Zamýšlím se nad tím, zda má opravdu zákaz návštěv vězněných osob vyhlášený vládou nějaký smysl. Ve světle propuknutí epidemie ve věznici Heřmanice, kde jsou stovky nakažených, se mi spíše zdá, že nikoli. Návštěvy vězněných osob probíhaly před jejich úplným zákazem zpravidla za nepropustným sklem bez kontaktu s vězněnými osobami a návštěvní místnosti byly desinfikovány. Z hlediska návštěv tak bylo krajně nepravděpodobné, že by se někdo z odsouzených nakazil v souvislosti s návštěvou. Vězeňská služba uváděla, že každý jeden nakažený vězeň nakazí 12 – 15 dalších, což je násobně vyšší číslo než u obecné populace. V tomto duchu by byl úplný zákaz návštěv snad i pochopitelný, ovšem ne v situaci, kdy odsouzení stejně vykonávají práce mimo věznici a tímto způsobem se nákaza COVID s největší pravděpodobností do věznic dostává. Obávám se tak, že zákaz návštěv jako režimové opatření je spíše pro opatření jako takové. Tak aby bylo možné říci ,,provedli jsme opatření“ navíc s tím, že si vězeňská služba zjednodušila práci. Zatímco ekonomické zájmy v případě levné pracovní síly odsouzených převýšily zájem o zdraví. Je jasné, že se nejedná v zásadě o vinu vězeňské služby jako takové, v tomto případě jde zodpovědnost výše. Nabízí se srovnání s domovy pro seniory, kde byly návštěvy zakázané též a nákazu do domovů zpravidla donesli zaměstnanci těchto zařízení. Z prosté logiky mi však vychází, že ve věznicích bude zdrojem nákazy právě spíše práce odsouzených na venkovních pracovištích. Jednoduše proto, že k fyzickému kontaktu mezi vězni a zaměstnanci VS na rozdíl od domovů pro seniory nedochází. Nutno podotknout, že zákazem návštěv ve věznicích se výrazně zhoršila situace mnoha rodin vězněných osob, dochází k hlubší desocializaci vězňů a napětí v sociálních vazbách. Nejvíce tím trpí právě ti nejzranitelnější, a to jsou děti vězněných rodičů. Přeji všem dotčeným hodně sil a budu velmi doufat ve vítězství zdravého rozumu. OPZ
Související příspěvky
07LIS
Příběh jedné eskorty (needitováno)
Má eskorta z ČR do SR Čtvrtek ráno a já už jsem měl sbalené věci ,pak přišel velitel ,že v osm vyjíždím... Věci jsem...
05LIS
Problémy ve vězeňství a trestní politice v České republice: Reálný pohled na stav roku 2024
V roce 2024 se české vězeňství potýká s hluboce zakořeněnými problémy, které negativně ovlivňují fungování systému,...
15PRO
Ministr spravedlnosti navrhuje snížení některých trestů
Ministr spravedlnosti Pavel Blažek navrhuje zmírnění trestů pro zloděje a neplatiče alimentů ¹. Věznice jsou téměř zaplněné...
15PRO
Projekt prohlubování sociálního kontaktu vězněných mužů
V České republice se plánuje zavést nový program pro odsouzené otce, kteří si přejí udržovat vztah se svými dětmi i během...
29LIS
Studie: Zrušme vyšší tresty pro opakované pachatele, ulevíme věznicím a ušetříme miliardu
České věznice jsou přecpané. V poměru k počtu lidí žije za mřížemi v Evropě nejvíce vězňů. Jedním z důvodů je, že...
38 komentáře v “Má zákaz návštěv smysl?”
Iva
(16.11.2020 - 17:31)Rovnou napíši ,že smysl nemá.Jediné co to působí je napětí a nervozitu mezi vězni a zoufalství a strach v rodinách odsouzených. A dětem akorát tak větší
trauma z toho že nemohou už vůbec své rodiče vidět . Ale žel, tohle nikoho nezajímá ,oni mají odškrtnuto že provedli opatření. Už nezkoumaji jetli smysl má nebo ne.
Stanislava Michalcikova
(12.12.2020 - 1:40)Vše co popisujete..je pravda..
Leona
(16.11.2020 - 17:33)Pane obase.cz plně souhlasím s tím co jste napsal,jen chci podotknout,že ve věznici Liberec už nechodí do práce od uzavření věznic, kdy se zakazaly návštěvy.Od té doby mohu říci,že můj přítel i já máme psychiku horší,on nemůže pracovat běžné ani v roušce a já nemůžu ani za sklo na návštěvu za ním,tak co myslíte,že děláme? Ve volání brecime oba dva,prostě jsou to muka.Ja osobně pracuji,kde nás je hlava na hlavě jsme v rouskach a taky tam musíme.Ale o to mi nejde jako mi jde o návštěvy,aspoň jeho vidět i za tím sklem.Naposledy jsem byla 21.10.za sklem ještě i s rouškou, seděla jsem tam sama,jak bychom mohli někoho nakazit.Pred Vánoci je to o to víc smutné.Narokovy balíky prý budou moci mít,aspoň ty dobrudky dostane,když nemůže vidět ženu….
obase.cz
(16.11.2020 - 17:41)Chápu vaše starosti. Ale můžu Vás ujistit, že konkrétně věznice Liberec se chová více než profesionálně téměř ve všech oblastech. O.
Leona
(16.11.2020 - 18:01)Ano už jsem tu zde někde u příspěvků minulých zdůraznila,že věznice Liberec je na tom dobře,co se týče léků,vyšetření, jídla,volání,vychovatelů a bachařů…to,že nemohou pracovat nebo nemohou být návštěvy vím dobře,že za to nemohou,bylo jim to nařízeno
Lucie
(2.12.2020 - 22:33)Přítel dnes nastoupil na venkovní pracoviště do pekárny, kde pracuje spousta jiných lidí vč lidí jiné národnosti.
Postrádám logiku v zákazu návštěv! My to můžeme zanést ale na venkovním pracovišti není možnost nákazy?
obase.cz
(3.12.2020 - 8:50)Dobrý den. Bohužel logika není doménou těchto zařízení. O.
Pavla
(16.11.2020 - 17:41)Je to hrůza. Jsou to muka ,jak pro vězně tak pro nás. Můj manžel je v Bělušicích a žádnej balík na víc. Jen mohu poslat vitamíny. Copak mu pomůžou vitamíny??? Venku si můžeme koupit co chceme a před covidem nás to nezachrání. Mají 21 lůžek co bude pak?
Anonym
(16.11.2020 - 17:41)Maximalni souhlas a moc krasne psano.
Jen je nutno pro srovnani napsat, ze nic proti seniorum, ale vezneny je na tom mnohem hur. Hlavni vec je srovnani lekarske pece, kdy o nase stare se staraji odbornici, o vezne ti co se prave mezi odborniky neuplatni ani jako pomocna sila.
Imunitu senioru hlidaji a zvysuji, veznenym? Proslou stravou, podvyzivou a celkove oslabenym organismem, se zda, ze boj s covid seniora a vezne je na zvazeni jak to dopadne.
Osobne jsem v kontaktu s muzem okolo 40 let a po pul roce je na ceste se rok davat dohromady, protoze prave ta odbornost, dostupnost leku, hlavne zajem je vubec dat, je pod nulou.
Jinak souhlasim a verim ze zdravi rozum se znovu vrati i do CR, tedy hlavne mezi zakonodarce a vsechny ty, kteri rozhoduji.
Obycejni lide maji rozumu dostatek, i dite ma lepsi nazor nez ti nahore. Bohuzel nas nikdo pro sedy zakal z hrabavosti neposloucha. A to tu tolerujeme …..co bude dal? Do casu, co bude kde hrabat nic. Lide budou mlcet a oni hrabat bez ohledu na zdravi sveho okoli. Az vse rozeberou? Lide vezmou vse do rukou, ale obavam se ze pak uz bude pozde.
Petra
(16.11.2020 - 17:54)Dobrý den,musím s vámi souhlasit. Nemá to žádný smysl bez návštěv. Mám přítele v Pardubicích když je nemocný tak léky dostane po 2-3 týdnech a to už je zdraví, ale když je potřebuje hned tak má smůlu. Návštěvy by měli povolit aspoň teď před vánoci. On i já to snášíme hodně špatně. Přidelavaji jim zbytečné nervy. Nám návštěvy zakážou a hlavně že vychovatelka i bachaři mezi nimi chodí a pak se dozvědí že jsou nemocní. Spíš to tam roznáší ti co tam pracují. Takže tohle nechápu vůči vězňům nemají žádnou zodpovědnost.
Marie
(16.11.2020 - 18:06)Souhlasím se všemi co se tady píše.. Návštěvy by pomohli povolit a myslím si že vězněnym by balík udělal radost.
Všichni jsme nervózní, brecime do telefonu a je to hodně smutné,ze se stim nic nedělá!!
Leny
(16.11.2020 - 19:24)I já posledních 10 dní do telefonu celých 30 minut jen brečím, protože je mi čím dal víc jasné, že už se do konce roku neuvidíme. On se drží, snaží se být silný a uklidňovat mě, ale je mi jasné že i on trpí a já svojí beznaděj a smutek přenáším na něj. Mám pak výčitky svědomí, že nejsem dost silná. Ale já už opravdu nemůžu. Nemám sílu, nemám světlo na konci tunelu. Jsem už psychicky opravdu vyčerpaná od března se to táhne. Chybí mi jeho objetí, chybí mi jeho úsměv, jeho vůně. Byla jsem zvyklá na intimky jednou za dva měsíce a najednou se na něj už téměř rok dívám jen přes sklo a s rouškou na puse. Nemám se ani na co těšit, myslím že je otázka ještě spousty dlouhých měsíců, než budou návštěvy opět “normální” u jednoho stolu, držet se za ruce, bez plexiskla. O intimkách ani nemluvím. To mi ho dřív pustí domu ( a že mu zbývá ještě min. 8 let) cítím obrovskou bezmoc, beznaděj, smutek, zoufalství, vztek. Už nevím co mám dělat.
Leona
(16.11.2020 - 20:37)Je to hodně smutné co píšete a já s vámi cítím protože tohle cítím i já,i když vy to máte daleko horší a budete mít delší,můj přítel to má na 12 měsíců plus asi propálení podmínky,ale stále doufám v půlku,jenže co mi ho zavřeli,tak už první návštěva byla za sklem,druhá návštěva za sklem i s rouškou a třetí už nebyla,protože zakázali úplně návštěvy.Takze od zavření ani pohlazení,objetí a tím také trpime. Co by jsme za to dali aspoň se vidět přes to sklo kor před Vánoci. A při volání brecime oba. Máte pravdu místo,abych mu dávala víc sílu tak jsem sama špatná. Psychika hrozná a to přítel má od mala aritmie,teď už několikrát cítil bodání u srdce. Může ho to zničit a to pouze kvůli návštěvám, protože to,že udělal sek to ví,že si to odsedět musí. Ale může na to dojed na srdce.
Anonym
(16.11.2020 - 20:42)hejtman ostravskeho kraje, pod ktery spadaji hermanice nemuze podavat informace o stavu veznice a vsemu co se nakazenych tyce….pry to spada pod stupen utajeni……lzou nam a tutlaji….je to tam asi vaznejsi nez rikaji….ma tam nekdo nekoho?
Anonym
(16.11.2020 - 21:07)Také nechápu, proč se skutečná čísla nakažených tají ( a dělo se tak i na jaře). Nařídila bych plošné testování všech vězňů (není jich zase tolik, aby se to nedalo realizovat), rozhodně je jich míň než seniorů v domovech. Proč nezveřejňují třeba za každý týden čísla nakažených vězňů? Protože věznice to je jiný svět, stát ve státě doslova a do písmene. Platí tam úplně jiná pravidla a zákony. Logiku v tomto systému hledat nelze. Jejich oficiální stránky, to je k pláči. Jen články o tom jak a v jakém městě chodí darovat dozorci krev a jakou sbírku na jakého kolegu vyhlásili. Žádné relevantní informace co se týče aktuální situace kolem covidu nenajdete. Je to k pláči. Co bychom po nich taky mohli chtít, když nezvládali poskytovat ani základní zdravotní péči v době před covidem. Chraň Bůh každého, kdo měl jakýkoliv zdravotní problém byť jen obyčejné nachlazení… Úroveň zdravotní péče žalostná, nulová. Lékaři katastrofa. Přístup a jednání katastrofa. Co teprve teď… Ale to je škoda slov. Měla by se do toho vložit nějaká organizace za lidská práva, nebo ombudsman. Ale ani u něj se člověk pomoci nedovolá. Psala jsem mu od března už 2x a pokaždé obecná univerzální odpověď o ničem. To pak člověka akorát znechutí. Že nemá kam se obrátit, není jak se dovolat pomoci. A jako jednotlivec už vůbec ne. Každý se ohání tím, že je přeci nouzový stav a tak se může cokoliv. I nedodržovat základní lidská práva. Natož pak zákony. Nárok na návštěvu vězně je zakotven v zákoně mimo jiné. A k čemu to je? K ničemu protože “Nouzový stav” čarovná formulka.
Silvie
(16.11.2020 - 22:40)Ano, mám tam partnera. Je pozitivní. Pozitivní stěhují na stejná oddělení, on je na oddíle, kde je jich momentálně asi 80 pozitivních. Tento oddíl není jediný, nutno podotknout. Je potřeba si uvědomit, že než oddělili pozitivní od negativních (včerejšek tuším počínaje), byli tito lidé spolu. Není tedy řečeno, že ti, co měli v sobotu test negativní, nejsou už dnes pozitivní. Bohužel, je to tak.
Marie
(16.11.2020 - 21:37)Anonym to doslovně popsal.. Ta bezmoc a jak to všechno tutlaji a schovají je smutné.
Nikoho to vůbec nezajímá, ať piseme kam chceme at udelame cokoliv tak věznice je nezajimaji!!! Pritom senioři nejvíce obavana skupina a věčně v obchodech.Nedodrdzuji žádné rozestupy a místo toho aby nakoupili a byli co nejméně časově v obchodě tak se tam v klidu prochází, povídají si a proč?? Protože mají dost času, jsou přece v důchodu na co budou pospichat. Pracuji v jistém v obchodě a vidím to!! To mi hlava prostě nebere. K čemu jsou zákazy, příkazy když ostatní stejně dělají chyby!
Anonym
(16.11.2020 - 22:36)psat vsude nic neresi, pouze trestni oznameni je motorem.
kazdy soudce, tedy jen zlomek je i poctiva….
tedy pokud to nezacne jako vzdy na ho.no uz u vysetrovaku….to je opet zlo a x neschopnych darmozroutu co svou praci nedelaji dobre a pak justice ma metal jaky ma…..
Anonym
(16.11.2020 - 23:06)Je to jiz vice nez groteskni, deti nazenou do trid a rozestup zadny, v obchode 15m2, premyslim o tomto: maji vubec neco v hlave? odpoved si dam sam = urcite ne a to jsem slusny.
Co se tyce kancelare ombucmana: to je jen zberac informaci a organizace k nicemu, obecne odpovedi a vic od teto organizace necekat, nazev teto organizace se neslucuje s praci a vyznamem.
je tu spousta organizaci jako je napr. salamoun, iav, obeti ceske justice ktere se snazi o napravu tohoto hnusu a spackaneho systemu, nedodrzovani zakonu a vse pod kontrolou ceske justice, zastupcu, soudcu, vedeni veznic a vse jen ku blahu techto lidi, ale pouze v neprospech statniho rozpoctu, tedy blaha lidi.
cikem je prece na 150 % naplnene veznice, uctovat dotaci a propojenosti holdingem naseho premiera tomu da tresnicku na dortu. staci hodinku u pc a spojitosti kdo, co, jsou na svete…
zajimal jsem se o tu kauzu toho umlacenehi na borech a nasledne jeho uhoreni…..nesmysl! jen praktika co se deje a proste jim prochazi.
nemusim byt detektiv, abych zjistil, ze reditel je jedna ruka s panem co povoluje pulky a tretiny, ze je jedna ruka s majitelem kovovyroby okolo i v arealu, ze kantynu ma take nekdo z okoli, ze zdravotni je take z okoli, ze leky tam dodavaji bez tendru prave z lekaren zdravotniho zarizeni teto veznice, neni tezke prece pochopit o co tam jde, dozorujici zastupce atd. vsichni ziji nad pomery, proste nasobeni prijmu a cen je moc okaty. kdyz to dokonce zacnete resit, tak prijede nekdo z gips = opet nefunkcni organ a pak zjistite, tedy z neovereneho zdroje, ze reditel veznice ma na gips tatinka….a tak se domahejte prava……
Anonym
(16.11.2020 - 22:35)psat vsude nic neresi, pouze trestni oznameni je motorem.
kazdy soudce, tedy jen zlomek je i poctiva….
tedy pokud to nezacne jako vzdy na ho.no uz u vysetrovaku….to je opet zlo a x neschopnych darmozroutu co svou praci nedelaji dobre a pak justice ma metal jaky ma…..
Leona
(1.12.2020 - 1:24)Dobrý večer, bude se rušit omezení návštěv v různých zařízeních např.pro seniory atd.,jsem zvědavá,jestli zruší omezení i ve věznicích. Před Vánoci by to hodně potěšilo vězně i jejich rodiny.Co myslíte pane obase.cz vy?
obase.cz
(1.12.2020 - 12:07)Myslím si, že se zákaz návštěv zruší.
Bara
(2.12.2020 - 21:51)Dobrý den, zrovna před chvílí jsem se dívala na jejich “slavnou” tabulku a ve stupni 3 se píše: organizační opatření, zákaz návštěv. Tak uvidíme.
Denisa
(3.12.2020 - 6:52)Ode dneška jsou povoleny návštěvy ve věznicích 🙂
Lena
(3.12.2020 - 8:12)Odkud máte tuto informaci? Já nikde nic podobného nenašla. Naopak, jen že od 5.12. Jsou povoleny návštěvy v domovech pro seniory s negativním testem. O věznicích ani zmínka.
obase.cz
(3.12.2020 - 8:14)Dobrý den. Informace proběhla na serveru novinky.cz. Ale zdá se, že není pravdivá. Snažíme se zjistit více informací. O.
obase.cz
(3.12.2020 - 8:51)Je mi líto nejsou. O.
Vladimír Grygar Scarabelli
(3.12.2020 - 6:50)Vážení čtenáři a všichni, kteří zde máte své příspěvky.
Nějaký ten den jsem se odmlčel, pouze jen sleduji co se zde píše. Místy si říkám, jestli se mám nad tím vším pousmát, nebo spíše plakat.
Všichni zde v koutku srdce něco očekávají, což bych asi nazval, až snad, že se stane zázrak a ono stále nic.
Nějak tak přemýšlím co k tomu mám já osobně napsat.
Omlouvám se, ale zřejmě asi vůbec nic,nechci brát někomu iluze a naději. Naděje, ta jak se říká umírá až jako poslední.
Všem bych jen chtěl připomenout, že existuje víra, naděje a láska.
Nejdříve jsme všichni věřili, že se něco stane, tato víra v to něco byla zrazena, následovala naděje, a ta v této době začíná umírat, zbývá potom jen to poslední, což je láska, kterou, ať se týká bližního, či blízského člověka, tu nikdo nikomu nevezme, ta je tím největším bohatstvím každého z nás.
Nerad to zde píšu, ale je třeba si uvědomovat jednu důležitou věc, umět se povznést nad stávajícím marasmem v současné vládnoucí společnosti a snažit se řídit pravidlem, že nejhorší smrt je z vyděšení.
Všem zde přeji klidné prožití předvánočního období a dále vše jen to nejlepší, co lze si přát, byť by to bylo jen ve skrytu duše každého z vás.
Vladimír Grygar Scarabelli
obase.cz
(3.12.2020 - 8:50)Láska je z nich největší.
Leona
(5.12.2020 - 1:36)Ano láska je to největší co nás může držet a překonat vše to zlé.
Leona
(5.12.2020 - 1:37)Moc hezký jste to napsal i vám přeji pohodové vánoční svátky a děkuji za vaše příspěvky
Lena
(3.12.2020 - 8:11)Nepřijde vám trochu nefér, že v domovech pro seniory jsou od soboty 5.12. návštěvy oficiálně povoleny (i když s antigenním testem, což je ale to nejmenší), zatímco o věznicích ani slovo. Jak kdyby vězni neměli rodiny, kterým se také stýská a které týdny a měsíce neviděli. Přitom důchodci jsou nejohroženější skupina vůbec, to nikomu nevadí? Nikdo nevidí tu nespravedlnost? Proč neobnoví návštěvy i ve věznicích s negativním testem? Stejně jsou tam dál plexiskla a roušky. Píšu dopisy a maily po všech čertech, bohužel zatím bez reakce. Mají na odpověď 30 dní, což už ale také může být po Vánocích o které mi jde. Ráda bych manžela viděla ještě do konce tohoto roku. Jak dlouho je chtějí nechat bez návštěv? Půl roku? Vždyť než to klesne na stupeň č. 2 bude tak březen – duben. K lednu své naděje už vůbec neupínám, nechci ani vědět, jak čísla zase porostou po dnešním rozvolnění. Lidi budou i přes svátky jak utržení ze řetězu a budeme zpátky na stupni 4 nebo 5. Tak přeci nemohou čekat až na dvojku. Měli by i pro vězení udělat výjimku, stejně jako ji mají domovy důchodců!!!
obase.cz
(3.12.2020 - 8:51)Bohužel já to neumím změnit. O.
Leona
(5.12.2020 - 1:35)Máte naprostou pravdu,jsem stejného názoru
Anonym
(18.12.2020 - 8:53)na novinkach je tabulka vydana mzcr a nejde sem vlozit odkaz….censura? uz i zde? je jich pres 1400 nakazenych