Právní poradna pro osoby ve výkonu trestu

Zuzana Candigliota logo

Každý, kdo se setkal s vězeňským systémem, ví, že nejtěžší není samotný výkon trestu, ale bezmoc, když člověk nerozumí právním možnostem, které má.

Právě proto jsme navázali spolupráci s advokátní kanceláří Mgr. Zuzany Candigliota, která se dlouhodobě věnuje právní ochraně osob ve výkonu trestu i jejich rodin.

Díky této spolupráci vznikla první skutečná on-line právní poradna pro odsouzené a jejich blízké.

Na vaše dotazy tak odpovídají přímo právníci – srozumitelně, konkrétně a bez zbytečných formalit.

Cílem není nahradit advokáta, ale pomoci vám pochopit, jaké právní kroky můžete podniknout.


💬 Jak poradna funguje

  • Dotaz můžete zadat přímo zde na stránce v komentáři nebo anonymně přes e-mail pravnik@obase.cz.

  • Odpovědi připravují právníci z týmu Mgr. Zuzany Candigliota a její spolupracovníci.

  • Odpovědi se snažíme zveřejňovat tak, aby pomohly i ostatním, kteří řeší podobný problém (bez osobních údajů).

  • Typické otázky se týkají např.:

    • podmíněného propuštění,

    • přemístění do mírnějšího typu věznice,

    • kázeňských trestů a práv odsouzených,

    • výkonu dohledu, amnestií, náhrad škody,

    • práv rodinných příslušníků při styku s odsouzeným.


⚖️ Kdy už nejde o pouhou radu

Některé případy vyžadují osobní zastoupení advokátem (např. podání k soudu, odvolání, stížnosti).

V takové situaci vám právníci doporučí konkrétní postup nebo mohou převzít váš případ – vždy po vašem souhlasu.


📩 Kontakt

Dotazy můžete posílat přímo na e-mail:

✉️ pravnik@obase.cz

Nebo je zanechte v diskusi pod článkem – odpovíme, jakmile to bude možné.


🧭 Etika a důvěrnost

Všechny zaslané dotazy i osobní údaje jsou považovány za důvěrné a nesdílí se s třetími stranami.

Naším cílem je, aby i lidé ve výkonu trestu měli přístup k férové a profesionální právní pomoci.


⚖️ Právní základ a záruka odbornosti

Advokátní kancelář Mgr. Zuzany Candigliota je zapsána v České advokátní komoře a dlouhodobě se specializuje na oblast ochrany práv osob omezených na svobodě, výkon trestu a správní řízení.

Spolupráce s Obase.cz má výhradně pomocný a informační charakter, s důrazem na lidskost a právní jistotu.

4 670 komentáře v “Právní poradna pro osoby ve výkonu trestu

  • Silvie

    (5.1.2021 - 21:40)

    Dobrý den a moc děkuji za podrobnou odpověď , čili shrnuto ,nemá šanci , nenapsala jsem ,že PP mu byla zamítnuta , nepřiznal u soudu svoji vinu ,má čisté svědomí ,od první chvíle odmítal právníka , obhajoval se sám ,dostala ho do toho nejmenovaná firma pro pár korun ani ne 18 000 ,- , prostě ho systém semlel … Nemůžeme pochopit , jak jednoduše člověka odsoudí a nemá šanci se dostat dřív ven a to nemluvím o jeho vzorném chování , pochvalách . Nejhorší je , že pouštějí spoluvězně na PP za milionové zpronevěry s tresty kolem 6 let ,kteří to vlastně nikdy nemůžou splatit , je mi z toho smutno a nevěřím ve spravedlnost ,ne u nás . Ještě k jeho nedobrovolnému nástupu , pracoval v zahraničí na různých místech , prosil a a nechával telefon a mail na soudě ,aby takto dali vědět o nástupu ,nedali .Prostě celý tento soudní systém se mi nelíbí…Oběma nám už bylo už bylo 55 let , nikdy jsme se neflákali , manžel je poctivý , hrdý muž a takhle s nim firma a soud zamávali… S pozdravem Silvie , omlovám se ,ale musela jsem to napsat..

    • právník

      (6.1.2021 - 18:56)

      Vážená paní Silvie,
      špatně jste pochopila mou odpověď. Netvrdím, že žádost o přeměnu zbytku trestu odnětí svobody na trest domácího vězení nemá šanci na úspěch. Tvrdím, že žádost o „klasické“ podmíněné propuštění má mnohem vyšší šanci na úspěch než žádost o přeměnu zbytku trestu odnětí svobody na trest domácího vězení. Doporučuji, aby Váš manžel podal žádost o podmíněné propuštění, šance na úspěch je poměrně velká.

  • Anonym

    (6.1.2021 - 18:15)

    Dobrej chci se zeptat proc ministrne benesova nedala prika abi vezni ktery Maji nastup trestu nemusi zatim nastoupit kdyz je tak velka nakaza na jare toho bilo min a bil ten odklat .a proc vubec nemluvej o veznich kdi je budou ockovat .dekuji Marek.

    • právník

      (6.1.2021 - 18:58)

      Vážený pane Marku,
      toto je dotaz na paní ministryni Benešovou, nikoliv na mne.

  • Dagmar

    (7.1.2021 - 12:01)

    Dobry den. Chtela bych se zeptat. jestli ma syn sanci na PP. V unoru si odpyka polovinu trestu za omezovani osobni svobody a znasilneni. Je prvotrestany, ve vezeni absolvoval kucharsky kurz, chova se vzorne, ma pochvaly, ale bohuzel je v Plzni. Muze si zazadat sam nebo pres advokata? Prislib prace, bydleni i fin. vypomoc mu poskytneme. Dekuji za odpoved.

    • právník

      (7.1.2021 - 16:41)

      Vážená paní Dagmar,
      šanci na podmíněné propuštění má poměrně velkou. O podmíněné propuštění si může požádat sám, zastoupení obhájcem není ze zákona nutné, ale je vhodné v tom smyslu, že obhájce pečlivě odůvodní žádost o podmíněné propuštění a připraví všechny důkazy, které svědčí ve prospěch odsouzeného. Přiléhavá právní argumentace při jednání soudu má samozřejmě také svůj význam. Jinými slovy – obhájce není nezbytný, ale pokud svou práci udělá dobře, zvyšují se šance na úspěch.

  • Denisa Burešová

    (7.1.2021 - 15:31)

    Dobrý den chtěla jsem vás poprosit o váš email, jelikož bych potřebovala vědět váš názor, vše vám pošlu na email mám to ofocený a jsem to nejde vložit moc děkuji Burešová

    • právník

      (7.1.2021 - 16:44)

      Vážená paní Burešová,
      sděluji e-mail: pravnik@obase.cz
      E-mailová adresa je také uvedena v horní části této webové stránky.

  • Ludmila

    (7.1.2021 - 19:00)

    Dobrý den,dcera je ve výkonu tr.na 6 měsíců ,má žádost na spe.odd.pro matky s dětma,ale zatím čeká.nastoupila 19.11.2020.Chtela by podat 1/3,nebo 1/2 na pod.propusteni.Mame to zkusit? Děkuji za odp.Ludmila( matka)

    • právník

      (8.1.2021 - 21:35)

      Vážená paní Ludmilo,
      zkusit požádat o podmíněné propuštění je samozřejmě i v tomto případě možné. Bude trochu problém s hodnocením chování Vaší dcery ze strany vězeňské služby, neboť Vaše dcera bude ve výkonu trestu jen velmi krátce na to, aby vězeňská služba mohla zodpovědně vyhodnotit její chování. Tento fakt může znamenat u soudu potíže s prokázáním polepšení, což je jedna ze zákonných podmínek podmíněného propuštění. Snad soud v tomto případě vezme v úvahu i nejlepší zájem dítěte, přimhouří oko a Vaši dceru podmíněně propustí. Přál bych to dítěti i Vaší dceři.

  • Robert

    (8.1.2021 - 11:50)

    Dobrý den byl jsem odsouzen za podovod na 18 mesicu podal jsem pres pravnika odvolani kde mi to i na infosoudu ukazuje ze proti rozsudku byl podan opravny prostredek a volala mi policie ze mam u nich na sluzebne zasilku od soudu kterou si mam vyzvednout je mozne aby to byl nastup trestu? a i kdyby byl proc mi to nebylo poslano normalne pres postu je mozne ze si me chteji na policii rovnou nechat dekuji za odpoved.

    • právník

      (8.1.2021 - 21:40)

      Vážený pane Roberte,
      stejné dotazy jsem v této poradně již zodpověděl. Pokud odsuzující rozsudek z důvodu řádně a včasně podaného odvolání nenabyl právní moci, nelze z něj vykonávat trest odnětí svobody. Nástup trestu nyní proto nehrozí. Z jakého důvodu soud v tomto případě doručuje písemnost prostřednictvím policie mi není známo.

  • Ondra

    (8.1.2021 - 14:03)

    Dobrý den,
    potřeboval bych radu. Okradl jsem lidi na internetu, na což nejsem nijak pyšný.
    Ke všemu jsem se přiznal. S policí spolupracoval, a dostal jsem podmínku na 2 roky s uhrazením celkové škody 89.000Kč. Byl to můj první a poslední trestný čin.
    Bohužel jsem škodu neuhradil celou, zbývá mi doplatit 36.000Kč.
    Díky covidu bylo odložené veřejné zasední, ale již proběhlo. Na veřejném zasední jsem díky zdravonímu stavu nebyl. Momentálně čekám dopis. Mám se připravit na nejhorší, a to že mi bude podmínka bude přeměněna na trest odnění svobody?
    Děkuji za brzkou odpověd.

    • právník

      (8.1.2021 - 21:26)

      Vážený pane Ondro,
      stejný dotaz jste mi poslal na e-mail, proto jsem Vám odpověděl zpět na Váš e-mail.

    • Kateřins

      (14.1.2021 - 14:32)

      Dobry den, prosim o info. Jestlize pachatel – odsouzeny za zvlast zavazny trestny cin tezkeho ublizeni na zdravi dostal 6,5 roku. Pokud pozada o PP v polovine trestu ( odsouzen dle paragr.145 odst.1), zadosti bude vyhoveno. Docetla jsem se, pokud je pritomen u soudu i statni zastupce a souhlasi, odsouzeny muze byt propusten vlastne ihned. Neverim uz v policejni ochranu ani v vcasnou informovanost. Presto se ptam, bude obed nasilneho trestneho cinu nekdo vcas informovat? U soudu byl tento pozadavek pred 2lety zaznamenan. Ve skutecnosti toto funguje? Dekuji Katerina

  • Zuzana Rabinova

    (8.1.2021 - 18:46)

    Dobry den ,mamnastup trestu na 1,5roku a mam 2,5 letou dceru.Jeji biologicky otec je kreten a navic neni napsany v R.L.Napsany je tam muj kamarad,ktery se nemuze o ni starat takze jediny kdo prichazi v uvahu je moje matka. V cem nevidim vubec problem.Tak se chci zeptat jak mam postupovat aby ji mama dostala do docasny pece a aby dostavala muj rodicovskej prispevek.Dekuji za kazdou radu.

    • právník

      (8.1.2021 - 22:06)

      Vážená paní Rabinová,
      některé věznice umožňují výkon trestu pro matky s dětmi. Mají na to specializovaná oddělení. Zkuste uvážit i tuto možnost, která by zabránila přetržení vazeb mezi Vámi a dcerou po dobu Vašeho výkonu trestu. Pokud této možnosti nechcete využít, případně vězeňská služba neschválí Vaši žádost o výkon trestu na specializovaném oddělení pro matky s dětmi, pak opravdu přichází do úvahy péče babičky. Jak v takovém případě postupovat se zeptejte v sociální poradně obase.cz, případně přímo na OSPOD v místě Vašeho pobytu.

  • Nikola

    (13.1.2021 - 12:17)

    Dobrý den pane advokáte, Jen jsem vám chtěla napsat, že tak jak jsme si psali přes email,tak se mi podařilo přes to vše co jste doporučil do cílit videokonferenci příteli s probačním úředníkem napsal mi že mě obeznamuje že k dnešku bude mít videokonferenci že se nějak domluví, nyní ji měl jenže příteli sdělil že si za svým názorem že není schopen vést řádný život stojí at okamžitě stáhne žádost o PP, s tím,že až mu dovolí podat žádost o PP a to uvidí tak někdy v ůnoru nebo v březnu jestli je přítel schopen… Že takhle je probační systém domluven s paní Zajicovou,že takto žadá ona sama.. A že at počítá,že soud mu jeho žádost stéjně odmítne protože nemá dokončené a kladné stanovisko s probačním… Přítel byl hotový, s jeho jednání… A nyní se bojí aby toho nedocílil…Tímto to pan Lazecký po necelých 20min.ukončil. Celkový výstup má přítel 27.7 a nenechám ho zničit nějakým s prominutím kreteném..Rozhodla jsem se obeznámit soud s jednáním probačního , a potáhnu to co nejvýše,dokázala jsem pro přítele mnoho..A Tímto co prožívají vězní nyní , a s jednáním že někdo je lepší než já nebo vězen se nenechám at to stojí cokoliv… Každý kadí stejné hovno… Tímto vás žádám o pomoc s tímto… Omlouvám se zda jsem byla někde sprostá… Ale v životě nenechám svojí lásku zničit at to stojí co to stojí… Děkují

    • právník

      (14.1.2021 - 10:37)

      Vážená paní Nikolo,
      k celé věci mohu jen zopakovat, co jsem již uvedl v e-mailové komunikaci mezi námi. Jsem ochoten pomoci Vašemu příteli se sepisem vyjádření ke zprávě, kterou probační úředník zaslal soudu do spisu k PP. Nejsem však ochoten zpracovávat stížnost proti chování probačního úředníka, neboť taková stížnost nepomůže Vašemu příteli v řízení o podmíněné propuštění. Uznávám, že chování probačního úředníka v tomto konkrétním případě Vašeho přítele je (přinejmenším) silně za hranou profesionality, ale je otázka jak k této zprávě přistoupí soud. Jednotlivé důkazy mají různou důkazní hodnotu, což soud musí vážit. Navíc, zpráva probačního úředníka je toliko jedním důkazem v projednávané věci, k němuž soud ani nemusí (vzhledem ke všem okolnostem konkrétně tohoto případu) přihlédnout. Pochopte prosím, že ten boj o podmíněné propuštění Vašeho přítele se neodehrává na půdě Probační a mediační služby, ale výhradně u soudu.

      • Nikola

        (15.1.2021 - 15:13)

        Dobrý den děkuji za odpověď tak mohu poprosit o sepsání toho vyjádření? A poslat mi to na email? Děkuji

  • Anonym

    (13.1.2021 - 13:54)

    Dobrý den,chtěl bych prosím vědět,přítel měl nastoupit 5.12. do věznice.nenastoupil a nechce nastoupit.Uz je to pomalu měsíc a půl a stále nic.mohl bych napsat na soud svým jménem kde se nachází,že nehodlá nastoupit abych to nějak uspíšil?Dělá mi den ode dne větší a větší finanční dluh a já se ho neodvážim vyhodit.nemam nato odvahu ani s policií.dekuji za odpověď.

    • právník

      (14.1.2021 - 10:22)

      Dobrý den,
      pokud Váš přítel nenastoupil na výzvu soudu včas do výkonu trestu odnětí svobody ani nepožádal o odklad výkonu trestu, pak se s vysokou mírou pravděpodobnosti dopouští přečinu maření výkonu úředního rozhodnutí a vykázání. Toto protiprávní jednání samozřejmě můžete oznámit svým jménem nebo i anonymně na policii, případně můžete sdělit soudu místo, kde se Váš přítel nachází.
      Pokud mohu radit, zkuste příteli ještě jednou vysvětlit, že pokud ihned dobrovolně nenastoupí do výkonu trestu, bude do výkonu trestu dodán policií a vyslouží si další trestní stíhání a pravděpodobně také další trest odnětí svobody. Dobrovolný nástup trestu odnětí svobody, byť značně po soudem stanoveném termínu, by bylo to nejlepší řešení pro Vašeho přítele. Pořád existuje šance, že pokud ihned sám nastoupí, policie jej nebude trestně stíhat za spáchání shora uvedeného přečinu, čímž se vyhne prodloužení pobytu ve vězení.

  • Kateřins

    (14.1.2021 - 14:34)

    Dobry den, prosim o info. Jestlize pachatel – odsouzeny za zvlast zavazny trestny cin tezkeho ublizeni na zdravi dostal 6,5 roku. Pokud pozada o PP v polovine trestu ( odsouzen dle paragr.145 odst.1), zadosti bude vyhoveno. Docetla jsem se, pokud je pritomen u soudu i statni zastupce a souhlasi, odsouzeny muze byt propusten vlastne ihned. Neverim uz v policejni ochranu ani v vcasnou informovanost. Presto se ptam, bude obed nasilneho trestneho cinu nekdo vcas informovat? U soudu byl tento pozadavek pred 2lety zaznamenan. Ve skutecnosti toto funguje? Dekuji Katerina

    • právník

      (14.1.2021 - 17:38)

      Vážená paní Kateřino,
      ano, ve smyslu zákona to je nastaveno, jak píšete. Pokud vím, tak to funguje i v praxi, ale samozřejmě nemohu garantovat, že ve všech případech je oběť zločinu soudem informována. Každopádně jako oběť násilného zvlášť závažného zločinu máte právo se vyjádřit k případnému podmíněnému propuštění pachatele a máte právo vědět, zda pachatel byl podmíněně propuštěn nebo ne. V této věci kontaktujte soud – nejlépe ten, který bude rozhodovat o podmíněném propuštění pachatele.

  • Martin

    (14.1.2021 - 23:04)

    Dobrý den,chtěl jsem se prosím zeptat zda-li bude na mne pohlíženo jako na prvotrestance, pokud jsem byl 5 měsíců ve vězení v UK nebo nikoli?A další otázka.Pokud mi byl 3 soudy uděleny tři rozsudky mohu žádat o propuštění všechny tři nebo se to sečte ?Dekuji

    • právník

      (15.1.2021 - 13:16)

      Vážený pane Martine,
      záleží na tom, zda cizozemské odsouzení uznal soud v České republice, což má svá pravidla. Pokud cizozemské odsouzení, kterým Vám byl uložen nepodmíněný trest odnětí svobody, uznal soud v České republice a máte jej zaznamenáno v rejstříku trestů, pak z pohledu trestního soudu budete brán jako osoba, která již byla ve výkonu trestu odnětí svobody. Podotýkám, že vycházím z toho, že jste byl na území UK skutečně ve výkonu trestu odnětí svobody, nikoliv pouze ve vazbě – ve Vašem dotazu uvádíte neurčitý pojem „ve vězení“.
      Pokud jste byl na území UK opravdu ve výkonu trestu, a toto cizozemské odsouzení uznal soud v České republice, zjistěte si možnosti zahlazení takového odsouzení.
      Lhůta pro podmíněné propuštění se bude počítat ze součtu výměry všech tří trestů odnětí svobody. Jedná se o prostou matematiku.

  • Michaela

    (15.1.2021 - 13:02)

    Dobrý den, prosím o informaci..
    Můj manžel bude mít soud o PP. Zaslala jsem mu příslib bydlení ale příslib práce jsem nesehnala, protože mi všude říkají že chtějí osobní konzultaci s manželem. Že by ho přijali ale potřebují s ním mluvit osobně kvůli zaučení atd. Jak to mám doložit u soudu.? A u toho příslibu bydlení stáčí souhlas ode mne když bydlím v podnájmu? Nebo musí souhlasit i majitel bytu? Děkuji za odpověď Michaela

    • právník

      (15.1.2021 - 13:26)

      Vážená paní Michaelo,
      pokud nemáte pro manžela příslib práce, zajděte na Úřad práce v místě Vašeho pobytu a požádejte je, aby Vám vytiskli nabídku volných pracovních míst, které se typově hodí pro Vašeho manžela (pokud je Váš manžel třeba automechanik, tak volná místa pro automechaniky, ne pro kuchařky). Váš manžel ať na jednání soudu předloží tento výpis z nabídky volných pracovních míst Úřadu práce a uvede, že sice nemá konkrétní příslib práce, který se z vězení těžko shání, ale zajímal se (Vaším prostřednictvím) o pracovní nabídky v místě svého budoucího pobytu a má výpis volných pracovních míst, která nabízí Úřad práce s tím, že soudu slibuje, že pečlivě obejde všechny Úřadem práce nabízené volné pracovní místa, a to by bylo, aby nějaké nezískal. Není to sice tak silný důkaz, jako konkrétní příslib práce, ale je to mnohem lepší, než kdyby u soudu nepředložil nic. Soud bude alespoň vidět, že se Váš manžel snaží, má zájem pracovní místo získat, a po podmíněném propuštění ví, kam se hlásit.
      Příslib bydlení stačí od Vás s tím, že jej doložíte platnou nájemní smlouvou řádně uzavřenou mezi Vámi a pronajímatelem. Výslovný souhlas pronajímatele není nutný a soudy jej v tomto druhu řízení nevyžadují.

      • Michaela

        (15.1.2021 - 14:06)

        Děkuji vám moc za rychlou odpověď. Příslib práce jsem nakonec sehnala. Mluvila jsem s firmou která má smlouvu s věznicí kde je můj manžel a manžela mají přeřazovat přímo k nim do práce. Paní mi řekla že se má manžel připomenout. Oni si ho vyzkouší a dají mu příslib práce s nástupem ihned po propuštění z věznice. Tak doufám že už to konečně vyjde a manžela pustí domů. Ještě jednou vám moc děkuji.. Michaela

        • právník

          (15.1.2021 - 14:28)

          To je úplně nejlepší řešení.
          Držím palce, ať podmíněné propuštění vyjde!

  • Martin

    (15.1.2021 - 13:39)

    Děkuji Vám upřímně za odpověď. Ano jednalo se o výkon trestu po dobu 5 měsíců. Nicméně po návratu jsem na vyžádání tr.rejstříku neměl žádný zápis. U soudu v ČR mi ale v odůvodnění soudce zmínil, že jsem měl i „problém “ v Anglii.Zjistil jsem si, že existuje výpis a opis r.t.Opis údajně jen pro tr.řízení.Po opakovaném sednutí za volant pod vlivem alkoholu mi byl vyměřen trest nepodmíněně a to na 37 měsíců 3 soudy 3 rozsudky.Odvolal jsem se a chtěl bych docílit ten jeden měsíc stáhnout, abych se vešel do 3 let, což je ta rozhodující lhůta pro zařazení do stupně vězení
    Myslíte, že mám šanci?Na obhajobu právníkem nemám finance, tak to budu zkoušet sám, proto ta otázka. Moc děkuji za odpověď. S pozdravem a přáním hezkého dne Martin

    • právník

      (15.1.2021 - 14:43)

      Pane Martine,
      bohužel na jakékoliv prognózy mám příliš málo informací. Určitě by bylo vhodné pečlivě posoudit, zda v některé trestní věci nebyly splněny podmínky pro uložení souhrnného trestu, což by pro Vás znamenalo mírnější trest v důsledku aplikace tzv. absorpční zásady. Soudy tuto otázku sice vždy řeší, ale pokud rozhodují např. různé soudy v těsném časovém sledu, pak někdy dojde k chybě a je nesprávně uložen samostatný trest.
      Pokud chcete, můžete mi naskenovat všechny tři odsuzující rozsudky a poslat na e-mail: pravnik /zavináč/ obase.cz – kouknu na to.

  • Mirek

    (16.1.2021 - 20:16)

    Dobrý den,

    určitě si na mě vzpomínáte, psali jsme si na mailu ohledně společenské záruky. Ale pro jistotu, ještě napíši jednou o co se jedná.

    Můj otec měl 15.12. soud o PP a pan státní zástupce si podal stížnost na krajský soud. Spis byl na soud odeslaný 12.1.2021 a pan soudce ho dostal k rukou 13.1.2021. Tímto bych se vás chtěl zeptat jestli má pan soudce nějakou zákonnou lhůtu na vyřešení této stížnosti. Jestli je ta doba nějak omezena, do kdy musí být stížnost vyřešena a nebo ne. Mohl by rozhodnout už příští týden?

    Děkuji vám za odpověď.

    Mirek

    • právník

      (17.1.2021 - 10:21)

      Vážený pane Mirku,
      kancelářská lhůta pro vyřízení stížnosti tohoto druhu je 2 měsíce ode dne, kdy spis byl předložen nadřízenému soudu, což v případě Vašeho tatínka bylo dne 13. 01. 2021. Lhůta tedy končí dne 13. 03. 2021. Nicméně, v praxi soudy rozhodují mnohem rychleji. Přetížené soudy (např. Krajský soud v Brně) rozhodují přibližně kolem 30 dnů ode dne předložení spisu, ale méně přetížené soudy (např. Krajský soud v Plzni, Krajský soud v Hradci Králové, pobočka v Pardubicích) rozhodují velmi rychle zhruba 3 až 14 dnů ode dne předložení spisu.

  • Richard

    (19.1.2021 - 19:40)

    Zdravím žena je ve Světle má 16 měsíců s toho 6 v Opavě odkud ji propustili na, pp měla ještě jedno stíhání zrušili rozsudek a dali ji souhrn 16 místo 11 co měla tet to má dosedet má práci pracuje jako zdravotní a pracovala do dne nes měla nástup 18. 11.20 ptám se pomůžete nám z pp když zaplatím prosim

    • právník

      (20.1.2021 - 8:44)

      Vážený pane Richarde,
      pošlete mi e-mail na adresu: pravnik /zavináč/ obase.cz

  • Bára

    (19.1.2021 - 20:45)

    Dobrý den, chtěla bych se zeptat, pritel šel sedět na 8 měsíců, je poprvé ve vězení, nastoupil včas, a “nic” hrozného neudělal. Je možnost aby ho pustili po 3 mesicich? Diky.

    • právník

      (20.1.2021 - 8:50)

      Vážená paní Báro,
      pokud je Váš přítel ve výkonu trestu poprvé a dopustil se bagatelních trestních činů, jak píšete, pak může požádat soud o podmíněné popuštění již po výkonu jedné třetiny trestu. U krátkodobých trestů odnětí svobody je v souvislosti s podmíněným propuštěním trochu problém s hodnocením odsouzeného věznicí. Věznice často uvádějí, že nejsou schopny hodnotit chování odsouzeného, neboť je ve výkonu trestu příliš krátce. Doporučuji proto, aby Váš přítel byl ve výkonu trestu aktivní a zapojoval se do dobrovolných aktivit, jak to jen půjde.

      • Bára

        (20.1.2021 - 10:34)

        Diky za rychlou odpověď. šance v Hradci králové je jaká,nevíte? A takže když člověk sedí na kratší dobu,tak věznice jim nedávají moc šanci na dřívější propuštění?

        • právník

          (20.1.2021 - 12:37)

          Vážená paní Báro,
          šance na podmíněné propuštění u odsouzeného, který je ve výkonu trestu poprvé, spáchal bagatelní trestnou činnost a do výkonu trestu nastoupil dobrovolně a včas je velmi slušná u každého soudu. Agendu podmíněného propuštění u Okresního soudu v Hradci Králové řešil minulý rok pan doktor Trejbal, jehož rozhodování bylo podle mě vyvážené a předpokládatelné ve smyslu zákonných podmínek pro PP. Aktuálně řeší agendu PP u Okresního soudu v Hradci Králové pan magistr Roch, jehož rozhodování jsem neměl možnost zaznamenat, neboť dříve soudil na jiném soudu, kde agenda PP vůbec nebyla.
          Věznice nerozhoduje o podmíněném propuštění, ale na žádost soudu vždy podá hodnocení chování odsouzeného ve výkonu trestu. Pokud věznice nemá z důvodu příliš krátkého výkonu trestu k odsouzenému dostatek poznatků, sdělí soudu, že jeho chování toho času není schopna vyhodnotit.

          • Bára

            (20.1.2021 - 13:44)

            Co znamená řešil” pan doktor Trejbal a bylo to podle vás vyvážené a predpokladatelne?”

          • právník

            (20.1.2021 - 14:40)

            Paní Báro,
            čemu nerozumíte? Minulý rok (tedy v roce 2020) o žádostech odsouzených o podmíněné propuštění rozhodoval u Okresního soudu v Hradci Králové soudce JUDr. Trejbal, který podle mého názoru rozhodoval zkrátka předvídatelně. Vždy pečlivě vyhodnotil, zda odsouzený splňuje zákonné podmínky podmíněného propuštění a výhradně podle toho rozhodl. Někteří jiní soudci mají pro podmíněné propuštění nad rámec těch zákonných ještě svá vlastní pravidla.

          • Bára

            (20.1.2021 - 15:06)

            Super, diky moc za vysvětlení… a mužů se zeptat co třeba podle vás je bagatelni trestná činnost?

          • právník

            (20.1.2021 - 15:59)

            Všechny přečiny, tzn. trestné činy u nichž horní hranice trestní sazby nepřevyšuje 5 let. Pokud byl Váš přítel odsouzen k trestu odnětí svobody v délce trvání 8 měsíců, pak se zcela jistě dopustil tzv. bagatelní trestné činnosti, protože jinak by byla výměra trestu mnohem přísnější.

  • Michaela

    (20.1.2021 - 16:32)

    Dobrý den. Prosím vás máte někdo zkušenosti s e soudcem pan Boudník z Příbrami? Jaké má vystupování a podle čeho soudí na propuštění PP. Můj manžel čeká soud nejspíš v únoru. Jeho advokát posílal žádost k soudu 21.12.2020 ale přesné datum ještě nevíme a myslíme si že bude mít u soudu pana Boudníka… Manžel Má vše co by měl mít přísliby práce i bydlení, kladné hodnocení atd.. Mám strach že ho soudce nepustí protože prý pouští podle nálady.. Děkuji za každé info.

    • právník

      (20.1.2021 - 17:20)

      Vážená paní Michaelo,
      žádný soudce nesoudí „podle nálady“, takto hodnotí soudce zpravidla osoby, které neuspěly se svou věcí v řízení před soudem. Ti, kteří uspěli, budou chválit a Ti, kteří neuspěli budou hanit. Objektivní hodnocení se dozvíte spíše výjimečně.
      Provozovatel tohoto webu zde zveřejnil statistiku úspěšnosti žádostí o podmíněné propuštění podle jednotlivých věznic (resp. podle soudů), ale podle mého názoru tato statistika není k ničemu. Nemůže reálně vypovídat o tom, jakou šanci na podmíněné propuštění má ten který odsouzený. Je totiž logické, že Okresní soud v Jičíně, v jehož obvodu je věznice Valdice, kde jsou zpravidla umísťováni pachatelé těch nejzávažnějších zločinů a mnohanásobní recidivisté, bude mít nízké procento podmíněně propuštěných, zatímco Okresní soud v Olomouci, v jehož obvodu je Vazební věznice Olomouc, kde jsou zpravidla umísťováni vybraní odsouzení, kteří jsou poprvé ve výkonu trestu odnětí svobody, kde jsou navíc pracovně zařazeni, bude mít procento podmíněně propuštěných nejvyšší. Statistika je sice správná, počin provozovatele tohoto webu chvályhodný, ale vypovídající hodnota pro konkrétního odsouzeného pramalá.
      Soud posuzuje žádost o podmíněné propuštění u každého jednotlivce přísně individuálně, a to je třeba vzít na vědomí…

      • Jolana

        (22.1.2021 - 15:39)

        Dobrý den, pritel nastoupil do vězení v Hradci kralove,teď je v karantene až na 20 dni a pak se bude prý rozhodovat kam půjde..to jako to vězení kde je teď,mu nezůstane a zas ho budou převážet a nebo to bylo myšleno spis na nějaký oddíl ? Diky za odpověď .

        • právník

          (22.1.2021 - 17:03)

          Vážená paní Jolano,
          pokud Váš přítel aktuálně nastoupil do Vazební věznice v Hradci Králové k výkonu trestu odnětí svobody, pak skutečně bude cca po 20 dnech přemístěn do jiné (tzv. „kmenové“) věznice. Vazební věznice jsou primárně určeny pro výkon vazby, na oddělení pro výkon trestu ve vazebních věznicích zůstávají jen vybraní odsouzení v omezeném počtu, kteří zpravidla pracují pro vazební věznici (např. v kuchyni, prádelně nebo jako údržbáři). Lze tedy předpokládat, že Váš přítel bude přemístěn do jiné věznice.

        • obase.cz

          (23.1.2021 - 13:09)

          Dobrý den pravděpodobně bude převezený jinam.

  • Eva

    (22.1.2021 - 11:18)

    Dobry den, . dnes mel muj pritel soud na PP a soudkyne rekla ze chce psychologicky posudek a probacni sluzbu. Tak se chci zeptat za jak dlouho bude pridelen nejaky psycholog a jak je to potom.
    Mockrat dekuji

    • právník

      (22.1.2021 - 17:06)

      Vážená paní Evo,
      na to není univerzální odpověď – záleží na konkrétním soudu a někdy i konkrétním soudci. Vypracování znaleckého posudku nějakou dobu trvá. Z praxe mohu uvést, že další jednání soudu proběhne přibližně za 4 až 6 měsíců.

      • Jolana

        (22.1.2021 - 17:54)

        Nerozumim co je jako výkon vazby,a jaký je rozdíl mezi tím věznici a kmenovou. Je možný aby ho třeba převezli z Hradce až do Prahy? Podle mista? Dik

    • Jolana

      (22.1.2021 - 17:49)

      A to je prosím kam? Z Hradce kralove to muže být klidně až do Prahy nebo někde dal?

    • Jolana

      (22.1.2021 - 17:50)

      A to je prosím kam? Myslela jsem ze zůstane už normálně v Hradci, je možný ze by převezli klidně až do Prahy zalezi podle místa? Dik

      • právník

        (23.1.2021 - 12:08)

        Vážená paní Jolano,
        rozdíl mezi výkonem vazby a výkonem trestu odnětí svobody si lehce najdete na internetu.
        Odsouzení, kteří nastupují trest odnětí svobody nastoupí vždy do tzv. „nástupní“ vazební věznice odkud jsou ve většině případů po několika dnech přemístěni do tzv. „kmenové“ věznice. Kmenová věznice je ta, ve které odsouzený již zůstává (zpravidla se nejedná o věznici vazební).
        O tom, do jaké věznice bude odsouzený trvale umístěn rozhoduje vězeňská služba. Je klidně možné, že Vašeho přítele umístí (převezou) do Prahy, Plzně nebo třeba do Ostravy, to v tuto chvíli opravdu nikdo neví.

        • Jolana

          (23.1.2021 - 19:15)

          Jak pak člověk muže požádat o 1/3 propuštění? Kdyz si ho prehazujou.. cca měsíc teď bude v Hradci, a pak ho bůhví kam šoupnou,nemuzou pak za necelý dva měsíce zjistit jakej ten člověk je..tudíž nemůže mít skoro zadnou šanci na 1/3 propuštění.

  • Anonym

    (22.1.2021 - 14:43)

    Dobrý den mám prosím pár dotazů.bylo mi řečeno že balíky může přítel dostat 2xdo roka.to myslí od každé osoby dva nebo celkem?dále se chci zeptat přítel je v invalidním důchodu 3.stupne.to mu bude výplata chodit do vězení a je nějaká možnost že by si mohl z vězení dat kupovat tabák apod.?a poslední dotaz na anémii ale odmítl jít dokud byl na svobodě na transfuzi a jakoukoli léčbu.je možné že by ji na základě toho propustili nebo hodnocení spíše převezou do nějaké vězeňské nemocnice?dnes hodnocení právě eskortovali a má to i s marenim.moc děkuji za odpovědi pane doktore.

    • právník

      (23.1.2021 - 14:24)

      Vážená paní,
      podle zákona může odsouzený přijmout dva balíky (každý o váze do 5 kilogramů) s potravinami za rok. V souvislosti s omezeními (např. návštěv), které byly nařízeny v souvislosti s pandemií Covid 19, v některých věznicích tuším povolili o jeden potravinový balík navíc – na to se musí Váš přítel zeptat. Počet povolených balíků je stanoven celkem, nikoliv od každého příbuzného zvlášť.
      Výplata invalidního důchodu bude chodit Vašemu příteli do věznice. Vězeňská služba z tohoto příjmu odsouzeného provede srážku na náhradu nákladů výkonu trestu (1.500 Kč / měsíc) a pokud Váš přítel nemá exekuce, pak se zbytkem peněz bude moci disponovat. Ve věznicích je kantýna, ve které je povoleno odsouzeným nakupovat, podle pravidel, které určí ředitel věznice.
      Pokud má Váš přítel zdravotní potíže, pak je musí řešit s lékařem ve věznici. Anémie zřejmě nebude důvodem propuštění Vašeho přítele z výkonu trestu na svobodu. Ve výkonu trestu se léčí i mnohem závažnější onemocnění, ale já nejsem lékař, takže k tomuto nejsem kompetentní se vyjádřit.

  • Jolana

    (22.1.2021 - 18:00)

    Psala jsem vám o tom přemístěni z Hradce kralove.. co je výkon vazby a kmenová věznice? Nevim jaký je v tom rozdíl. A kam přibližně by ho tam mohli odvezt,klidně až do Prahy? Zalezi podle místa? Dik

    • právník

      (23.1.2021 - 14:26)

      Vážená paní Jolano,
      na tyto otázky jsem Vám již odpověděl shora.

  • Gabina

    (24.1.2021 - 11:52)

    Dobry den. Mam problem a moc vas prosim o radu. Mela jsem na poste dopis od 11.1-22.1 2021.Vyzvedla jsem ho 21.1. Byl tam nastup 15.1. Obratem jsem psala na soud ohledne tech datumu a odkladu alespon o 3 mesice protoze mi nahle umrel muj dlouholety pritel.Musim vyridit urcity veci notarsky rizeni pro dceru sirotci duchod atd. Je ji 6 let. A hlavne na tom nejsem moc dobre po psychicky strance.Hrozne se bojim ze prijde policie vyrazi dvere a seberou me. Nevim co ted. Ja nastoupim ale musim se postarat o ruzny veci a hlavne se pripravit a sbalit. To preci nejde s minuty na minutu. Ted mi poradte. Moc dekuji.

    • Anonym

      (24.1.2021 - 22:05)

      Kdyz tak ctu vas komentar rikam si jaky to jsou supaci od soudu co rozhoduji o nastupu. To snad udelali schvalne, je covid , aby ted pozdrzeli nastup lidi z ulice co tak jiste nespecha progoze logicky pachatel neni nebezpecny kdyz nebyl zadrzeny hned a ve vazbe … tak porad i pri covidu posilaji nastupy, tohle fakt nechapu,supaci to jsou jen tim prispivaji k moznemu sireni roznosu nemoci…Dalsi vec temin ulozeni 10 dni a oni zmetkove poslou termin zhruba 3- 5 dni.I kdyby to clovek vyzvedl hned a kolikrat to zdrzi sama posta… Normalni supaci a to pisi slusne…prominte ale tento pristup me rak se…Pani mi je lito .co mi jsme ta stat..jaky to ma vubec ucel takovy trest z domova zavrit po za nejakou dobu…jen pomsta to je.

    • právník

      (25.1.2021 - 10:03)

      Vážená paní Gábino,
      bohužel nepíšete v jaké výměře Vám byl trest odnětí svobody uložen. Pokud se jedná o trest nepřevyšující 12 měsíců, pak můžete požádat o odklad jeho výkonu na dobu až tří měsíců, a to podle ustanovení 323 odstavec 1 trestního řádu. Žádost se posílá na soud, který Vám zaslal výzvu k nástupu trestu (soud, který Vás odsoudil v I. stupni). Žádost je třeba pečlivě odůvodnit a doložit (v tomto případě) listinnými důkazy, kterými prokážete úmrtí Vašeho partnera a nutnost postarat se o nezletilé dítě.
      Pokud budete komunikovat se soudem, můžete i telefonicky s vyšší soudní úřednicí, která je podepsána na výzvě k nástupu trestu, policie pro Vás nepřijede – to by musel iniciovat soud vydáním příkazu k Vašemu dodání do výkonu trestu.

  • anonym

    (25.1.2021 - 10:02)

    Dobrý den, jaké jsou výluky kdy nemusí člověk nastoupit v termínu?
    Např. pokud člověk onemocní covid, je jeho povinnost přesto nastoupit trest v termínu?
    Pokud odsouzený nemá covid ale jinou méně závažnou nemoc a má prokazatelně neschopenku , musí nastoupit ?
    Ještě jedna otázka – případ co se může stát?
    Když se člověk chystá v termínu poslední den nastoupit ale zrovna mu po těžké nemoci ráno (před nástupem) zemře otec a nikdo jiný není již v rodině, je to důvod aby nenastoupil v termínu, potřebuje vyřídit neodkladné věci s pohřbem a zajištění věcí a psa.

    • právník

      (25.1.2021 - 10:17)

      Vážený pane,
      pokud onemocníte Covid 19 nebo jiným závažným život ohrožujícím onemocněním, pak můžete písemně požádat soud o odklad nástupu výkonu trestu odnětí svobody, a to dle ustanovení § 322 odstavec 1 trestního řádu. Žádost je nutno podat u soudu, který Vám zaslal výzvu k nástupu trestu odnětí svobody. Žádost je třeba pečlivě odůvodnit a doložit listinnými důkazy (např. lékařskou zprávou). Důležité je komunikovat se soudem a pečlivě si přebírat poštovní zásilky nebo vybírat datovou schránku, pokud máte zřízenu.
      V případě náhlého úmrtí v rodině je odklad výkonu trestu poněkud složitější, neboť ze „sociálních“ důvodů lze odložit nástup trestu, který nepřevyšuje 12 měsíců. Trest odnětí svobody, který převyšuje 12 měsíců, lze odložit pouze ze závažných zdravotních důvodů.

  • Nikola

    (25.1.2021 - 12:28)

    Dobrý den,takže opět k dnešnímu dni zrušeno soudní jednání..To už opravdu není normální.. Prosím ted už opravdu kam se mám obrátit? Nebo dá se přítele přeřadit ? Na Ostravě na Hradbách soudy funguji úplně normálně, a tady je stále nějaký problém.. nyní jsme už i bez dalšího termínu… jako 3.2 už tam bude 8měsíců… Prosím co mám dělat.. Děkují

    • právník

      (25.1.2021 - 13:08)

      Vážená paní Nikolo,
      bude reagovat e-mailem.

  • Anonym

    (25.1.2021 - 12:58)

    Dobrý den,
    chci se zeptat zda má můj bratr nárok na půlku. Když má zločin loupež podle paragrafu 173 psát 1,2 pism. a)b) odst. 3 trestního zákoníku ve stadiu pokusu podle paragrafu 21 odst.1 trestního zákoníku formou účastenství podle paraf.24 odst. 1.pism. C) trestního zákoníku. Přečin porušování domovní svobody podle paraf.178 odst. 1,2
    Úmyslne usnadnil a umožnil jinému zejména hledáním při činu a opatřením prostředku, spáchání t.č. spočívajiciho v užití nasili proti jinému v úmyslu zmocnit se cizi věci. K dokonáni trestného činu nedošlo (pomocník)
    Doznal se.

    • právník

      (25.1.2021 - 13:25)

      Dobrý den,
      nárok na podmíněné propuštění neexistuje. Odsouzený, který vykonal zákonem předepsanou délku trestu (jednu třetinu, polovinu nebo dvě třetiny – záleží kdo jaké podmínky tr. zákoníku splňuje) má právo podat žádost o podmíněné propuštění, o které musí soud rozhodnout. Váš bratr tedy může po výkonu poloviny trestu podat žádost o podmíněné propuštění. Soud takovou žádost posoudí a rozhodne, zda vyhoví či nikoliv. Bude záležet na trestní minulosti Vašeho bratra (kolikrát byl odsouzen a zda je ve výkonu trestu odnětí svobody poprvé nebo opakovaně), bude záležet na chování Vašeho bratra ve ve výkonu trestu a také na dalších okolnostech vztahujících se k Vašemu bratrovi. Žádost o podmíněné propuštění soud posuzuje zcela individuálně.

  • Anonym

    (25.1.2021 - 15:14)

    Hledam kvalitniho pravnika, pro starsiho zlodeje dosud netrestaneho, advokata( bez predsudku nebo -li odporu ke zlodejum)ktery bude se pri vyslechu na policii, pri sdeleni obvineni z kradezich v obchode s vetsi skodou, a dalsich postupech jako je napr. priznani se, kontaktu s probacni a med.sluzbou, podminecnem zastaveni u statniho zastupce, pripadne narovnani. Praha Za kvalitni praci – dobre zaplatime.

    • právník

      (25.1.2021 - 16:37)

      Dobrý den,
      napište mi na e-mail: pravnik /zavináč/ obase.cz

    • Anonym

      (25.1.2021 - 19:22)

      Ve výkonu trestu je poprvé. A už má i nějaké pochvaly za dobré chování. Děkuji moc za odpověď.

  • Anonym

    (26.1.2021 - 9:33)

    Dobrý den
    V Plzni na Borech nyní nemůžou vězni pracovat kvůli koroně nebo jak to je?
    Děkuji za odpověď

    • právník

      (26.1.2021 - 15:48)

      Vážený pane,
      směřujte svůj dotaz do jiné rubriky těchto webových stránek. Tento typ dotazu není určen právníkovi. Děkuji za pochopení.

      • Anonym1

        (31.1.2021 - 15:06)

        Prosím mohu poprosit o email ? Psala jsem ale furt to píše , nedorucene nejde odeslat , je správně ? pravnik@obase.cz
        Děkuji

        • právník

          (2.2.2021 - 19:47)

          Dobrý den,
          e-mailovou adresu máte správnou, e-maily mi běžně chodí. Zkuste to prosím ještě jednou.

  • Andrej

    (27.1.2021 - 11:02)

    Dobrý den chtěl bych se zeptat jestli může osoba odsouzena §283 odstavec 1 a 2 písmeno b žádat o PP na 1.3 předem děkuji za odpověď

    • právník

      (27.1.2021 - 14:49)

      Vážený pane Andreji,
      bohužel, pachatel zločinu nedovolená výroba a jiné nakládání s omamnými a psychotropními látkami a s jedy, dle ust. § 283 odst. 1, odst. 2 tr. zákoníku, může žádat podmíněné propuštění až po výkonu poloviny trestu.

  • Zdeňka

    (28.1.2021 - 19:40)

    Dobrý den,pritel prvotrestanec. nastoupil včas,do práce ještě nechodí ve vězení ,vycházky má denne na půl hodiny,je lepší požádat radši o pp na 1/2? Než Zadat na 1/3 když ještě asi poradně ani nebudou vědět jaký je atd.. a pak mohl Zadat znovu až za 6 měsíců což už pro nej nebude mít smysl..? Šel pouze na 8 měsíců. Řízení bez ridicaku. Dik

    • právník

      (29.1.2021 - 14:12)

      Vážená paní Zdeňko,
      u tak krátkodobých trestů je podmíněné propuštění trochu problematické ve vztahu k dovození zákonné podmínky „polepšení“. Vězeňská služba skutečně není schopna hodnotit chování odsouzeného, resp. stav jeho „nápravy“ po pouhých dvou měsících výkonu trestu, což je pochopitelné. Nicméně dle judikatury Ústavního soudu nelze zamítnout žádost o podmíněné propuštění jen z toho důvodu, že uložený trest je „příliš krátký“. Šanci na podmíněné propuštění tedy mají i odsouzení, kteří vykonávají tyto krátké tresty odnětí svobody. Doporučuji podat žádost třeba po 2,5 měsících, pár týdnů potrvá, než soud žádost projedná a věznice tak bude mít ještě nějaký čas na získání poznatků o odsouzeném.
      Pečlivě zvažte, zda v tomto případě má podmíněné propuštění smysl. Pokud soud žádosti o podmíněné propuštění vyhoví, fakticky bude výkon trestu ve věznici zkrácen přibližně o dva měsíce, což nevím, zda se vyrovná podmínce v rejstříku trestů…

  • Eva

    (28.1.2021 - 23:40)

    Dobrý den, dnes jsem byla na pcr převzít sdělení o podezření a zároveň podávat výpověď jako podezřelá, ale bohužel, jak to bylo zdlouhavé, tak jsem na některé věci vypovídající v můj prospěch zapomněla, a chtěla bych se zeptat, zda je to možné dodatečně doplnit? Děkuji za odpověď

    • právník

      (29.1.2021 - 14:21)

      Vážená paní Evo,
      samozřejmě máte zákonné právo výpověď doplnit. V tomto konkrétním případě bych doporučil zavolat na policii a domluvit se s policistou na doplnění výpovědi ještě na policii. Vzhledem k tomu, že ve Vašem případě vede policie tzv. zkrácené přípravné řízení, je možné, že soud ani nebude konat hlavní líčení a ve věci rozhodne vydáním trestního příkazu, bez Vaší osobní účasti. Z tohoto důvodu je tedy vhodnější doplnit výpověď ještě na policii.

  • Eva

    (29.1.2021 - 16:48)

    Děkuji moc za odpověď, bohužel na policii mi bylo řečeno že spíš již dneska poslali na st.zas. a to jsem vypovídala vcera

    • Eva

      (31.1.2021 - 20:30)

      Dobrý den, omlouvám se, že ještě reaguji, ale celý víkend mi to nedává spát, že jsem tam ty věci zapomněla říct. Byly to dost podstatné věci, že mohu dodat přímé důkazy a jejich vyjmenování, které vyvrací tvrzení uvedené ve sdělení podezření. I když jsem do výslechu uvedla, že tak to nebylo, ale ty důkazy zapomněla zmínit. Takže pokud to je už ve zkráceném přípravném řízení na SZ, tak už výpověď nejde doplnit? Na druhou stranu mě trochu uklidňuje, že jestli jsem to po studování paragrafů pochopila správně, tak podle paragrafu 314 buďto to nemůže skončit hůře než podmíněným trestem, nebo samosoudce navrhne hlavní líčení?? Děkuji moc.

      • právník

        (1.2.2021 - 9:30)

        Vážená paní Evo,
        pokud policie již předala věc státnímu zástupci, pak státní zástupce zřejmě doručí soudu návrh na Vaše potrestání. Soud pak má dvě možnosti, jak věc vyřídit:
        1/ Soud vydá trestní příkaz. Trestní příkaz soud vydá tzv. „od stolu“, tzn. nebude se konat hlavní líčení (Vy ani státní zástupce nebudete předvoláni). Trestním příkazem však nelze uložit nepodmíněný trest odnětí svobody, tzn. kdyby soud využil tuto variantu, mohl by Vám uložit podmíněný trest, trest peněžitý, trest obecně prospěšných prací, atd. Proti trestnímu příkazu můžete Vy a/nebo státní zástupce podat odpor. V takovém případě se trestní příkaz ze zákona ruší a soud nařídí hlavní líčení, ve kterém Vás vyslechne.
        2/ Soud nařídí hlavní líčení rovnou. V takovém případě budete předvolána k hlavnímu líčení, stejně jako státní zástupce, a budete moci plně uplatnit svou obhajobu. Po provedeném dokazování soud vydá rozsudek proti kterému můžete podat odvolání.
        Máte tedy ještě celou řadu možností, jak se bránit.

  • anonem 123

    (30.1.2021 - 19:33)

    Dobrý den mohu se zeptat zda jako družka odsouzeného mohu podat žádost o upuštění od zbytku trestu zda to mohu podat i já přítel má 4 měsice do konce ale já vážně nevyléčitelně onemocněla máme dvě deti vek 10 a 2 a já to doma sama nezvládám ted v prosinci jsem přestala chodit ani zuby jsem si neuměla vyčistit a mám strach že to přijde znovu dále po psychice jsem na tom hodně zle děkuji za odpoved

    • právník

      (1.2.2021 - 12:05)

      Vážená paní,
      žádost o upuštění od výkonu zbytku trestu odnětí svobody je oprávněn podat pouze odsouzený. Výjimka z tohoto pravila nastává v situaci, kdy sám odsouzený, zpravidla pro svůj velmi špatný zdravotní stav, není schopen žádost podat (podepsat). Upozorňuji, že žádost o upuštění od výkonu zbytku trestu odnětí svobody může odsouzený podat pouze v případě, že je sám stižen těžkou život ohrožující nevyléčitelnou nemocí, případně nevyléčitelnou nemocí duševní. Pokud odsouzený takovou žádost podá v případě, že život ohrožující nevyléčitelnou nemocí trpí některá z osob blízkých (např. družka), ale odsouzený je zdráv, pak soud žádost zamítne.
      Doporučuji, aby v tomto případě Váš druh podal žádost o podmíněné propuštění.

  • kak

    (31.1.2021 - 20:50)

    Pro pana právníka – Dobrý den pane advokáte, můžete nějak poradit ? člověk starší ročník (dříve netrestaný, bez jakýkoliv závislostí) kradl po obchodech, nyní na to jeden obchod přišel, že mu údajně chybí (větší část zboží údajně v řádu půl milionu ,za asi 14 dní co tam zloděje vídali chodit!!) a dal to na policii, nicméně jako důkazy mají jen kamery venku ale ne uvnitř prodejny. Lze tedy prokázat ,že nenakradl tolik co tvrdí obchod ? Do tašky co vynášel, nikdo neviděl ani ho tam nikdy nikdo nechytl. Zloděj to prodával překupníkovi, co si to objednával. Zloděj překupníka však zatím nepotopil , policii řekl, že překupník nevěděl, že je to kradené zboží a zloděj přiznal jen něco co z toho co údajně chybí, tak desetinu …Přišlo se na to jednou prodavačkou co stejné zboží co jim chybí prodával nenažraný překupník po více kusech na netu mezi svým legálním zbožím. Jde o to – lze a jak prokázat ? kolik skutečně vynesl z prodejny a přesně kdy ?(zloděj sám neví ale velmi pochybuje o tom ,že ne tolik co uvádí obchod během 14 dní téměř půl milionu… Taky mohl krást personál prodejny a nyní to na něj hodí jen na základě inventury všechno ? A ještě jednu otázku lze případně krádeže u dosud netrestaného pachatele tzv. narovnat , nebo podmínečně zastavit i při větší škodě ?, když se přizná jen z části ( kradl jsem ,ale ne za tolik)? Škodu je schopen zaplatit hned (ale jen to co přiznal) a složit přiměřenou částku k narovnání. Děkuji mnohokráte za radu , pane právníku.

    • právník

      (1.2.2021 - 12:31)

      Vážený pane,
      tato webová právní poradna nemůže plnohodnotně suplovat obhajobu. Cílem poradny je zodpovědět jednoduché právní otázky v obecné rovině, případně tazatele navést správným směrem. Musel bych si prostudovat celý trestní spis, abych mohl zodpovědět Vaši otázku.
      1/ Úplně v obecné rovině mohu uvést, že jsem v praxi zaznamenal případy, ve kterých se zloději přiznali ke spáchání krádeže, ale rozporovali množství odcizeného zboží (věcí). Orgány činné v trestním řízení totiž skutečně vycházejí ze sdělení poškozeného, který způsobenou škodu spočítá dle provedené inventury. Věřím, že v některých případech se poškození (případně jejich zaměstnanci) snaží do této škody zahrnout i manko, které vzniklo jinak. Bohužel orgány činné v trestním řízení většinou nemají důkazní prostředky, jak výši škody stanovit jinak a nezbývá jim, než vycházet ze sdělení poškozeného.
      2/ U doposud netrestaného pachatele lze aplikovat tzv. odklon trestního řízení, např. podmíněným zastavením trestního stíhání. Zákon však u toto institutu vyžaduje mimo splnění jiných podmínek také doznání viny, takže bude věcí státního zástupce, co bude považovat za „doznání viny“. Bylo by smutné, kdyby se pachatel „musel“ doznat k trestné činnosti v rozsahu, kterého se nedopustil. U institutu narovnání je vyžadováno prohlášení pachatele, že spáchal skutek, pro který je stíhán, což není daleko od přiznání viny, resp. rozdíl je pouze v právních nuancích.

    • Anonym 123

      (2.2.2021 - 21:22)

      I odsouzeny má nevyléčitelnou nemoc žádost o PP byla i když vše splňoval zamítnuto

  • Dragon

    (1.2.2021 - 10:20)

    Dobrý den. Jsem v této situaci. Manželka spáchala trestný čin, za který byla odsouzena v prvním stupni k podmínce. Odvolací soud to vrátil zpět. Nalezaci soud zpřísnil skutek, protože došlo k trvalým následkům, takže to spadlo do skutků s 2/3 podmínečného propuštění, ale ponechal podmínku. Manželka vždy uznala svou chybu a neodvolovala se. Odvolací soud ji odsoudil natvrdo, což bylo z naší strany odvráceno dovolením, kdy došlo i k odložení nástupu trestu. Jde mi o to, že celá rodina psychicky trpí, já musím brát antidepresiva, všichni chodíme k terapeutum a vysledek je v nedohlednu. Mám možnost žalovat někoho za toto trápení? Žijeme ze dne na den, nevíme co bude v budoucnu, nemůžeme nic plánovat a všichni hodně Trpíně už přes 2 roky.

    • právník

      (1.2.2021 - 13:15)

      Vážený pane Dragone,
      podle toho, co popisujete, předpokládám, že proti rozhodnutí soudu I. stupně se dvakrát odvolal státní zástupce. Při prvním odvolání vrátil odvolací soud trestní věc soudu I. stupně k novému projednání a rozhodnutí. Tam došlo k zpřísnění právní kvalifikace trestného činu a odsouzení k trestu odnětí svobody s podmíněným odkladem. Na základě druhého odvolání státního zástupce, zpřísnil odvolací soud trest z podmíněného na nepodmíněný se zařazením do věznice. V současně době podala Vaše manželka, prostřednictvím svého obhájce, dovolání k Nejvyššímu soudu ČR a požádala o odklad výkonu rozhodnutí, čemuž Nejvyšší soud vyhověl a výkon trestu odložil do doby rozhodnutí o podaném dovolání.
      K vašemu dotazu sděluji, že v první řadě musíte vyčkat, jak o podaném dovolání rozhodne Nejvyšší soud. Pokud celá věc skončí pravomocným odsouzením Vaší manželky (bez ohledu na druh a výši trestu), pak by podle mého názoru nemělo smysl žalovat stát.
      Samozřejmě chápu, že délkou trestního řízení trpí nejen Vaše manželka, když nevíte „na čem jste“, ale účinná obrana vůči tomuto postupu vlastně neexistuje, neboť se nejedná o průtahy v trestním řízení ani o nezákonné trestní stíhání (řízení bylo delší z důvodu vrácení věci odvolacím soudem a nyní je již pravomocně skončeno a vinu projednávaným trestným činem Vaše manželka doznala, jak uvádíte).
      V každém případě je však třeba vyčkat meritorního rozhodnutí Nejvyššího soudu, neboť pokud odložil Vaší manželce výkon trestu, pak se Nejvyšší soud zřejmě neztotožňuje s použitou právní kvalifikací skutku, neboť dovolání do druhu a výše trestu úspěšně podat nelze, ledaže by byl trest uložen mimo zákonem stanovenou trestní sazbu, což zřejmě nebyl tento případ.

  • Lenka

    (1.2.2021 - 14:07)

    Dobrý den,prosím Vás dcera je s dítětem ve věznici a o druhé dítě se starám já ,její matka.5.2 2021 budeme obě žádat o pod.propuštění po 1/3.Dcera měla nástup 5.3.2020.Je prvotrestaná za přečiny.Pokud by ji nepustili,kdy může žádat o půlku? Oficiálně bude mít půlku trestu 20.7.2021. Musí čekat po zamítnutí 1/3 opět 6měsíců?Děkuji za odpověd´.

    • právník

      (1.2.2021 - 17:23)

      Vážená paní Lenko,
      pokud Vaše dcera podá žádost o podmíněné propuštění v souvislosti s výkonem jedné třetiny trestu odnětí svobody a soud tuto žádost pravomocně zamítne do doby, než vykoná polovinu trestu, pak Vaše dcera může ihned po výkonu poloviny trestu podat žádost o podmíněné propuštění, aniž by musela dodržet lhůtu 6 měsíců ode dne zamítnutí první žádosti.
      Zdůrazňuji však, že uvedené platí pouze v případě, že soud první žádost o podmíněné propuštění pravomocně zamítne ještě před tím, než Vaše dcera vykoná polovinu trestu.
      Pokud je Vaše dcera ve výkonu trestu odnětí svobody nyní poprvé, navíc s dítětem, a bude mít kladný posudek z věznice, pak bych předpokládal, že soud vyhoví hned první žádosti o podmíněné propuštění. Samozřejmě neznám trestní minulost Vaší dcery (pro uložení nepodmíněného trestu musel mít soud důvod), ani neznám okolnosti případu, ale pokud se nejedná z hlediska nápravy o vyloženě problematickou osobu, pak vzhledem k situaci (jedno dítě ve věznici, druhé ve Vaší péči, a odsouzená je ve výkonu trestu poprvé) pak je šance na podmíněné propuštění, byť po výkonu toliko jedné třetiny trestu, vysoká.

    • Dragon

      (1.2.2021 - 17:29)

      Jde o to, že i.dovolaci soud věc vrátil k odvolacímu, odvolací soud trvá na své interpretaci, takže potvrdil trest, dovolali jsme se po druhé, dovolací soud už podruhé rozhodl o odkladu.

      • právník

        (2.2.2021 - 9:27)

        Vážený pane Dragone,
        i tak platí, co jsem uvedl shora.

  • Anonym 14

    (2.2.2021 - 20:04)

    Dobrý den,
    Má blízká osoba nastoupila včera do přijetí vykonu trestu odnětí svobody do vazební věznice .
    Dostal 170dní za neúspěšné neudělení VPP, jaká je šance ze ho převezou z vazební věznice do normální ?
    Má nárok zažádat o 1/3 PP, je poprvé ve vězení děkuji za odpověď

    • právník

      (3.2.2021 - 11:24)

      Dobrý den,
      pravděpodobnost, že bude odsouzený převezen do jiné věznice je vysoká. Vazební věznice slouží primárně pro výkon vazby trestně stíhaných osob a také jako nástupní věznice pro výkon trestu odnětí svobody. Odsouzení jsou však v drtivé většině případů zhruba do dvou, tří týdnů převezeni do jiné věznice, která je určena pro výkon trestu odnětí svobody.
      Pokud je odsouzený ve výkonu trestu odnětí svobody poprvé a spáchal méně závažný trestný čin, pak může po výkonu jedné třetiny trestu požádat soud v jehož obvodu vykonává trest o podmíněné propuštění. Vzhledem k tomu, že v tomto případě byl uložen trest odnětí svobody v délce trvání 170 dnů, který byl nařízen za nevykonané obecně prospěšné práce, pak je zřejmé, že pachatel se dopustil bagatelního (nejméně závažného) trestného činu.

  • Anonym

    (4.2.2021 - 13:54)

    Kdy se mám po podmíněném propuštění hlásit na probační a mediační.jsem z Brna nevím kam a .tak.jestli z vězení pošlou na to probační nějaký papír a oni si mě pak pozvou nebo jak.diky za odpoved

    • obase.cz

      (4.2.2021 - 21:11)

      Dobrý den. Doporučuji Vám zajít tam hned. O.

      • Pavel

        (16.2.2021 - 19:28)

        Dobry den mam dotaz přeměnu trestů mužů žádat i než nastoupeni do vězení chtěl bych domácí vězení

  • Petr

    (4.2.2021 - 13:55)

    Kdy se mám po podmíněném propuštění hlásit na probační a mediační.jsem z Brna nevím kam a .tak.jestli z vězení pošlou na to probační nějaký papír a oni si mě pak pozvou nebo jak.diky za odpoved

    • právník

      (4.2.2021 - 16:51)

      Vážený pane Petře,
      praxe je na různých pracovištích Probační a mediační služby ČR odlišná. Vždy je lépe projevit zájem a iniciativně kontaktovat pracoviště probační a mediační služby, které je spádové dle místa pobytu odsouzeného. Vyčkejte na doručení písemného vyhotovení usnesení o podmíněném propuštění (pokud jste jej neobdržel hned po vyhlášení rozhodnutí) a poté sám kontaktujte pracoviště PMS ČR v místě Vašeho pobytu.

      • Monika

        (7.2.2021 - 19:42)

        Dobrý den. Chci se zeptat přítel je ve věznici Rýnovicr a žádá o Pp když soud vyhoví propuštění to půjde ihned od soudu domů nebo to nějakou dobu ještě trvá jde mi o tom že bydlíme 350. Km od věznice děkuji

        • právník

          (7.2.2021 - 20:34)

          Vážená paní Moniko,
          pokud rozhodnutí o podmíněném propuštění nabyde ihned právní moci (tzn. Váš přítel i státní zástupce se vzdají práva na podání stížnosti), pak Váš přítel opustí věznici v den vyhlášení rozhodnutí – v den podmíněného propuštění.

    • Ljubov

      (10.2.2021 - 13:49)

      2.2.2021 mi volal syn ze jim delali resty nq Covid19 a druhy den mi mel zavolat vysledky testu.Uz je to tyden a neozval se.
      Volala jsem do vezeni Jirice a bylo mi receno ze informace neposkytuji.
      To je hrozne!
      Nechapu proc?
      To jsou zakony…
      Nevim co si mam myslet vzdy pravidelne volal,achjo

  • Nikola

    (5.2.2021 - 16:39)

    Dobrý den tak stále se nic neděje 🙁 datum stále není soud mi sdělil že to bohužel díky vše covidu se prodlužuje.. Chtěla jsem se vás prosím zeptat přítel má pochvaly a dobré hodnocení s Příbrami, nyní mi sdělil že i zde v Karviné a dostal dokonce diferenčku na které se shodli všeci.. Bude potom všem brát zřetel stále soudce že přítel nemá hotovou tu PMS, já jsem si s nima psala znovu a napsali mi že vše berou na vědomí a davají ruce od toho pryč.. Ale nepochopila jsem zda kvůli toho , že si nakonec zjistili hodnocení o příteli, které jsem jim napsala a nebo je to tím co jste mi napsal jak se má chovat probační.. Najednou to začal řešit i s vedoucím… Přítel už si nějak zvykl že se nic neděje..Ale volal mi jeho bývalý ředitel s pracoviště , že měl mít přítel toho 29.1 soud jak dopadl zda se vrací na pracoviště… Tak jsem jim vysvětlila situaci… Ale přeci soud žáda od odsouzeného něco, teda má vše zajištěné vybuduje si vše sám… a tak se soud zachová, když už tedy něco žádaji měli by se také snažit proto něco udělat… Nyní jejich chybou příjde třeba o práci aby mohl splácet… Nedá se třeba napsat někde na nejvýšší soud ? Jako chápu covid je všude ale prostě všude co čtu to nějak jde aby to fungovalo ale ta Karviná vůbec…To je nějak vyjmečná od ostatních, nebo mají nějakou vladní vyjímku? Už prostě nevim ano přítel problem udělal ale 3.6.2020 byl vzat k 27.7.21 má výstup 14měsíců… 23.10 jsme žádali na 1/3

    • Monika

      (7.2.2021 - 19:43)

      Dobrý den. Chci se zeptat přítel je ve věznici Rýnovicr a žádá o Pp když soud vyhoví propuštění to půjde ihned od soudu domů nebo to nějakou dobu ještě trvá jde mi o tom že bydlíme 350. Km od věznice děkuji

    • právník

      (7.2.2021 - 20:47)

      Vážená paní Nikolo,
      vlastně se budu jen opakovat. Doporučení PMS ČR není zákonnou podmínkou pro podmíněné propuštění. Soud tedy nemůže zamítnou žádost odsouzeného jenom proto, že dopředu nenavázal spolupráci s PMS ČR.
      O situaci na Okresním soudu v Karviné vím, sám jsem s pracovníky soudu telefonicky hovořil. Bohužel situaci nelze nijak ovlivnit. Většina soudů nebyla v takovém rozsahu zasažena Covidem (onemocnění nebo karanténa), bohužel u Okresního soudu v Karviné byla situace fatální zejména před koncem roku. Nezbývá vám, než ještě čekat…

  • Monika

    (5.2.2021 - 20:33)

    Dobry den, kdyz jeden znamy me chce nahlasit jako osobu blizkou je zapotrebi znat me rodne cislo a jmeno meho otce? Mi to prijde jako blbost.

    • právník

      (7.2.2021 - 20:52)

      Vážená paní Moniko,
      každá věznice ověřuje žádosti odsouzených o povolení návštěv osob blízkých jinak. Zaznamenal jsem i případ, kdy věznice vyžadovala předložení rodných listů, aby dovodila příbuzenství. V tomto ohledu je tedy možné snad všechno…

    • Nikola

      (8.2.2021 - 12:08)

      Děkují tedy za odpověd… Takže vlastně je omlouvá covid, a tím že někdo podal žádost k PP se brát zřetel nemusí prostě s tímto si to odsedí v klidu celé třeba… To je teda dobré tak vězni se vlastně snaží úplně zbytečně…

      • právník

        (8.2.2021 - 13:09)

        Paní Nikolo,
        v systému vidím, že pan soudce již soudí, takže bych očekával nařízení veřejného zasedání ve věci PP Vašeho partnera velmi brzy.

  • Petr Smejkal

    (6.2.2021 - 10:29)

    Dobrý den,pane magistře,skončila mi před dvěma měsíci doba podmíněného odsouzení s dohledem,během něho jsem nic nespáchal ani přestupek a zprávy probační byly vždy ok,přesto se mám dostavit k veřejnému zasedání,měl bych se bát ? Domníval jsem se,že když bylo vše v pohodě,soud jen pošle,že jsem vyhověl a osvědčil se a tím to hasne.Je možné,že se soudu třeba může zdát,že jsem ač jsem měl hradit škodu dle svých možností hradil málo a chce mě přesto zavřít ? To snad ne. Děkuju za odpověď.

    • právník

      (7.2.2021 - 20:59)

      Vážený pane Smejkale,
      pokud Vám soud v odsuzujícím rozsudku uložil povinnost ve stanovené zkušební době nahradit škodu poškozeným, pak nyní, po uplynutí zkušební doby, soud bude zkoumat do jaké míry jste tuto povinnost (ne)splnil. Výkon trestu do věznice soud nařizuje zpravidla pouze v případě, že odsouzený škodu vůbec nesplácí nebo splatí jen velmi malou část…

  • Anonym

    (8.2.2021 - 18:31)

    Dobrý den
    Přítel je na trestňáku-Plzeň Bory. Zažádal si o to, aby mohl jít na toxičku. Jednou ji už ale odmítl. Už ke to pár dní a zatím se nic neděje. Je šance, že ho tam vezmou?

    • obase.cz

      (8.2.2021 - 18:37)

      Dobrý den. Ano je šance. O.

  • Anonym

    (8.2.2021 - 18:33)

    Dobrý den
    Když příteli ve vězení ubližují a chce do jiné věznice, jak podat žádost?

    Nebo v jakém případě může žádat o domácí vězení?

    • Anonym

      (9.2.2021 - 10:09)

      Dobrý den
      A Mohu nějak urychlit, aby přítele vzali na toxičku?
      Podal žádost a stále se nic neděje.

    • právník

      (9.2.2021 - 10:43)

      Vážená paní,
      pokud Vašemu příteli ve výkonu trestu ubližují spoluvězni, pak by toto jednání měl řešit s oddělením prevence a stížnostní příslušné věznice. Pracovníci tohoto oddělení musí učinit opatření, aby zabránili šikaně Vašeho přítele. V krajním případě mohou nařídit i převoz Vašeho přítele do jiné věznice.
      Žádost o přeměnu trestu odnětí svobody na trest domácího vězení může odsouzený, pokud je potrestán za spáchání přečinu, podat k příslušnému soudu až po výkonu poloviny trestu. Žádost o přeměnu trestu odnětí svobody na trest domácího vězení má vždy menší šanci na úspěch než žádost o podmíněné propuštění. Doporučuji tedy podat žádost o podmíněné propuštění.

  • Anonym

    (9.2.2021 - 15:14)

    Dobrý den
    Prosím o radu.
    Jak může blízká osoba poslat žádost o přemístění. A kam ji poslat?
    Děkuji

    • právník

      (10.2.2021 - 15:54)

      Dobrý den,
      můžete podat žádost o přemístění osoby blízké z jedné věznice do jiné věznice stejného typu. Žádost je vhodné odůvodnit logickými argumenty a odeslat na Generální ředitelství vězeňské služby v Praze nebo řediteli věznice, v níž odsouzený vykonává trest odnětí svobody.
      V současné době se vězeňská služba potýká s pandemií koronaviru jak může, takže tato doba příliš nepřeje přesunům odsouzených na základě jejich žádosti…

  • Kateřina

    (10.2.2021 - 10:03)

    Dobrý den, měla bych takový dotaz. Přítel je ve Vazební věznici a ve středu večer za ním byla ZZS a bylo doporučeno, aby navštívil lékaře, zatím ho ovšem k nikomu neodvezli. Co máme dělat, aby mu byla dopřána návštěva lékaře, když to bylo jasně bylo doporučeno lékařem z erzety? Děkuji za odpověď

  • právník

    (10.2.2021 - 16:01)

    Vážená paní Kateřino,
    především Váš přítel by měl trvat na tom, aby byl předveden k vězeňskému lékaři, který jistě dokáže vyhodnotit zdravotní stav a stanovit další postup. Váš přítel musí přímo ve věznici kontaktovat kompetentní osoby a žádat předvedení k lékaři. Pokud jde o Vás, můžete (jako osoba blízká) zkusit zatelefonovat na lékařské středisko příslušné vazební věznice a promluvit si s tamním lékařem nebo sestrou a požádat je o vyšetření Vašeho přítele. Bude hodně záležet na koho narazíte – někdo je vstřícný a dokáže pomoci, jiní ne…

  • Dndkdkdn

    (10.2.2021 - 17:04)

    Dobrý den,chci se zeptat kamarád dostal podmínku na dva roky a prospěšné práce které si odmakal,a podminka mu teď v lednu skoncila,ale v podmínce mel další trest a za to dostal v srpnu od soudu 8 měsíců..už má měsíc odsezeny,a me by zajímalo jestli se mu budou pripocitavat nějak další měsíce za tamto a prodlouží se mu trest nebo jak tohle chodí? Diky moc..

    • právník

      (11.2.2021 - 10:50)

      Dobrý den,
      pokud Váš kamarád spáchal ve zkušební době podmíněného odsouzení další trestný čin, pak soud, který podmíněný trest uložil, může do roka ode dne skončení zkušební doby (tedy v případě Vašeho kamaráda na to má do ledna 2022), nařídit výkon trestu do věznice (lidově řečeno „proměnit podmínku“). Soud však také výjimečně může podmíněné odsouzení ponechat v platnosti a např. prodloužit zkušební dobu až o dva roky. Záleží na rozhodnutí soudu – posuzuje se to případ od případu, zcela individuálně.

      • Anonym

        (11.2.2021 - 10:53)

        Jakou zkušební dobu?

        • právník

          (11.2.2021 - 11:21)

          Podmíněné odsouzení se skládá z výměry trestu odnětí svobody (třeba jeden rok) a stanovené délky zkušební doby (třeba na dva roky). Po dobu zkušební doby soud zkoumá (hlídá) chování odsouzeného a pokud odsouzený žije řádným životem vysloví osvědčení a pokud ne (např. spáchá nějaký trestný čin), pak nařídí veřejné zasedání v němž rozhodne, zda se trest odnětí svobody vykoná ve věznici nebo zda výjimečně ponechá podmíněné odsouzení v platnosti a např. prodlouží zkušební dobu.

          • Anonym

            (11.2.2021 - 11:23)

            Ok diky už chápu.. a jak je dlouhý trest za porušení podmínky?

          • právník

            (11.2.2021 - 14:58)

            Shora jsem Vám to vysvětlil. Uvedu příklad. Odsouzenému byl uložen trest odnětí svobody v délce jednoho roku, výkon trestu byl podmíněně odložen a byla stanovena zkušební doba v délce dvou let. Soud zkoumá po dobu zkušební doby dvou let chování odsouzeného. Pokud žije řádně, soud vysloví osvědčení, pokud nežije řádně (např. spáchá další trestný čin) soud nařídí, aby odsouzený vykonal trest ve výměře jednoho roku ve věznici.

      • Anonym

        (11.2.2021 - 10:57)

        Muže do roka ode dne..ale taky nemusí?nebo je to 100%ze se mu vězení prodlouží? A to chodí nakej dopis nebo půjde zas k soudu? Dík

        • právník

          (11.2.2021 - 11:23)

          Může, ale také nemusí. Není to 100 procentní.
          Pokud soud nařídí veřejné zasedání, pak půjde k soudu. Pokud soud nechá marně uplynout lhůtu jednoho roku ode dne skončení zkušební doby, pak k soudu nepůjde, ani nepřijde žádné soudní rozhodnutí, ale osvědčení bude ze zákona.

  • Ivan

    (12.2.2021 - 11:00)

    Dobrý den,
    v  2019 byl jsem odsouzen trestním příkazem k odnětí svobody 9 měsíců , zkušební doba 18 m. V  trestním přikážu taky podle §228 odst..1 TŘ uložena povinnost zaplatit škodu zdravotní pojišťovně.
    17.02.2021 mně konči zkušební doba a škodu jsem uhradil 13.08.2019. Potřebuji mít čistý rejstřík trestu, čím dříve, tím lepé.
    Předpokládám, že soud neví, že škodu jsem uhradil, a muže se proces zahlazení odsouzení protáhnut.
    Můžu podat žádost o zahlazení odsouzení když měl podmínku? K žádosti pro urychlení řízení, připojím kopie trestního přikážu a účtenku o uhrazení škody.
    Předem moc krát děkuji.

    • právník

      (12.2.2021 - 11:22)

      Vážený pane Ivane,
      díky za srozumitelně položený dotaz.
      Na soud, který vydal trestní příkaz, ke stejné spisové značce, zašlete žádost o vyslovení osvědčení s tím, že ve stanovené zkušební době jste žil řádným způsobem života, nespáchal jste žádný trestný čin ani přestupek a povinnost nahradit poškozené zdravotní pojišťovně škodu jste splnil dne 13. 08. 2019, což prokazujete fotokopií účtenky. Soud usnesením dle ustanovení § 83 odstavec 1 tr. zákoníku rozhodne, že jste se ve stanovené zkušební době osvědčil. Okamžikem právní moci usnesení o osvědčení se na odsouzeného hledí, jako by nebyl odsouzen (viz ustanovení § 83 odstavec 4 tr. zákoníku) a rejstřík trestů odstraní zápis o tomto odsouzení z Vašeho výpisu.
      Žádost o zahlazení odsouzení podle ustanovení § 105 tr. zákoníku se v tomto případě (kdy byl uložen pouze podmíněný trest) nepodává.

  • Ivan

    (12.2.2021 - 16:14)

    Dobrý den,
    moc děkuji za odpověď.
    Mám svůj podpis na žádosti o vyslovení osvědčení ověřit u notáře nebo na České poště?
    Děkuji.

    • právník

      (13.2.2021 - 15:16)

      Vážený pane Ivane,
      podpis na žádosti o vyslovení osvědčení není třeba ověřovat. Plně postačí prostý podpis.

      • Veronika

        (15.2.2021 - 13:00)

        Dobry den. 6.1.2021 jsem psala zadost o milost doporucenym dopisem. Velke nadeje si nedelam ale chtela jsem to zkusit. Nikdo se neozval. Daji mi nejak vedet? Maji adresu email mobil. Neprislo zatim nic ani ze by se nekdo zadosti zabyval.

        • právník

          (15.2.2021 - 16:32)

          Vážená paní Veroniko,
          na vyřízení žádosti (ať již kladné nebo záporné) není stanovena žádná lhůta. Zaznamenal jsem případy, kdy rozhodnutí o žádosti o milost bylo doručeno až po pěti měsících od podání žádosti. Rozhodnutí o žádosti však určitě bude písemně oznámeno.

        • marcela

          (15.2.2021 - 16:56)

          Dobrý den nic mi do toho není ale myslíte si že vás jen tak prezident omilosrdní? víte kolik je takových lidi kteří sedi za opravdu hovadiny a zkoušeli to samé co vy? co měli žádosti na půlku chovali se vzorně po celou dobu výkonnu a nedostali ani tuto možnost… pokud jste nezabila nepočítejte že milost dostanete od prezidenta… mu je totíž jedno zda máte doma rodinu,zdravotní problémy a nebo zda je nějaký covid… Takže se připravte že nastoupit budete muset a do ženské věznice to nebudete mít vůbec lehké takže hodně štěstí s psychikou

  • Anonym

    (15.2.2021 - 19:28)

    Dobrý den,
    syn je ve výkonu trestu, byl odsouzen za porušení soudního nařízení, porušení podmíny. Při nástupu nám zapoměl předat klíče od bytu. Jaká je šance tyto klíče obdržet z věznice. děkuji

    • právník

      (16.2.2021 - 11:54)

      Dobrý den,
      to nebude problém, pokud na to nespěcháte. Váš syn musí ve věznici podat žádost o předání klíčů např. při řádné návštěvě. Pokud má syn klíče přímo u sebe (některé věznice to umožní), pak může zkusit klíče odeslat doporučenou zásilkou prostřednictvím pošty, ale u tohoto způsobu hrozí riziko ztráty zásilky.

    • obase.cz

      (16.2.2021 - 20:36)

      Dobrý den. Poměrně vysoká. Musí o to ale požádat. O.

Napsat komentář

Pravidla diskuze: Pište česky, slušně a k věci. Komentáře obsahující odkazy jdou do fronty ke schválení. Spam (reklama, cizí jazyky, nesmysly) je automaticky odstraněn.

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *