněné ze spáchání úmyslného trestného činu nebo osoby, které bylo sděleno podezření pro spáchání takového trestného činu,
b) osoby ve výkonu trestu odnětí svobody za spáchání úmyslného trestného činu,
c) osoby, jíž bylo uloženo ochranné léčení nebo zabezpečovací detence, nebo
d) osoby nalezené, po níž bylo vyhlášeno pátrání a jejíž svéprávnost je omezena,
snímat daktyloskopické otisky, zjišťovat tělesné znaky, provádět měření těla, pořizovat obrazové, zvukové a obdobné záznamy a odebírat biologické vzorky umožňující získání informací o genetickém vybavení.
(2) Nelze-li úkon podle odstavce 1 pro odpor osoby provést, je policista po předchozí marné výzvě oprávněn tento odpor překonat. Způsob překonání odporu musí být přiměřený intenzitě odporu. Překonat odpor osoby nelze, jde-li o odběr krve nebo jiný obdobný úkon spojený se zásahem do tělesné integrity.
(3) Nelze-li úkon podle odstavce 1 provést na místě, je policista oprávněn osobu předvést k jeho provedení. Po provedení úkonu policista osobu propustí.
(4) O provedených úkonech sepíše policista úřední záznam.
(5) Policie osobní údaje získané podle odstavce 1 zlikviduje, jakmile jejich zpracovávání není nezbytné pro účely předcházení, vyhledávání nebo odhalování trestné činnosti anebo stíhání trestných činů nebo zajišťování bezpečnosti České republiky, veřejného pořádku nebo vnitřní bezpečnosti.
Provedení identifikačních údajů se tedy budete muset podrobit. Oč konkrétně jde snadno vyčtete ze shora uvedené citace příslušného zákonného ustanovení…
Nikol
(9.8.2019 - 10:18)Dobrý den vážený pane doktore chtěla bych se zeptat co dělat aby přítel byl propuštěn? Situace je taková že minuli týden přítel skolaboval a měl i zastavu srdce v sanitce ma špatnou chlopen na srdci teď ho čeká další vyšetření mam o něj velký strach aby se to neopakovalo ve výkonu je uz skoro 5 let dostal celkem 8 let je nějaká šance na propuštění celou dobu ve výkonu trestu byl vzorny az ted poslední rok dostal 2 kazenske tresty a bohužel ma 3 difer. Mám o něj vazne velký strach je nějaká možnost třeba ze zdravotních důvodů? Děkuji za odpověď a přeji hezký den
právník
(12.8.2019 - 12:22)Vážený paní Nikol,
pokud je odsouzený ve výkonu trestu odnětí svobody stižen vážnou nemocí, pak může požádat soud o přerušení výkonu trestu nebo dokonce o upuštění jeho dalšího výkonu. Bohužel úspěšnost těchto žádostí je velmi nízká. Zpravidla to dopadne tak, že odsouzený je přemístěn do vězeňské nemocnice, která je součástí věznice Praha – Pankrác. Pokud si odsouzený požádá o přerušení výkonu trestu nebo o upuštění jeho dalšího výkonu ze zdravotních důvodů, soud si vyžádá stanovisko lékařů z uvedené vězeňské nemocnice a pokud lékaři soudu sdělí, že jsou schopni zvládnout zdravotní stav odsouzeného v rámci tamní zdravotní péče, pak soud žádost odsouzeného většinou zamítne.
V situaci Vašeho přítele se ještě nabízí možnost podmíněného propuštění z výkonu trestu, ale je otázkou za jaký trestný čin je Váš přítel odsouzen, resp. zda jej může soud podmíněně propustit již po výkonu poloviny trestu nebo až po výkonu jeho dvou třetin. Záleželo by také na splnění zákonných podmínek podmíněného propuštění, neboť v rámci tohoto zákonného institutu soud nezohlední nepříznivý zdravotní stav odsouzeného, ale bude hodnotit pouze to, zda odsouzený splňuje zákonem předepsané podmínky pro podmíněné propuštění či nikoliv.
Miroslav Nový
(6.8.2019 - 9:09)Vážený pane doktore,pokud soud 1.stupně nepřipustil revizní zn.posudek a uznal mě vinným,já se odvolal,je možné,že by odvolací soud soudu prvního stupně případ vrátil aby tak učinil ? Přeci jen,rozhodovat na základě jednoho posudku je dost neobvyklé a já sám nemám prostředky na to abych si ho zajistil sám. Děkuji za info PS : Ještě by mě zajímalo kdy cca.po líčení u soudu 1.stupně přichází na řadu líčení u soudu odvolacího ?
právník
(8.8.2019 - 19:18)Vážený pane Nový,
předně bych poznamenal, že soudy běžně opřou odsuzující rozsudek o jeden znalecký posudek, pokud netrpí formální vadou nebo pokud nejsou závěry v posudku rozporuplné. Lze uvést, že „revizní“ znalecký posudek soudy zadávají spíše výjimečně, pokud k tomu existují jasné důvody.
Odvolací soud může, z podnětu Vašeho odvolání, zrušit rozsudek soudu I. stupně a věc vrátit soudu nalézacímu s požadavky na další doplnění dokazování, včetně nutnosti přibrat dalšího znalce, ale jak již jsem uvedl shora, musely by existovat relevantní okolnosti odůvodňující tento postup.
Za jak dlouho rozhodne odvolací soud si nedovolím odhadnout. V praxi je průměr, dejme tomu, přibližně 3-4 měsíce, ale neplatí to pro všechny případy a záleží také zda se jedná o OS/KS nebo KS/VS.
Radim
(1.8.2019 - 15:40)Vážený pane doktore,jsem čerstvě obviněn z úvěrového podvodu cca.45 skutků,40 z nich je již dávno splacených,tudíž škoda žádná a u zbytku je škoda 320tisíc Kč a přesto jsem v paragrafu značná škoda 2-8 let,u úv.podvodu se nepřihlíží jako u klasického podvodu k již splacenému ? Policie tvrdí,že je rozhodující co mi podvedené firmy naposílaly a né co jsem splatil,že to může být pouze polehčující okolnost,ale do paragrafu velké škody tj.do 500000 Kč mě nedají,je tomu skutečně tak ? Přijde mi to nelogické,když poškozeným firmám defakto žádná škoda nevznikla.
právník
(1.8.2019 - 16:34)Vážený pane Radime,
bohužel má policie pravdu, už to bylo vícekrát prosouzeno i u vysokých soudů (Nejvyšší a Ústavní soud). Hmotně právní kvalifikace je tedy správná a zaplacená škoda je „pouze“ výraznou polehčující okolností. V tomto konkrétním případě by však stálo za hlubší úvahu, zda skutečně byla naplněna materiální stránka zločinu úvěrový podvod, protože pokud je zbývajících (neuhrazených) 320 tisíc Kč pouze zlomek z celkové škody – drtivá většina byla včas zaplacena (např. včetně úroků), pak je naplnění materiální stránky rozhodně na debatu. Bohužel aktuálně účinný trestní zákoník upřednostnil formální pojetí trestného činu, na rozdíl od materiálního pojetí, které se preferovalo za účinnosti trestního zákona (zákon číslo 140/1960 Sb., účinného do 31. 12. 2009), tudíž je ve hvězdách, zda by tato obhajoba měla alespoň malou šanci na úspěch, což doporučuji konzultovat s Vaším obhájcem, který je dopodrobna seznámen s celou trestní věcí…
Petra
(31.7.2019 - 19:51)Dobrý den.
Chci se zeptat, jestli jde poslat přítelovi do věznice legálně mobil ? Jestli by mu ho předali ve vězení až ho budou propouštět na svobodu. Přítel pojede skoro 650 km vlakem domů, tak kdyby se něco stalo, aby mi mohl aspoň zavolat. Děkuji za radu.
právník
(1.8.2019 - 15:58)Vážená paní Petro,
ano, jde dohodnout s vězeňskou službou, aby Vašemu příteli uschovali mobilní telefon ve skladu věznice. Je však nutné se na tomto postupu s kompetentními pracovníky věznice předem domluvit a ujasnit si jakým způsobem mobilní telefon do věznice doručíte. Rozhodně jej neposílejte bez předchozí dohody do věznice v balíčku poštou, neboť by to mohlo být špatně pochopeno…
Jan Chromy
(30.7.2019 - 17:31)Dobrý den,pane doktore,chci se zeptat jak dalece posuzuje soud a má to vůbec nějakou váhu zprávy probační služby o výkonu dohledu během podmíněně odloženého trestu v případě,že se u soudu ocitnu opětovně avšak za jiný tr.čin,kterého jsem se dopustil v minulosti tj.před aktuálním odsouzením ? Teoreticky by mohlo být od souhrnu upuštěno a současný trest ponechán jako dostatečný,v obou případech jsem v trestní sazbě 2-8 let. Děkuji za info
právník
(31.7.2019 - 8:43)Vážený pane Chromý,
pokud připadá v úvahu uložení souhrnného trestu, a Vy se osvědčujete ve zkušební době, kterou vykonáváte v rámci dřívějšího odsouzení, ke kterému by byl ukládán souhrnný trest, a navíc je u Vás vykonáván dohled ze strany PMS ČR a to s kladnými poznatky, pak tyto skutečnosti jsou nepochybně významné pro rozhodnutí o (souhrnném) trestu a soud k těmto jistě přihlédne. Z těchto skutečností vyplývá, že uložení toliko výchovného (podmíněně odloženého) trestu plní svůj účel a proto není třeba přistupovat k uložení trestu represivního, tedy takového, který by byl spojen s přímým výkonem ve věznici.
Roman
(28.7.2019 - 22:17)Dobry den chtel bych jse zeptat vyl jsem odsudeny za paragraf 185 na 5 let ale jsem to neudelal ale aj tak ma odsoudily vrchni soud mi zamitl odvolany je este nejaka moznost dovolani mam rodinu a tri male deti dekuji moc za odpoved
právník
(29.7.2019 - 10:20)Vážený pane Romane,
proti pravomocnému odsuzujícímu rozsudku lze podat ještě dovolání, případně podnět k podání stížnosti pro porušení zákona (pokud byl porušen zákon). Tyto mimořádné opravné prostředky však neodkládají vykonatelnost napadeného rozhodnutí, tzn. výkon trestu budete muset nastoupit v každém případě a to ve lhůtě, kterou Vám stanoví soud.
Zdeněk Váh
(27.7.2019 - 11:19)Dobrý den pane doktore,chtěl bych ještě doplnit svůj nedávný dotaz ohledně zn.posudku z oboru psychiatrie,pokud dojde znalec k závěru,že rozpoznávací i ovládací schopnosti byly v plném rozsahu zachovány,je mi jasné,že to pro mě nehraje,aby mohlo být stíhání zastaveno či věc nešla před soud,musí být aspoň jedna z těch věcí úplně vymizelá,že ? Pouhé řekněme snížené ovládací schopnosti či rozpoznávací též asi neznamenají,že věc k soudu nepůjde,ale mohlo by to třeba mít dopad na rozsudek,že by byl řekněme mírnější,co myslíte ? Doplňující otázku bych ještě měl v případě,že znalec navrhene ochranné ústavní léčení,zda se proti tomu mohu nějak bránit či mě automaticky posléze někam zavřou,děkuji mockrát za objasnění. Z.
právník
(29.7.2019 - 10:08)Vážený pane Zdeňku,
na první část dotazu jste si vlastně odpověděl sám – a správně.
Co se týká druhé části Vašeho dotazu – v případě, že znalec v rámci svého posudku navrhne ochranné léčení v ústavní formě ještě neznamená, že soud to takto uloží a i kdyby uložil, lze později žádat o změnu formy léčby z ústavní na ambulantní. V praxi se tak začasté děje v průběhu výkonu trestu odnětí svobody, kdy odsouzení ve věznici absolvují tamní léčebné (terapeutické) programy v rámci výkonu trestu a po jejich ukončení požádají soud o změnu formy ochranného léčení, takže v době, kdy jsou (podmíněně) propouštěni z výkonu trestu již mají toliko ambulantní formu ochranného léčení. Samozřejmě neplatí to vždy a u všech…
Michal Klepáč
(23.7.2019 - 10:23)Dobrý den pane doktore,v jaké lhůtě cca.po rozsudku odvolacího soudu,kde potvrdili nepodmíněný trest mohu očekávat následně výzvu od soudu k nástupu trestu respektive kdy mohu očekávat,že budu mít nástup ? Děkuji za info Vůbec nevim jak mám vyřešit nájemní smlouvu,mám jí na 3 roky,za sebou rok a majitel po mně chce doplacení zbývajících 2 letk čemuž jsem se zavázal,že ho prý můj nástup do výkonu trestu nezajímá,že je to můj problém.
právník
(23.7.2019 - 17:43)Vážený pane Michale,
termín nástupu výkonu trestu nemohu uvést přesně, neboť praxe se různí nejen na jednotlivých soudech, ale také v závislosti ne jejich aktuální pracovní vytíženosti. Troufl bych si uvést přibližně dva měsíce, ale jedná se o velmi hrubý odhad. Vzhledem k době dovolených bych však nepředpokládal, že to bude dříve…
Jana
(14.7.2019 - 9:17)Vážený pane doktore,pokud coby obviněná při výslechu obviněné navrhnu započít jednání směřující k sjednání dohody o vině a trestu,je st.zástupce povinen mě vyrozumět,zda je ochoten přistoupit k jednání či mi nemusí nijak své stanovisko sdělovat ? Někde jsem slyšela,že se mám obrátit přímo na soudce co mě již v jednom mém předchozím případě odsoudil a st.zástupce vynechat,ale to je,myslím,nesmysl,že ? St.zástupce mi doposud neodpověděl,pol.orgán si nyní vyžádal v mém případě zn.posudek,tak možná vyčkává až na závěry znalce. Na netu jsem se dočetla,že tyhle dohody o vině a trestu se v ČR prakticky nesjednávají respektive jak obvinění tak žalobci s návrhem na jejich sjednání nepřicházejí,tak třeba budu výjímkou. Pěkný den a děkuji za odpověď. JT
právník
(15.7.2019 - 9:21)Vážená paní Jano,
dohoda o vině a trestu se sjednává mezi obviněným a státním zástupcem. Soud schvaluje až uzavřenou dohodu, tzn., že státního zástupce „obejít“ nelze.
Pokud jste státnímu zástupci navrhla uzavřít dohodu o vině a trestu, pak státní zástupce na tento návrh musí reagovat (souhlasit nebo odmítnout).
Je pravdou, že dohody o vině a trestu jsou v praxi sjednávány spíše výjimečně. Zpravidla jsou sjednávány v případech, kde obě strany (obviněný i státní zástupce) se chtějí vyhnout zdlouhavému dokazování v hlavním líčení před soudem…
Zdeněk
(10.7.2019 - 8:45)Dobrý den pane doktore,chci se jen zeptat,před 3 lety na mě byl dělán zn.posudek z oblasti psychiatrie,nyní co jsem opět obviněn za čin spáchaný před mým současným odsouzením si policie vyžádala nový posudek,bude se znalec zabývat i tím předchozím posudkem či je to úplně nová situace a k tomu starému se nepřihlíží ? Děkuji za info ZH Oba trestné činy,dříve podvod,nyní zpronevěra byly spáchány vinou hazardu.
právník
(10.7.2019 - 15:05)Vážený pane Zdeňku,
pokud vím z praxe, tak v podobných případech se soudní znalec zpravidla seznamuje se všemi zdravotními záznamy, resp. lékařskými zprávami a také předchozími znaleckými posudky, které se týkají posuzované osoby. Samozřejmě znalec o tomto dříve vypracovaném znaleckém posudku nemusí vědět, pokud jej nezpracovával sám. Do jaké míry znalec přihlíží k dříve vypracovanému znaleckému posudku mi není známo (nejedná se o otázku na právníka), ale myslím si, že by k tomuto posudku spíše přihlížet neměl.
petra
(4.7.2019 - 12:17)Dobrý den.
Chci se zeptat jestli nevíte, kdy se má spustit to automatické propouštění vězňů na pp po půlce trestu ? Nebo jak to bude fungovat ?
právník
(5.7.2019 - 10:15)Vážená paní Petro,
o automatickém propouštění vězněných osob po výkonu poloviny trestu se vůbec neuvažuje. Je pravdou, že poslední dobou u odborné veřejnosti zesilují názory, že podmíněného propuštění je v ČR využíváno málo, soudy v rozhodování nejsou jednotné a mnohdy mají na odsouzené příliš velké nároky, jejichž nesplnění končí zamítnutím žádosti o podmíněné propuštění. Rozhodně to však neznamená, že by odsouzení měli být podmíněně propouštěni automaticky po polovině vykonaného trestu. To máte nějaké špatné informace.
Obase
(8.7.2019 - 10:18)Dobrý den,
nic takového se určitě nechystá.
O.
Kp
(1.7.2019 - 20:00)Dobry den, pritel je ve vezeni za mareni(opakovany zakaz rizeni) a dostal 1 rok. Ma jiz za sebou nejakou trestni minulost z drivejska. Podminku nemel pri nastupu zadnou. Je mozne v tomto pripade take po pulce zazadat o premenu na domaci vezeni? Jak postupovat? Muzu pomoc s vyrizenim i nejak ja? Nebo musi pouze pritel sam zahajit komunikaci s PMS a pres ne resit i zadost? Moc dekuji za pomoc. Hezky den P.
právník
(5.7.2019 - 10:06)Vážená paní Kp,
ve Vámi popisovaném případě může Váš přítel žádat o přeměnu zbytku nepodmíněného trestu odnětí svobody na trest domácího vězení a to po výkonu poloviny trestu.
Na stránkách této poradny jsem však opakovaně vysvětloval důvody, proč je vhodnější žádat o „klasické“ podmíněné propuštění a to zejména u opakovaně trestaných osob.
Zákonná úprava podmíněného propuštění umožňuje soudu, aby odsouzeného po výkonu zákonem určené délky trestu podmíněně propustil a stanovil odsouzenému zkušební dobu, ve které soud sleduje chování odsouzeného. Dále soud v rámci podmíněného propuštění může vyslovit nad odsouzeným dohled a současně uložit, aby ve stanovené části zkušební doby, se odsouzený zdržoval v určené době ve svém obydlí nebo jeho části (tj. domácí vězení svého druhu). Dále může soud odsouzenému uložit přiměřená omezení a přiměřené povinnosti, která jsou tato:
a) podrobit se výcviku pro získání vhodné pracovní kvalifikace,
b) podrobit se vhodnému programu sociálního výcviku a převýchovy,
c) podrobit se léčení závislosti na návykových látkách, které není ochranným léčením podle tohoto zákona,
d) podrobit se vhodným programům psychologického poradenství,
e) zdržet se návštěv nevhodného prostředí, sportovních, kulturních a jiných společenských akcí a styku s určitými osobami,
f) zdržet se neoprávněných zásahů do práv nebo právem chráněných zájmů jiných osob,
g) zdržet se hazardních her, hraní na hracích přístrojích a sázek,
h) zdržet se požívání alkoholických nápojů nebo jiných návykových látek,
i) uhradit dlužné výživné nebo jinou dlužnou částku,
j) veřejně se osobně omluvit poškozenému, nebo
k) poskytnout poškozenému přiměřené zadostiučinění.
Zákonná úprava přeměny trestu odnětí svobody umožňuje soudu, aby po výkonu poloviny uloženého trestu odnětí svobody přeměnil odsouzenému za přečin zbytek (doposud nevykonaného) trestu odnětí svobody v trest domácího vězení s tím, že každý den nevykonaného zbytku trestu odnětí svobody se počítá za jeden den trestu domácího vězení. Toť vše.
Z uvedeného vyplývá, že v případě podmíněného propuštění má soud možnost využít hned několik (nepoměrně více) institutů pro zajištění řádného chování odsouzeného v budoucnu (po podmíněném propuštění), včetně možnosti uložit podmíněně propuštěnému povinnost zdržovat se po určitou dobu v jeho obydlí, což je vlastně domácí vězení, zatímco v případě přeměny trestu odnětí svobody v trest domácího vězení, soud může pouze přeměnit zbytek nevykonaného trestu odnětí svobody v trest domácího vězení a to v poměru jedna ku jedné (tedy den trestu odnětí svobody za den domácího vězení). Žádné další zajišťující instituty v tomto druhu řízení soud využít nemůže.
Je tedy logické, že pokud soud nevyhoví žádosti o podmíněné propuštění, nevyhoví ani žádosti o přeměnu zbytku trestu odnětí svobody na trest domácího vězení, neboť „domácí vězení“ může odsouzenému uložit i při „klasickém“ podmíněném propuštění. Poměr šancí je tedy každému jasný…
Ze všech shora uvedených důvodů doporučuji, aby Váš přítel podal k soudu žádost o podmíněné propuštění. Vy můžete příteli pomoci se zajištěním příslibu práce a potvrzením o zajištěném bydlení. Můžete se také pokusit přesvědčit nějakou obecně prospěšnou organizaci, spolek nebo církev, aby za Vašeho přítele u soudu složila záruku za dovršení jeho nápravy.
Václav
(30.6.2019 - 9:00)Vážený pane doktore,pokud nesouhlasím se závěry znalce -obor psychiatrie a navrhuji u hlavního líčení posudek revizní avšak senát nevyhověl,jak se domoci aby byl posudek přezkoumán ? Děkuji za info PS : Mohu sám navštívit nějakého znalce a přinést vlastní posudek soudu ?
právník
(30.6.2019 - 21:16)Vážený pane Václave,
vlastně jste si odpověděl sám.
Můžete si ze seznamu soudních znalců v patřičném oboru vybrat znalce, kterého požádáte (na svůj náklad) o vypracování znaleckého posudku. Vypracovaný posudek pak můžete (bude-li ve Váš prospěch) předložit soudu a žádat, aby jej v trestním řízení provedl jako důkaz.
Úskalí však spočívá ve správné specifikaci otázek, které má znalec v posudku zodpovědět. Ne vždy je vhodné specifikovat otázky přesně tak, jak to učinil policejní orgán nebo soud…
petra
(28.6.2019 - 16:10)Děkuji za rychlou odpověď. Myslela jsem celkově jak to tam chodí s pp na půlku ? Slyšela jsem, že tam moc nevyházejí ty poloviny.
právník
(30.6.2019 - 21:02)Vážená paní Petro,
na různé zvěsti o tom, jak to kde chodí s podmíněným propuštěním, nedejte.
Soud posuzuje každou žádost přísně individuálně. Některý soudce je shovívavější, jiný přísnější, ale rozhodně to není o tom, že někde se pouští a jinde vůbec ne…
Petra
(28.6.2019 - 14:50)Dobrý den.
Chtěla bych se zeptat, jestli nevíte jak vycházejí pp na půlky ve věznici Kynšperk nad Ohří ? Více trestaný , chování vzorné. Podmínky na pp splněny. A myslíte, že bychom mohli podat žádost o pár dní dříve ?
právník
(28.6.2019 - 15:17)Vážená paní Petro,
informace, které jste uvedla, absolutně nedostačují k predikci šancí na podmíněné propuštění.
Soud posuzuje celou řadu skutečností a důkazů, které si o odsouzeném zjistí.
Osobně nedoporučuji klientům podávat žádost o podmíněné propuštění dříve než vykonají zákonem stanovenou část trestu, neboť z hlediska zákona je taková žádost předčasná. Většina soudců to sice toleruje, ale ne všichni a pak je zbytečný problém…
Obase
(1.7.2019 - 10:24)Dobrý den,
vždy záleží na konkrétním případě. Podávání žádostzi dříve ale nedoporučuji.
O.
Dan
(23.6.2019 - 20:29)Dobrý den,pane doktore,jsem obviněn z podvodu,jednal jsem tak coby hazardní hráč-závislák,policie přibrala znalce-psychiatra aby udělal posudek,při výslechu jsem zároveň navrhl sjednání dohody o vině a trestu a přiznal jsem se,co te´d pravděpodobně bude následovat ? Nejprve to vyšetření u znalce a pak se teprve st.zástupce vyjádří,zda je ochoten jednat o dohodě či tak může učinit ještě před znalcem ? Děkuji za info PS : Dočetl jsem,že sjednávání dohod o vině a trestu není u nás příliš běžné,prý se to nevyužívá skoro vůbec.
právník
(24.6.2019 - 12:12)Vážený pane Dane,
procesní postup policie je v podobných případech odlišný – někde čekají na znalecký posudek a nedělají další úkony v trestním řízení, jinde na posudek nečekají a dále postupují ve vyšetřování. Jde také o to, zda lze reálně očekávat, že by mohlo ze znaleckého posudku vyplynout, že pachatel není vůbec trestně odpovědný, což zřejmě nebude Váš případ. Na Vaší otázku tedy neexistuje jasná odpověď, neboť obě varianty jsou možné.
Pravda je, že v praxi je institut dohody o vině a trestu využíván poskrovnu, ale to neznamená, že ve Vašem případě nebude ze strany státního zástupce na Váš návrh reflektováno – uvidíte sám.
Vladimír
(18.6.2019 - 21:37)Dobrý den,mám uzavřenu nájemní smlouvu na dobu určitou na 2 roky,uzavřel jsem jí včera no a za 2 měsíce jdu k soudu v trestní věci kde hrozí nepodmíněný trest,pokud se tak stane,vznikne mi povinnost zaplatit majiteli bytu neuhrazené nájemné za dobu,kdy v bytě z důvodu výkonu trestu nebudu ? Spoléhám,že soud přihlédne k tomu,že mám zajištěno bydlení i práci a třeba zůstane u podmínky.
právník
(19.6.2019 - 9:12)Vážený pane Vladimíre,
na Vaši otázku nemohu odpovědět, neboť neznám jednotlivé ustanovení smlouvy. Nevím, jakým způsobem máte ošetřeno např. její vypovězení, pro které (jiné) důvody nájem zaniká, atp.
Navíc, jedna věc je písemná smlouva a druhá pak rozumná dohoda s majitelem bytu. Mnohdy se stává, že smlouvou jsou sjednány pro nájemníka sankce, ale pronajímatel na svých nárocích v tomto ohledu netrvá, pokud zjistí, že nájemník nemůže smlouvu dodržet z velmi důležitých důvodů, které sám nemá v moci ovlivnit. Pokud Vám soud uloží nepodmíněný trest odnětí svobody, pak svou situaci řešte s pronajímatelem bytu a zkuste se domluvit.
Petra Skálová
(18.6.2019 - 17:09)Pane doktore,za týden jdu na výslech obviněné,lze sdělit na jejím začátku,že se hodlám vyjádřit k věci pouze sama a nebudu odpovídat na žádné kladené otázky ? Děkuji za info
právník
(19.6.2019 - 9:03)Vážená paní Petro,
ano, na to máte právo.
Jako obviněná můžete vypovídat ve formě svého spontánního projevu a uvést, že na případné otázky policejního orgánu (nebo i státního zástupce a soudu) nebudete odpovídat.
Karel
(16.6.2019 - 9:15)Dobrý den,byl mi vzhledem k nutné obhajobě ustanoven obhájce,s jeho přístupem však nejsem vůbec spokojen např.mě nijak neupozornil a propásl lhůtu k podání stížnosti proti usnesení o zahájení tr.stíhání-byť vím,že ta je vesměs k ničemu. Lze se ho nějak zbavit a požádat o ustanovení někoho jiného ? Fin.prostředky na advokáta na plnou moc nemám. Poznávám,že obhájci exoffo skutečně ke své práci obhajoby obviněných nepřistupují na 100%,odměnu mají jistou,tak nač by se extra snažili,i když cca.před třemi lety byl přístup obhájce exoffo k mému případu skutečně obdivuhodný,hodně se snažil a nakonec z toho byla jen podmínka.
právník
(17.6.2019 - 11:06)Vážený pane Karle,
nemyslím si, že kvalita práce obhájce závisí na tom, zda je ustanoven soudem nebo jej angažujete na plnou moc. Spíše jde o to, že soud ustanovuje obhájce podle pořadníku, který ovšem neřeší, zda obhájce, který je na řade, se vůbec specializuje na trestní právo. Může se stát, že na Vás vyjde advokát, který se trestnímu právo věnuje pouze okrajově a nemá s trestním řízením praktické zkušenosti.
Dříve trestní řád přiznával obviněnému právo žádat soud, aby zprostil ustanoveného obhájce povinnosti obhajovat a ustanovil obhájce jiného, pokud obhájce nevykonával obhajobu řádně. Dnes již obvinění takové právo nemají, nicméně soud za určitých okolností může zprostit ustanoveného obhájce povinnosti obhajovat a ustanovit obviněnému obhájce jiného. Pokud existují velmi vážné důvody pro tento postup, podejte žádost k soudu.
Monika
(13.6.2019 - 18:56)Dobrý den,mám dotaz můj syn vykonává trest ve věznici Rapotice byl přemístěn z kapacitních důvodu mezi vězně s vyšší ostrahou, kde jsou jiné podmínky. Lze proti se proti tomuto přeřazení nějak odvolat nebo podat žádost.Moc děkuji. Ptám se jeho slovy. Němcová
právník
(14.6.2019 - 15:49)Vážená paní Moniko,
pravděpodobně myslíte stupeň zabezpečení, neboť z věznice s ostrahou do věznice se zvýšenou ostrahou přeřazuje pouze soud a to na základě zákonem stanovených podmínek.
Věznice s ostrahou, ve které je umístěn Váš syn, má oddělení s třemi stupni zabezpečení, a to s s nízkým stupněm zabezpečení, se středním stupněm zabezpečení a s vysokým stupněm zabezpečení. Do těchto oddělení jsou odsouzení umisťováni podle míry vnějšího a vnitřního rizika. Vnější riziko vyjadřuje míru nebezpečnosti odsouzeného pro společnost, zejména s ohledem na trestnou činnost, za kterou mu byl uložen trest, délku trestu a formu zavinění a s přihlédnutím k tomu, zda již byl ve výkonu trestu. Vnitřní riziko vyjadřuje míru rizika ohrožení bezpečnosti během výkonu trestu s ohledem na individuální charakteristiku odsouzeného, v níž se zohledňují zejména povaha jeho trestné činnosti, nevykonaná ochranná opatření, průběh předchozích výkonů trestu a hrozba útěku. Z uvedeného plyne, že (přeplněná) kapacita toho kterého oddělení věznice s ostrahou nemůže hrát roli při umísťování odsouzeného do jednotlivých oddělení. O umístění do některého z oddělení věznice s ostrahou rozhoduje ředitel věznice, ve které je odsouzený umístěn. Rozhodnutí je třeba písemně vyhotovit a doručit odsouzenému. Odsouzený umístěný do oddělení se středním nebo vysokým stupněm zabezpečení věznice s ostrahou má právo do 3 dnů ode dne doručení tohoto rozhodnutí podat návrh na umístění do oddělení s nižším stupněm zabezpečení, o čemž musí být poučen. Návrh odsouzeného se podává u ředitele věznice, který jej spolu s rozhodnutím o umístění do některého z oddělení věznice s ostrahou, podklady pro vydání tohoto rozhodnutí a dokladem o doručení tohoto rozhodnutí odsouzenému předloží neprodleně soudu. Soud pak přezkoumá rozhodnutí ředitele věznice a současně posoudí (proti) návrh odsouzeného.
Obase
(17.6.2019 - 6:54)Dobrý den, požádat samozřejmě může. Z kapacitních důvodů by něco takového proběhnout nemělo. Odvolat se proti rozhodnutí je možné ke generálnímu ředitelství. V krajním případě je možné podat žalobu k soudu.
O.
ME
(23.6.2019 - 16:44)Dobry den chtela sem od vas zeptat jestli manželovi muže podavat mesiců dřiv ako charita na podminene propusteni prosim o vic informacie nebo musi bejt nejaka cirkevni předem vam dekuji
Monika
(12.6.2019 - 9:26)Dobrý den,mohu se zeptat,pokud je vězeň propuštěn a dotyčný člověk nikoho nemá,nemá práci,bydlení ani finance,pouze hafo exekucí,kam je posléze nasměrován či se o to nikdo nezajímá,dostane tisícovku a čau ? Děkuji za osvětlení.
právník
(12.6.2019 - 9:48)Vážená paní Moniko,
to spíše záleží na tom konkrétním odsouzeném, zda vyhledá nějakou pomoc např. u sociálního kurátora nebo třeba u charity. Zájem a iniciativa v tomto ohledu musí vzejít ze strany toho propuštěného člověka. Existují i neziskové organizace, které pomáhají těmto lidem v „nových začátcích“.
LUkáš Nacher
(11.6.2019 - 9:11)Vážený pane doktore,mám-li za sebou 2 roky z pětiletého uloženého,podmíněného trestu OS s dohledem a nyní před sebou usnesení o zahájení tr.stíhání avšak z doby ještě 3 roky před mým aktuálním odsouzením,ať už to pak dopadne jakkoli,započítává se do toho,že mám 2 roky podmínky za sebou nebo se na to ohled nebere,pokud nemám za sebou celý trest a soud nedospěl k závěru,že jsem se osvědčil ? Pokud ano,mohu žádat abych měl zas podmínku pětiletou nebo sedmiletou,když mám 2 roky z trestu za sebou ? Děkuji za info a přeji hezký den.
právník
(12.6.2019 - 9:43)Vážený pane Lukáši,
na Váš dotaz nemohu přesně odpovědět, neboť mám velmi málo informací.
Záleží totiž na tom jaký trest Vám bude uložen. Může se jednat o trest samostatný, o trest souhrnný nebo také o trest společný, který by byl ukládán v případě, že nově vyšetřované skutky jsou dílčí útoky jednoho trestného činu, za který jste již byl odsouzen.
Pokud by byl ukládán souhrnný trest odnětí svobody s podmíněným odkladem, pak by se do nově stanovené zkušební doby započítala ta část, kterou jste již vykonal. Stejně by tomu bylo i v případě, pokud by byl ukládán společný trest s podmíněným odkladem jeho výkonu. Pokud by Vám soud uložil již trest nepodmíněný, pak k zápočtu vykonané zkušební doby nemůže dojít, neboť vykonanou zkušební dobu lze započíst do nově uložené zkušební doby, za podmínek uvedených výše (do souhrnného nebo společného trestu), ale nelze započíst do nepodmíněného trestu odnětí svobody, což je logické.
Celá ta problematika Vašeho případu je poměrně složitá a hrubě přesahuje možnosti této veřejné internetové poradny. V rámci obhajoby se bude třeba zaměřit na spoustu okolností, zvážit, zda nepřipadá v úvahu např. zastavení trestního řízení z důvodu tzv. neúčelnosti (ustanovení § 172 odstavec 2 písmeno a/ trestního řádu), popř. zkontrolovat zda nedošlo k promlčení trestnosti (ustanovení § 34 odstavec 1 trestního zákoníku). Doporučuji Vám vyhledat obhájce se specializací na trestní právo a s ním Vaši trestní věc přinejmenším konzultovat, případně i zvážit udělení plné moci pro „plnou“ obhajobu.
Iva
(10.6.2019 - 22:37)Zdravim chci se zeptat zda zjistit informace o vezni kolikrat mel venkovni vychazku a zda mel preruseni trestu mimo vezeni na par dni a kolik ma schvalenych telefonich cisel a jake
Je moznost dostat tyto informace
Děkuji
právník
(11.6.2019 - 8:35)Vážená paní Ivo,
takové informace Vám může sdělit jedině dotyčný odsouzený sám.
Dále si je mohou (pro sebe) vyžádat orgány činné v trestním řízení, ale to pouze pro účely své činnosti.
Petra
(7.6.2019 - 22:33)Dobrý den.
Chtěla bych se zeptat, kdy můžeme žádat o pp na půlku, když přítel dostal 8 měsíců za maření, řídil bez ř.p. a 2 měsíce dostal za pozdní nástup do vězení, jen o 10 dní a poslední trest dostal za neodpracované veřejno prospěšné práce 280 dní. Všechny tresty byli uhrné. Nastoupil 17.5.2018. Musíme čekat až po polovině posledního trestu ?
právník
(10.6.2019 - 13:08)Vážená paní Petro,
pokud Vašemu příteli výkon postupně uložených trestů odnětí svobody navazuje na sebe, pak se lhůty k podmíněnému propuštění počítají ze součtu všech uložených trestů. Jinými slovy – Váš přítel již vykonal polovinu trestu, proto může žádat o podmíněné propuštění okamžitě.
Petra
(10.6.2019 - 13:21)Moc Vám děkuji za dobrou zprávu. Petra.
právník
(10.6.2019 - 19:12)Vážená paní Petro,
přeji Vám ať vše dobře dopadne a Vašeho přítele brzy podmíněně propustí…
Jan
(7.6.2019 - 19:00)Vážený pane doktore,soud mě zatím nepravomocně poslal na 3 roky do vězení-odvolal jsem se na místě za úvěrový podvod,byl jsem v podmínce a v ní se dopustil jednoho skutku,bohužel. Nyní mám problém,že krom stálé práce mám i cca.3 měsíce nové nájemní bydlení,smlouvu na rok s automatickým ročním prodlužováním,pokud to někdo včas nevypoví tj.3 měsíce před koncem nájemní doby no a já teď nevim jak to sdělit majiteli bytu,ve smlouvě je,že pokud rok nedodržím,propadá vratná kauce a musim zaplatit navíc škodu,tj.nedodržených cca.7 měsíců ze smlouvy,lze na tohle také nějak poukázat,naivně jsem si myslel,že soud přihlédne k tomu,že mám stálou práci i nové bydlení a to porušení podmínky nebylo tak strašné,ale bohužel,snažim se argumentovat,že jsem se napravil a hlavně,že vězení mi nic nedá,až vyjdu,budu bez bydlení a navíc přijdu o dost peněz,sám mám spoustu exekucí a ten nájem mi tak tak pokryje co vydělám offiko,zbytek jsem hradil z peněz bokem. Občas jsou případy,kdy i porušení podmínky nezavdá automaticky příčinu k proměně trestu na nepodmíněný vzhledem k majetkové situaci odsouzeného a jeho osobnosti např.posudek psychiatra zní slibně,bez poruchy osobnosti,jeho pobyt na svobodě není nebezpečný,tr.činu se dopouštěl díky touze po penězích na gamblerství.
právník
(10.6.2019 - 10:12)Vážený pane Jane,
máte pravdu v tom, že soud může výjimečně ponechat podmíněné odsouzení v platnosti i v případě, když odsouzený zavdá příčinu k nařízení výkonu trestu do věznice. Bohužel soudy tuto možnost využívají pouze zřídkakdy. Navíc, pokud odsouzený zavdá příčinu k nařízení výkonu trestu do věznice (tzv. „poruší podmínku“) soud sice může ponechat podmíněné odsouzení v platnosti, ale současně musí „zostřit“ podmíněné odsouzení způsobem, který určuje trestní zákoník. Zpravidla jde o prodloužení zkušební doby až o dva roky. Nejvyšší „podmínka“, kterou je možno uložit je trest 3 roky odnětí svobody, jehož výkon je možno odložit na zkušební dobu nejdéle 5 let, a tím je soud limitován. Jinými slovy, pokud již byl odsouzenému uložen trest odnětí svobody na 3 roky, který byl podmíněně odložen na zkušební dobu 5 let, jedná se o zákonné maximum. Soud proto nemá možnost prodloužit zkušební dobu a tím „zostřit“ již uloženou sankci…
Milan
(5.6.2019 - 16:42)Dobrý den,je možné,když už jsem v podmínce a spáchal jsem zločin podvodu se značnou škodou avšak v době 3 roky před pravomocným nynějším rozsudkem se přiznat a zkusit jednat o dohodě o vině a trestu s tím aby trest zůstal případně byl doplněn o trest peněžitý abych se vyhnul soudu a případně i věžení ? Vím,že tato dohoda nebývá častým řešením.
právník
(7.6.2019 - 9:27)Vážený pane Milane,
nejprve se omlouvám za pozdní reakci, aktuálně jsem velmi pracovně vytížen.
V těchto konkrétních a zásadních otázkách se zdráhám takhle na dálku, bez znalosti obsahu spisu, radit jak procesně postupovat – to může být velmi ošemetné. Pouze obecně mohu potvrdit, že v praxi nejsou dohody o vině a trestu častým vyřízením trestního stíhání. Dohoda o vině a trestu se uzavírá spíše u těch trestních věcí, které jsou časově náročné na dokazování (je třeba vyslechnout hodně svědků, atp.), tam se potom „vyplatí“ ze strany státu přistoupit na dohodu o vině a trestu, než podstoupit právě to náročné dokazování a třeba opakovaně odročovat hlavní líčení.
Na druhou stranu, pokud si myslíte, že orgány činné v trestním řízení mají již nyní dostatek důkazů pro Vaše odsouzení, pak se můžete zkusit dohodnout, protože ani konání dokazování v hlavním líčení nebude znamenat zprošťující rozsudek, a Vy tak nemáte co ztratit.
Upozorňuji však, že dohodu o vině a trestu nelze sjednat v řízení o zvlášť závažném zločinu a v řízení proti uprchlému. Zvlášť závažnými zločiny jsou ty úmyslné trestné činy, na něž trestní zákon stanoví trest odnětí svobody s horní hranicí trestní sazby nejméně deset let.
Pokud jste však spáchal zločin podvodu se „značnou škodou“ ve smyslu právní terminologie, pak je Vaše jednání hmotně právně kvalifikováno dle ust. § 209 odst. 1, odst. 4 písm. d) tr. zákoníku – a v tomto případě zákon nevylučuje sjednání dohody o vině a trestu.
Václav
(3.6.2019 - 0:41)Dobrý den,chci se zeptat,přesně před dvěma lety jsem byl pravomocně odsouzen za podvod na 3 roky s podmíněným odkladem na 5 let + dohled PS. Nyní mi přišlo usnesení o zahájení tr.stíhání za úvěrový podvod,paragraf stejný jako předtím v případě podvodu,tj.značná škoda,sazba 2-8 let,při udělení souhrnného trestu,bude započítáno to,že mám 2 roky z podmínky za sebou či nikoli ? Je nějaká šance na upuštění od souhrnného trestu ? Zprávy z probace jsou ok,u toho úvěrového podvodu spočítali celkovou škodu na 1,2 mil avšak já už tehdy skoro 900 tis splatil navíc ty úvěrové podvody jsem spáchal v době před svým pravomocným aktuálním odsouzením. Děkuji za info
právník
(3.6.2019 - 19:24)Vážený pane Václave,
v první řadě je nutno si spolehlivě vyjasnit, zda v novém (aktuálním) trestním řízení bude ukládán souhrnný trest vzhledem k předchozímu podmíněnému trestu. Souhrnný trest bude ukládán pouze v případě, že veškerá nyní stíhaná trestná činnost byla spáchána před vyhlášením rozsudku soudu I. stupně v předchozí trestní věci, ve které Vám byl uložen podmíněně odložený trest. Nejde tedy o právní moc tohoto rozsudku, ale o datum jeho vyhlášení prvoinstančním soudem. Dále je také podstatné, zda podmíněný trest, který nyní vykonáváte, nebyl také souhrnný (pokud by byl vycházelo by se z okamžiku vyhlášení úplně prvního rozsudku). Existují ovšem i další překážky, pro které není možno uložit souhrnný trest. Problematika ukládání souhrnného trestu není jednoduchá ani pro právníky, tím méně pro právní laiky.
Pokud by skutečně došlo k uložení souhrnného trestu, pak by ze zákona nesměl být mírnější, než ten původní. Upuštění od uložení souhrnného trestu bych spíše nepředpokládal (spáchal jste zločin s poměrně vysokou škodou), neznamená to však, že tento postup není ze zákona možný. Pokud by i nově uložený souhrnný trest byl podmíněný, pak by ze zákona došlo k zápočtu již vykonané zkušební doby. Uložení souhrnného podmíněného trestu odnětí svobody bych však nepředpokládal, neboť již máte nejvyšší možnou „podmínku“, kterou zákon umožňuje uložit. Tři roky trestu odnětí svobody s podmíněným odkladem jeho výkonu na zkušební dobu pěti let je zákonné maximum. Jinými slovy 3 roky a jeden měsíc trestu odnětí svobody již podmíněně odložit nelze. Otázkou tedy zůstává jak by Vám soud, v případě ukládání souhrnného trestu, zpřísnil současný trest, když dohled probační služby již uložen máte.
Doporučuji Vám nepodcenit obhajobu (a tuto velmi důsledně vést), neboť v případě uznání viny, za předpokladu uložení souhrnného trestu, Vám velmi reálně hrozí uložení již nepodmíněného trestu odnětí svobody…
Jana
(27.5.2019 - 19:05)Dobrý den chtěla bych se zeptat mám přítele ve výkonu trestu nevím přesně jak to vysvětlit ale byl odsouzeny na 1 rok za krádež pak mu proměnily podmínku na další 1 rok měl to všechno uhrne. Rok už má od sezení a děs mel další soud zase za krádež a dali mu to souhrne 2 roky a 6 měsíců tak se chci zeptat jestli ten rok co už má od sezení jestli se počítača do toho trestu. Děkuji předem za odpověď
právník
(28.5.2019 - 9:07)Vážená paní Jano,
pokud je ukládán souhrnný trest, pak vždy vykonaná část předchozího trestu, který byl tím „souhrnem“ zrušen, se započítává do trestu nově uloženého. Vyplývá to přímo ze zákona, takže jiná možnost není. Nemusíte mít tedy obavu, Váš přítel nebude nic vykonávat znovu. Soud sám vydá usnesení o započtení vykonané části trestu, může to nějakou dobu trvat, ale usnesení určitě Vašemu příteli dorazí.
Jana
(28.5.2019 - 19:51)Děkuji za vaši odpověď ja jsem si prave myslela ze když ty předchozí tresty měl uhrne tak.ze se mu ten rok co ma odsezeny nepočítá do toho souhrnného trestu co ted dostal. Tak jsem rada že to tak je takze pokud se mu to počítá tak za 3 měsíce může žádat o půlku ? Děkuji za odpověď
právník
(29.5.2019 - 15:33)Vážená paní Jano,
jde o to, zda souhrnný trest byl uložen ve vztahu k oběma předcházejícím rozsudkům (resp. jejich výrokům o trestech) nebo jenom k jednomu z nich. Bez toho, abych viděl poslední rozsudek to nemohu uvést s jistotou, ale domnívám se, že poslední souhrnný trest byl uložen pouze ve vztahu k výroku o trestu v délce jednoho roku, který byl Vašemu příteli uložen za krádež a proměněná podmínka zůstala souhrnným trestem nedotčena. V takovém případě by Váš partner musel vykonat trest 1 rok proměněné podmínky + 2 a půl roku z nově uloženého souhrnného trestu. Lhůty na podmíněné propuštění by se v tomto případě počítaly ze součtu těchto trestů, tedy z celkové výměry 3 a půl roku.
Marcela Bundova
(14.5.2019 - 14:50)Pekny den prajem.
Ja by som chcela vas poprosit. Hladam moju dceru Ivanu Bundovu nar. 22.5. 1987. Je slovenskej narodnosti ale asi 7 rokov zije v Prahe. Snami s rodicmi mala len cez app kontakt. Tim ze mi sme odisli zo Slovenska. Asi 5 rokov zijeme v Holandsku preto nema moja dcera nasu adresu. Teraz som sa dopocula ze bola zadrzana a aj dana do veznice na Pankraci. Moja ziadost ako by som mohla zistit ci je naozaj vo veznici ? A ako by som mohla sa snov kontaktovat lebo neviem ci moja dcera si pameta moje tel.cislo. Dakujem
právník
(15.5.2019 - 10:19)Vážená paní Bundová,
jsou dvě možnosti, jak zjistit, zda se konkrétní osoba nachází ve výkonu trestu odnětí svobody nebo ve výkonu vazby. První možnost je požádat Vězeňskou službu České republiky, aby Vám tuto informaci sdělila, přičemž musíte osvědčit právní zájem, který na získání této informace máte. V tomto případě je právním zájmem zjištění, kde se nachází přímý rodinný příslušník (osoba blízká). Jinými slovy: Vy pohřešujete tohoto rodinného příslušníka, který je dlouhodobě nekontaktní, přičemž disponujete informací, že by mohl být ve vězení – tuto informaci je nutno potvrdit nebo vyvrátit, což může učinit jen VSČR (v případě, že tato informace bude vyvrácena, je na Vaší úvaze obrátit se na policii a požádat o vyhlášení pátrání). Druhou možností je zaslat doporučený dopis Vaší dceři do věznice Praha – Pankrác. Na obálku uvedete jméno, příjmení a datum narození dcery, do obálky přiložíte dopis pro dceru s Vaší zpáteční adresou (případně telefonním číslem) – a buď bude dopis dceři doručen a ona bude reagovat nebo Vězeňská služba ČR dopis vrátí na Vaši adresu s tím, že adresát zásilky (což je Vaše dcera) se ve věznici nenachází. Dopis je však třeba zaslat doporučeně a na obálku uvést i Vaši zpáteční adresu.
Romana
(6.5.2019 - 22:26)Dobrý den,ráda bych se zeptala zda odsouzený,který má nárok na PP a má splněny všechny podmínky, by měl být propuštěn..jestli se o tom zatím jedná,nebo je to již aktuální.Děkuji za odpověd.
právník
(7.5.2019 - 10:15)Vážená paní Romano,
o podmíněném propuštění odsouzeného rozhoduje vždy soud, který posuzuje, zda odsouzený splňuje všechny zákonné podmínky podmíněného propuštění či nikoliv.
V tomto ohledu se z hlediska procesního vůbec nic nezměnilo a v blízké budoucnosti ani měnit nebude.
Nárok na podmíněné propuštění odsouzený nemá prakticky nikdy, jedná se pouze o právo odsouzeného podat po výkonu zákonem stanovené délky trestu žádost o podmíněné propuštění. Takovou žádostí se musí soud zákonem předepsaným způsobem zabývat a rozhodnout o ní.
Tereza
(27.3.2019 - 17:58)Dobry den, chci se zeptat, jak se da zadat o propuštění do domaciho vezeni? Je nekde k dispozici nejaka zadost na toto tema? Popripade kde?
právník
(28.3.2019 - 6:47)Vážená paní Terezo,
pokud odsouzený vykonává trest za spáchání přečinu, může po výkonu poloviny nepodmíněného trestu odnětí svobody požádat o jeho přeměnu na trest domácího vězení. Vzor žádosti, pokud vím, na těchto stránkách zveřejněn není. V rubrice „odpovídá právník“ jsem opakovaně uváděl důvody proč je pro odsouzeného mnohem výhodnější požádat o „klasické“ podmíněné propuštění.
Lucie
(26.3.2019 - 20:48)Dobrý den. Můj přítel dnes nastoupil do výkonu trestu. Je možné žádat o čtvrt z trestu? Má 6 měsíců odnětí svobody. Prvotretanec. A pokud zažádáˇe a neschválí to, muže později Zadat o půl trestu? Děkuji moc
právník
(27.3.2019 - 6:58)Vážená paní Lucie,
pokud je Váš přítel odsouzen za spáchání přečinu a je poprvé ve výkonu trestu odnětí svobody, pak může žádat o podmíněné propuštění již po výkonu jedné třetiny z uloženého trestu.
Pokud žádost odsouzeného soud pravomocně zamítne, může ji odsouzený opakovat až po uplynutí šesti měsíců. Takový požadavek vyplývá z ustanovení § 331 odst. 1 tr. řádu, poslední věta.
Je třeba však uvést, že otázku týkající se šestiměsíční lhůty pro opakování žádosti odsouzeného o podmíněné propuštění, posuzoval Městský soud v Praze, který v rámci stížnostního řízení ve věci 6 To 59/2018, vyjádřil jiný právní názor, a sice, že podmíněné propuštění po výkonu jedné třetiny trestu je rozhodováno podle jiného ustanovení trestního zákoníku než po výkonu poloviny trestu, proto se v tomto případě požadavek na dodržení lhůty 6 měsíců pro opakování žádosti odsouzeného o podmíněné propuštění neuplatní.
Toto rozhodnutí Městského soudu v Praze ovšem není závazné v jiných řízeních pro jiné soudy, proto bych na tímto soudem přednesený právní názor raději nespoléhal a spíše bych počítal s tím, že jiné soudy pro opakovaní žádosti o podmíněné propuštění budou vyžadovat dodržení lhůty 6 měsíců, a to právě s ohledem na ustanovení § 331 odst. 1 tr. řádu in fine.
Ed
(5.3.2019 - 11:39)Dobrý den chtěla bych se zeptat přítel chce zadat o podmíněně propusteni v jedné čtvrtině a chtel by požádat církevní organizaci o doporučení ale nevi jak mohl by ste mi poradit kam se ma obratit popřípadě kam ma napsat děkuji
právník
(7.3.2019 - 6:45)Dobrý den,
upřesnil bych, že někteří odsouzení (nacházejí-li se poprvé ve výkonu trestu odnětí svobody a spáchali toliko přečin) mohou požádat soud, aby je podmíněně propustil po výkonu jedné třetiny trestu, nikoliv tedy po výkonu jedné čtvrtiny, jak nesprávně píšete.
Záruka zájmového sdružení občanů, resp. v tomto konkrétním případě církve, samozřejmě zvyšuje šance odsouzeného na úspěch při podmíněném propuštění. Pokud vím, tak církve tyto záruky za odsouzené dávají výjimečně – v případech, kdy odsouzeného dlouhodobě znají, jsou s ním v kontaktu, případně spolupracují na nějakých projektech. Jinými slovy není to tak, že by odsouzený napsal dopis s tím, že žádá církev o poskytnutí záruky a církev by tuto záruku jen tak poskytla…
EM
(20.2.2019 - 17:42)Dobrý den prosím o radu jestli ma někdo zkušenosti stížnosti na podmíněné propuštění Brno. Už jsme stoho na dne čekání moc se bojím předem děkuji
Obase
(21.2.2019 - 10:20)Dobrý den,
obvykle soud rozhoduje do 2 měsíců.
O.
EM
(22.2.2019 - 4:58)Děkuji vám za informace
Edita
(1.2.2019 - 19:41)A ještě sem se chtela zeptat muže žadat o 1/3 a když mu to zamitnou může pak zadat polovinu
právník
(4.2.2019 - 9:15)Vážená paní Edito,
na Vaši otázku bohužel nemohu odpovědět konkrétně, neboť nemám dostatek informací.
Pokud Váš přítel spáchal další trestný čin ve zkušební době podmíněného odsouzení, pak je vysoká pravděpodobnost, že soud trest z podmíněného odsouzení nařídí k výkonu.
Pokud byl odsouzen za spáchání přečinu (přečinů) a současně je ve výkonu trestu odnětí svobody poprvé, pak může žádat o podmíněné propuštění po výkonu jedné třetiny z uloženého trestu (ze součtu všech uložených trestů). Pokud by soud takovou žádost pravomocné zamítl, může odsouzený žádat znovu až po uplynutí 6 měsíců.
Edita
(1.2.2019 - 19:35)Dobry den chtěla bych se zeptam přitel dostal sedum měsicu vězení a ma podmínku ted čeká na soud ve vazbě da se předejit tomu aby mu rok podminky proměnili. A může zadat o 1/3 děkuji
Šárka
(28.1.2019 - 23:12)A ještě bych se chtěla zeptat kolik může dostat za to že. Mařil? Moc děkuji za odpověď
právník
(29.1.2019 - 7:04)Vážená paní Šárko,
pokud je Váš syn poprvé ve výkonu trestu odnětí svobody a to za spáchání přečinu, pak po výkonu jedné třetiny z uloženého trestu může žádat o podmíněné propuštění, ačkoliv do vězení nenastoupil dobrovolně.
Těžko mohu odhadnout druh a výměru trestu, který by soud uložil Vašemu synovi za spáchání přečinu maření výkonu úředního rozhodnutí a vykázání, pokud by jej uznal vinným. Soud hodnotí mnoho důkazů a skutečností u každého obviněného individuálně.
Šárka
(29.1.2019 - 9:08)Moc děkuji za odpověď ,a prosím vás kolik se tak většinou dává na víc pokud tedy mařil? Venku vedl řádný život chodil do práce je se prostě bál nastoupit.Myslite že by soud třeba mohl přihlédnout k tomu že pracoval i když měl nastoupit výkon trestu?
právník
(30.1.2019 - 6:56)Vážená paní Šárko,
rád bych Vám pomohl, ale opravdu nevím jaký trest soud Vašemu synovi vyměří. Pokud mám uvést příklady z praxe, pak nejmírnější trest, který jsem zaznamenal, byl 3 měsíce s podmíněným odkladem na 10 měsíců; nejpřísnější trest pak 11 měsíců nepodmíněně. V případě Vašeho syna bych očekával spíše mírnější trest. Doporučuji, aby před soudem lidsky vysvětlit z jakých důvodů trest nenastoupil, vyjádřil politování nad svým jednáním a ve výkonu trestu (ve věznici) se choval slušně, neboť soud si vyžádá od věznice hodnocení jeho chování. Okamžikem zahájení trestního stíhání jsou v případě Vašeho syna splněny podmínky nutné obhajoby, takže si může zvolit obhájce nebo mu obhájce přidělí soud z úřední povinnosti. Obhájce Vašemu synovi jistě poradí…
Přeji Vám i Vašemu synovi, aby vše dobře dopadlo.
Šárka
(30.1.2019 - 16:33)Moc děkuji za odpověď i nějakou tu radu i za přání snad nám to vše dopadne dobře a budu mít syna brzo doma
Šárka
(28.1.2019 - 23:07)Dobrý večer,chtěla bych se zeptat a prosím o radu ,mám syna který byl odsouzený na 12 měsíců ale nenastoupil a rok mařil výkon rozhodnutí v sobotu 26.1 byl dodán do věznice policii, je poprvé trestán a za přecin je možné žádat o PP i když mařil? Moc děkuji za odpověď Šárka
Dana
(27.12.2018 - 10:01)Dobry den. Mam otazku. Kamaradka ma podminku, pred x lety dealovala z drogama. Uz to nedela,boji se,tak zacala zit bezny zivot jako slusny clovek ( nevim jak jinak napsat). A ted se ji objevili dluhy a ona se boji,ze pujde sedet,kvuli tem dluhum. Me to prijde divne,ale ona rika ze je to pry podminka,byt bez dluhu. Jinak ji zavrou. Praci bohuzel nemuze zadnou sehnat uz pul roku. Tak chodi na ruzne brigady,atd. Jinak se chova radne. Vim,to jsem s ni kazdy den v kontaktu. Dekuji za vasi odpoved. Popripade doporucit co delat, pokud vazne muze kvuli dluhum za mrize. Denisa
právník
(28.12.2018 - 13:44)Vážená paní Dano nebo Deniso, (??)
ve zkušební době musí odsouzený žít řádným životem, jinak reálně hrozí, že soud podmíněně odložený trest nařídí k výkonu (laicky řečeno „promění podmínku“). Žít řádný život znamená zejména nepáchat trestné činy, úmyslně zaviněné přestupky a nic protiprávního s nepoctivým záměrem (např. nedodrží-li odsouzený nedopatřením při řízení automobilu „stopku“, jedná se o protiprávní jednání, ale nelze dovodil nepoctivý záměr, proto žádný soud za tento delikt podmínku odsouzenému nepromění). Pokud se tedy Vaše kamarádka dostala do dluhové pasti, neboť nezvládala svůj finanční rozpočet, pak se proměny podmínky bát nemusí, ovšem pokud dělala dluhy kudy chodila, ačkoliv věděla, že s jejich splácením může být problém, pak nežila řádně…
Karel
(19.11.2018 - 14:57)Zdravim.Dopustil sem se přecinu v 1 odstavci &283 .Rozsudek vynesen 22.12.2017 podepsán 17.5.2018.2 roky podmínka s odkladem na rok.Kdy mohu zadat o vymazání trestu.Dela mi to problém při hledání zamestnani.Děkuji moc
právník
(20.11.2018 - 16:30)Vážený pane Karle,
po uplynutí zkušení doby můžete požádat soud, aby (dle ust. § 83 odst. 1 tr. zákoníku) rozhodl o podmíněném odsouzení tak, že jste se ve stanovené zkušební době osvědčil. Okamžikem právní moci takového rozhodnutí se na Vás ze zákona hledí jako byste nebyl odsouzen (dle ust. § 83 odst. 4 tr. zákoníku), což je důvodem pro vymazání odsouzení z výpisu RT.
právník
(16.11.2018 - 17:19)Dobrý den paní Tino,
věznice s dozorem již neexistují, neboť se změnil zákon.
Nově jsou věznice s ostrahou a se zvýšenou ostrahou. Věznice s ostrahou jsou ještě rozděleny na tři různé stupně zabezpečení (nízký, střední a vysoký). Je tedy otázka v jakém stupni zabezpečení se nyní nachází Váš syn. O pracovní zařazení si ve věznici může požádat, ale nejedná se o nárokovou záležitost, takže bude na věznici zda vyhoví či nikoliv, přičemž nejde jen o možnosti věznice, ale také se posuzuje např. zdravotní stav odsouzeného a možná bezpečnostní rizika…
Komentáře nejsou povoleny.