Právní poradna pro osoby ve výkonu trestu

Zuzana Candigliota logo

Každý, kdo se setkal s vězeňským systémem, ví, že nejtěžší není samotný výkon trestu, ale bezmoc, když člověk nerozumí právním možnostem, které má.

Právě proto jsme navázali spolupráci s advokátní kanceláří Mgr. Zuzany Candigliota, která se dlouhodobě věnuje právní ochraně osob ve výkonu trestu i jejich rodin.

Díky této spolupráci vznikla první skutečná on-line právní poradna pro odsouzené a jejich blízké.

Na vaše dotazy tak odpovídají přímo právníci – srozumitelně, konkrétně a bez zbytečných formalit.

Cílem není nahradit advokáta, ale pomoci vám pochopit, jaké právní kroky můžete podniknout.


💬 Jak poradna funguje

  • Dotaz můžete zadat přímo zde na stránce v komentáři nebo anonymně přes e-mail pravnik@obase.cz.

  • Odpovědi připravují právníci z týmu Mgr. Zuzany Candigliota a její spolupracovníci.

  • Odpovědi se snažíme zveřejňovat tak, aby pomohly i ostatním, kteří řeší podobný problém (bez osobních údajů).

  • Typické otázky se týkají např.:

    • podmíněného propuštění,

    • přemístění do mírnějšího typu věznice,

    • kázeňských trestů a práv odsouzených,

    • výkonu dohledu, amnestií, náhrad škody,

    • práv rodinných příslušníků při styku s odsouzeným.


⚖️ Kdy už nejde o pouhou radu

Některé případy vyžadují osobní zastoupení advokátem (např. podání k soudu, odvolání, stížnosti).

V takové situaci vám právníci doporučí konkrétní postup nebo mohou převzít váš případ – vždy po vašem souhlasu.


📩 Kontakt

Dotazy můžete posílat přímo na e-mail:

✉️ pravnik@obase.cz

Nebo je zanechte v diskusi pod článkem – odpovíme, jakmile to bude možné.


🧭 Etika a důvěrnost

Všechny zaslané dotazy i osobní údaje jsou považovány za důvěrné a nesdílí se s třetími stranami.

Naším cílem je, aby i lidé ve výkonu trestu měli přístup k férové a profesionální právní pomoci.


⚖️ Právní základ a záruka odbornosti

Advokátní kancelář Mgr. Zuzany Candigliota je zapsána v České advokátní komoře a dlouhodobě se specializuje na oblast ochrany práv osob omezených na svobodě, výkon trestu a správní řízení.

Spolupráce s Obase.cz má výhradně pomocný a informační charakter, s důrazem na lidskost a právní jistotu.

4 670 komentáře v “Právní poradna pro osoby ve výkonu trestu

  • Dada

    (2.3.2024 - 16:31)

    Dobrý den,

    přítel je ve VT. Měl povolenou 12 hod vycházku. Máme 7 letou dceru a 3 letého autistického syna. Když odcházel na vycházku nevěděl, že se nesmí vzdálit z města. Přijde mi poněkud podivné bloumat 12 hodin městem. A před vycházkou v tomto směru nedostal žádné poučení od pracovníků věznice, že nemůže mimo město. Vycházka je jediná možnost, kdy můžeme být spolu jako celá rodina. Návštěvy ve věznici jsou s autistickým dítětem velice náročné. Nekomunikuje, špatně zvládá přítomnost ostatních lidí, kdy má záchvaty pláče, křiku a vzteku. Od pátku měl zvýšenou teplotu a přidával se kašel a holčička si den před tím ve škole zlomila ruku, která ji pobolívala, venku pršelo, proto jsem umluvila přítele a odjeli jsme do 7 km vzdáleného domova. Nebylo reálné trávit 12 hodin ve městě, bez finančních prostředku, kdy nemáme na hotel a stravu, žiji pouze ze sociálních dávek. Mezi vězněnými je běžné, že tráví vycházky doma a ani pracovníci věznice často neví, že nemají vězni opouštět město. Nicméně na přítele čekala před bytem PČR, zřejmě na udání někoho se spoluvězňů, kteří mu asi závidí dobré vztahy s rodinou. Odvezli ho zpět v poutech, před zraky dětí. Mám teď obavy, aby to neovlivnilo propuštění v polovině trestu a nedostal ještě přidáno. Zatím mu nikdo neřekl ani po 14 dnech, co se bude dít. Ve věznici se chová vzorně, pracuje, vše plní. Jak bude na toto pohlíženo, co můžeme čekat?
    Děkuji moc za odpověď.

    • právník

      (4.3.2024 - 8:37)

      Vážená paní Dado,
      všichni odsouzení jsou při povolení vycházky mimo věznici kompletně poučeni pracovníky vězeňské služby a řekli bychom, co víme od klientů, že to poučení bývá velmi jasné a důrazné. Nyní nezbývá Vašemu příteli nic jiného než vyčkat, zda vězeňská služba zahájí kázeňské řízení či nikoliv. Pokud nebude uložen kázeňský trest, pak by tento incident neměl negativně ovlivnit případné podmíněné propuštění. Vzhledem k tomu, že ve věci asistovala Policie ČR, tak spíše předpokládáme, že kázeňské řízení zahájeno bude, bohužel.
      Je mi líto, že pro Vás nemáme příznivější zprávy…

  • Simona

    (3.3.2024 - 20:43)

    Dobrý večer ,
    poradíte mi prosím, kde sepsat žádost o podmíněné propuštění? Zajímá mě i odměna advokátovi za tuto službu.
    I když je tu návod a vzory, myslím,že je lepší mít u soudu právního zástupce.
    Nebo stačí pouze žádost sepsaná právníkem bez dalšího zastoupení?
    Děkuji.
    Simona

    • právník

      (4.3.2024 - 8:38)

      Vážená paní Simono,
      pokud chcete, kontaktujte mě na e-mail: pravnik /zavináč/ obase.cz

  • Zdeňka

    (4.3.2024 - 8:37)

    Dobrý den mám dotaz jak dlouho platí příslib práce a bydlení děkuji Zdeňka

    • právník

      (4.3.2024 - 8:42)

      Vážená paní Zdeňko,
      žádná lhůta či „platnost“ není zákonem stanovena.
      Z praxe soudy akceptují bez problémů 3-4 měsíce, někdy i 6 měsíců.
      Pokud jsou však přísliby starší 6 měsíců, pak určitě doporučuji jejich aktualizaci.
      Je logické, že čím aktuálnější příslib je, tím lépe.

      • Zdeňka

        (5.3.2024 - 10:14)

        Děkuji za odpověď a ještě jeden dotaz musí na prislibech být ověřený podpis?

        • právník

          (6.3.2024 - 9:47)

          Vážená paní Zdeňko,
          legalizace podpisu (ověření) není nutná, ale na škodu to samozřejmě není. Příslib práce může budoucí zaměstnavatel zaslat systémem datových schránek přímo soudu ke spisové značce, pod kterou se řízení vede.

  • Veronika

    (4.3.2024 - 11:03)

    Dobrý den. Má cenu zadat ze závažných rodinných důvodu o odklad nástupu o 3 měsíce,ikdyz tresty jsou po sečtení více než rok? Jak dlouho trvá přibližně zamítnutí nebo schválení.. má žádost o odklad výkonu trestu odkladný účinek na včasné nastoupení? Poraďte prosím. Děkuji

    • právník

      (4.3.2024 - 12:23)

      Vážená paní Veroniko,
      záleží na tom, zda byl uložen společný / souhrnný trest odnětí svobody, který ve výměře přesahuje jeden rok (a současně byl zrušen výrok o trestu z jiného rozsudku) nebo bylo uloženo několik trestů odnětí svobody několika rozsudky, z nichž žádný nepřesahuje ve své výměře jeden rok. Pokud je správná ta druhá varianta, ale z Vašeho dotazu to bohužel nevyplývá, pak je možno požádat o odklad výkonu trestu z důležitých důvodů ve smyslu ustanovení § 323 odstavce 1 trestního řádu, a to ke každému rozsudku / trestu samostatně. Pokud je správná ta první varianta, tedy společný / souhrnný trest odnětí svobody přesahuje výměru jednoho roku, pak nelze požádat o odklad výkonu trestu z důležitých důvodů, ale pouze z velmi závažných důvodů zdravotních.
      Nedokáži konkrétně odpovědět na otázku, jak dlouho trvá rozhodnutí o žádosti o odklad výkonu trestu, neboť to je různé a záleží na mnoha okolnostech. Co se týká odkladného účinku podané žádosti o odklad výkonu trestu, pak zákon odkladný účinek takové žádosti nepřiznává. Po podání žádosti je třeba kontaktovat soud a domluvit se na tom, zda odsouzený může na rozhodnutí o žádosti vyčkat doma – tedy na svobodě. Doporučuji velkou opatrnost, neboť řádné nenastoupení do výkonu trestu odnětí svobody může být kvalifikováno jako přečin maření výkonu úředního rozhodnutí a vykázání. Po podání návrhu na odklad výkonu trestu je tedy nezbytné komunikovat se soudem a vyloženě se domluvit na tom, že odsouzený zatím nemusí nastupovat do výkonu trestu.

  • Jirka

    (7.3.2024 - 22:23)

    Dobrý den, má odsouzený právo vystudovat v SOU – GŘ VS ČR dva učební obory v rozpětí 2 let po sobě? Když délka trestu odsouzeného splňuje kritéria pro ukončení toho druhého? Mám obavy, aby bratrovi tato možnost nebyla zamítnuta. Děkuji za odpověď a zároveň děkuji za všechny, kterým pomáháte.

    • právník

      (8.3.2024 - 10:58)

      Vážený pane Jirko,
      vyloženě právo na studium po dobu výkonu trestu odnětí svobody Váš bratr (resp. žádný odsouzený) bohužel nemá. Může se ke studiu přihlásit, ale zda bude přijat záleží na rozhodnutí VSČR a příslušného školského zařízení. Domáhat se přijetí ke studiu ve VTOS zákonnými prostředky nelze.

  • Anna

    (8.3.2024 - 4:23)

    Dobrý den,prosím jaká lhůta musí proběhnout k prerazeni do jiného vezeni?S manželem jsme podali žádost kvůli vzadelnosti do Veznice Mirov byla to totální chyba manzel tam nemá praci je totálně frustrovany celý den nic neděláni ho totální ničí v předešlé veznici měl dobrou práci byl zvyklí na nějaký režim Mirov prostě o ničem..chtěl by zpátky do veznice Pardubice na Mirove je 3 týden .Můžeme zadat o přeložení už teď z duvodu bezpečnosti?Manzel není zavřený za násilnou trestní činnost .

    • právník

      (8.3.2024 - 11:42)

      Vážená paní Anno,
      vnitřní řád věznice Mírov ze dne 28. 12. 2023, článek 2 odstavec 3 stanoví toto: „K žádosti odsouzeného o přemístění do jiné věznice, nebo jiné osoby, ke které se odsouzený připojil, podané do tří měsíců od vyřízení předchozí žádosti, se nepřihlíží.“
      Tzn., že lhůta pro další žádost o přemístění odsouzeného je tři měsíce a počítá se ode dne, kdy předchozí žádost o přemístění byla vyřízena.

  • věra

    (10.3.2024 - 14:58)

    Dobrý den,neví někdo co za tím může být?..syn se každý den ozval telefonem.jak ještě z vazební věznice ,tak pak z cílové věznice,převezli ho zpět do vazební věznice,jelikož má v týdnu svědčit u soudu,hned druhý den po příjezdu volal,pak už nic,kredit má

    • právník

      (11.3.2024 - 9:17)

      Vážená paní Věro,
      podobné dotazy zodpovídáme téměř pravidelně. Pokud je Váš syn přemísťován z věznice do věznice, pak může dojít k nějakým organizačním potížím, nehledal bych za tím nic zásadního. Pro jistotu ještě synovi doplňte kredit – mohl hovořit s někým jiným (např. právním zástupcem) a kredit neplánovaně vyčerpat. Určitě se Vám ozve.

      • Věra

        (11.3.2024 - 19:17)

        Děkuji moc,to mě nenapadlo,ano může to tak být

  • Zdena

    (11.3.2024 - 15:36)

    Dobrý den dalo by se nějak zjistit kdo bude soudit PP v Pardubicích v březnu děkuji mockrát

    • právník

      (12.3.2024 - 10:07)

      Vážená paní Zdeno,
      bohužel ne, do těchto „výpočtů“ se nepouštíme…

      • David

        (18.3.2024 - 13:57)

        Dá se to zjistit z veřejně přístupného rozvrhu práce soudu

  • Michaela

    (20.3.2024 - 9:35)

    Dobrý den mám druhá ve věznici Heřmanice Ostrava ,dostal 13mesicu za řidičák nastupoval18.4.2023. teď to bude rok a zbývá mu 1mesic ,může žádat o prominutí trestu

    • právník

      (20.3.2024 - 13:50)

      Vážená paní Michaelo,
      nevím jistě, co si mám představit pod pojmem „prominutí trestu“. Pokud máte na mysli podmíněné propuštění, pak využití tohoto institutu by nedávalo smysl, neboť soud by pravděpodobně ani nestihl o návrhu odsouzeného o podmíněné propuštění do jednoho měsíce rozhodnout (pokud ano a bylo by vyhověno, pak výkon trestu by byl reálně „zkrácen“ o několik málo dnů). Vlastně mě nenapadá žádný zákonný způsob, jakým by Váš druh mohl v aktuální situaci dosáhnout „prominutí“ zbytku trestu, když z něj zbývá vykonat pouze cca jeden měsíc…

  • Pavel

    (21.3.2024 - 18:16)

    Dobrý den,

    mám dotaz do jaké míry může personál rozhodovat o tom, jaká tiskovina je pro odsouzené přípustná a jaká ne? Chápu, že tiskoviny s obsahem potlačující práva a svobodu, propagující rasismus, fašismus, pornografii atd. zcela určitě přípustná není, ale co takový časopis, běžně dostupný v novinových stáncích? Třeba krimi revue.

    Velice děkuji za odpověď.

    • právník

      (22.3.2024 - 9:37)

      Vážený pane Pavle,
      myslím si, že toto je vyloženě na domluvě mezi pracovníky VSČR a konkrétním odsouzeným. Pokud je odsouzený schopen přesvědčivě vysvětlit, proč si nechal do věznice zaslat ten či onen časopis, pak by neměl být problém. Setkal jsem se s případem, kdy odsouzený měl zálibu ve zbraních a nechával si do věznice zasílat časopisy, kde byly popsány kompletace zbraní (mimo jiného), což bylo pracovníky věznice vnímáno jako určité bezpečnostní riziko, čemuž se vůbec nelze divit, ale nakonec odsouzený časopisy dostal. Nemyslím si tedy, že by ze strany pracovníků VSČR docházelo k nějakému šikanóznímu chování v tomto ohledu a na nějakou „selekci“ tiskovin právo samozřejmě mají, a to zvláště, pokud je vysvětlená. Časopis krimi revue by snad vadit nemusel, ačkoliv zřejmě popisuje různé trestné činy a jejich provedení, což může pracovník věznice (zejména např. v pozici vychovatele) vnímat jako nevhodné čtivo pro člověka, který vykonává trest odnětí svobody za spáchání úmyslné trestné činnosti. Výkon trestu není toliko izolace pachatele trestného činu od svobodné společnosti, ale jde také o to výchovně působit na odsouzeného s cílem zabránit recidivě. I v tomto kontextu je třeba to vnímat…

      • Pavel

        (22.3.2024 - 13:34)

        Vážený pane doktore,
        velice děkuji za krásnou odpověď, kterou vnímám velice podobně, byť k závěru Vaší odpovědi bych se mohl velice rozpovídat o výchovném působení toho, či onoho na jednotlivce. Věřím, že oba víme o čem je řeč. Nechtěl jsem být úplně konkrétní z určitých důvodů, neb web je veřejný a všem dostupný, tudíž i personálu věznic. Pointa je ta, že po dobu dvou let!zasílání krimi revue nevadí a teď najednou bylo zjištěno, že by mohl mít negativní vliv. S ohledem na kdykoliv přístupnou vězeňskou knihovnu plnou detektivních románů, krimi příběhů a krimi povídek mi právě tento časopis nepřijde o tolik škodlivý, či snad k něčemu nabádající. Spíše naopak. Každý trestný čin je po zásluze potrestán.
        Ale chápu, kde není ochota ze strany VSCR…paradoxem je, že odsouzený je ve VT za neúmyslný tr.čin.

  • Michaela

    (22.3.2024 - 12:48)

    Mám druha ve vězení 18dubna 2023nastoupil, dostal 1rokza řízení bez papírů, teď 18dubna2024to bude rok co si odsedí ale zajímalo by mě soud mu udělil zvlášť jeste300hod za prospěšné práce.tak se ptám kdy může žádat o propuštění na na půlku

    • právník

      (22.3.2024 - 16:25)

      Vážená paní Michaelo,
      Váš dotaz je poněkud zmatený. Pokud soud Vašemu příteli uložil trest odnětí svobody v délce trvání jednoho roku, který Váš přítel vykonává od 18. 04. 2023, pak dne 18. 04. 2024 trest zcela vykoná a bude z věznice propuštěn na svobodu. Po dobu výkonu trestu odnětí svobody neběží lhůta pro výkon trestu obecně prospěšných prací. Pokud soud z nějakého důvodu již trest obecně prospěšných prací přeměnil na trest odnětí svobody, pak z hlediska lhůt pro podmíněné propuštění se oba tresty sčítají, tzn. jeden rok + 300 dnů. V takovém případě by Váš druh vykonal polovinu z obou trestů dne 16. 03. 2024, tzn. návrh na podmíněné propuštění může podat (z hlediska podmínky časové) ihned.

  • Milan

    (24.3.2024 - 22:18)

    Dobrý den byl sem 5 let ve výkonu trestu,kde jsem byl po celou dobu od nástupu lékařem uznaný jako práce neschopný a vyřazený mimo práci,,nyní mi posudkový lékař schválil invaliditu 1 stupně. Platil mi stát těch 5 let pojištění na důchod invalidní ? Děkuji

    • právník

      (26.3.2024 - 11:24)

      Vážený pane Milane,
      odvody na tzv. sociální pojištění ve výkonu trestu odnětí svobody, po dobu kdy jste nebyl pracovně zařazen, prováděny nebyly, nicméně výpočet potřebné doby pojištění pro invalidní důchod je poněkud složitější – v této věci se obraťte na ČSSZ. Posuzuje se doba 10 resp. až 20 let před vznikem invalidity…

  • Xxx

    (26.3.2024 - 11:22)

    Dobrý den
    Půjčila jsem si od bývalého přítele
    Skoro 2 miliony korun
    Teď to chce jeho žena vrátit
    Nikdy nebylo řečeno kdy to vrátím až po mateřské teď mě udali za podvod
    Mám podmínku půl roku za omezení na osobní svobodě přeskočila jsem plot
    He možné že mi podmínku zvýší mám doma malé miminko
    Nebo je možný domácí vězení děkuji

    • právník

      (26.3.2024 - 11:34)

      Dobrý den,
      velmi záleží na časových souvislostech – zejména, zda (případný) trestný čin podvodu jste spáchala ve zkušební době podmíněného odsouzení za předchozí trestný čin. Jinými slovy, bude záležet, zda bude ukládán souhrnný trest nebo se jedná o recidivu. Na vaši otázku nemohu jednoznačně odpovědět, neboť nemám dostatečné informace. Navíc, není ještě vůbec jisté, že jste se dopustila trestného činu podvodu – prosté půjčení peněz, byť se jedná o vysokou částku, není samo o sobě trestné.

      • Miroslava

        (4.4.2024 - 19:06)

        Dobrý den chtěla bych se zeptat syn je ve věznici v Kuřimi,pracuje v kuchyni dostal 28 měsíců krádeže a 10 měsíců za neodpracované PP,tak jsem se chtěla zeptat jestli má nějakou šanci na PP a nebo jestli je možné podat PP dříve teď tam bude 9 měsíců,žádné problémy nemá,chová se vzorně atd a je prvotrest.Dekuji moc za odpověď

  • Veronika

    (27.3.2024 - 9:17)

    Dobrý den. Když byl trest přerušeny z důvodu těhotenství a po uplynutí času do roka dítěte nastoupim zpátky,započítává se už do vykonaného trestu těch několik týdnů co jsem ve vězení byla? Odesctou mi to z celého trestu?Budu brána pořád jako prvoveznena?

    • právník

      (27.3.2024 - 9:51)

      Vážená paní Veroniko,
      ano, již vykonaná část trestu se samozřejmě započítává do celkového trestu odnětí svobody a rovněž se započítává do lhůt pro podmíněné propuštění. Nadále budete brána jako prvovězněná.

    • obase.cz

      (30.3.2024 - 22:14)

      Dobrý den, ano. O.

  • Jana

    (30.3.2024 - 16:51)

    Dobrý den,prosím o upřesnění kdo rozhoduje jestli odsouzený zůstane v nejmírnějším stupni,nebo je to ohraničené délkou trestu,nebo za jaký paragr.je odsouzený,příbuzný je ve věznici s dozorem v nejmírnějším stupni,ale čeká ještě další soud a je prvně ve vězení,děkuji

    • právník

      (1.4.2024 - 12:34)

      Vážená paní Jano,
      soud rozhoduje pouze o zařazení odsouzeného do věznice s ostrahou nebo se zvýšenou ostrahou. Věznice s ostrahou jsou členěny na oddělení s 3 stupni zabezpečení (mírný, střední a vysoký). O zařazení odsouzeného do toho kterého stupně zabezpečení již rozhoduje sama vězeňská služba, a to podle míry vnějších a vnitřních rizik. Vnější riziko vyjadřuje míru nebezpečnosti odsouzeného pro společnost, zejména s ohledem na trestnou činnost, za kterou mu byl uložen trest, délku trestu a formu zavinění a s přihlédnutím k tomu, zda již byl ve výkonu trestu. Vnitřní riziko vyjadřuje míru rizika ohrožení bezpečnosti během výkonu trestu s ohledem na individuální charakteristiku odsouzeného, v níž se zohledňují zejména povaha jeho trestné činnosti, nevykonaná ochranná opatření, průběh předchozích výkonů trestu a hrozba útěku.

  • Lenka

    (2.4.2024 - 15:23)

    Dobrý den chtěla bych se zeptat pritel měl podminku a v té podmínce byl obžalovaný za §194 odstavec 1, 2 pismeno a , e.Slovenského trestného zakoniku. Podle toho co jsem se dočetla jedna se o přečin, pokud bude shledán vinným, jaký trest ho čeká? Dá se počítat o prodloužení podmínky nebo veřejně prospěšných práci? Soudí ho samosoudce co vím tak samosouce může odsoudit na max 2 roky odnětí svobody. Akorát nevím jak na to budou koukat a jak se to posuzuje. Hlavně se dlouhodobě na ten soud nedostavoval jelikož byl v ČR a nevěděl o tom. Takže na něho byl vydán Evropský zatykač. A tím pádem byla tady na něj uvalená vazba teď se čeká na eskort na SK. Předem vám děkuji za odpověď

    • právník

      (4.4.2024 - 18:12)

      Vážená paní Lenko,
      Vaše dotazy se týkají zejména slovenského trestního práva, proto se prosím obracejte na kolegu – email: ondra /zavináč/ obase.cz
      My se specializujeme mj. na české trestní právo.
      Děkuji za pochopení.

  • Mgr. Radka xxx

    (3.4.2024 - 9:23)

    Dobrý den,
    ráda bych se zeptala na jednu věc… V případě, že je odsouzený propuštěn na svobodu na základě podmíněného propuštění po odpykání 2/3 trestu, nastoupí do práce, odpracuje určitý počet dní a vzniká mu nárok na řádnou dovolenou… Je možné, aby si vzal dovolenou a odjel na normální zahraniční dovolenou k moři? Není omezen po dobu podmínky se zdržovat pouze na území ČR? Případně prosím o informaci, kde bych se tyto praktické věci dočetla.

    Děkuji a jsem s pozdravem.
    R.

    • právník

      (4.4.2024 - 18:17)

      Vážená paní Radko,
      ve zkušební době podmíněného propuštění může odsouzený odcestovat na dovolenou do zahraničí, a to zcela bez omezení. Odsouzený musí však dodržet režim dohledu probačního úředníka, pokud byl dohled probačního úředníka soudem uložen.

  • Olga

    (5.4.2024 - 14:00)

    Dobrý den, syn je ve výkonu trestu a nyní mi došlo vymáhání z banky na stavební spoření, protože jsem ručitelem. Syn již nemá na účtu peníze, z kterého mu odcházely trvalé platby, ale má větší obnos peněz na jiném účtu za prodej bytu. Má on jako majitel účtů možnost provádět finanční transakce? Existuje nějaký způsob jak toto provést, aby nedocházelo k dluhům a nedoplatkům?

    • Mgr. Radka xxx

      (5.4.2024 - 14:50)

      Moc Vám děkuji za potěšující odpověď.

    • právník

      (5.4.2024 - 15:21)

      Vážená paní Olgo,
      pokud nejsou peněžní prostředky na bankovním účtu blokovány exekutorem nebo orgány činnými v trestním řízení, pak Váš syn může disponovat s peněžními prostředky na bankovním účtu i z výkonu trestu odnětí svobody. Bude ovšem nutné, aby písemně zmocnil konkrétní osobu, která bude za něj jednat s bankou. Ve zmocnění bude nutné velmi podrobně uvést čeho se zmocnění týká, tzn. uvést z jakého účtu, jakou částku v jaké měně, na jaký účet si přeje Váš syn (prostřednictvím zmocněnce) poslat a kdy (nějaké časové rozpětí). Čím více bude zmocnění konkrétní, tím lépe. Podpis na zmocnění musí být legalizován – úředně ověřen, což zajistí sociální pracovnice věznice, která k tomuto účelu povolá notáře nebo jinou oprávněnou osobu, což ale nějakou dobu trvá. Pokud by celá záležitost spěchala, pak můžete oslovit nějakého místního advokáta – dle místa věznice, který provádí ověření podpisu (ne všichni advokáti ověřují podpisy). Tento advokát by sepsal zmocnění, navštívil Vašeho syna ve věznici a rovnou také na zmocnění legalizoval podpis Vašeho syna. Tento postup je nejrychlejší, ale samozřejmě nákladnější, neboť advokátovi budete muset zaplatit jeho služby. Závěrem doplňuji, že zmocnění nelze udělit obecně a dlouhodobě, na několik různých neurčitých peněžních transakcí – to by banka neakceptovala, naopak je nutno v textu zmocnění přesně specifikovat konkrétní platbu.

    • obase.cz

      (9.4.2024 - 20:16)

      Dobrý den. Ano, může si to vyřídit přes sociální pracovníky. O.

  • Lenka

    (6.4.2024 - 19:14)

    Krásný den přeji, mám dotaz
    Šlo by z mé strany podat k soudu návrh o úhradě škody za obviněného?
    Druh je momentálně nezaměstnaný ale já ano takže kdyby si myslím že když jim předložím prac.smlouvu a vypracovaný návrh tak by to mohlo nějak pomoci při odsuzovaní, např. Navýšení podmínky, nebo prospěšné práce.
    K soudu se nemohu osobně dostavit tak jsem chtěla písemně,a jestli to pomůže
    Předem vám děkuji za odpověď
    Lenka

    • Anonym

      (7.4.2024 - 7:21)

      Moc Vám děkuji za velmi podrobnou a jasně napsanou odpověď, která mi doufám pomůže v dalším řešení problémů. Vaše pomoc druhým je skvělá. Díky.

    • právník

      (8.4.2024 - 9:11)

      Vážená paní Lenko,
      neznám přesnou situaci Vašeho druha, nevím o jakou trestní věc se jedná (osvědčení ve zkušební době nebo další trestní stíhání?), proto nemohu na Vaši otázku konkrétně odpovědět. V obecné rovině mohu uvést, že polehčující okolnost náhrady škody je zákonem vnímána jako faktická náhrada (tzn. nikoliv příslib budoucí náhrady) – a ideálně dobrovolně ze strany pachatele. Vámi zamýšlený postup je nejen velmi nezvyklý, ale pravděpodobně Vašemu druhovi ani nepomůže k nižšímu trestu…

    • Pepatdepa

      (12.4.2024 - 13:28)

      Dobrý den,je mi 17 let a dělal jsem pár videí na YouTube s ruskou tématikou a nějaké zprávy na telegramu,nejednalo se o dezinformace, podněcování k násilí nebo šíření poplašné zprávy,jen jsem získal info to jsem dal dokupy a poslal dál,ale už to nedělám aby nebyl průšvih,ale hrozí mi něco i tak?

  • Marketa

    (9.4.2024 - 2:01)

    Dobry den,syn kradl,aby mel na drogy.Soud ho nepodminene odsoudil.Ve vezeni se dostal do protidrogove lecebny.Cca po roce byl potitivni a tak musel lecebnu opustit.Bohuzel je stale zavisli a opet se dostal k drogam.Jaka je sance,ze by se mohl jeste ve vezeni dostat do protidrogove lecebny a po jake dobe po vyhozeni?Jeste ma celkem dlouhy trest.Dekuji Marketa

    • Lenka

      (9.4.2024 - 14:47)

      Moc vám děkuji za odpověď.
      Druh měl podminku a v té podmínce údajně spáchal trestný čin krádeže v hodnotě cca 1500 Kč.
      V papíru který přišel od soudu je napsáno že bude zahájeno hlavní líčení za ten daný čin konkrétně §205 odst.1 pismeno d, O podmínce tam není zmínka že by ji porušil on totiž sám neví jestli mu v tu dobu už neskončila. No je v tom hodně nesrovnalosti ze strany mého druha , já chtěla vědět jen co ho za to čeká a jestli mu mohu nějak já pomoci. Ale co jsem tak pochopila je dobré když náhradu škodu navrhne on sám, z mé strany je to tedy s prominutím blbost a nebude to mít žádný vliv. Já vám mockrát za vaše odpovědi děkuji a přeji krásný zbytek dne ať vás doprovází štěstí po celý vás život 🙂
      Lenka

    • právník

      (10.4.2024 - 8:53)

      Vážená paní Markéto,
      toto je otázka vyloženě na Vězeňskou službu, zda jsou ochotni znovu zařadit Vašeho syna na oddělení s protidrogovou léčbou či terapií. Jedině Váš syn může přesvědčit pracovníky věznice, aby mu dali ještě jednu šanci. Každopádně, držení a požívání drog ve výkonu trestu odnětí svobody (ve věznici) je vážný kázeňský přestupek, takže to nebude snadné. Vězeňská služba aktivně bojuje proti drogám ve věznicích…

      • Marketa

        (10.4.2024 - 10:19)

        Dobry den,jste skvely dal jste me nadeji.Navic rychla odpoved.Rozumim tedy tomu dobre,ze sance je?Syn drogy nemel ve vezeni,ale pouze kdyz byl na uteku.Tudis ho s drogou chytli venku.Moc dekuji s pozdravem a s pranim pekneho dne Marketa

        • právník

          (10.4.2024 - 13:55)

          Vážená paní Markéto,
          šance na opětovné zařazení do léčby / terapie samozřejmě je. Vycházím i z toho, že se stávají situace, kdy pracovně zařazený odsouzený v práci něco provede – z tohoto důvodu je z práce vyřazen, ale později (prokáže-li příkladné chování) jej vězeňská služba zase pracovně zařadí. Nejedná se samozřejmě o věc vymahatelného nároku, ale o jakousi „druhou šanci“, kterou pracovníci věznice mohou dát odsouzenému, ale také nemusí…

  • Zdena

    (11.4.2024 - 14:27)

    Dobrý den chtěla bych se zeptat,syn dával žádost o PP soudce ho pustil,ale odvolala se státní zástupkyně, na vyřízení je 30 dní, počítají se jenom pracovní dny a další dotaz toho jednání u odvolacího soudu se účastní i právník kterého syn má? Děkuji Zdena

    • právník

      (12.4.2024 - 9:05)

      Vážená paní Zdeno,
      pokud státní zástupkyně podala stížnost proti usnesení soudu o podmíněném propuštění, pak se nyní bude čekat na doručení písemného vyhotovení tohoto usnesení procesním stranám (tzn. Vašemu synovi a státní zástupkyni). Poté lze očekávat, že státní zástupkyně svou stížnost písemně odůvodní (pokud tak již neučinila) a následně bude celý spis předložen nadřízenému soudu. Zákon nestanoví žádnou lhůtu pro vyřízení stížnosti.

  • Alena

    (19.4.2024 - 10:45)

    Dobrý den, ráda bych poprosila o radu: Příbuzný je od poloviny prosince 2023 ve vazbě. Na počátku března letošního roku jsem na základě jeho prosby a speciální plné moci požádala o výplatu peněz z jeho penzijního spoření na můj bankovní účet. Výplata naspořených prostředků by měla proběhnout cca v polovině května. 12.dubna mu do vazební věznice přišel exekuční návrh ve věci neuhrazení výživného za měsíce leden a únor 2024. Chtěla bych se zeptat, jestli v případě neuhrazení zmíněné pohledávky by mohla nastat situace, že by mohl být exekučně zablokován můj bankovní účet, na který mají být vyplaceny peníze ze spoření. Děkuji.

    • právník

      (19.4.2024 - 16:06)

      Vážená paní Aleno,
      bohužel neuvádíte úplně přesně, jaký dokument byl do věznice Vašemu příbuznému doručen. Předpokládám spíše, že se jednalo o soudní výkon rozhodnutí (vzhledem k rychlosti vydání – je vymáhán dluh na výživném za měsíc leden a únor tohoto roku), nicméně to jsou jen domněnky. Váš účet zablokován nebude, ale může být ohrožen převod naspořených peněžních prostředků, resp. výplata peněz ze spořícího účtu dlužníka.

  • Klára

    (23.4.2024 - 14:08)

    Dobrý den, manžel vykonává VT ve věznici Rapotice, jeho zdravotní stav je špatný, byl na přerušení kvůli zdravotnímu problémům. Po 12 letech mu nebylo vyhověno další přerušení a žádali jsem o upuštění zbytku trestu to mu VS v Praze zamítl. Ted si může žádat o PP ale už jednou podmínku porušíl takže mu moc šancí probační a mediační služba nedává. Prosím o radu co dělat dál zda je nějaká jiná možnost. Děkuji

    • právník

      (26.4.2024 - 10:25)

      Vážená paní Kláro,
      z Vašeho dotazu vyplývá příliš malé informací.
      Pokud chcete, můžete mě kontaktovat na e-mail: pravnik /zavináč/ obase.cz – bude třeba situaci Vašeho manžela důkladněji rozebrat.

  • Zuzana

    (25.4.2024 - 11:25)

    Dobrý den,
    Prosím mám dotaz. Začala jsme hrát online sázky. Po delší době jsme byla na tom závisla. Musela jsem si půjčovat od známých a měla tam i nebankovní půjčky. Pořád jsme měla vidinu toho je to jednou všem musím vrátit. Až to dopadlo tak že jsme vše prohrála. Musela jsme zažádat o osobní bankrot. Teď je to ve fázi kdy se tam zapisují pohledávky. Já v té době jsme si prostě riziko neuvědomovala. Byla jsme závislá. Už jsme vyřazena ze sázek. Chodím na terapie. Ale teď se známí dozvěděli o bankrotu a chtějí na mě podat trestní oznámení. Ano lhala jsem jim že peníze potřebují na něco jiného. Jedná se o podvod, nebo o zpronevěru? Kolik let mi hrozí za mřížemi? Je to částka kolem milionu. Ještě chci zmínit že jsme neměla účel jim to nevrátit. Kolikrát mi poskytli peníze i víc krát. Protože jsme jim to vše poprvé vrátila. Ale prostě teď už to nešlo. Peníze nemám a musela jsme prostě vyhlásit bankrot. Je možnost vyjít jen s podmínkou?
    Děkuji za odpověď

    • právník

      (25.4.2024 - 17:59)

      Vážená paní Zuzano,
      mohlo by se jednat o trestný čin podvodu – jednak jste peníze použila na jiný účel a jednak jste si půjčovala již v době, kdy bylo zřejmé, že nejste schopna tyto půjčky včas vrátit (byla jste předlužená). Záleží, jak to vyhodnotí orgány činné v trestním řízení. Co se týká případného trestu – bude záležet na tom, zda škoda, která se dostane k policii (ne každý věřitel podá trestní oznámení, resp. ne každého věřitele policie zjistí) dosáhne jeden milion korun nebo bude nižší. Pokud bude škoda 999.999 Kč, pak jste ohrožena trestem od jednoho do pěti let odnětí svobody. Pokud bude škoda jeden milion Kč a vyšší, pak jste ohrožena trestem od dvou do osmi let odnětí svobody. V obou případech lze dosáhnout podmíněného odsouzení, ačkoliv v tom druhém případě (vyšší trestní sazby) už to bude těžší…

  • Mgr. Radka xxx

    (30.4.2024 - 10:13)

    Dobrý den,
    ráda bych se Vás zeptala, zda existuje nějaká možnost (jakákoliv), aby odsouzený za trestný čin, který spadá do kategorie trestných činů s možností podmíněného propuštění po odpykání 2/3 trestu odnětí svobody a byla s ním uzavřena Dohoda o vině a trestu na podstatně nižší trest, požádal o PP již po odpykání 1/2 trestu? Slyšela jsem, že někteří právníci o této možnosti mluví. Bohužel to mám z doslechu a ráda bych věděla, zda taková možnost skutečně existuje. A pokud ano, prosím Vás o informaci, kde je toto možno dohledat a za jakých podmínek je možné žádat, příp., kdo může žádat. Jediné, co mě napadá, je, že by snad mohl ředitel věznice požádat o propuštění takového odsouzeného, ale opravdu nevím… Otázka pak je, jestli by to některého ředitele věznice vůbec napadlo. Pravda je, že i jeden advokát mi to říkal, ale nedokázal mi říct, kde je to napsáno…
    Velmi děkuji za odpověď a přeji hezký slunečný den 🙂

    • právník

      (30.4.2024 - 12:59)

      Vážená paní Radko,
      bohužel nic takového zákon neumožňuje.
      Soud může podmíněně propustit odsouzeného za přečin i dříve, než odsouzený vykoná zákonem předepsanou část trestu, ale návrh na podmíněné propuštění musí podat ředitel věznice. Zdůrazňuji, že tato možnost je pouze u odsouzených ZA PŘEČIN, což jsou úmyslné trestné činy s trestní sazbou do 5 let trestu odnětí svobody a trestné činy spáchané z nedbalosti. Odsouzených, které soud může podmíněně propustit až po výkonu dvou třetin z uloženého trestu, tj. odsouzených za některý z trestných činů uvedených v ustanovení § 88 odst. 4 tr. zákoníku, se tato možnost netýká.
      Odsouzeného, který spáchal některý z trestných činů uvedených v ustanovení § 88 odst. 4 tr. zákoníku, může soud podmíněně propustit až po výkonu dvou třetin trestu. Tuto zákonnou podmínku nelze nijak „obejít“.
      Je mi líto, že pro Vás nemám příznivější zprávy…

  • Mgr. Radka xxx

    (2.5.2024 - 9:36)

    Dobrý den,

    moc Vám děkuji za zprávu. Myslela jsem si, že taková možnost neexistuje, ale pro klid duše jsem si to chtěla ověřit. Přeji hezký den 🙂

  • Simona

    (5.5.2024 - 7:41)

    Dobrý den,
    je reálné podat žádost o PP v případě vícetrestané osoby?
    Jedná se o maření a porušení podmíněného trestu.
    V podstatě nám to rozmlouvají, že je to vyhazování peněz za advokáta , protože soud v tomto případě nevyhoví a rady jsou typu ať si to odsouzený odsedí.
    Trest je necelý 2,5 roku.
    Moc děkuji za názor.

    • právník

      (6.5.2024 - 9:29)

      Vážená paní Simono,
      šance na podmíněné propuštění je vždy.
      U vícekrát trestaných osob podmíněné propuštění komplikuje ta trestní minulost, to je pravda, ale rozhodně to neznamená, že by šance nebyla vůbec žádná. Naše advokátní kancelář kdysi zastupovala osobu, která měla 21 záznamů v rejstříku trestů z toho 11 nepodmíněných trestů odnětí svobody – také jsme si mysleli, že šance se blíží nule, váhali jsme zda obhajobu vůbec převzít, a tato osoba nakonec byla podmíněně propuštěna, byť až stížnostním (krajským) soudem.
      V těchto případech je potřeba bojovat – a ano, může se stát, že úspěch se nedostaví, ale to nevíte nikdy, jak soud rozhodne – soud mnohdy zamítne návrh na podmíněné propuštění prvotrestaného a naopak vyhoví u recidivisty, tam je mnoho proměnných…

      • Vendula

        (23.5.2024 - 21:41)

        Dobrý den
        Přítele před pár dny převezli do věznice Horní Slavkov.
        Chtěla bych podat žádost o přemístění blíž k domovu. Cela jeho rodina je totiž z Brna.
        Kam prosím poslat žádost? Posílá se to na to generální ředitelství přímo do Prahy nebo tu žádost mám zaslat řediteli věznice kde teď právě je?
        Děkuji moc za odpověď

      • Michaela

        (12.6.2024 - 11:42)

        Dobrý den. přítel je v Heřmanicích ,odseděl si rok a ještě mu zbývá 200hod prospěšných prací takže za sebou má už od sedění 14mesicu 2kvetna 2024podaval žádost o propuštění na půlku .jak dlouho to trvá než mu přijde vyrozumění kdy má soud ohledně propuštění dekuji

        • právník

          (12.6.2024 - 12:23)

          Vážená paní Michaelo,
          úvodem bych Vás požádal, abyste řadila své dotazy na konec diskuzního vlákna, jinak Váš dotaz můžeme přehlédnout – a zůstane nezodpovězen.
          Soud by měl vyřídit návrh na podmíněné propuštění do 30 dnů ode dne, kdy návrh dorazí soudu. Ne vždy soudy tuto lhůtu stíhají. Pokud byl návrh na podmíněné propuštění předán věznici dne 02. 05. 2024, očekával bych nařízení veřejného zasedání již velmi brzy.

    • Nora

      (7.6.2024 - 21:20)

      Dobrý den,chci se zeptat jak se počítá přerušení odnětí svobody,když byl vice jak rok doma a pak nastoupil zbytek trestu,kvůli pp bysme chtěli vědět

  • Dana

    (5.5.2024 - 8:06)

    Dobrý den, pěkně prosím je možné zažádat o mimořádnou návštěvu z rodinných důvodů? Je to velmi naléhavá, důležitá věc. Děkuji

  • Dana

    (5.5.2024 - 8:06)

    Dobrý den, pěkně prosím je možné zažádat o mimořádnou návštěvu z rodinných důvodů? Je to velmi naléhavá, důležitá věc. Děkuji

    • právník

      (6.5.2024 - 9:35)

      Vážená paní Dano,
      ano, je to možné, mimořádná návštěva bývá povolena zpravidla na kratší dobu (třeba na 1 hodinu), nicméně toto si musíte vykomunikovat s konkrétní věznicí, kde odsouzený vykonává trest odnětí svobody. Záleží jenom na věznici, zda návštěvu povolí, v jakém termínu a na jak dlouho. Ze zákona mohou, ale nemusí.
      Přeji Vám, abyste uspěli a věznice návštěvu povolila.

      • Dana

        (7.5.2024 - 15:10)

        Děkuji velice, za odpověď. Takže mimořádnou návštěvu si musim zařídit ja, nikoli odsouzený. Prosim vás o radu, na koho se tel.obrátit? Či jak se postupuje ? Děkuji

        • právník

          (7.5.2024 - 17:06)

          Vážená paní Dano,
          zpravidla o mimořádnou návštěvu žádá sám odsouzený, ale ve Vašem dotazu uvádíte, že „je to velmi naléhavá, důležitá věc“, takže pokud věc opravdu nesnese odkladu, pak se můžete obrátit na věznici i Vy. Zkuste kontaktovat vedoucího oddělení výkonu trestu – samozřejmě bude třeba vysvětlit důvody, proč je věc velmi naléhavá. Pokud existuje možnost, že dokáže o mimořádnou návštěvu dostatečně rychle požádat sám odsouzený, pak bych to nechal na něm. Toto nedokáži posoudit, nemám k tomu informace. Nevím, zda jste s odsouzeným v telefonickém kontaktu. Z textu Vašeho dotazu mi vyplývá značná časová tíseň, proto jsem uvedl, ať komunikujete s věznicí Vy.

  • Luboš

    (6.5.2024 - 14:46)

    Dobrý den. Prosím o zodpovězení dotazu. Nejbližší rodinný příslušník byl pravomocně odsouzen k výkonu trestu na 5 roků za daňový delikt. Trpí ale těžkou formou klaustrofobie a nesnáší stísněné prostory a stavy. Jen pro příklad, před několika lety měl zlomenou ruku a po třech dnech si musel sám sundat sádru. Už to sevření prostě nešlo vydržet. Nikdy nikam neletěl, nejezdí výtahem, metrem, atd atd. Soud lékařský posudek ignoroval s tím, že pokud jezdí autem, zvládne i celu. Existuje nějaká možnost odkladu ze zdravotních důvodů? Zde jde skutečně nejen o zdraví, ale doslova o život.
    Děkuji

    • právník

      (6.5.2024 - 15:59)

      Vážený pane Luboši,
      možnost odkladu výkonu trestu odnětí svobody ze zdravotních důvodů sice existuje (ustanovení § 322 odst. 1 trestního řádu), ale v tomto případě mám za to, že soud žádosti nevyhoví. Smyslem tohoto institutu totiž je odložit na nějakou dobu (v řádu jednotek týdnů či měsíců) nástup výkonu trestu v situaci, kdy aktuální stav odsouzeného vylučuje jeho věznění, ovšem je tady reálný předpoklad, že zdravotní stav odsouzeného se zlepší natolik, že odsouzený bude moci do výkonu trestu nastoupit a trest ve věznici vykonávat. Ve Vámi popisovaném případě ovšem nelze předpokládat, že odsouzený se z těžké formy klaustrofobie v dohledné době vyléčí. Jinými slovy, soud zřejmě neshledá, že odklad výkonu trestu by řešil tuto situaci, neboť za pár týdnů či jednotek měsíců by tento problém ve stejné míře nadále přetrvával a odklad výkonu trestu by vlastně nevyřešil vůbec nic. Existuje ještě institut upuštění od výkonu trestu nebo jeho zbytku z důvodů onemocnění odsouzeného nevyléčitelnou životu nebezpečnou nemocí nebo nevyléčitelnou nemocí duševní, což tedy je řešením pro ty situace, kdy se již vůbec nepředpokládá zlepšení zdravotního stavu odsouzeného (ustanovení § 327 odst. 3 trestního řádu), nicméně tuto možnost již soud zřejmě zvažoval, jak sám uvádíte, ale podmínky pro tento postup neshledal. Doporučuji, aby se Váš rodinný příslušník obrátit ještě před nástupem do výkonu trestu na Vězeňskou službu ČR a pokusil se s nimi najít nějaké vhodné řešení, pro obě strany akceptovatelné. Snad vězeňská služba bude mít možnost umístit tohoto odsouzeného do nějakých větších prostor, kde nebude až tolik trpět. Lépe Vám nyní poradit nedovedu.
      Je mi líto, že pro Vás nemám příznivější zprávy.

  • Anonym

    (11.5.2024 - 14:05)

    Dobrý den,
    pokud odsouzený vykonává výkon trestu , má z vězení dobře hodnocení a na svobodě práci i zázemí je možné žádat o zkrácení trestu dříve než jeho uplyne polovina ? Bere se v tomto v potaz prvotrest a vicetrest? Pokud ovšem je vůbec tato možnost propuštění. Díky moc.

    • právník

      (13.5.2024 - 17:29)

      Dobrý den,
      soud může osobu odsouzenou za přečin podmíněně propustit i předtím, než vykonala část trestu zákonem vyžadovanou pro podmíněné propuštění, pokud tato osoba prokázala svým vzorným chováním a plněním svých povinností, že dalšího výkonu trestu již není třeba. Návrh na podmíněné propuštění v tomto případě však MUSÍ PODAT ŘEDITEL VĚZNICE a zdůrazňuji, že tato možnost se vztahuje pouze pro osoby odsouzené ZA PŘEČIN – tedy úmyslné trestné činy s horní hranici trestní sazby do pěti roků nebo trestné činy spáchané z nedbalosti. Pokud jsou splněny shora uvedené podmínky, pak zákon již nezohledňuje, zda je osoba ve výkonu trestu poprvé nebo opakovaně.

  • Renata

    (11.5.2024 - 14:05)

    Dobrý den,
    pokud odsouzený vykonává výkon trestu , má z vězení dobře hodnocení a na svobodě práci i zázemí je možné žádat o zkrácení trestu dříve než jeho uplyne polovina ? Bere se v tomto v potaz prvotrest a vicetrest? Pokud ovšem je vůbec tato možnost propuštění. Díky moc.

    • právník

      (13.5.2024 - 17:37)

      Vážená paní Renato,
      soud může osobu odsouzenou za přečin podmíněně propustit i předtím, než vykonala část trestu zákonem vyžadovanou pro podmíněné propuštění, pokud tato osoba prokázala svým vzorným chováním a plněním svých povinností, že dalšího výkonu trestu již není třeba. Návrh na podmíněné propuštění v tomto případě však MUSÍ PODAT ŘEDITEL VĚZNICE a zdůrazňuji, že tato možnost se vztahuje pouze pro osoby odsouzené ZA PŘEČIN – tedy úmyslné trestné činy s horní hranici trestní sazby do pěti roků nebo trestné činy spáchané z nedbalosti. Pokud jsou splněny shora uvedené podmínky, pak zákon již nezohledňuje, zda je osoba ve výkonu trestu poprvé nebo opakovaně.

  • Anonym

    (12.5.2024 - 9:11)

    Dobrý den , chtěla bych se zeptat když přítel podal odpor proti trestnému příkazu ( šest měsíců odnětí svobody s odkladem na rok )
    Může soude v Hl.líčení rozhodnout o přísnějším trestu než byl původně dán v tom trestném příkazu proti kterému podal odpor ?

    • právník

      (13.5.2024 - 17:36)

      Dobrý den,
      ano, pokud je podán odpor do trestního příkazu, pak v dalším řízení soud není vázán druhem trestu ani jeho výměrou, jak byl trest původně uložen v trestním příkazu. Jinými slovy, soud může v hlavním líčení rozsudkem uložit i trest přísnější. Zásada zákazu reformace k horšímu se v tomto případě vůbec neuplatní.

      • Anonym

        (15.5.2024 - 12:53)

        Dobrý den , mockrát děkuji za odpověď.
        Měla bych ještě jednu otázku je možné podat žádost o propuštění z předávací vazby ?

        • právník

          (17.5.2024 - 10:34)

          Dobrý den,
          podle mého názoru záleží na tom, zda byla podána stížnost proti rozhodnutí soudu o předání vězněné osoby do vyžadujícího státu. Pokud ano, pak by mělo být možné požádat o propuštění z předávací vazby.

          • Lenka

            (17.5.2024 - 11:04)

            Dobrý den mockrát děkuji , ano stížnost podával ale zamítla se. V rychlosti vysvětlím on je slovak minulý rok 2.5.2023 dostal trestný příkaz na ten podal odpor hl.liceni bylo zahájeno 2.11.2023 a 18.1.2024 na oba termíny se nedostavil protože od 4.10.2023 pobýval v ČR přechodný pobyt nemá u nás. 18.3.2024 na něj vydal soud na SR evropsky zatykač. A termín dalšího jednani dal na dobu neurčitou. Na vazbe je od 28.3.2024 s předáním nesouhlasí.
            Tak podal žádost o propuštění z vazby s s návrhem že by věc vyřešil na svobodě a že se dostaví na SR v co nejkratší době + Slib, ja jsem k tomu dodala písmenou záruku že věc kterou navrhl splní. Akorát nevím jestli pro ně budu důvěryhodná osoba nevím jak to chodí jestli nemám mít nějaký titul aby mě braly v potaz trestáná jsem nikdy nebyla , pracující jsem no víc jim nabídnou nemohu než jen moje čestné slovo ale kdyby to propuštění nevyšlo tak po 3 měsících ho stejně musí propustit že je to tak ? Když nedošlo k předání. Předem vám děkuji za veškeré vaše odpovědi a přeji příjemný zbytek dne ☺️☺️

          • právník

            (20.5.2024 - 20:16)

            Vážená paní Lenko,
            předávací vazba má svá specifika – jedná se o institut upravený v zákoně o mezinárodní justiční spolupráci ve věcech trestních (zákon č. 104/2013 Sb.). Z tohoto důvodu si nemyslím, že tento druh vazby by bylo možno nahradit slibem a/nebo písemnou zárukou důvěryhodné osoby (k tomu podotýkám, že jakákoliv osoba nezískává důvěryhodnost tím, že má nějaký akademický titul – jde spíše o to, zda osoba, která poskytuje záruku, je reálně schopna ovlivnit chování vězněné osoby po propuštění z vazby, a to zejména v tom, že z vazby propuštěná osoba neuprchne a nadále bude součinná s dalším postupem orgánů činných v trestním řízení). Podle mého názoru však propuštění z předávací vazby přichází v úvahu pouze z důvodů, pro které nelze předání realizovat. Předání by mělo být (až na výjimky) realizováno ve lhůtě 10 dnů od právní moci rozhodnutí o předání – viz ustanovení § 213 zákona č. 104/2013 Sb. Já mám tedy za to, že na základě slibu či záruky důvěryhodné osoby, by mohlo dojít k propuštění „pouze“ z vazby předběžné, která zpravidla (časově) předchází vazbě předávací.

          • Lenka

            (21.5.2024 - 15:15)

            Dobrý den , děkuji za odpověď takže nejspíš přijde zamítnutí žádosti.
            Tak mám tedy otázku je nejaka lhůta po uplynutí EU zatykače po které se EU zatykač zruší a on by byl propuštěn z vazby ? Nebo nikoliv a k předání dojde i bez jeho souhlasu ? Předem děkuji. Lenka

          • právník

            (22.5.2024 - 9:49)

            Vážená paní Lenko,
            pokud chcete, zašlete mi Vaše telefonní číslo na e-mail: pravnik /zavináč/ obase.cz
            Probereme celou věc telefonicky – pro zodpovězení Vašeho dotazu potřebuji další informace.
            Telefonická konzultace bude bezplatná.

          • Lenka

            (22.5.2024 - 11:33)

            Krásný den přeji, mail s tel.číslem jsem odeslala budu čekat na váš telefonát. Mockrát děkuji za vše 🙂

        • Michaela

          (28.5.2024 - 13:21)

          Dobrý den 14medicu si už druh odseděl a zbývá mu ještě 5mesicu do výstupu,2kvetna2024 podával žádost o o půlku trestu jak dlouho trvá čekání na soud než mu dají termín kdy se bude konat

  • Míša

    (21.5.2024 - 21:29)

    Dobrý den,
    přítel podávala 17.4. ve vězení žádost o PP. Žádost ale na soud nedorazila. Kdo za to zodpovídá? S kým to řešit dál? Děkuji za odpověď.

    • právník

      (22.5.2024 - 10:11)

      Vážená paní Míšo,
      návrh na podmíněné propuštění musí podat odsouzený prostřednictvím věznice, jiná možnost není. Z Vašeho dotazu vyplývá, že Váš přítel postupoval správně, tzn. věznice má povinnost tuto žádost doručit soudu poté, co vypracuje na odsouzeného hodnocení a k návrhu připojí další dokumenty a informace. Zpravidla by měla věznice odeslat návrh odsouzeného o podmíněné propuštění s přílohami soudu do 10 dnů ode dne, kdy odsouzený návrh podal. Přimlouval bych se však za jistou časovou benevolenci, neboť hodnocení odsouzeného a další zprávy pro soud připravuje několik zaměstnanců věznice, takže lhůtu 10 dnů považuji za poměrně šibeniční. Pokud byl ovšem návrh na podmíněné propuštění zcela ztracen, pak toto musí Váš přítel řešit s věznicí – doporučuji, aby se obrátil přímo na vedoucího oddělení výkonu trestu, který má vysoké kompetence a je schopen celou věc rychle prošetřit.

      • Míša

        (22.5.2024 - 14:29)

        Děkuji za odpověď. Já sama právě nemám možnost na soudu ověřit, zda tam je žádost podána. Nemůžou mi to sdělit. Zkoušela jsem to dohledat i na Justici, ale tam to chce cislo jednací, které nemám. Nevím, zda je možnost to vyhledat jen podle jména.
        Veznice pak žádost posílá poštou doporučeně?

        • právník

          (23.5.2024 - 14:18)

          Vážená paní Míšo,
          neuvádíte, o kterou věznici jde. Většina věznic zasílá návrhy odsouzených na podmíněné propuštění k soudu skrze datovou schránku, tzn. v elektronické podobě. Z veřejně přístupných zdrojů podle jména a příjemní odsouzeného nelze ověřit, zda soud návrh na podmíněné propuštění přijal či nikoliv.

  • Zdena

    (28.5.2024 - 11:26)

    Dobrý den chtěla bych se zeptat jestli je možné podat návrh na PP když je odsouzení za paragraf 170/1 zvlášť závažný zločin děkuji mockrát

    • právník

      (28.5.2024 - 13:39)

      Vážená paní Zdeno,
      trestný čin podle ustanovení § 170 odst. 1 tr. zákoníku je „pouze“ zločin, nikoliv zvlášť závažný zločin, neboť horní hranice trestní sazby u toho zločinu je 8 let (tzn. není dosaženo nejméně 10 let, aby se jednalo o zvlášť závažný zločin ve smyslu ustanovení § 14 odst. 3 trestního zákoníku).
      Návrh na podmíněné propuštění lze podat po výkonu jedné třetiny nebo poloviny uloženého trestu – to záleží na dalších okolnostech, které mi nejsou známy, neboť je neuvádíte.

  • Bára

    (29.5.2024 - 11:29)

    Dobrý den, chtěla jsem požádat o radu, dostala se ke mně informace, že od 1.1.2025 by mělo dojít k některým novelám v trestním zákoníku. např. u trestní sazby u paragraf 283 3ods.. Že by se ze sazby 8-12 let mělo dojít rozšíření 5-12let a rušení úhrnných trestů. Snažila jsem se něco najít na internetu, ale nemohu to najít. mohla bych prosím požádat jestli to není pouze nějaký výmysl o internetové stránky kde to najít. Děkuji

    • právník

      (29.5.2024 - 11:55)

      Vážená paní Báro,
      je obtížné se vyjadřovat k tomu, co možná (vůbec ne jistě) teprve bude. V úplně obecné rovině mohu uvést, že se připravuje větší novela trestního zákoníku, ale v jaké konečné podobě bude schválena, to nevím. Nepředpokládám však, že novela trestního zákoníku by reálně ovlivnila druh a výši trestu v trestních věcech pravomocně skončených před počátkem účinnosti novely. Jedinou výjimkou by mohl být přečin krádeže podle ustanovení § 205 odstavec 2 trestního zákoníku, který by mohl být ze zvláštní části trestního zákoníku úplně vypuštěn, a v takovém případě by zanikla trestnost tohoto přečinu jako takového – a osoby odsouzené za tento přečin by musely být propuštěny z výkonu trestu odnětí svobody, pokud by tento trest v době změny vykonávaly.

  • Bára

    (30.5.2024 - 8:06)

    Dobrý den,
    velice děkuji za odpověď, chápu, že se novela nemůže týkat, již odsouzených.Jde mi o osoby, které nejsou ještě pravomocně odsouzené. Těch by se tato novela týkat mohla i když čin, který spáchali a za který jsou obviněni se stal 2019?

    • právník

      (30.5.2024 - 8:58)

      Vážená paní Báro,
      cituji ustanovení § 2 odstavec 1 trestního zákoníku: „Trestnost činu se posuzuje podle zákona účinného v době, kdy byl čin spáchán; podle pozdějšího zákona se posuzuje jen tehdy, jestliže to je pro pachatele příznivější.“
      Tzn. u pravomocně neskončených trestních věcí se trestnost činu posoudí podle novelizovaného trestního zákoníku, pokud bude pro pachatele příznivější.

  • Pavla

    (30.5.2024 - 10:32)

    Dobrý den nevím jestli píšu správně,ale chtěla bych se zeptat jak je možné získat kladné hodnocení a odměny ve formě pochval ve vězení Pardubice děkuji Pavla

    • právník

      (31.5.2024 - 10:17)

      Vážená paní Pavlo,
      to není úplně dotaz na právníka, ale logické je, že odsouzený získá kladné hodnocení za řádné plnění všech svých povinností, plnění programu zacházení, plnění volnočasových aktivit, zapojování se do brigádnických činností ve věznici, zapojování do různých programů či terapií, a pod. Záleží také, zda je dotyčný odsouzený pracovně zařazen, pokud ano, pak je samozřejmostí řádné plnění pracovních povinností. Konkrétní informace odsouzenému určitě poskytnou pracovníci věznice.

  • Jan

    (31.5.2024 - 14:53)

    Dobrý den,pane doktore,
    velice mne zajímá problematika získání insolvence po dobu výkonu trestu. Toto jsem řešil s několika právníky a ti mi skoro sborově řekli, že je jen malá šance, aby soud insolvenci odsouhlasil a to díky mizivému výdělku ve věznicích. Když si spočítám dle výplatnic z věznice veškeré výdaje nutné na odsouzeného (pojištění, soc.výživné,kapesné,úložné, atd.atd.) moc peněz na insolvenci doopravdy nezbývá. Když k tomu přičtu poměrně krátký trest, nemožnost lepšího výdělku s ohledem na věznici, ani se zamítnutí nedivím.
    Umíte poradit jak z tohoto mlýnského kola postoupit, když jeden z hlavních argumentů pro zamítnutí PP byla právě vysoká zadluženost? Není snad paradoxem právě to, že čím déle odsouzený ve výkonu bude, tím více mu nabíhají úroky a jeho resocializace bude o to těžší?
    Děkuji za konkrétní odpověď.

    • právník

      (1.6.2024 - 19:17)

      Vážený pane Jane,
      pokud je vězněná osoba ve výkonu trestu odnětí svobody pracovně zařazena a toto pracovní zařazení se do budoucna jeví jako stabilní, pak podle mého názoru je možné dosáhnout oddlužení v rámci insolvenčního řízení. V praxi jsou tyto návrhy schvalovány. I vězněná osoba s velmi nízkým (avšak stabilním) příjmem vyplývajícím z odměny za vykonanou práci ve výkonu trestu odnětí svobody může splnit minimální ekonomickou nabídku věřitelům ve smyslu ustanovení § 395 odstavce 1 písm. b) insolvenčního zákona. To insolvenčním soudům mnohdy stačí ke schválení oddlužení. Pokud vím, VSČR podporovala v této souvislosti i nějaké projekty, takže šance dosáhnout oddlužení tady rozhodně je. Upozorňuji však, že škodu z trestné činnosti nelze oddlužit, tzn. ve vztahu k náhradě škody nebude účinné usnesení insolvenčního soudu o zproštění povinnosti tuto škodu zcela nahradit, ať již byla přihlášena do INS řízení či nikoliv, ačkoliv oddlužení bude (vězněným) dlužníkem úspěšně splněno.
      K další části Vašeho dotazu – nepřijde mi, že by soudy zamítaly návrhy na podmíněné propuštění jen proto, že odsouzený je předlužen. Soudy při rozhodování o návrh na PP hodnotí mj. to, zda odsouzený prokázal snahu nahradit alespoň část škody, a tady (pravda) dochází k zamítnutí zejména v případech, kdy odsouzený trestným činem způsobí škodu v řádu desítek milionů korun, ale na náhradě škody zaplatí jen jednotky tisíc. Nicméně, tam nejde o předlužení jako takové, ale o to, že páchání trestné činnosti se nesmí ekonomicky vyplatit…

      • Jan

        (2.6.2024 - 10:14)

        Dobrý den, pane doktore,
        děkuji za konkrétní odpověď. První část je mi více než jasná, nicméně když se podívám na výplatní pásku, nevím z čeho se by se INS umořovala, ale budiž. K druhé části odpovědi mám však osobní výhradu. Mohl bych citovat usnesení zamítavého rozsudku PP, kde stojí…“s ohledem na výši dluhů odsouzeného, soud došel k názoru, že po propuštění je veliké riziko recidivy“…“odsouzený sice hradí škodu způsobenou tr.činností“…

        myslím, že není třeba dalších slov. Ale i přesto děkuji

        • právník

          (3.6.2024 - 9:12)

          Vážený pane Jane,
          u vězněných osob jsem zaznamenal víceropřípadů, kdy insolvenční soud schválil oddlužení se splátkami cca 3.000 Kč měsíčně – tuto splátku lze srážet z odměny za vykonanou práci ve výkonu trestu, takže vězněné osoby mohou docílit schválení oddlužení i v podmínkách VTOS.
          K druhé části Vašeho dotazu – netvrdím, že soud v žádném řízení o podmíněném propuštění nepřihlédne k tomu, že odsouzený je předlužen, ale nebývá to jediným důvodem pro zamítnutí návrhu o PP ani se nejedná o systémový problém. Pokud jste se s něčím takovým setkal, pak jde o výjimku.

  • Jan

    (3.6.2024 - 9:21)

    To máte samozřejmě pane doktore pravdu. Druhý důvod zamítnutí PP byl kázeňský trest třináct měsíců starý a nějak se „pozapomnělo“ na šest pochval a nespočet pozitivních poznatků a právě proto byl vyzdvihnut vysoký dluh(který ještě paradoxně nebyl způsoben odsouzenou osobou úmyslně, ale kostlivcem z manželství) a s tím spojená hrozba recidivy. Jakmile padnete v nemilost personálu, není proti tomu obrana.

  • Zdena

    (6.6.2024 - 14:20)

    Dobrý den,pane doktore kolik by u vás stálo zastupování syna při PP? Je prvotrest, po podání PP ho nepustili, zdůvodnění málo pochval. Syn je ve vt v Pardubicích.

    • právník

      (6.6.2024 - 16:51)

      Vážená paní Zdeno,
      napište mi prosím na e-mail: pravnik /zavináč/ obase.cz

  • marie

    (12.6.2024 - 20:22)

    Dobry den,syn byl zadrzen pod vlivem nav,latek v obchode u kradeze kavy.Jelikoz byl asi mesic pred zadrzenim pristizen pri vloupani do kocarkarny v panelaku,tak ho odvezli do cely predbezneho zadrzeni a dostal trest 6 mesicu a odvezen do veznice.Do kocarkarny se nedostal a skoda je jen za vylomeni zamku.Chtela bych se zeptat jestli bude mit jeste jeden soud a nebo uz je to jako uhrnny trest.Sedi uz po 5.Dekuji Marie

    • právník

      (13.6.2024 - 17:42)

      Vážená paní Marie,
      na Vaši otázku nemohu s jistotou odpovědět. Obě varianty jsou totiž možné. Předpokládám, že ve věci bylo konáno tzv. zkrácené přípravné řízení, což je zrychlený způsob vedení trestního řízení a orgány činné v trestním řízení jej využívají při skutkově jednoduchých a v podstatě objasněných přečinů. Není vyloučeno, aby tímto způsobem bylo vedeno jedno řízení pro dva či více přečinů, ale samozřejmě nemusí to tak být a je možné, že Vašeho syna čeká ještě další soud, pokud věc nebude vyřízena jinak.

  • Eva

    (14.6.2024 - 10:42)

    Dobrý den,
    jsem babička vnučky, ke které se nastěhoval kamarád, který se navrátil z vězení. Bohužel s jejím souhlasem. My jako rodina s tím nesouhlasíme, neboť je tam 10ti letá vnučka a bojíme se, aby se něco nestalo. Ve vězení byl za krádeže, napadení přítelkyně a další. Ptám se, co je jeho povinností vzhledem k úřadům,dostali z bytu a co můžeme dělat my, abychom jej dostali z bytu? Vím, že se říká, že pokud nic neprovede, tak na něj nemáme právo. Tedy to znamená, že budeme čekat, až se něco závažného stane?
    To snad není normální. A co vůbec máme za zákony.?
    Děkuji za odpověď.

    • právník

      (17.6.2024 - 15:44)

      Vážená paní Evo,
      bohužel Váš dotaz není napsán srozumitelně. Uvádíte, že jste babičkou vnučky, ke které se s jejím souhlasem nastěhoval kamarád, který se vrátil z vězení. Dále uvádíte, že s nastěhováním nesouhlasíte, neboť vnučce je 10 let. Nepředpokládám, že Vaše desetiletá vnučka má kamarády, kteří se vrátili z vězení. Zřejmě tedy půjde o to, že k matce Vaší desetileté vnučky se nastěhoval kamarád, který se vrátil z vězení, což se Vám nelíbí, a chcete jej vystěhovat a dále si „stěžujete“ na naše zákony. Se situací, kterou popisujete, však zákony nemají co dělat. Jde o rozhodnutí oprávněného uživatele bytu či domu, který může, ale nemusí umožnit tento byt (spolu)užívat další osobě (bez ohledu na to, zda se tato osoba vrátila z vězení či nikoliv). Pokud matka Vaší vnučky souhlasila s tím, že byt (dům) bude užívat další osoba, pak se nejedná o problém právní, ale jde o rozhodnutí matky Vaší vnučky.

  • Marie

    (14.6.2024 - 10:47)

    Moc děkuji za odpověď,ale chtěla jsem se zeptat jestli není možné někde zjistit jestli bude soud ještě probíhat.Zatim mu nikdo nic neřekl.dekuji

    • právník

      (17.6.2024 - 15:52)

      Vážená paní Marie,
      je jisté, že Váš syn musel být u jednání soudu, musel slyšet vyhlášení rozsudku a tento rozsudek bude Vašemu synovi také doručen ze strany soudu v písemné podobě, pokud se tak již nestalo. Z rozsudku, ale i z jiných skutečností, musí být Vašemu synovi známo, za jaké trestné činy byl odsouzen. Jinými slovy, nejlépe je s celou situací obeznámen Váš syn. Rád bych Vám pomohl, ale informace, na které se ptáte, nemám jak zjistit, resp. by to bylo poměrně složité…

  • Fanda

    (14.6.2024 - 11:54)

    Dobry den. Mohu Vas pozadat o odpoved,mam vnuka ve vezeni Valdice, nejdrive si odpykaval dost vysoky trest 14 let, byl pak propusten za dobre chovani drive,ale s podminkou,kdyby porusil tuto podminku tak se mu pripocita k trestu. Coz se opet stalo a dostal 13 let plus tu podminku nyni po 12 letech zada opet o podminecne propusteni,je mozne ze dostane opet podminecne propusteni. Dekuji Fanda deda

    • právník

      (17.6.2024 - 16:05)

      Vážený pane Fando,
      podle judikatury Ústavního soudu nelze vyloučit žádného odsouzeného z možnosti podmíněného propuštění, tedy i osoba, která je opakovaně ve výkonu trestu odnětí svobody za závažné trestné činy může být podmíněně propuštěna. Tento postup ostatně výslovně umožňuje i ustanovení § 91 odstavce 5 trestního zákoníku. Nicméně soud, který bude rozhodovat o případném návrhu na podmíněné propuštění Vašeho vnuka, musí hodnotit, zda tento odsouzený v okamžiku rozhodování splňuje zákonné podmínky pro podmíněné propuštění. V této souvislosti bude soud velmi pečlivě hodnotit zejména splnění zákonné podmínky „předpokladu vedení řádného života v budoucnu“ – což bude v tomto konkrétním případě problematické. Šance na opakované podmíněné propuštění Vaše vnuka z výkonu trestu odnětí svobody tedy existuje, ale je malá.

  • lenka

    (15.6.2024 - 17:08)

    Dobrý den,prosím Vás, syn nastoupil trest, podali jsme dovolání, může se syn vyjádřit písemně k soudu-_- Byl mu z pormínky uložen 3 letý trest nepodmíněněně-
    Děkuji

    • právník

      (17.6.2024 - 16:18)

      Vážená paní Lenko,
      podat dovolání v trestní věci lze pouze prostřednictvím obhájce – a stejným způsobem lze toto dovolání doplňovat. Váš syn může Nejvyššímu soudu zaslat své vyjádření, ale měl by tak učinit výhradně prostřednictvím obhájce a ideálně ve lhůtě stanovené pro podání dovolání. To samozřejmě neplatí, je-li vyzván Nejvyšším soudem k replice.

  • Anonym

    (16.6.2024 - 12:02)

    Dobrý den chtěla jsem se zeptat jak mám udělat aby syn byl ve vaší věznici vsehrdy jsem z Chomutova a syn byl už v pátek odsouzen a chtěla bych aby byl co nejblíž domova mám ještě další čtyři děti děkuji

    • právník

      (17.6.2024 - 16:30)

      Dobrý den,
      po nástupu do výkonu trestu odnětí svobody odsouzená osoba může vězeňskou službu požádat, aby jej umístila do konkrétní věznice. Na takovou žádost existuje formulář – ať o něj Váš syn požádá pracovníka věznice a do formulářové žádosti uvede, že prosí o umístění do věznice Všehrdy a krátce vypíše důvody (rodina, návštěvy). Upozorňuji však, že vězeňská služba této žádosti nemusí vyhovět, hodně záleží na kapacitních možnostech jednotlivých věznic, tzn. nejedná se o nárok odsouzeného, nýbrž o jakousi prosbu…

    • Jakub

      (24.6.2024 - 1:10)

      Dobrý den,

      rád bych se zeptal na postup při vstupu do věznice, konkrétně co se týče povolených předmětů. Soud mi nařídil, abych si přinesl pouze hygienické potřeby, doklady a úřední dopisy. Přesto jsem zaznamenal, že někteří vězni mají s sebou tabáky, čaj, kávu, osobní věci a knihy. Mohl byste mi, prosím, vysvětlit, jaké jsou přesné pravidla ohledně toho, co lze přinést do vězení, aby nedošlo k porušení nařízení soudu?
      Jedná se o nějaký vtos a nastoupit mám v Praze na Ruzyni předpokládám že se jedná teprve o vazební věznici než mi bude kmenové vězení přiděleno. Pak už ale přeci nebudu moct si zajet domů pro nezbytné věci s sebou

      • právník

        (24.6.2024 - 18:57)

        Vážený pane Jakube,
        předně bych Vás poprosil, abyste své dotazy řadil na konec diskuzního vlákna, jinak si nemusíme Vašeho dotazu vůbec všimnout – a zůstane nezodpovězen.
        Zkratka „VTOS“ znamená Výkon Trestu Odnětí Svobody – nastupuje se zpravidla do vazební věznice, která je spádová k místu pobytu odsouzeného. Odsouzený by měl respektovat informace, které jsou obsaženy ve výzvě k nástupu trestu, kterou Vám zaslal soud. Nicméně je pravdou, že někteří odsouzení si k nástupu do výkonu trestu berou více různých osobních věcí včetně těch, které jste vyjmenoval. Povoleno to není, ale záleží na dozorci vězeňské služby, který Vás bude do výkonu trestu přijímat. Myslím si, že pokud se budete chovat slušně, poprosíte dozorce o shovívavost a osobních věcí nebude až příliš, tak snad přimhouří oči. Téměř vždy je to o slušném chování a respektu – i pracovníci věznice jsou jenom lidé…
        Z vazební věznice budete s vysokou mírou pravděpodobnosti cca po 10 až 20 dnech přemístěn do kmenové věznice, nicméně domů Vás již nikdo nepustí, jak správně uvádíte.

  • Tomas

    (19.6.2024 - 14:41)

    Dobrý den, mám dotaz. Manželka má stanoveno soudem platit alimenty k danému datu každý měsíc. Bohužel se stala událost kdy v den návštěvy probační aby ukázala že platba odešla neměla ještě celou částku a tudíž zaplatila 70% s tím že ještě ten den jsme to doplatily a potvrzení se jí zaslalo na email, ale probacni to nezajímalo zavrela počítač a šmitec. Načeš okamžitým jednáním ze strany probacni jednala o proměnu podmínky a nástupem do výkonu trestu. S manželkou ziju víc jak rok a půl ve společné domácnosti, žijeme spolu řádný život a své závazky si platíme řádně. Můj dotaz zní, jednala probacni až moc tvrdě a nekompromisně? Když je jejich úkolem pomáhat?!

    • právník

      (20.6.2024 - 13:53)

      Vážený pane Tomáši,
      vzhledem k tomu, že stejný dotaz jsme od Vás obdrželi na e-mail, odpovědi jsme Vám e-mailem.

    • Jakub

      (27.6.2024 - 4:28)

      A když jsem potrestán nepodmíněně v odnětí svobody v trvání 12.mesicu do věznice s ostrahou, za jak dlouho si mohu požádat o třetinu trestu jako prvotrestaný když mám nástup do vězení za pár dnů? Je možná třetina trestu za splněný určitých podmínek?

      • Anonym

        (27.6.2024 - 9:00)

        Žádat můžete po uplynutí třetiny trestu. Za určitých podmínek, propuštění na třetinu možné je.

  • Sára Rovenská

    (21.6.2024 - 18:17)

    Dobrý den, prosím o radu
    Muž má trest domácího vězení. Protože jsme se stěhovali z bytu do domu se zahradou, potřebuji vědět jak a kam napsat žádost, aby mu vyměřili volnost pohybu i na zahradu. Aktuálně má sledovací zařízení vyměřené pouze na dům, a to je dost nereálné. (Obstarat zahradu, udělat dřevo atd.). A dále se chci zeptat zda jde požádat u trestu domácího vězení o zkrácení na půlku, případně přeměnění části trestu např. na veřejně prospěšné práce.
    Děkuji

    • právník

      (23.6.2024 - 14:34)

      Vážená paní Rovenská,
      změnu místa výkonu trestu odnětí svobody (rozšíření volnosti pohybu na zahradu) musí Váš manžel řešit s Probační a mediační službou, viz. ustanovení § 334e odstavec 1 trestního řádu. Nejsem si jist, zda takové žádosti bude vyhověno, neboť trest domácího vězení má samozřejmě sankční charakter a pohyb na zahradě se netýká pracovních (roz. zaměstnaneckých) povinností, ale manžel to může zkusit.
      Upuštění od výkonu zbytku trestu domácího vězení je možné jen mimořádně – z důvodů, které jsou uvedeny v ustanovení § 334f trestního řádu – snadno si najdete na internetu.

  • Monika

    (22.6.2024 - 18:31)

    Dobrý den, manžel je aktuálně ve vězení na Pankráci. Tvrdí, že je zatím ve vazbě a že když zaplatí nějakou pokutu, kvůli které tam skončil, tak ho hned pustí. Já jsem to byla řešit na obvodním soudě a dle čísla spisu mi bylo řečeno, že se ta pokuta „proměnila“ na výkon trestu odnětí svobody a že si to musí odsedět. Jemu ve věznici ovšem všichni (soc. pracovník, vychovatel atd.) tvrdí něco jiného, že to zaplatit jde. Nevím, kde se dobrat, jaká je tedy pravda a kde mám požadovat nějaké relevantní informace? Poskytne mi třeba vězeňský právník nějaké informace po telefonu? Manželovu plnou moc samozřejmě nemám. Děkuji

    • právník

      (23.6.2024 - 14:52)

      Vážená paní Moniko,
      pokud byl Vašemu manželovi uložen peněžitý trest, který včas nezaplatil, pak byl nařízen výkon náhradního trestu odnětí svobody, který zřejmě Váš manžel vykonává (neviděl jsem rozsudek, nemohu to vědět jistě – usuzuji z textu Vašeho dotazu). Pokud Vás manžel (klidně Vaším prostřednictvím) tento peněžitý trest (resp. jeho poměrnou část) nyní uhradí, pak bude z výkonu trestu odnětí svobody ihned propuštěn na svobodu. K tomu se váže ustanovení § 344 odstavec 2 trestního řádu. Je však třeba zjistit, zda byl Vašemu manželovi uložen pouze peněžitý trest, který byl následně „přeměněn“ na náhradní trest odnětí svobody.
      Právník věznice Vám žádné konkrétní informace nesdělí. Nejlépe by bylo zajistit fotokopii odsuzujícího rozsudku, který manželovi musel být doručen, případně usnesení, kterým soud přeměnil peněžitý trest na trest odnětí svobody.
      Pokud budete mít k dispozici rozsudek či usnesení soudu, můžete je naskenovat a zaslat na e-mail: pravnik /zavináč/ obase.cz – pomohu Vám.

      • Monika

        (24.6.2024 - 18:09)

        Dobrý den, děkuji za informace a brzkou odpověď. Peněžitý trest jsem zaplatila na pokladně soudu a uvidíme, co se bude dít. Bohužel žádný rozsudek nemám, manžel má trvalé bydliště na úřadě a tak mu domů ani žádná pošta nechodí. Do jeho datovky přístup také nemám.

        • právník

          (24.6.2024 - 18:41)

          Vážená paní Moniko,
          doporučuji, abyste zaslala fotokopii potvrzení o zaplacení peněžitého trestu na soud k příslušné spisové značce – případně můžete fotokopii potvrzení o zaplacení peněžitého trestu předat na podatelně soudu. Jde o to, aby se soudce, který trestní věc vyřizuje, dozvěděl co nejdříve, že peněžitý trest je zaplacen. Pokud je Váš manžel ve výkonu trestu odnětí svobody pouze z důvodu „přeměny“ peněžitého trestu na náhradní trest odnětí svobody, pak bude okamžitě propuštěn z výkonu trestu na svobodu.
          Nad rámec Vašeho dotazu podotýkám, že pokud jste zaplatila celou částku peněžitého trestu, pak jste vlastně přeplatila, neboť bylo nutno zaplatit pouze poměrnou část peněžitého trestu, když tento se krátí za každý vykonaný den trestu odnětí svobody. Snad Vám soud přeplatek vrátí…

          • Monika

            (26.6.2024 - 15:25)

            Dobrý den, ještě ten den jsem datovkou odeslala potvrzení o platbě na příslušný soud a i do vazební věznice. Zatím čekáme, co se bude dít. Manžel zatím propuštěn nebyl. Co se týká přeplatku, tak to manžel nechtěl řešit. Chce se hlavně dostat co nejdříve ven. Mějte hezký den.

        • Monika

          (27.6.2024 - 10:29)

          Dobrý den, od manžela jsem dopisem získala usnesení soudu, tak jsem zaslala na uvedený e-mail. Děkuji!

          • právník

            (27.6.2024 - 14:03)

            Vážená paní Moniko,
            Váš e-mail jsme obdrželi a reagovali stejnou cestou.

Napsat komentář

Pravidla diskuze: Pište česky, slušně a k věci. Komentáře obsahující odkazy jdou do fronty ke schválení. Spam (reklama, cizí jazyky, nesmysly) je automaticky odstraněn.

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *