Právní poradna pro osoby ve výkonu trestu

Zuzana Candigliota logo

Každý, kdo se setkal s vězeňským systémem, ví, že nejtěžší není samotný výkon trestu, ale bezmoc, když člověk nerozumí právním možnostem, které má.

Právě proto jsme navázali spolupráci s advokátní kanceláří Mgr. Zuzany Candigliota, která se dlouhodobě věnuje právní ochraně osob ve výkonu trestu i jejich rodin.

Díky této spolupráci vznikla první skutečná on-line právní poradna pro odsouzené a jejich blízké.

Na vaše dotazy tak odpovídají přímo právníci – srozumitelně, konkrétně a bez zbytečných formalit.

Cílem není nahradit advokáta, ale pomoci vám pochopit, jaké právní kroky můžete podniknout.


💬 Jak poradna funguje

  • Dotaz můžete zadat přímo zde na stránce v komentáři nebo anonymně přes e-mail pravnik@obase.cz.

  • Odpovědi připravují právníci z týmu Mgr. Zuzany Candigliota a její spolupracovníci.

  • Odpovědi se snažíme zveřejňovat tak, aby pomohly i ostatním, kteří řeší podobný problém (bez osobních údajů).

  • Typické otázky se týkají např.:

    • podmíněného propuštění,

    • přemístění do mírnějšího typu věznice,

    • kázeňských trestů a práv odsouzených,

    • výkonu dohledu, amnestií, náhrad škody,

    • práv rodinných příslušníků při styku s odsouzeným.


⚖️ Kdy už nejde o pouhou radu

Některé případy vyžadují osobní zastoupení advokátem (např. podání k soudu, odvolání, stížnosti).

V takové situaci vám právníci doporučí konkrétní postup nebo mohou převzít váš případ – vždy po vašem souhlasu.


📩 Kontakt

Dotazy můžete posílat přímo na e-mail:

✉️ pravnik@obase.cz

Nebo je zanechte v diskusi pod článkem – odpovíme, jakmile to bude možné.


🧭 Etika a důvěrnost

Všechny zaslané dotazy i osobní údaje jsou považovány za důvěrné a nesdílí se s třetími stranami.

Naším cílem je, aby i lidé ve výkonu trestu měli přístup k férové a profesionální právní pomoci.


⚖️ Právní základ a záruka odbornosti

Advokátní kancelář Mgr. Zuzany Candigliota je zapsána v České advokátní komoře a dlouhodobě se specializuje na oblast ochrany práv osob omezených na svobodě, výkon trestu a správní řízení.

Spolupráce s Obase.cz má výhradně pomocný a informační charakter, s důrazem na lidskost a právní jistotu.

4 670 komentáře v “Právní poradna pro osoby ve výkonu trestu

  • Jana

    (24.2.2023 - 23:29)

    Dobrý den, známý je ve vězení a chce žádat o propuštění na třetinu.Poprosil mně o příslib bydlení,chci se zeptat, když mu dám příslib bydlení,a on má exekuce, může exekutor nárokovat vymáhání jeho dluhů u mně v bytě?Děkuji.

    • právník

      (27.2.2023 - 7:52)

      Vážená paní Jano,
      pokud u Vás bude tato osoba skutečně bydlet a bude podezření, že by ve Vašem bytě tato osoba mohla mít nějaký majetek, pak Vás může navštívit exekutor. Bylo by pak na Vás prokazovat, že majetek v bytě je Váš, nikoliv této osoby – Vašeho známého.

  • Lenka

    (6.3.2023 - 8:32)

    Dotaz:Kamarád bude brzy propuštěn na svobodu.Zajímalo by mě,zda pak bude povinen nějaké úhradě za pobyt ve vězení,právníka,soudní řízení apod.Odsouzen za neplacení výživného.

    • právník

      (7.3.2023 - 10:20)

      Vážená paní Lenko,
      bohužel nemůžeme poskytnout zcela jasnou odpověď. Záleží na mnoha okolnostech. Za výkon trestu by neměl vzniknout žádný dluh, neboť náklady jsou odsouzeným vězněným osobám sráženy z jejich příjmů a pokud žádné příjmy nemají, pak není předepisována ani náhrada nákladů výkonu trestu. Výjimkou jsou případy, kdy odsouzený bezdůvodně odmítne ve výkonu trestu pracovat – v takovém případě musí hradit náklady výkonu trestu. Někdy se stává, že odsouzený způsobí vězeňské službě škodu, případně může dlužit za léčebné výlohy (léky), ale to jsou zpravidla nízké částky a s věznicí lze domluvit splácení. Za trestní řízení, v případě pravomocného odsouzení, je předpisována paušální náhrada, případně náhrada za obhajobu v řízení, ve kterém je ustanoven obhájce z moci úřední (ex offo), ale to nevíme, zda v tomto konkrétním případě nastalo…

    • obase.cz

      (9.3.2023 - 23:36)

      Dobrý den. Dluh za vězení mu nevznikne. Pokud měl určeného advokáta, bude za obhajobu skutečně muset zaplatit. O.

  • Alice

    (7.3.2023 - 7:53)

    Dobrý den, můj přítel měl být propuštěn z výkonu trestu poslední den v únoru a dosud stále nedostal vyrozumění od soudu. Žádost si podával poslední den v lednu.Chtela bych vědět jak dlouho to bude trvat než dostane rozhodnutí.Dekuji

    • právník

      (7.3.2023 - 10:31)

      Vážená paní Alice,
      dotaz jste neformulovala zcela přesně, proto můžeme jen domýšlet, že pravděpodobně jde o žádost o podmíněné propuštění z výkonu trestu. Soud by měl takovou žádost odsouzeného projednat do jednoho měsíce, od podání žádosti, v tom máte pravdu, ale v praxi tuto 30 denní lhůtu soudy mnohdy nestíhají. Vězeňská služba má 10 dnů na vypracování hodnocení odsouzeného a teprve poté je samotná žádost postoupena soudu. Vašemu příteli proto nezbývá nic jiného, než čekat. Navíc, podmíněné propuštění není nárokový institut – bude záležet na soudu, zda žádosti Vašeho přítele vyhoví či nikoliv – podle toho, zda Váš přítel splňuje zákonem stanovené podmínky. Rozhodně se tedy nejedná o jakýsi automatický postup spočívající v tom, že každý odsouzený bude (jen) za dobré chování podmíněně propuštěn poté, co vykoná zákonem stanovenou část trestu.

  • Jana

    (7.3.2023 - 21:27)

    Dobrý den,
    u syna hrozí proměnění podmínky. Pokud dojde u soudního řízení k proměnění podmínky, nástup trestu je ihned? Nebo se bude čekat na vyzvání k nástupu trestu? Děkuji za odpověď.
    J.

    • právník

      (8.3.2023 - 13:23)

      Vážená paní Jano,
      v tomto druhu řízení soud rozhoduje ve veřejném zasedání, a to usnesením. Proti usnesení je přípustná stížnost, která má odkladný účinek. Tzn. pokud Vašemu synovi soud lidově řečeno „promění podmínku“, pak ať si syn podá proti tomuto usnesení ihned stížnost. V takovém případě se celou věcí bude muset zabývat ještě nadřízený soud. Nástup trestu ihned nehrozí. K věci ještě podotýkám, že má smysl uplatnit nějakou rozumnou obhajobu, neboť soud má výjimečně možnost ponechat podmíněné odsouzení v platnosti a např. prodloužit zkušební dobu, případně uložit další povinnosti či omezení, které doposud odsouzenému uloženy nebyly.

  • Alice

    (8.3.2023 - 8:43)

    Děkuji, za odpověď.Ale nejedná se o podmíněné propuštění. Podle ústavního soudu, měl být propuštěn 28.unora, ale stále je ve vězení a čeká na odpověď od soudu. Dekuji

    • právník

      (8.3.2023 - 13:29)

      Vážená paní Alice,
      Váš dotaz je formulován zcela nedostatečně, neuvádíte ani základní informace. Z tohoto důvodu nemohu konkrétně odpovědět.

  • marie

    (15.3.2023 - 11:45)

    Dobry den,chtela bych se zeptat,kdyz bych dala sve zname prislib na bydleni a ma nejake dluhy.Tak jestli je mozne ,ze je budou vymahat na moji adrese.

    • právník

      (15.3.2023 - 12:10)

      Vážená paní Marie,
      půjde o to, zda Vaše známá bude u Vás fakticky bydlet. Pokud ano a exekutor se bude domnívat, že ve Vaší nemovitosti se nachází také její majetek, pak může provést mobiliární exekuci ve Vaší nemovistosti. Na Vás by pak bylo prokazovat, že exekutorem zajištěný majetek je Váš a nikoliv povinné – dlužnice.

  • marie

    (15.3.2023 - 15:10)

    Omlouvam se ale jeste se zeptam.I kdyz bych ji chtela nechat bydlet jen po dobu nez si najde zamestnani a ubytovani,Treba 2-3mesice podle domluvy bez trvaleho a prechodneho bydliste

    • právník

      (15.3.2023 - 17:02)

      Vážená paní Marie,
      exekutor není vázán na místo, kde má povinný (dlužník) hlášeno trvalé bydliště. Exekutor může zabavovat majetek, o kterém se domnívá, že je ve vlastnictví povinného (dlužníka). Pokud by u Vás dotyčná osoba bydlela pouze krátkodobě, pak to riziko exekuce je samozřejmě velmi malé, ale i tak existuje.

  • Natalie

    (16.3.2023 - 0:38)

    Dobry den prosim o odpoved. Mam pritele ve veznici. Dostal 18mesicu. Byl odsouzen na soude, ale propusten domu s tim ze mu prijde datum nastupu postou. Zdrejmne neco prislo ale on si dopis neprebral, byl doma rok v tu dobu jsme se poznali porodila jsem dceru. Zil radnym zivotem legalne pracoval, nekonal dalsi trestne ciny atd. Ale jelikoz byl v patrani dosli si po roce pro nej domu a zatkli Ho..Pro urady jsem potrebovala od veznice datum kdy bude propusten. Bylo tam 28.5 2023.( sebrali ho 26.11. 2021. a otazka zni . JE MOZNE ZE KE KONCI DOSTANE TREST NAVIC TZV. MARENKU ? POPRIPADNE KOLIK MESICU BY TO ZDREJMNE MOHLO BYT ? PODOTYKAM, ze po celou dobu se chova ve veznici spravne same pochvali, chvilI chodil I do prace, stal se tzv. BarakovY. Prihlizi na to soud take ? Zustala jsem se tremi detmi sama. Mam postizenou holcicku a nezvladam to ani psychicky anI po financni strance. Proto ten dotaz. dekuji za odpoved

    • právník

      (16.3.2023 - 9:20)

      Vážená paní Natálie,
      pro vyvození trestní odpovědnosti za nenastoupení do výkonu trestu odnětí svobody (přečin maření výkonu úředního rozhodnutí a vykázání) je nezbytná vědomost pachatele o tom, že má povinnost nastoupit trest odnětí svobody. Pokud Vašemu příteli nebyla doručena výzva k nástupu trestu, ani jiným způsobem mu nebylo oznámeno, kdy a do jaké věznice má nastoupit k výkonu trestu, pak se přikláním k tomu, že v tomto konkrétním případě spíše není trestně odpovědný. Navíc, pokud by policejní orgán měl za to, že spáchal přečin maření výkonu úředního rozhodnutí a vykázání, pak by zahájil prověřování věci, resp. zahájil by trestní stíhání Vaše přítele v řádu několika týdnů. Váš přítel byl dodán do výkonu trestu policií dne 26. 11. 2021, to je dlouhá doba, podle mého názoru by to trestní stíhání bylo zahájeno již před rokem. Podle práva ten trestný čin samozřejmě zatím ještě není promlčen, ale pokládám za vysoce nepravděpodobné, že by nyní bylo zahájeno trestní stíhání.

  • Jana

    (29.3.2023 - 13:39)

    Dobrý den,

    Mám takový dotaz… Jeden známý má do výstupu 3 dny, po vycházce, když se vrátil zpět, tak ho odchytli a prý měl v sobě nějaké drogy a prášky… Nevím kolik toho bylo a co to bylo… Je mi jasné, že to není nic dobrého, hlavně když to není prvotrest… Ale zajímá mě jak se asi tak bude postupovat dál a co by ho mohlo čekat?

    Děkuji za odpověď

    • Jana

      (29.3.2023 - 13:46)

      Jinak doteď nebyli žádné problémy, diferencak za 1, pochvaly… Vše řádně, řádně se choval, aby mohl chodit na vycházky za ženou a dětmi…

      Děkuji za odpověď

      • právník

        (29.3.2023 - 17:52)

        Vážená paní Jano,
        pokud má Váš známý za 3 dny konec trestu odnětí svobody, pak rozhodně bude za 3 dny propuštěn na svobodu. Pokud vězeňská služba zjistila, že se vrátil z krátkodobého přerušení výkonu trestu zpět do věznice pod vlivem návykových látek, pak se jedná o vážný kázeňský přestupek, ale vzhledem k tomu, že za 3 dny dotyčnému odsouzenému končí trest odnětí svobody, tak to pro něj nebude mít žádné zásadní důsledky. Trestní stíhání bych v této souvislosti nepředpokládal, ačkoliv přečin maření výkonu úředního rozhodnutí a vykázání se tak trochu nabízí, ale vzhledem ke všem okolnostem snad trestní odpovědnost vyvozována nebude.

        • Jana

          (29.3.2023 - 21:55)

          Pod vlivem nebyl, snažil se to tam pronést.. Ale naposledy co vím z dopoledne, tak byl někde na izolaci od ostatních… Špatně jsem to napsala…

          • právník

            (30.3.2023 - 9:04)

            Vážená paní Jano,
            to mění situaci k horšímu. V takovém případě již hrozí nové trestní stíhání, ale vzhledem k tomu, že nemám konkrétní informace, pak nemohu odhadnout další vývoj. Nevím ani, jak se k věci vyjadřuje sám odsouzený. Každopádně stále platí, že pokud za 3 dny tomuto odsouzenému končí výkon trestu, pak bude propuštěn na svobodu a případné další trestní stíhání se proti němu bude vést na svobodě.
            Je mi líto, ale více nemohu odhadnout, neboť informací je zoufale málo…

    • Natalie

      (2.4.2023 - 3:26)

      Dobrý den děkuji za odpověď. Chci se zeptat přítel se již 13 dni neozval přitom volal denně,kredit má. Jakym způsobem já jako družka mohu zjistit zda je v pořádku atd ? Dekuji

      • obase.cz

        (3.4.2023 - 10:27)

        Dobrý den. Pokuste se zavolat do věznice a spojit se sociálním pracovníkem. Nezaručuji Vám, že informací dostanete, ale je to nejlepší způsob. O.

  • Marcela

    (30.3.2023 - 16:10)

    Dobrý den, můj přítel 21.2.2023 byl soudem pro Prahu 4 podmíněně propuštěn z výkonu trestu( souhrnný trest 2 roky, odečteno 3 měsíce vazba + odsezeno 12 měsíců v roce 2017). Nyní mu zbývá cca 6 měsíců trestu. podmínka by činila 4 roky. Proti tomuto rozsudku soudu měl do tří dnů podat státní zástupce stížnost. Na odůvodnění stížnosti proti usnesení soudu je ale datum 9.3.2023, což je po lhůtě určené soudem.K tomu přítel napsal soudu vyjádření. Co se tedy stane, když státní zástupce nedodrží termín? Má to nějaký vliv na řízení? Bude obvodní soud postupovat spis městskému soudu? Lze řízení o propuštění nějakým způsobem urychlit? Děkuji za odpověď.

    • právník

      (30.3.2023 - 16:52)

      Vážená paní Marcelo,
      na položenou otázku si vlastně sama odpovídáte, neboť píšete, že na ODŮVODNĚNÍ stížnosti proti usnesení soudu je datum 09. 03. 2023. Jedna věc je stížnost jako taková a jiná věc je její odůvodnění. Stížnost je nutno podat skutečně do tří dnů ode dne oznámení rozhodnutí, ale na odůvodnění stížnosti již není zákonem stanovena žádná lhůta. Předpokládám tedy, že státní zástupce si včas podal stížnost (možná hned po vyhlášení usnesení řekl soudci, že si podává stížnost, čímž byla stížnost podána = lhůta zachována) a až soud doručil písemné vyhotovení usnesení, pak státní zástupce svou ústně podanou stížnost také písemně odůvodnil. Taková praxe je zcela běžná a je v souladu se zákonem. Také proto listina, kterou máte v ruce, není označena jako stížnost proti usnesení soudu, ale je označena jako ODŮVODNĚNÍ stížnosti (rozumějte stížnost již byla podána – dříve).
      Váš přítel má právo vyjádřit se ke stížnosti pana státního zástupce, nicméně doporučuji, aby se zaměřil na vyvrácení argumentů, které pan státní zástupce uplatňuje. Námitka pozdního podání stížnosti s vysokou mírou pravděpodobnosti (téměř jistě) nebude správná…

  • Marcela

    (30.3.2023 - 17:28)

    K předchozímu dotazu. Teď jsem se dozvěděla, že byl dnes spis postoupen Městskému soudu. Je možné řízení nějak urychlit? Děkuji za odpověď.

    • právník

      (30.3.2023 - 18:55)

      Vážená paní Marcelo,
      řízení u Městského soudu v Praze nelze nijak urychlit, ale pokud byl spis tomuto soudu již předložen, pak na rozhodnutí dlouho čekat nebudete. Znovu však zdůrazňuji, že je třeba se zaměřit na důvody, pro které si pan státní zástupce podal stížnost. Jinými slovy, hlavním cílem není urychlit řízení u Městského soudu, ale „obhájit“ výsledek řízení, tedy dosáhnout zamítnutí stížnosti, kterou pan státní zástupce podal.

  • Iveta

    (1.4.2023 - 7:13)

    Dobrý den, přítel je ve výkonu trestu. Máme spolu 4 letou dceru a v červnu nám na svět přijde další potomek. Od května budu pobírat už jen podporu v mateřství a pak rodičovský příspěvek. Co mám prosím udělat,proto abych mohla dostat nějakou státní podporu?

    • právník

      (3.4.2023 - 10:21)

      Vážená paní Iveto,
      bohužel nemám zkušenosti se státní podporou – musíte se obrátit spíše na sociální pracovnici, případně na sociální poradnu, zde na stránkách. Váš dotaz se netýká trestního práva.

  • Martin

    (3.4.2023 - 17:47)

    Dobrý den. Mám dotaz. Strejda je ve výkonu trestu ve věznici Rapotice. Invalidní důchod mu celý brali protože měl exekuce. Za 3 měsíce má výstup po odsezení celého trestu. On chce aby měl na výstup nějaké peníze, což nemá. Napadlo ho že by důchod ve věznici za poslední dva měsíce odmítl podepsat že ho přijmá (stejně mu ho berou) Aby pak na svobodě zažádal zpetně o doplacení, tím pádem by ho dostal až na svobodě a nevzali mu ho. Není toto protiprávní jednání? Může vůbec odmítnout podepsat souhlas s příjmem důchodu? Děkuji Martin S.

    • právník

      (6.4.2023 - 8:11)

      Vážený pane Martine,
      s touto situací jsem se v praxi ještě nesetkal. Pokud Váš strýc nebude chtít přijmout ve výkonu trestu výplatu důchodu – na tom nic protiprávního nevidím, ale jak bude reagovat vězeňská služba si netroufnu odhadnout. Dost možná bude realizovat srážky na základě exekučního příkazu i tak, pokud výplata důchodu dorazí na účet vedený věznicí. Exekuce je nedobrovolná, dlužník se nesmí zbavovat svého majetku.

      • Růžena Sekretová

        (14.4.2023 - 15:37)

        Až strýce propustí ať se obrátí na Člověka v tísni (nevím odkud je) , pomohou zkontrolovat exekuce a ev. spočítají možnosti insolvence.

      • Jana Skoupá

        (15.4.2023 - 22:37)

        Dobrý den,podali jsme trestní oznámení na syna. Příští čtvrtek 20.4.jdeme trestní oznámení stáhnout.V pátek 21.4.má ještě vyšetření soudním psichiatrem.Pan komisař nám řekl, ať tedy vyčkáme do 20.4.,aby jsme měli v ruce aspoň vyšetření ohledně stavu syna. Můžu se prosím zeptat kdy bude syn s věznice propuštěn,když 20.4. stahujeme trestní oznámení?
        Děkuji za odpověď

    • Zdena Kuchleiova

      (19.5.2023 - 8:50)

      Dobrý den prosím vás manžel dostal celkem 18mesicu z toho už ma měsíc a něco za sebou nástup trestu 1.9.2023 je poprvé trestaný ,má kde bydlet a rodinu jen práci v base ještě nemá .Chci se zeptat jaká je možnost na 0ropusteni třeba na třetinu trestu nebo na půlku moc se v tom nevyznám.Deti spolu nemáme já mám 3 a jsem dlouhodobě na neschopence.Moc děkuji za odpověď

      • Iveta

        (22.5.2023 - 14:06)

        Dobry den. Chtela bych vas pozadat o radu. Syn je ve vykonu v Rapoticich jiz 16mesicu. Bohuzel utekl z vezenskeho zamestnani. Dnes jsem zjistila, ze ho jiz nasli a je zpatky. Z databaze hledanych osob. Nevim, co ho k tomu vedlo, nicmene by me zajimalo, jak za tento cin muze byt potrestan? A zda bude moci zase nastoupit do vezenske prace? Dekuji vam za odpoved.

        • obase.cz

          (24.5.2023 - 23:17)

          Dobrý den. To je velký problém. Hrozí mu trestní stíhání a pokud jde o zaměstnání ve věznici. Pravděpodobně již nebude zařazený. O.

  • Isabela dunkova

    (7.4.2023 - 16:02)

    Dobrý den chtěla bych se zeptat jsem matka od 4 děti a přítele mi zavřeli na 48 h pak proběhl soud který mu určil este 3 měsíce a pak by se rozhodlo jak to dal bude jestli půjde domu nebo ne , je tedy na vazbě skupiny B,C přítel nikdy neměl podmínku ani nebyl trestaný myslíte že by ho pustily domu třeba na podmínku? Děkuji mnohokrát

    • právník

      (9.4.2023 - 14:50)

      Vážená paní Isabelo,
      vůbec netuším za jaký trestný čin je Váš přítel trestně stíhán, neznám závažnost tohoto činu, proto ani nemohu odhadnout jaký druh trestu a v jaké výměře bude Vašemu příteli v případě odsouzení vyměřen. Pokud je Váš přítel vazebně trestně stíhán, pak musí mít ze zákona obhájce. Obraťte se prosím na tohoto obhájce, který nejlépe dokáže odhadnout další vývoj trestního stíhání, neboť má konkrétní informace.

    • Zdeňka Kuchleiova

      (16.5.2023 - 14:00)

      Dobrý den prosím vás manžel je ve výkonu trestu poprvé má 9mesicu zítra ho čeká soud 6a dlužné výživné které splácím já za něho jeho jménem,a ještě ho čeká soud za přečin chci se zeptat je nějaká šance,aby ho 0ust8ki buď na poloviční nebo 1/3trestu domu dekuji

  • Martin

    (13.4.2023 - 10:15)

    Dobrý den, strýc teď měl odvolací soud ohledně odvolání zamítnutého podmínečného propuštění z výkonu trestu po uplynutí 3/4 trestu. Na portálu justice jsou dva statusy že odvolací soud proběhl ale nejsem si jistý výsledkem .

    Bylo vydáno rozhodnutí ve věci
    Rozhodnutí vyřizuje věc : Ano
    Datum vydání : 05.04.2023
    Druh rozhodnutí : Usnesení
    Rozhodnutí bylo zrušeno : Ne

    a druhý status :

    Věc se vyřídila
    Stav věci : Vyřízená věc – po vyhlášení konečného rozhodnutí
    Datum : 05.04.2023
    Způsob vyřízení : Rozhodnutí soudu I. stupně změněno

    Můžete mi prosím poradit co se z toho dá vyčíst? Z první statusu bych pochopil zamítnutí a z druhého kladné vyřízení odvolacího soudu. Děkuji S pozdravem Martin

    • právník

      (13.4.2023 - 15:08)

      Vážený pane Martine,
      v pořadí první záznam se váže k rozhodnutí stížnostního soudu, zatímco v pořadí druhý záznam se váže k rozhodnutí soudu I. stupně.
      Z uvedených záznamů je zřejmé, že rozhodnutí soudu I. stupně bylo změněno. Tzn. došlo ke zrušení usnesení soudu I. stupně a k vydání nového rozhodnutí. Pokud není Váš strýc na svobodě, pak je možné, že stížnostní soud zrušil usnesení soudu I. stupně a celou věc mu vrátil k novému projednání a rozhodnutí. Výjimečně se také stává, že usnesení soudu I. stupně obsahuje nějakou chybu, kterou může odstranit rovnou stížnostní soud, proto rozhodnutí soudu I. stupně zruší a ve věci rozhodne sám (a klidně zase zamítavě).

  • Klaudie

    (21.4.2023 - 14:56)

    Dobrý den, chtěla bych se zeptat přítelovi dnes přišel rozsudek a odsoudily ho na 10 měsíců že nezaplatil poškozenému , chci se proti rozsudku odvolat a zaplatit poškozenému. Moje otázka zní jak mám napsat odvolání ? přiložíme k tomu že jsme poškozenému zaplatily pomůže to něčemu? Narodila se nám teď dcera takže jsme na tom finančně nebyly moc dobře aby jsme to zaplatily . Předem moc děkuji za vaši odpověď

    • právník

      (21.4.2023 - 20:27)

      Vážená paní Klaudie,
      stejný dotaz jste nám zaslala na e-mailovou adresu, proto jsme Vám odpověděli e-mailem.

  • Petr Lengal

    (26.4.2023 - 12:31)

    Dobrý den,potřeboval bych po vás pomoc. Jde o to,že přítelkyně,nyní ve výkonu trestu za neplacení výživného,dostala 2mesice na tvrdo 24.4. měla mít výstup,ale 2dny před výstupem dostala dalších 5mesicu a to i přesto že to bylo v průběhu těch 2 měsíců bylo zaplaceno. Prosím poraďte co s tím můžeme dělat už vážně nechápu co je v tomhle státě možné děkuji za brzkou odpověď.

    • právník

      (26.4.2023 - 15:45)

      Vážený pane Lengale,
      bohužel mám příliš málo informací na to, abych na Váš dotaz mohl konkrétně odpovědět, případně poradit další postup. Variant, které mohly nastat, je několik. Můžete mě kontaktovat na e-mail: pravnik /zavináč/ obase.cz, ale další komunikace má smysl pouze tehdy, sdělíte-li k věci další informace.

      • Nikola

        (20.6.2023 - 12:10)

        Za jakou částku dostala 2 mesice

  • Magda

    (26.4.2023 - 13:21)

    Dobrý den ,

    syn nastoupil ve vězení do práce, stal se mu PU s kolenem.Když byl na vyšetření u lékaře, našli mu mobilní telefon, který nebyl jeho /šel k výslechu/.Na druhý den ho vezli do nemocnice na vyšetření.Dostal obstřiky
    a protože mu bylo vyhrožování od vězńů z jeho ceky, trávil čas jinde.Večer se vrátil a na stole nechal hrnek s kávou, zkterého se napil a usnul/ani skříńku neměl zamknutou.Hned ráno byl povolaný na moč a zjistili mu,
    že si vzal drogy.Nebyl obeznámen s níčím , sestra při převzetí vzorku neměla rukavice a jen mu řekla, že to má už na plno.Nic nepodepsal.Dnes ho odvedli do 3 diferenčky s tím , že za ním přišel vychovatel, ať řekne , kde jsou drogy a že mu to pomůže.Stejně ho přestěhovali.
    Jak se má syn bránit ??? psal, že chce jít k řediteli, protože si nic nevzal a chtěl požádat po třetině.Má děti 1 a 3 roky.

    děkuji za odpově´d

    maminka

    • právník

      (26.4.2023 - 15:59)

      Vážená paní Magdo,
      pokud byla v těle Vašeho syna zjištěna přítomnost nepovolených látek, pak toto je kázeňským přestupkem, za který může být uložen kázeňský trest, nicméně celá věc musí být prošetřena a musí být vedeno kázeňské řízení dle zákona o výkonu trestu. Proti rozhodnutí o uložení kázeňského trestu je možno podat stížnost, o které rozhoduje zpravidla ředitel věznice nebo jím pověřená osoba. Rozhodnutí o uložení některých kázeňských trestů je možno nechat přezkoumat soudem.
      Pokud Váš syn chce požádat o podmíněné propuštění, pak soud samozřejmě mimo jiné hodnotí chování odsouzeného po celou dobu výkonu trestu. Kázeňský trest a zařazení ve III. prostupné skupině vnitřní diferenciace je závažným poznatkem, který zásadně komplikuje šance na podmíněné propuštění…

  • EK

    (27.4.2023 - 18:28)

    Dobry den pane advokate chtela jsem zeptat jestli bych ste nemohol nabidnout nejake dobre advokata mužete mi pomoct předem vam dekuji

    • právník

      (28.4.2023 - 15:48)

      Dobrý den,
      bohužel, nerozumím otázce.

  • Anonym

    (2.5.2023 - 14:32)

    Dobrý den, chtěla bych se zeptat jak to je s podmínečným propuštěním. S příslibem práce a bydlení, jak se to vsechno řeší a jak dlouho to trvá.

    • právník

      (3.5.2023 - 15:53)

      Dobrý den,
      odpověď na Váš obecný dotaz by byla velmi zdlouhavá. Spoustu informací si můžete vyhledat zde na webu. Pokud potřebujete konkrétní radu, můžete napsat na e-mail pravnik /zavináč/ obase.cz Vaše telefonní číslo – zavolám Vám a probereme vše telefonicky.

  • Magda

    (3.5.2023 - 8:28)

    Dobrý den pane právníku,

    26.4.2023 jsem Vám psala ohledně syna. Výsledek v moči bylo THC, ale podrobněji nic neví ni ve zprávě,
    kterou mu přinesli k podpisu.
    Ještě před tím syna přeřadili do 3 s tím, že musel podepsat , že návštěvu bude mít za plexisklem.
    Syn zprávu odmítl podepsat s tím, že chce podat stížnost proti rozhodnutí.A chce mluvit s ředitelem.
    Vychovatelé mu řekli, že je to zbytečné a nikam se nedostane a dělá si jen sám problémy.
    Prosím o radu, jak má postupovat, nebo mám do toho vstoupit já dopisem k řediteli přes datovku ?

    děkuji

    Magda

    • právník

      (3.5.2023 - 15:55)

      Vážená paní Magdo,
      pokud chcete, napište mi na e-mail pravnik /zavináč/ obase.cz Vaše telefonní číslo – zavolám Vám a vše probereme telefonicky.

  • Milan

    (9.5.2023 - 19:04)

    Dobrý den
    Syn je ve výkonu trestu pro násilný trestný čin. Byl odsouzen na základě podepsání dohody o vině a trestu, ale odvolal se proti uplatnění škody způsobené poškozené. Chtěl bych se zeptat, zdali je jeho ucast u odvolacího soudu nutná, když má svého praviho zástupce, který se jednání zúčastní? Děkuji za odpověď

    • právník

      (11.5.2023 - 16:48)

      Vážený pane Milane,
      ať se Váš syn písemně omluví z veřejného zasedání a požádá soud, aby jednal a rozhodl v jeho nepřítomnosti. Ať uvede, že s takovým postupem výslovně souhlasí a prosí soud, aby nenařizoval, případně zrušil jeho eskortu z výkonu trestu na veřejné zasedání. Bude záležet na úvaze soudu, zda žádosti vyhoví.

    • Markéta

      (11.5.2023 - 22:39)

      Dobrý den, chtěla jsem se zeptat.
      Přítel mi volá z vězení. Když přijímám hovor, ukazuje se přesměrovaný hovor.
      Proč?
      Děkuji za odpověď

      • právník

        (15.5.2023 - 8:37)

        Vážená paní Markéto,
        nemohu vědět z jakého důvodu telefon ukazuje přesměrovaný hovor.
        Vězeňská služba odsouzeným povoluje telefonovat na předem schválená telefonní čísla – tzn. osobám předem ověřeným. Stává se, že vězeňská služba nevyhoví odsouzenému a neschválí požadované telefonní číslo, což někteří odsouzení řeší tak, že požádají osobu, jejíž telefonní číslo vězeňská služba schválila, aby v určitý okamžik přesměrovala příchozí volání na číslo, které nebylo schváleno. Tímto způsobem odsouzený docílí toho, že může komunikovat i s osobami, které nebyly vězeňskou službou ověřeny, resp. nebyly schváleny jejich telefonní čísla.
        Ve Vašem případě se může jednat o tento postup, ale také nemusí.
        Upozorňuji, že pokud by Váš přítel takto řešil komunikaci s Vámi, mohlo by se jednat o kázeňský přestupek.
        Vězeňská služba telefonní hovory odsouzených nahrává, takže může i zpětně zjistit, že odsouzený hovoří s někým jiným, než bylo povoleno.

  • Vanesa

    (10.5.2023 - 6:44)

    Dobrý den mám takový dotaz přítel je ve vykonu trestu uz 3rok navsteva byla bezrakova přítel rekl jak se k lidem ve vezeni chovaji a od te doby po nem slapou zrusili nam bezrakovou návštěvu před 2 měsíci jsme meli navstevu za stolem že si pritel mohl malou vzit alespon na klín a minuly tyden byla navseva uz jen ze byl za sklem nemohl dat ani male pusu mala je popalena ma 3 stupen popaleniny posilala jsem papiry od lekaře do veznice Pribram ale bylo jim to jedno bylo tam psane ze musi byt pouze na koberci protoze nemuze mit dlouhou dobu boty ze ji ty nozicky boli ale.nikdo stim nic neudelal navstevu mame porad tak jak ji mame a reditele me ani nezavolali kdyz jsem chtela s panem reditelem mluvit tak rekli ze pan reditel s tim nic neudela a ze tam neni nebyli ani ochotne me ho zavolat da se ta navseva resit.nejak kvuli male ? Papiry dostali ale nic se nezmenilo dekuji

    • právník

      (17.5.2023 - 10:25)

      Vážená paní Vaneso,
      stejný dotaz jste nám zaslala na e-mail, proto jsme Vám odpověděli stejným způsobem.

  • zdena

    (16.5.2023 - 9:07)

    Dobrý den mám takový dotaz syn je VT v Jiřicích a chtěl by požádat o PT v 1/3 ,ale trest má v součtu 4 roky,a hlavní problém je že když mu soud uložil docházet na probační tak tak buď nešel nebo šel jindy než měl a teď má strach že to bude mít vliv na PT .

    • právník

      (17.5.2023 - 10:43)

      Vážená paní Zdeno,
      soud posuzuje každý návrh na podmíněné propuštění odsouzeného ryze individuálně a hodnotí celou řadu důkazů a informací, které v rámci řízení o podmíněném propuštění zjistí. Vámi uvedené „problémy“ budou mít vliv na rozhodnutí soudu pouze velmi okrajově a rozhodně se nebude jednat o okolnosti, které by byly rozhodující, resp. které by samy o sobě vedly k zamítnutí návrhu na podmíněné propuštění.
      Soud bude nejdříve hodnotit, zda Váš syn může být podmíněně propuštěn již po výkonu jedné třetiny trestu (tzn. zda je ve výkonu trestu odnětí svobody poprvé a za jaké trestné činy vykonává trest). Dále bude soud hodnotit, zda se Váš syn polepšil (tzn. jak jej hodnotí věznice, zda se po dobu výkonu trestu zúčastnil terapeutických či vzdělávacích programů VSČR, jaký má náhled na spáchanou trestnou činnost atd). Dále soud bude hodnotit, zda lze od Vašeho syna očekávat, že do budoucna bude žít řádným způsobem – tzn. zejména, zda nehrozí příliš velké riziko recidivy.

  • Vaclav

    (18.5.2023 - 2:13)

    Dobrý den chtěl bych se zeptat přítelkyně je ve výkonu trestu odnětí svobody 7 měsíců má 1 měsíc do výstupu a přišel ji rozsudek k soudů ohledně,proměně podmínky nešlo by nějak udělat že by mohla vyjít ven nebo jse proti té podmínce odvolád a kdyby vyskočila ven tak by mohla požádat soud o prospěšné hodiny.A chtel bych se ještě zeptát jak bych ja nebo má přítelkyně nebo její rodiče se mohli dozvědět jestli nečeká ještě nějaký soud.A jestli by se mohla přítelkyně dozvědět od své vichovatelky jestli nečeká ještě nějaký soud je ve věznici světla nad sázavou děkuji.Za radu teda jestli semi ozvete.a jestli si bude žádat PP a má kazeňak za kterej ani nemůže až pomalu ke konci trestu tak se chci zeptat jestli by s tim PP měla počkat až se ji smaže a pak si o nej žádat nevím jestli by to mělo nějakéj vliv na soud.

    • právník

      (24.5.2023 - 13:49)

      Vážený pane Václave,
      stejný dotaz jste nám zaslal e-mailem, proto jsem odpověděli na Váš e-mail, a to již 18. 05. 2023.

  • Anonymka

    (24.5.2023 - 21:07)

    Dobry den, rada bych se zeptala jak ve vězení funguje prohlídka cel/ skříněk. Zda u toho musí byt odsouzeny.

    • Jan

      (25.5.2023 - 19:31)

      Dobrý den, dovolím si odpovědět ze zkušenosti. Na celách typu „pevná“ je většinou přítomen i odsouzený, neb tam je maximální počet čtyři uvězněné, což málokdy bývá. Někdy se ale může stát, že vyženou všechny ven a po kontrole je naženou zpátky. Na volnějších odděleních je to někdy obdobné, ale většinou je přítomen jen jeden odsouzený z daného pokoje. Zbytek je třeba ve společenské místnosti. Je to bohužel individuální, dle věznice a také podle toho, jak objemný „filcunk“ se provádí. Někdy cela vypadá jak po výbuchu, někdy jen nakouknou a jdou. Dalším aspektem je přístup zaměstnance VS. Rozhodně doporučuji skříňku zamykat a to z důvodu toho, aby se nic neztratilo, ale aby tam také nic cizího nepřibylo.

      • Anonymka

        (25.5.2023 - 20:22)

        Dekuji za Vaši odpověď. No právě ze přibylo prej. Nikdo o toho nebyl. Kontrola byla v době kdyz byli v práci. Manžel přišel a hned ze v jeho skříňce něco bylo. (skříňka je využita jako společná kde maji tabák kavu atd). Asi 3 policajti fotili. Az za týden mu řekli ze tam byl mobil. Ted to je 9měsíců nikdo to neřešil. Ted manžel přešel do středního stupně tak si žádal o vycházku. Byla mu předschvalena ale ne schválena opasem. Kvůli tomu mobilu. Za měsíc mame půlku. Tak se ted bojim aby mu to nepokazilo půlku :(. Tak me zajima zda u toho musi byt vězeň. Nebyl u dozorcu oblíbený.

      • Anonymka

        (25.5.2023 - 20:24)

        Ještě dodám, že tam šli protože to bylo jiným vězeň hlášeny

        • Jan

          (26.5.2023 - 10:48)

          Co k tomu více dodat. Bohužel i tohle se může stát. Pokud se dělá takhle cílená kontrola, je to vždy na udání a nebo právě proto, že je v kolektivu neoblíben a je jedno zda z řad spoluvězňů a nebo dozorců. Bohužel proti tomuto není skoro žádná obrana. Pokud se spoluvězni proti někomu domluví jen těžko se proti tomu dá bránit. V každém případě, pokud telefon nenašli přímo u něj, či v jeho osobních věcech, asi bych zbytečně nepodléhal panice. Půlku by mu to také nemělo přímo ovlivnit, pokud nebylo nic sepsáno, vyšetřováno, uloženo do spisu atd…myšleno kázeňské šetření.

        • právník

          (26.5.2023 - 10:55)

          Dobrý den,
          užívání a kontrola osobní skříňky je ve většině věznic upravena vnitřním řádem věznice. Odsouzený má právo mít uzamykatelnou skříňku a její kontrola by měla být prováděna pouze za přítomnosti odsouzeného. Pokud se praxe liší, což zřejmě nelze vyloučit, pak se jedná o pochybení vězeňské služby a výsledky kontroly mohou být sporné. Co se týká případu Vašeho manžela, pak je otázka, zda bylo proti němu zahájeno řízení o kázeňském přestupku a jak toto řízení skončilo. Pokud vůbec nebylo vedeno kázeňský řízení, které má také stanoveny jasné pravidla, a Vás manžel ani nebyl uznán na vinu kázeňským přestupkem, pak skutečnosti, které uvádíte, nemohou být uvedeny v jeho hodnocení a tudíž ani nemohou ovlivnit rozhodnutí soudu v řízení o podmíněném propuštění.

    • obase.cz

      (26.5.2023 - 20:00)

      Dobrý den. Odsouzený nemusí být u prohlídky, ale v takovém případě se mu bude těžko prokazovat, případné zavadové jednání. O.

  • Marcela

    (2.6.2023 - 15:34)

    Dobrý den, přítel požádal o podmínečné propuštění z výkonu trestu. Obvodní soud ho pustil s podmínkou 4 roky s dohledem, ale státní zástupce vznesl stížnost. Městský soud uznal stížnost, byla tam procesní chyba, ve spisu chyběl jeden dokument. Obvodní soud v novém jednání opět přítele pustil s podmínkou 3,5 roku s dohledem a státní zástupkyně opět vznesla protest, protože příteli běží ještě podmínka za údajné týrání svěřené osoby, které nebylo prokázáno a soud nabyl přesvědčení, že to tak mohlo být.( Přítel napsal soudu skutečnosti tohoto problému, kdy bylo potřeba najít důvody, proč neposílala jeho bývalá manželka dceru do školy a ta měla zameškáno přes 600 hodin. Týrání nebylo ani důvodem k rozvodu.) Nyní se bude opět jeho žádost o propuštění projednávat u Městského soudu. Délka jeho trestu byla stanovena na 2 roky a do konce mu zbývá jen 3,5 měsíce. Myslíte, že by už mohl Městský soud rozhodnout, nebo to zase vrátí k Obvodnímu soudu a bude se vše opakovat až do konce jeho trestu? Může případně můj přítel svou žádost stáhnout? Děkuji za odpověď.

    • právník

      (5.6.2023 - 9:30)

      Vážená paní Marcelo,
      bohužel neznám všechny konkrétní informace ve věci, ale spíše bych předpokládal, že nyní již Městský soud v Praze vydá konečné rozhodnutí, které definitivně vyřizuje věc. U tohoto typu řízení není běžné, aby stížnostní soud dvakrát zrušil rozhodnutí soudu I. stupně a věc vrátil k novému projednání a rozhodnutí, ačkoliv absolutně vyloučit to samozřejmě nelze.
      V případě, že by Městský sodu v Praze rozhodnutí soudu I. stupně přece jen opět zrušil a věc vrátil tomuto soudu k novému projednání a rozhodnutí, pak Váš přítel může vzít zpět svůj návrh na podmíněné propuštění, ale v takovém případě by mohl svou žádost opakovat až po uplynutí 6 měsíců ode dne, kdy soud vzal zpětvzetí návrhu na podmíněné propuštění na vědomí.

  • Zdena

    (7.6.2023 - 22:56)

    Dobrý večer chtěla bych zeptat kdy po jaké době může syn požádat o přeřazení do mírnější skupiny ,má skupinu C děkuji moc

    • právník

      (9.6.2023 - 15:45)

      Vážená paní Zdeno,
      patrně myslíte do mírnějšího typu zabezpečení v rámci věznice s ostrahou (existuje mírný stupeň, střední stupeň a vysoký stupeň zabezpečení). Kritéria pro přeřazení odsouzeného do mírnějšího stupně zabezpečení nejsou definována zákonem z hlediska časového. Zejména bude záležet na vyhodnocení věznice, jaká jsou v průběhu výkonu trestu vnější a vnitřní rizika, resp. jak se míra rizika posouvá. Váš syn si může podat žádost a ponechá na věznici, zda vyhoví či nikoliv. Toto se posuzuje individuálně.

    • obase.cz

      (13.6.2023 - 21:57)

      Dobrý den. Pro tuto možnost není stanovena lhůta. Obvykle po 1/4 trestu. O.

  • Hanak

    (8.6.2023 - 20:57)

    Dobrý den. Pokud byla soudem stanovena protidrogová léčba je nutno ji absolvovat před podáním PP? Během trestu 12x monitorován na drogy s neg. výsledkem. Navíc do věznice Znojmo s tímto programem se nelze z věznice Kuřim dostat. Máme obavy, že kvůli tomu bude PP zamítnuto.Děkuji za vyjádření.

    • právník

      (9.6.2023 - 16:01)

      Dobrý den,
      ve svém dotazu neuvádíte, zda se jedná o ochrannou léčbu ve formě ambulantní nebo ústavní, což může být z hlediska PP podstatné. Pokud se jedná o ochrannou léčbu v ústavní formě, pak tato zpravidla nemá na PP zásadní vliv – pokud odsouzený splňuje zákonné podmínky pro podmíněné propuštění, pak jej soud podmíněně propustí z výkonu trestu odnětí svobody, ale většinou je odsouzený přímo z věznice eskortován na uzavřené oddělení léčebny. Pokud se jedná o ochrannou léčbu ve formě ambulantní, tam bude rozhodující, zda odsouzený sám učinil konkrétní kroky pro zajištění následné léčby, tzn. odsouzený musí aktivně již z výkonu trestu kontaktovat léčebnu a léčbu si zajistit po případném podmíněném propuštění. Nicméně podotýkám, že soud toto posuzuje velmi individuálně. Tzn. na Vaši otázku nelze paušálně odpovědět. Pro bližší informace mě můžete kontaktovat na e-mail: pravnik /zavináč/ obase.cz

  • Zdena

    (11.6.2023 - 12:09)

    Dobrý den chtěla se zeptat když je syn ve vězení se zvýšenou ostrahou může on sám a kdy požádat o přeřazení do mírnější skupiny. Děkuji mockrát a moc vašimi radami pomahate

    • právník

      (13.6.2023 - 16:28)

      Vážená paní Zdeno,
      Váš syn může požádat soud o přeřazení z věznice se zvýšenou ostrahou do věznice s ostrahou, a to po výkonu nejméně jedné čtvrtiny trestu odnětí svobody ve věznici se zvýšenou ostrahou.
      Soud bude posuzovat, zda chování Vašeho syna a plnění povinností, odůvodňuje závěr, že přeřazení do mírnějšího typu věznice přispěje k jeho nápravě. Pokud soud žádost Vašeho syna pravomocně zamítne, pak Váš syn může žádost podat znovu po uplynutí lhůty 6 měsíců ode dne právní moci zamítnutí předchozí jeho žádosti.

  • Michaela

    (11.6.2023 - 18:32)

    Dobrý den můj druh dostal 2krat 6mesicu .měl 2soud.za řízení auta bez papírů a že nenastoupil na 200hodin které měl odpracovat.je v Příbrami kdy může žádat opulku byl v minulosti odsouzen co odešel za tu dobu sekal latinu můžete mi poradit dekuji

    • právník

      (13.6.2023 - 16:36)

      Vážená paní Michaelo,
      lhůty pro podmíněné propuštění se počítají z výměry všech pravomocně uložených a dosud nevykonaných trestů odnětí svobody. Váš druh byl potrestán dvěma rozsudky, každý o výměře 6 měsíců, takže celkový trest je 12 měsíců. Pokud Váš druh splňuje podmínky pro podmíněné propuštění po výkonu jedné třetiny trestu, pak může žádat o podmíněné propuštění po výkonu 4 měsíců. Pokud již byl ve výkonu trestu odnětí svobody (uvádíte, že v minulosti již byl odsouzen, ale neuvádíte k jakému druhu trestu), pak může žádat o podmíněné propuštění po výkonu 6 měsíců.

    • obase.cz

      (15.6.2023 - 10:52)

      Dobrý den. Po 6 měsících a 100 dnech. O.

  • Vanesa

    (18.6.2023 - 2:51)

    Dobrý den mám přítele ve veznici chtela bych se zeptat pritel je asi na diře jak dlouho trva dira ? Jak dlouho tam pritel může bít? A může me.zavolat? Nebo alespon napsat dopis? Nevolal mě od stredy a dnes je nedele mam o nej strach pritel je vážně nemocny dekuji predem za odpoved

    • obase.cz

      (25.6.2023 - 1:50)

      Dobrý den. Dopis poslat může. Na oddělení lázeňských trestů může být maximálně 20 dní. O.

      • Nikca⁰

        (5.7.2023 - 13:05)

        Dobrý den. Zajímala by mě závaznost přislíbu bydelni pro odsouzeného ve výkonu trestu, který žádá o podmíněne propuštění. Dekuji

        • Milan

          (31.7.2023 - 19:40)

          Ovšem výraz „oddělení lázeňských trestů“ tedy nemá konkurenci! 🙂

  • Nikola

    (20.6.2023 - 10:46)

    Dobrý den. Mám kvůli těhotenství přerušeny trest 28 měsíců za podvod. Prvotrestana. Teď v tom přerušení mám 7 měsíců natvrdo s odkladem na 24 měsíců za alimenty částka 18000 Kč když nastoupil do výkonu bude mi i tato podmínka přeměněna nebo ne. Mám lhůtu 8 dní podat námitku. Jsem schopná to uhradit najednou do 3 týdnů. Účinnou lítost jsem z finančních důvodu nestihla. Mám se odvolat a zaplatit to pak čekat na soud nebo raději přijmout trest který mi byl uložen.

    • právník

      (21.6.2023 - 9:57)

      Vážená paní Nikolo,
      bez detailní znalosti celé věci nemohu radit konkrétní procesní postup. Nemohu vědět, zda trest odnětí svobody ve výměře 7 měsíců je přiměřený. Navíc, Váš dotaz je chaotický – píšete „7 měsíců natvrdo s odkladem na 24 měsíců“, což si navzájem odporuje. Pro konkrétní radu bych potřeboval detailní, přesné a úplné informace.

  • Daniel

    (21.6.2023 - 12:32)

    Dobrý den,chtěl sem se zeptat může odsouzený podat žádost na Pp o něco dříve než je mu stanoveny termín děkuji .

    • právník

      (23.6.2023 - 12:23)

      Vážený pane Danieli,
      odsouzený může podat návrh na podmíněné propuštění nejdříve v okamžiku, kdy vykoná zákonem stanovenou část trestu (jedna třetina / polovina / dvě třetiny), nikoliv dříve.

  • Ivana

    (21.6.2023 - 13:04)

    Dobrý den, prosím vás o radu.Jako osoba blízká jsem žádala koncem března 2023 o přemístění syna do jiné věznice.Stanovisko tamní věznice -zadost zamítnuta.Ted chci zažádat opětovně.Vim,že po uplynutí lhůty tří měsíců od vyřízení předchozí žádosti.Ale nechápu, které datum je rozhodující, já nevím přesné datum podání předchozí žádosti,ani datum zamítnutí předchozí žádosti o přemístění od tamní věznice.Kdy mám tedy zažádat a čím se řídit?Nechci udělat chybu.Podotykam, že syn žádal o informace,ale nedostal je(prý nemá otravovat a oni nemuzou za to, že je debil a nic si nepamatuje :))Budu vám vděčná za radu.Dekuji

    • právník

      (23.6.2023 - 12:30)

      Vážená paní Ivano,
      lhůta 3 měsíců se počítá ode dne vyrozumění odsouzeného o zamítnutí žádosti o přemístění. Pokud si odsouzený již nepamatuje, kdy mu bylo rozhodnutí oznámeno, pak to zkuste nějak odhadnout. V nejhorším případě se stane, že vězeňská služba se žádostí odmítne zabývat s tím, že ještě neuplynula zákonem stanovená lhůta pro opakování. V takovém případě byste vyčkala a žádost poté podala znovu.

  • Erik

    (25.6.2023 - 2:56)

    Preji Dobry den
    Doufam, ze se nachazim na spravnem miste na tuto otazku.
    Predem se omlouvam za pripadne gramaticke chyby. Nemluvim casto cesky, ci se zdrzuji v zahranici dlouhodobe.

    Nachazim se ve zvlastni situaci a tak jsem se vas rozhodl kontaktovat a pozadat o radu, nasmerovani ci objasneni.

    Abych dal veci do jasne do obrazu tak vysvetlim jak se veci maji od A do Z.

    Plnohodnotne a permanentne ziji v cizine, ve skandinavii uz pres 10 let, jsem stale mlady, tudiz prakticky skoro pulku sveho zivota, plne znam jazyk na urovni C1 a jsem zaclenen do mistni kultury a civilizace, mam vyborny a bezuhonny zivot v severni zemi s velmi dobrou reputaci, kruh pratel a podobne. Ceskou republiku jsem kompletne opustil, odregistroval, odpojil, a nenavstevoval jsem ji, matka, otec a rodina bud prijeli za mnou rocne nebo jsme se kontaktovali pres socialni media. Muj konecny plan byl se legalnim zpusobem vzdat ceske statni prislusnosti, a nabit statni prislusnosti norske a stat se plnohodnotnym norem. V cechach jsem se nezdrzoval od 20 let a nejezdim ani na navstevy, takrka na ceskou pudu vubec „nepachnu“, lidove receno.

    Zde je problem : Kdyz jsem se jeste zdrzoval v cechach pred odjezdem, vzal jsem si uver pres homecredit na laptop ze zoufalych duvodu, firma u ktere jsem pracoval me ten samy den vyhodila z pracovniho uvazku. Bohuzel tedy jsem se nachazel ve velmi neprijemne situaci, a ocitl jsem se na ulici, bez domova. Pote jsem cestoval, odjel jsem do zahranici a tam jsem se zaclenil a zivot si dal dohromady. Pred zhruba 6 lety jsem obdrzel od matky zpravu, ze me hledaji straznici, tudiz jsem je kontaktoval a dozvedel se, ze je po me vyhlaseno patrani, tudiz jsem ihned dojel do cech, byl jsem zadrzen [ dobrovolne ]. Nic jsem nevedel, do te doby nez me bylo receno ze jsem spachal danovy podvod. Zjistil jsem i, ze i ta firma u ktere jsem pracoval, utvrdila ze jsem u nich nikdy nepracoval, coz neni pravda i pres to ze jsem byl ve skusebni dobe.

    Dostal jsem tedy rozsudek a prikaz s podminkou na uhrazeni skody. Tyden po teto podmince jsem skodu uhradil, pricemz netusim co se stalo, nejspise spatne zadane var symboly nebo prevedeno cislo uctu na IBAN, ale k uhrazeni castky nedoslo, jak jsem se dozvedel. Volal jsem na okresni soud, zda li chteji potvrzeni ale bylo me receno, ze „to neni treba, nam jak dojde termin, tak si zavolame a pokud bude zaplaceno, tak se obzaloba stahne“. Dobra, zil jsem ve vedomi, ze je vse smazane, a vse vporadku tedy. Pokracoval jsem s budovanim sveho zivota ve skandinavii a o ceskou republiku jsem se nestaral, v tom domeni ze mam v rodnem state cisty stit.

    Minuly ctvrtek jsem obdrzel telefonat, informovan moji matkou. Straznik prisel, ze me ma dorucit, pokud si zpravne pamatuji dopis z kriminalniho oddeleni. Pana straznika jsem osobne kontaktoval ihned, a jelikoz jsem na druhe strane evropy a on to chapal, domluvil jsem se s panem straznikem, ze se dostavim do ceske republiky pristi rok, hned jak to bude mozne vuci praci a zivote v cizine. V panice jsem obvolaval okresni a vyssi soud a snazil jsem se dohrabat k tomu, o co jde. Neobdrzel jsem zadne dopisy, zadne emaily, zadne telefonaty, zadny kontakt od te doby, co soud probehl pred temi lety.

    Nakonec jsem se dovolal pres hodiny a hodiny zkoumani po krajskych soudu primo k pani soudkyni ktera me pred 6 lety soudila ktera me rekla jen to ze „vy jste se o to nestaral, na vas uz cekaji ve veznici“. Byl jsem v soku, protoze jsem absolutne nemel tuseni o cem je rec a byl jsem v domence ze vse bylo vyreseno a radne srovnano. Snazil jsem se to pres telefon uhradit ihned, zjistit jestli to doslo, nedoslo,cimz me bylo receno ze uz to neni o „zaplaceni“ pristi utery mam volat s pani soudkyni znovu a rekla me ze „si promluvime o postupu“

    Ma rodina je v absolutnim soku, pracovali jsme tvrde vsichni na tom aby to bylo srovnano.
    Pokud tomu rozumim, mam nastup na vykon trestu v ceske republice, kde vlastne nemam absolutne nic, ani trvale bydliste, 90% mych dokumentu je norskych.

    Co muzu ted udelat? Ovsem ze nechci utikat, nebo nejakym zpusobem unikat vykonu, naopak to chci pevne a jasne vyresit. Jake jsou me moznosti? S rodinou jsem v pevnem a dobrem kontaktu, a snazime se najit zdrave vychodisko jakymkoli zpusobem mozno. Nevim presne v jake jsem ted situaci a co se ted deje a jak se muzu zachovat.

    Dekuji za vas cas a vyznamnou ochotu
    S vrelym pozdravem, Erik

    • právník

      (29.6.2023 - 14:42)

      Dobrý den,
      obávám se, že celou záležitost řešíte příliš pozdě. Soud (zřejmě) pravomocně rozhodl o tom, že musíte vykonat trest odnětí svobody z původně podmíněného odsouzení. Vydal výzvu k nástupu trestu, kterou se nyní snaží doručit prostřednictvím policie. Nyní bude již velmi problematické, takřka nemožné, zvrátit rozhodnutí soudu o povinnosti vykonat trest odnětí svobody ve věznici. Pro konkrétní posouzení celé věci bych však potřeboval bližší informace. Pokud chcete, můžete mě kontaktovat na e-mail: pravnik /zavináč/ obase.cz .

  • Nataša

    (1.7.2023 - 5:11)

    Dobrý den,
    byla jsem podmínečně propuštěna z výkonu trestu, tzn. ze jsem teď v podmínce. Mám teď problém. Objednala jsem si na internetu 15litru toluenu a tahle informace i s důkazy o objednavce a vlastně i samotný toluen se dostalo k policii. Můžou me za to zavřít? Nebo muzu být za to nějak trestána??
    Dekuji za odpověď

    • Alex

      (1.7.2023 - 23:03)

      Dobrý den,
      manžel je ve výkonu trestu. Dostal 4,5 let za ublížení na zdraví, paragraf 145.. v minulosti byl souzen za podobné věci ale nikdy nebyl ve výkonu trestu odnětí svobody.. Předpokládám tedy, že se jedná o prvotrest a může žádat po uplynutí 1/3 trestu o PP. Prosím Vás je vůbec nějaká šance, že by ho propustili? Má příslib práce, bydlení, ve výkonu plní vše, tak jak má (první diferenčka, pochvali). Děkuji mnohokrát za odpověď.

      • právník

        (3.7.2023 - 8:16)

        Vážená paní Alex,
        ustanovení paragrafu 145 tr. zákoníku je zločin Těžké ublížení na zdraví. Pachatelé tohoto zločinu mohou být podmíněně propuštěni až po výkonu poloviny trestu. Pro naprostou jistotu bych však potřeboval vidět odsuzující rozsudek, jehož sken mi můžete zaslat na e-mail: pravnik /zavináč/ obase.cz

    • právník

      (3.7.2023 - 8:10)

      Vážená paní Natašo,
      samotná objednávka nebo i držení 15 litrů toulenu není trestné. Nicméně nevím, jaké podmínky (omezení, povinnost, zákazy) Vám soud v rámci uložení podmíněného trestu odnětí svobody stanovil. V tomto kontextu nemohu posoudit, zda jste případně neporušila podmínky podmíněného odsouzení.

      • Alex

        (3.7.2023 - 9:27)

        Já bohužel u sebe rozsudek nemám, má ho manžel ve výkonu, protože tam byla nějaká chyba a musel se vrátit na soud. Opravený ho poslali manželovi. Zeptám se ho ale co tam má napsáno. Děkuji moc.

      • Alex

        (3.7.2023 - 9:59)

        Tak je to paragraf 145, odstavec 1 a byl souzen ve spodní hranici.

        • právník

          (4.7.2023 - 9:39)

          Vážená paní Alex,
          jak jsem uvedl již shora, jedná se o zločin těžké ublížení na zdraví. Pachatele tohoto zločinu může soud podmíněně propustit až po výkonu poloviny trestu odnětí svobody. Podmíněné propuštění po výkonu jedné třetiny trestu odnětí svobody není možné vzhledem k ustanovení § 88 odst. 1 písm. b) bod 2) trestního zákoníku.

  • Lucie

    (4.7.2023 - 10:10)

    Dobrý den manžel listopadu muže žadat o podmínečně propuštění ve vězení je rok a měsíc dostal 30 měsíců plus 5 za porušenou podmínku ve vězení je podruhé ale za jinou trestní činnost chtěla bych se vas zeptat jestli má šanci na podmínečně propuštění i podruhé má pochvaly a i pochvalu od ředitele řádně se chová povinnosti si plní dekuji za odpoved Lucie

    • právník

      (10.7.2023 - 12:33)

      Vážená paní Lucie,
      jak jsme se přesvědčili v praxi, šance na podmíněné propuštění je téměř vždy. U Vašeho manžela je samozřejmě problematický druhý výkon trestu odnětí svobody a zejména „porušená“ podmínka. Tyto skutečnosti šanci na podmíněné propuštění výrazně snižují, ale nevylučují.

  • Nikca

    (5.7.2023 - 13:10)

    Dobrý den. Psala jsem už ohledně zavaznosti přislíbu bydlení pro odsouzeného, který si žádá o podmíněné propuštění.
    Jak moc se mě bude prislib dotýkat pokud mu ho dám?

    • právník

      (10.7.2023 - 12:48)

      Vážená paní Nikco,
      Váš dotaz je poněkud neurčitý. Těžko říci, na co se vlastně ptáte.
      Příslib bydlení pro soud znamená, že v případě podmíněného propuštění bude mít odsouzený kde bydlet, tzn. nezůstane někde na ulici. Pokud tedy podepíšete příslib bydlení, pak musíte být připravena (alespoň na nějakou dobu) ubytovat odsouzeného, pokud o to projeví zájem. Vy nemůžete donutit odsouzeného, aby u Vás po podmíněném propuštění bydlel – tzn. je na jeho vůli, zda příslibu bydlení skutečně využije či nikoliv.

  • Gabriela Myšáková

    (11.7.2023 - 7:38)

    Dobrý den potřebovala bych od odsouzené notářsky ověřený podpis jak mám prosím postupovat?

    • právník

      (11.7.2023 - 8:26)

      Vážená paní Gabrielo,
      pošlete listinu, na které potřebujete ověřit podpis, odsouzenému do věznice. Odsouzený, ať se obrátí na sociální pracovnici věznice s prosbou o zajištění legalizace podpisu. Sociální pracovnice vše zařídí. Podmínkou je, aby měl odsouzený v úschově věznice platný doklad totožnosti (ideálně občanský průkaz nebo cestovní pas) a na účtu, který vede odsouzenému věznice, částku 30 Kč.
      Ve většině věznic toto funguje zcela bez problémů, jedná se o běžnou záležitost, se kterou si sociální pracovnice snadno poradí.

  • Marcela

    (12.7.2023 - 18:23)

    Dobrý den. chtěla jsem poprosit o radu. 3.2 bylo zahájeno soudní řízení k žádosti o podmínečné propuštění přítele. 21.2. se konalo řízení, kdy ho soud propustil, státní zástupce podal stížnost, chyběl dokument.18.4.vydal Městský soud rozhodnutí o opravném prostředku a vrátil spis Obvodnímu soudu.1.6. se konal opět soud, kdy mého přítele opět propustili a státní zástupkyně opět podala stížnost. Od té doby přítel obdržel jen Rozhodnutí soudu. Odůvodnění stížnosti dosud neobdržel. Když jsem včera volala k Obvodnímu soudu pro vysvětlení, řekli mi, že Odůvodnění je odesláno a čeká se na vyjádření mého přítele k věci. Máme obavu, že se soudní řízení neadekvátně protahuje. Přítel žádal o propuštění na polovině trestu. V té byl paradoxně při nástupu do vězení, měl totiž souhrnný trest 2 roky, od něhož mu odečetli vazbu a 12 měsíců ve vězení. Nyní mu zbývá 64 dní do konce trestu, kdyby ho nepustili dříve, čemuž přestáváme věřit. Navíc je na nemocenské kvůli odštípnutému obratli a tedy bolestem s tím spojené. Existuje možnost, věc urychlit? Navíc mám obavy, že ho mohou pustit o několik málo dní dříve a bude muset mít podmínku na 3,5 roku s dohledem probačního úředníka, což je neadekvátní vzhledem k soudním průtahům. Jsem bezradná a nevím, co by bylo vhodné udělat.( Je uvězněn kvůli krácení spotřební daně. Státní zástupkyně měla výhrady k jeho dobíhající podmínce, kterou dostal za údajné týrání svěřené osoby, kdy soud nabyl přesvědčení bez jediného důkazu, že by se tak mohlo dít.)Děkuji moc za případnou radu.

    • právník

      (13.7.2023 - 17:59)

      Vážená paní Marcelo,
      obecně vzato v těchto letních měsících mohou činnost soudu mírně ovlivnit dovolené jednotlivých zaměstnanců, ať již jde přímo o soudce či ostatní zaměstnance soudu. Nicméně, z popisu událostí je zřejmé, že celé řízení probíhá nepřiměřeně dlouho. Obávám se však, že v této fázi řízení nijak neovlivníte rychlost rozhodnutí. Pokud chybí Vašemu příteli do konce trestu pouhých 64 dnů, pak mi přijde podmíněné propuštění v tuto chvíli již „nevýhodné“. Otázka také je, zda nehrozí nařízení výkonu trestu z toho podmíněného odsouzení, o kterém píšete, což však nemohu posoudit.

      • Marcela

        (14.7.2023 - 21:19)

        Nařízení výkonu trestu bylo za stejnou povahu činu – podvod.Před více než pěti lety byl ve výkonu trestu v délce 12 měsíců,z něhož byl něhož byl podmínečně propuštěn a podmínku splnil. Všichni ze skupiny,která byla souzena za krácení spotřební daně dostali jen podmínečný trest bez náhrady škody státu.Jen přítel dostal souhrnný trest 2 roky s odečtením již odsezeného trestu a 3.měsíců vazby. Podle státního zástupce prý není schopen vést bezúhonný život. Já vím,že ano,protože ho vedl od propuštění do té doby,než ho znovu uvěznili. Je dosud zaměstnán, žije klidný život,své vyživovací povinnosti plní.

  • Marcela

    (14.7.2023 - 21:20)

    Nařízení výkonu trestu bylo za stejnou povahu činu – podvod.Před více než pěti lety byl ve výkonu trestu v délce 12 měsíců,z něhož byl něhož byl podmínečně propuštěn a podmínku splnil. Všichni ze skupiny,která byla souzena za krácení spotřební daně dostali jen podmínečný trest bez náhrady škody státu.Jen přítel dostal souhrnný trest 2 roky s odečtením již odsezeného trestu a 3.měsíců vazby. Podle státního zástupce prý není schopen vést bezúhonný život. Já vím,že ano,protože ho vedl od propuštění do té doby,než ho znovu uvěznili. Je dosud zaměstnán, žije klidný život,své vyživovací povinnosti plní.

    • právník

      (17.7.2023 - 18:24)

      Vážená paní Marcelo,
      uvidíte jaký názor bude mít stížnostní soud – bohužel čas jde proti Vašemu příteli v tom smyslu, že v určitém okamžiku již nemá podmíněné propuštění smysl vzhledem k omezení, které se k němu váže. Tento okamžik v případě Vašeho přítele již zřejmě nastal. Snad rozhodne stížnostní soud již co nejdříve…

  • Zdena

    (17.7.2023 - 12:40)

    Dobrý den, můj bratr sedí ve vězení Horní Slavkov za daňový podvod. Zemřel mu 23 letý syn, je nějaká šance, že by se bratr mohl zúčastnit pohřbu vlastního syna? Co bychom pro to jako rodina mohli udělat ? děkuji za Vaší odpověď.

    • právník

      (17.7.2023 - 18:32)

      Vážená paní Zdeno,
      vzhledem k tomu, že jste stejný dotaz zaslala e-mailem a připojila Vaše telefonní číslo, budeme Vás ještě dnes kontaktovat telefonicky.

  • Nikola

    (17.7.2023 - 23:30)

    Dobrý den, mela bych dotaz, přítel aktualně ve výkonu trestu pracuje a řádně si platí dluhy. Nicméně mu do výkonu trestu přišla exekuce ze zdravotní pojišťovny. Můj dotaz se týká toho, až ho pustí tak mu poskytnu bydleni, ale jde mi o to, jak si domácnost zajistit před případnou návštěvou exekutura. Zda stačí že bychom mezi sebou sepsali papír, který bychom nechali notářsky ověřit, že veškeré vybavení bytu je mé a mnou hrazené. Já osobně žádné dluhy nemám a nerada bych se dostala do případných problémů. Jen kvuli tomu,vže už od všech věcí nemám učet.Sice ho nepřihlásím po výkonu trestu trvale,ale na služby co se týká vody, osvětlení a odpadů budu muset, takže v případě nutnosti by ho exekutor našel. Díky za odpoveď. S pozdravem

    • právník

      (18.7.2023 - 9:18)

      Vážená paní Nikolo,
      jediné, co Vám mohu doporučit, je kontaktovat notáře v místě Vašeho bydliště a požádat jej, aby provedl „zápis o osvědčení stavu věci nebo skutkového děje“. Když to zjednoduším, tak notář provede soupis vybavení Vašeho bytu, Vy prohlásíte, že sepsané věci jsou Vaším majetkem a dostanete notářský zápis, který můžete v případě nutnosti předložit exekutorovi. Ani tento postup však neznamená absolutní jistotu, že exekutor nepostihne i Váš majetek – někteří exekutoři postupují velmi tvrdě, až na hraně zákona.
      Nějaká listina sepsaná mezi Vámi a dlužníkem by v okamžiku exekuce nebyla vůbec účinná – taková listina by snad měla nějakou důkazní hodnotu až v rámci řízení o vyškrtnutí věci ze soupisu postiženého majetku.

  • Anonym

    (26.7.2023 - 20:00)

    Dobrý večer ,chtěla bych jse zeptat jestli přítel má šanci dostal 36 měs dohodu o trestu a víne výkonava svůj trest v Novém sedle okres Žatec má 1 diferencku je pracovně zařazen žádný kazenak nic minulý týden jsem mu poslala příslib práce a bydlení má za sebou 24mes tenhle měsíc bude žádat o PP myslíte že tam nějaká šance je děkuji ?

  • Anna

    (26.7.2023 - 20:01)

    Dobrý večer ,chtěla bych jse zeptat jestli přítel má šanci dostal 36 měs dohodu o trestu a víne výkonava svůj trest v Novém sedle okres Žatec má 1 diferencku je pracovně zařazen žádný kazenak nic minulý týden jsem mu poslala příslib práce a bydlení má za sebou 24mes zbývá mu už jen 12 měs ,tenhle měsíc bude žádat o PP myslíte že tam nějaká šance je děkuji ?

  • Anna

    (26.7.2023 - 20:02)

    Dobrý večer ,chtěla bych jse zeptat jestli přítel má šanci dostal 36 měs dohodu o trestu a víne výkonava svůj trest v Novém sedle okres Žatec má 1 diferencku je pracovně zařazen žádný kazenak nic minulý týden jsem mu poslala příslib práce a bydlení má za sebou 24mes zbývá mu už jen 12 měs ,tenhle měsíc bude žádat o PP myslíte že tam nějaká šance je ,děkuji ?

    • právník

      (29.7.2023 - 12:04)

      Vážená paní Anno,
      šance na podmíněné propuštění určitě je, ale nedokáži odhadnout jak vysoká. Informace, které uvádíte ve svém dotazu, nejsou dostatečné. Například neuvádíte nic k trestní minulosti Vašeho přítele, neuvádíte zda nastoupil do výkonu trestu dobrovolně a včas ani zda nahradil škodu, pokud trestnou činností nějaká vznikla.

      • Iveta

        (16.8.2023 - 0:04)

        Dobrý den chtěla bych se zeptat můj syn má teď 200 hodin veřejné prospěšných prací a 2 roky podmínku ale teď bude mít další soud kde mu státní zástupce dál návrh na 15 měsíců nepodmíněně do věznice s ostrahou můžete mi poradit co může následovat nebo jak to může dopadnout děkuji

  • Karlos

    (2.8.2023 - 14:55)

    Dobrý den, pane doktore,

    rád bych se poradil o možnosti podat žalobu/ústavní stížnost za udělený kázeňský trest, respektive tvrdost kázeňského trestu a hlavně důsledků z něj vyplývajících. Odsouzený dostal kázeňský trest za vnešení nepovolené věcí do věznice. Trestem pro něj je celodenní umístění do uzavřeného oddílu na 20 dnů, automaticky přeřazení do III.PSVD a hlavně, výslovně řečeno, nemožnost tento kázeňský trest zahladit a ani nemožnost vrátit se do II.PSVD po zbytek výkonu trestu. Tento verdikt učinil sám vedoucí výkonu trestu a ředitel odloučeného pracoviště kmenové věznice. Tento kázeňský trest byl samozřejmě hlavním aspektem zamítnutí PP, kde bylo v odůvodnění soudcem zmíněno…“až bude vidět náprava, plnění programu zacházení atd“…
    Pokud tedy má být kázeňský trest motivační pro zlepšení chování odsouzeného, a motivovat ho k plnění věz.řádu a povinností, neumím si tento likvidační postup v udělení represe vysvětlit. Nicméně jsem se v zákoně dočetl, že trest by měl být adekvátní prohřešku a pokud to situace umožňuje, měla by jeho přísnost být udělována vzestupně. Podotýkám jen, že do doby kázeňského přestupku, měl odsouzený uděleny dvě pochvaly, a nespočet pozitivních poznatků a nikdy nebyl do té doby žádným způsobem kázeňsky řešen. Ba naopak, dělal věci nad rámec povinností. Dalším negativním aspektem je to, že odsouzenému nebyla udělena žádná další navrhovaná pochvala a to právě z důvodu udělení kázeňského trestu.
    Jak velká šance je překlenout toto papalášství a minimálně zrušit verdikt ředitele pobočky o nemožnosti přeřazení zpět do II.PSVD?

    Děkuji za odpověď.

    • právník

      (2.8.2023 - 16:40)

      Vážený pane Karlosi,
      neznám konkrétní okolnosti tohoto případu, proto se nemohu vyjádřit k míře šancí na úspěch se žalobou. Každopádně cesta žaloby by byla zdlouhavá a nákladná, přičemž výsledek není jistý nikdy. V podobných případech je nejlepší řešení zpravidla smírná cesta. Odsouzený si musí uvědomit, že (opět) porušil pravidla a vězeňská služba by mu měla dát šanci kázeňský trest zahladit, a to zvláště, jedná-li se o odsouzeného, který se jinak choval/chová příkladně. Možná, že teď je ta situace čerstvá, ale časem pracovníci vězeňské služby přistoupí na zahlazení kázeňského trestu, pokud chování odsouzeného tomu bude odpovídat.

      • karlos

        (3.8.2023 - 9:23)

        Dobrý den, pane doktore,

        děkuji za Vaší odpověď. Jak moc bude nákladná a dlouhá cesta případné spravedlnosti bude, mi je asi jedno. Okolnosti daného případu jsem se Vám myslím nastínil velice konkrétně a nevím jak konkrétnější bych měl být. Věřte, že odsouzený si je více než vědom, čeho se dopustil a jaké to má následky. Za držení/vnesení nepovolené věcí 20 dní díry+přeřazení do III. PSVD bez možnosti návratu do jiné PSVD. Věřte, že pokus smírné cesty byl započat, avšak jak už to v mnoha případech bývá, neshledal se s úspěchem a hned v zárodku utnut. Nikde jsem v článku nezpochybňoval vinu a rozhodně vím, že za porušení pravidel přijde adekvátní trest. Zdůrazňuji adekvátní. Nikoliv však likvidační a nemotivující k dodržování čehokoliv, což je v rozporu s tím, jaký efekt by kázeňský trest měl splňovat. A správně zmiňujete, že VS by měla/mohla dát šanci kázeňský trest zahladit. V tomto případě byl však vynesen jasný a neodvolatelný zákaz zahlazení kázeňského trestu. O to víc je pro mne s podivem, že před i paradoxně po spáchání kázeňského trestu byly navrženy další pochvaly za plnění programu zacházení a věcí nad rámec, ale z důvodu spáchání kázeňského trestu nebyly odsouhlaseny/uděleny. Tento kázeňský přestupek, leč byl spáchán o tom nikdo nepolemizuje, byl jediný exces ve výkonu trestu. Ještě bych rád zdůraznil, že nařízení o nemožnosti zahlazení KT a přeřazení do II.PSVD případně I. vydal sám vedoucí výkonu trestu osobně a všichni z personálu seznámení s tímto prohřeškem, nad tímto verdiktem kroutí nevěřícně hlavou, proto se Vás doptávám, jak veliká šance je dovolat se čehokoliv. I třeba na Generální inspekci VS, potažmo MS ČR. Minimálně zmírnění represe pro případnou žádost o PP.

        Velice děkuji

        Děkuji

        • právník

          (3.8.2023 - 14:29)

          Vážený pane Karlosi,
          neuvádíte několik důležitých informací, jako např. druh nepovolené věci, který byl vnesen do věznice. Je rozdíl, zda vnesete např. flash disk, peněžní hotovost, mobilní telefonní přístroj nebo drogy. Dále neuvádíte, zda proti uložené kázeňského trestu byla podána stížnost, a pokud ano, kdo a jak o stížnosti rozhodl. Dále např. nevím jakými důkazy disponujete. Svá tvrzení budete muset před soudem prokázat, nestačí něco jen tvrdit. Je třeba si také ujasnit, co vlastně chcete případně žalovat. Vina je jasná, druh trestu a jeho výměra je v rámci mantinelů zákona č. 169/1999 Sb. a věznice by sice měla umožnit kázeňský trest zahladit (na tom jsme ve shodě), ale vyloženě právní nárok na to není, resp. vymáhat zahlazení kázeňského trestu považuji za krajně obtížné. Druh a výměra kázeňského trestu musí být přiměřená spáchanému přestupku, ale to já nevyhodnotím, zda byla, když neznám všechna fakta. Podtrženo, sečteno, takové posouzení / vyhodnocení této situace dalece přesahuje možnosti této veřejné poradny. Kontaktujte místní advokátní kancelář, která má s touto problematikou zkušenosti, a domluvte si osobní schůzku, ke zodpovíte přinejmenším ty otázky, které jsme shora naznačil.

          • Karlos

            (3.8.2023 - 18:52)

            Dobrý den, pane doktore,

            ok, teď chápu Vaší připomínku ohledně detailů. V opatrnosti jsem toto neuváděl z důvodu obavy a osobní „mstu“ případných čtenářů tohoto webu a to z řad VS. Ale ok, budu konkrétní, jednalo se o dva kusy rohlíku a 20dkg šunkového salámu zakoupeného při rekvalifikačním kurzu a menší hotovost v řádek desítek korun, na který dotyčný docházel. Proto toto řeším, neb kdyby se jednalo o tel.přístroj, alkohol, drogy,rvačku, rozhodně bych to tak neřešil.
            Stížnost byla samozřejmě podána, ale byla zamítnuta pro nedodržení lhůty. Bohužel, pověřený pracovník špatně informoval odsouzeného o započetí a ukončení možné lhůty. Jednoduše řečeno, popřel to, co uvedl prvně (…“máte na to tři pracovní dny“…) a v tomto případě, pokud do toho spadá víkend je počítáno jinak.
            Já nechci vymáhat zahlazení kázeňského trestu, mne jde jen o to, tuto možnost umožnit. A určitě sám víte, že důkazní břemeno v tomto případě je velice obtížné, neb se vše řečí ústně a VS nemá povinnost toto písemně dokládat a zdůvodňovat. A nepředpokládám, že VS dobrovolně vydá něco, co rozporuje minimálně logickému myšlení. Tudíž důkazy jsou bohužel zatím jen tvrzení proti tvrzení.
            Trošku jsem si asi myslel, že právě na tomto webu dostanu velice přesnou odpověď díky zkušenostem a znalostí prostředí a vězeňské problematiky, neb osobní právník tuto záležitost nikdy neřešil a tudíž není znalý. Skoro žádný právník mnou oslovený, netuší, jak si s tímto poradit. Ale vidím, že se s tímto problémem setkáváte poprvé a stejně jako spousty zasvěcených nad tím kroutíte nevěřícně hlavou. Žalovat bych chtěl minimálně neoprávněnou a bezdůvodnou tvrdost při udělení trestu a jeho negativního dopadu na odsouzeného.

            Děkuji

  • Petra

    (6.8.2023 - 17:05)

    Dobry den , pritel je od patku vzat do vazby nepravidelne placeni alimentu ? Je nadeje na podminku dekuji Petra

    • obase.cz

      (13.8.2023 - 11:30)

      Dobrý den. Naděje je vždy. O.

    • Michaela

      (15.8.2023 - 18:46)

      Dobrý den chci opět zeptat druh dostal u prvního soudu 6mesicu,2soud měl taky dostal6mesicu zvlášť,a200hod prospěšných prací, nastoupil18.4.2023za řízení auta bez řidičáku.byl vícekrát souzený ale vše si odseděl.tak bych chtěla vědět jestli to musí odsed celé nebo může žádat o půlku trestu ,nebo domácí vězení .děkuji moc

  • Petra

    (6.8.2023 - 17:10)

    Jeste by me zajimalo jestli se o vazbe v teto civilni veci rozhoduje i vikendu moc dekuji

    • právník

      (7.8.2023 - 11:07)

      Vážená paní Petro,
      zanedbání povinné výživy je přečin, takže se jedná o trestní věc. Vazební zasedání soudy konají i o víkendu, protože je třeba zachovat lhůty, které stanoví trestní řád. Nepamatuji si v případ, ve kterém by soud poslal do vazby pachatele přečinu zanedbání povinné výživy. To by musel být Váš přítel “totální” recidivista nebo je v tom ještě něco dalšího. V současné době se uvažuje o částečné dekriminalizaci tohoto přečinu, také proto se mi ta vazba nezdá pravděpodobná, ale neznám podrobnosti…

Napsat komentář

Pravidla diskuze: Pište česky, slušně a k věci. Komentáře obsahující odkazy jdou do fronty ke schválení. Spam (reklama, cizí jazyky, nesmysly) je automaticky odstraněn.

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *